Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Postbode kent geen Nederlands (https://forum.politics.be/showthread.php?t=234373)

Witte Kaproen 24 augustus 2016 09:26

Postbode kent geen Nederlands

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160808_02417002

Dat er in het Pajottenland vaak Franstalige postbodes worden ingeschakeld, is al langer een probleem. Ook inwoners uit Ternat, Lennik en andere gemeenten nabij Brussel klagen vaak over postbodes die het Nederlands niet machtig zijn. Volgens de Vlaamse Volksbeweging is in Dilbeek de maat vol.

De vereniging kreeg onlangs drie klachten binnen van Dilbekenaren die niet met hun postbode konden communiceren, omdat hij of zij geen Nederlands kende.

“Ik hoor mensen constant klagen over het taalgebruik van de postbodes”, zegt Jean-Pierre Van Cauwelaert van de Vlaamse Volksbeweging.

“Mensen ergeren zich hieraan. In Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn, spreken de postbodes Frans.
Het wordt bovendien steeds erger. Een inwoner vroeg onlangs aan zijn postbode of er geen post was.

De postman antwoordde alleen dat hij Frans sprak.
Soms lijkt het alsof de postbodes geen moeite willen doen om Nederlands te spreken.”

Alweer een bijkomende reden voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.

Nederlandstalige klanten krijgen geen Nederlandstalige service van de Belgische Post in Vlaanderen .
Omgekeerd krijgen Franstalige klanten van de Belgische Post wel Franstalige service in Vlaanderen .

"Het viel Van Cauwelaert ook op dat het Nederlandstalige personeel aan het loket in het postkantoor wel vlot overschakelt naar het Frans bij Franstalige klanten.
“Die mensen willen zich blijkbaar klantvriendelijk opstellen”, zegt hij. “Dat kan ik goed begrijpen. Maar ik vind het wel jammer dat de postbodes die klantvriendelijkheid niet hoog in het vaandel dragen.”

Die Belgicistische mentaliteit van deze Belgische Postorganisatie kan niet langer meer door de beugel.
Afschaffen die handel en vervangen door een Vlaamse Post.:-)

Mindset 24 augustus 2016 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8209752)

Dat er in het Pajottenland vaak Franstalige postbodes worden ingeschakeld, is al langer een probleem. Ook inwoners uit Ternat, Lennik en andere gemeenten nabij Brussel klagen vaak over postbodes die het Nederlands niet machtig zijn. Volgens de Vlaamse Volksbeweging is in Dilbeek de maat vol.

De vereniging kreeg onlangs drie klachten binnen van Dilbekenaren die niet met hun postbode konden communiceren, omdat hij of zij geen Nederlands kende.

“Ik hoor mensen constant klagen over het taalgebruik van de postbodes”, zegt Jean-Pierre Van Cauwelaert van de Vlaamse Volksbeweging.

“Mensen ergeren zich hieraan. In Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn, spreken de postbodes Frans.
Het wordt bovendien steeds erger. Een inwoner vroeg onlangs aan zijn postbode of er geen post was.

Soms lijkt het alsof de postbodes geen moeite willen doen om Nederlands te spreken.”

Nederlandstalige klanten krijgen geen Nederlandstalige service van de Belgische Post in Vlaanderen .
Omgekeerd krijgen Franstalige klanten van de Belgische Post wel Franstalige service in Vlaanderen .

"Het viel Van Cauwelaert ook op dat het Nederlandstalige personeel aan het loket in het postkantoor wel vlot overschakelt naar het Frans bij Franstalige klanten.
“Die mensen willen zich blijkbaar klantvriendelijk opstellen”, zegt hij. “Dat kan ik goed begrijpen. Maar ik vind het wel jammer dat de postbodes die klantvriendelijkheid niet hoog in het vaandel dragen.”

Die Belgicistische mentaliteit van deze Belgische Postorganisatie kan niet langer meer door de beugel.

Sedert 1831 is alles éénrichtingsverkeer in dit land, waarbij Vlamingen de facto tweederangsburgers zijn, niet bij wet, maar DE FACTO. SPLITSEN die boel!!! Hoe sneller, hoe liever.

Henri1 24 augustus 2016 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8209752)

Je moet de streektaal spreken om bekwaam te zijn de post in de boîte te steken ?

DucDEnghien 24 augustus 2016 09:32

Waarom willen Vlamingen geen postbode meer worden?

Mindset 24 augustus 2016 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 8209763)

Waarom wel?
Misschien hebben ze allemaal al een job.
Het staat eenieder vrij om geen postbode te willen zijn. Dit betekent nog niet dat een anderstalige Postbode werkend op Vlaams grondgebied geen Nederlands moet kennen.

Zipper 24 augustus 2016 09:36

Citaat:

waarom willen franstaligen geen Nederlands leren ??

Henri1 24 augustus 2016 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mindset (Bericht 8209767)
Waarom wel?
Misschien hebben ze allemaal al een job.
Het staat eenieder vrij om geen postbode te willen zijn. Dit betekent nog niet dat een anderstalige Postbode werkend op Vlaams grondgebied geen Nederlands moet kennen.

Het is dus primordiaal voor een postbode dat hij de streektaal spreekt om bekwaam te zijn de post in uw bus te steken ?

Henri1 24 augustus 2016 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8209772)
waarom willen franstaligen geen Nederlands leren ??

Bron ?

Witte Kaproen 24 augustus 2016 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8209762)
Je moet de streektaal spreken om bekwaam te zijn de post in de boîte te steken ?

Je moet wel de vragen van Uw klanten

op Uw Post ronde begrijpen en kunnen beantwoorden.

Henri1 24 augustus 2016 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8209776)
Je moet wel de vragen van Uw klanten

op Uw Post ronde begrijpen en kunnen beantwoorden.

Welke vragen hebt u als klant die u aan de postbode richt ?

Witte Kaproen 24 augustus 2016 09:38

Citaat:

Waarom willen Franstalige Postbodes geen Nederlands leren als ze in

Vlaanderen hun beroep komen uitoefenen?

Henri1 24 augustus 2016 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8209781)
Waarom willen Franstalige Postbodes geen Nederlands leren als ze in

Vlaanderen hun beroep komen uitoefenen.?

U bent hier volgens mij weer serieus aan het muggenziften.

Another Jack 24 augustus 2016 09:39

Citaat:

Volgens Johan Daelemans omdat het al te gek is voor €400 extra uit je nest te komen...

Witte Kaproen 24 augustus 2016 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8209775)
Bron ?

De schoofzak 24 augustus 2016 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8209762)

Alleen in Walenland.

.

Witte Kaproen 24 augustus 2016 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8209780)

Wanneer komt de kalender van de Post uit :roll:

Zipper 24 augustus 2016 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8209782)

ja natuurlijk, gij vindt het waarschijnlijk veel logischer dat Vlamingen allemaal Frans zouden spreken.

Witte Kaproen 24 augustus 2016 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8209782)

Wacht maar tot er één Postbode geen Frans zou spreken in Wallo-Brux.

Dan zou het kot te klein zijn voor de Franstalige politici.

Rahowa 24 augustus 2016 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8209773)
Het is dus primordiaal voor een postbode dat hij de streektaal spreekt om bekwaam te zijn de post in uw bus te steken ?

Misschien gaat het wel om mensen in het postkantoor.

De schoofzak 24 augustus 2016 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8209780)

"Ik ga voor een maand logeren in de Ardennen. Hoe moet ik het regelen dat mijn post nagestuurd wordt ?"

"Ik verwacht een aangetekende zendig, maar mijn moeder die hierover woont heeft veel zorg nodig. Als je belt en ik ben niet thuis, dan ben ik zeker hierover in het nummer 37 d ."

"Ik heb dat pakje niet besteld en ik ga het zeker aan jou niet betalen; maar wie is de afzender, ik ga bij de flikken klacht neerleggen wegens stalking"

"ah postbode, is mijn brievenbus kapot aan die klep, en dat hindert je. Ik zal de buurman het laten herstellen als hij mij nog eens komt vragen met wat hij mij een plezier kan doen ... knipoog".

"maar postbode, tuurlijk moogt gij een glas water hebben, en een piske komen doen hier ...".

.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be