![]() |
1000ste draad over stemplicht: MR geeft schot voor de boeg
Mijn bedoeling van deze draad is niet te redetwisten over welk systeem nu best is, maar wel of het initiatief van de MR kans heeft op succes.
Over pro en contra van stemplicht (opkomstplicht ... bla bla ) hebben we toch al minstens 1000 draden vol gezeverd. Dus nu vb. alleen over - heeft de mr te winnen bij het verlaten van de stemplicht ? En welke andere partijen nog ? - welke partijen moeten verlies vrezen ? 't Zal wel niet lukken en 't zal wel weer zeveren worden over de stemplicht zelf, en over de term stemplicht versus opkomstplicht. titel: MR bereid stemplicht in vraag te stellen link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160825_02438520 Citaat:
|
Citaat:
|
De opkomstplicht is vernederend voor de vrije burger. In een democratisch land hoort een burger over de absolute vrijheid te beschikken om te beslissen of hij/zij van zijn/haar stemrecht wenst gebruik te maken. Dat gezever over: "ja maar het is geen stemplicht, het is opkomstplicht" is een doekje voor het bloeden. Het komt in de praktijk neer op stemplicht. Op de stembrieven staat overigens expliciet "Het stemmen is verplicht". Dat is duidelijk. In een democratie moet een burger "bewust en vrij" zijn stemrecht kunnen uitoefenen. Die opkomst/stem-plicht komt er op neer dat de politicus de burger niet vertrouwt en bijgevolg bevoogdend optreedt. Weg daarmee!
|
Ik denk dat er bepaalde partijen gaan steigeren als ze dit zien, de mr heeft niets te winnen, de ps integendeel zal zich wel roeren en dit ten volle afschieten...de blauwe smurfen gaan ook steigeren, net zoals de katholieken, ze gaan moeten werken voor hun mandaat, nu zijn er veel "zeker" dat ze er weer zitten bij de volgende verkiezingen, als je den ouwe croo ziet weet je al genoeg!
|
Citaat:
|
het MR-eqiuvalent van N-VA boerkini-verbod beide komt er niet, en beide weten ze dit, maar komen in de komkommer tijd nog eens in beeld.
|
Citaat:
|
Citaat:
In het VK hebben de zogezegde 'foertstemmers' het ook gehaald ;-) Feitelijk zou er bij u toch al een belletje mogen rinkelen, omdat linkse partijen er tegen zijn en rechtse partijen er voor. Het VB is er alleszins voor! https://www.vlaamsbelang.org/nieuws/1538 |
lui links blijft liever in bed liggen
|
Citaat:
Stemplicht weg, en duizenden luilakken blijven in hun bed liggen tot bepaalde anderen voor iets hebben gestemd dat ze niet willen! Te laat... |
Mijn antwoord 1001: stemplicht behouden.
Is het zo veel gevraagd dat men eens in de 4 �* 5 jaren een uurtje moet uittrekken voor een kleine maar significante en vrijgevochten plicht uit te voeren? Allemaal zo verknocht aan de PC of TV? Men is eens buiten, ziet mensen, een babbeltje... zoals het vroeger eraan toeging op het gemakje. :idea: ik stel voor dat men op verkiezingsdag massaal veel Pokemons loslaat :) Het omvormen tot stemrecht zal enkel leiden tot het feit dat enkel de religie der vrede massaal zal stemmen op zichzelf, en wijzelf onderworpen worden aan hun wetten - en dit een 20-tal jaren vroeger dan gepland, als het zo lang zal duren. Dus voorstanders van stemrecht, en die dus niet zullen gaan stemmen, wat is uw reactie hierop? Wir haben es nicht gewusst? . |
In mijn land zou het parlement enkel nog een applausmachine zijn.
Na jaren democratie is het niet anders. |
Citaat:
|
Ik zou ook opteren voor stemrecht.
Alleen staat het niet op de politieke agenda... Spijtig. |
Citaat:
Status quo: CD&V en Spa Verliezen: NVA, VB en PS. CDH heb ik geen flauw idee. |
Citaat:
Onze stem stelt niets voor. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
verkeerd draadje... |
Ik geef het geen kans op slagen, tenslotte, we zouden dan ook een derde lijst moeten maken. De eerste voor de zaken die in Belgie verplicht zijn, een tweede voor de zaken die in Belgie verboden zijn, en een derde lijst met één punt op dat niet verboden of verplicht is, een unicum in Belgie.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be