Everytime |
25 augustus 2016 20:06 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
(Bericht 8212293)
Goed nieuws.
Ze hebben een realistisch beeld over hoe er over de Walen gedacht wordt in Vlaanderen, daar verschiet ik van. Je ziet dat niet dikwijls, Walen die de realiteit erkennen.
|
U zegt het uwzelf. En het is geen kwestie van "de realiteit erkennen" maar wat u en Vlamingen zoals u van de Franstalige Belgen denken, is eigenlijk van geen enkel belang. U mag ze als "profiteurs" beschouwen, ze haten..........en nochtans is er ook een andere realiteit die u in bepaalde plekken van Vlaanderen zal vinden : een zeer sterke Franstalige aanwezigheid. Ik heb drie jaar in Vlaanderen gewerkt; in een bedrijf dat evenwel Vlamingen als Franstaligen telt. Van die Franstaligen zijn er twee soorten : de pendelaars die vanuit Brussel of Wallonië pendelen om er te komen werken en de Franstaligen die ook in Vlaanderen leven. Een van mijn Franstalige collega's was moeder van twee jonge kinderen : ze woont ook in Vlaanderen en haar kinderen gaan naar een Nederlandstalige school. Kinderen die dus op termijn tweetalig Frans/Nederlands zullen worden. Zo'n voorbeeld hebt u ook in andere Nederlandstalige scholen. En zo'n bedrijven hebt u ook in andere plekken van Vlaanderen.
Denk eens na : al die Franstaligen zijn helemaal niet dom, ze weten zeer goed wat ze doen en waar ze gaan. Ze weten ook zeer goed dat Vlamingen zoals u bestaan, die er meer dan beu met de Franstaligen zijn. Ze weten zeer goed dat er een Vlaams-Nationalisme bestaat maar ze beschouwen terecht dat dit niet hun zaak is.
En ik kom terug naar wat ik eerder zei. U beschouwt ze als "profiteurs"? Dat is uw zaak. U haat ze? Dat is uw zaak. U voelt zich niet op uw gemak met Franstaligen rond u? Dat is uw zaak. Als Franstaligen in uw dorp/gemeente/stad komen wonen, zal u helemaal niets kunnen zeggen aangezien ze het volste recht hebben naar Vlaanderen te komen wonen. Best mogelijk dat u niet graag zou hebben Franstalige buren te hebben maar bon, u kent het antwoord zeker? Dat is uw zaak. En dus niet de zaak van de Franstaligen.
|