![]() |
Paul Verhoeven Jezus van Nazareth
Volgens Paul Verhoeven heeft Jezus de doop van Johannes de Doper gestolen, op basis van de tekst in Johannes 3:22-26
Johannes 3:[22] Hierna* ging Jezus met zijn leerlingen naar het gebied van Judea, waar Hij zich met hen ophield en doopte*. [23] Ook Johannes trad als doper op, in Enon bij Salim, een waterrijke plaats, en de mensen kwamen daar naartoe om zich te laten dopen. [24] Johannes was toen namelijk nog niet in de gevangenis gezet. [25] Nu waren enkele leerlingen van Johannes met een Jood in discussie geraakt over de reiniging.* [26] Ze gingen naar Johannes en zeiden: ‘Rabbi, de man die bij u was aan de overkant van de Jordaan, en over wie u getuigenis hebt afgelegd, die is aan het dopen en iedereen loopt naar Hem toe.’ *Dit uit de Willibrord Bijbel en Paul Verhoeven vertaalt het iets anders als: [B}Er ontstond toen onenigheid[/b] over de reiniging tussen enkele discipelen van Johannes en een Jood. Paul Verhoeven heeft dat niet zomaar zelf verzonnen, maar haalt daarbij ook een aantal deskundigen tevoorschijn. Volgens O.Holtzmann en W.Baldenberg (1887 en 1898) moet daar oorspronkelijk gestaan hebben: "Er ontstond een ruzie over de doop tussen enkele discipelen van Johannes en die van Jezus," Maar Paul Verhoeven drukt het nog iets duidelijker uit: "Kijk toch eens, die klootzak Jezus, die heeft het koude lef (de gotspe) om ook te gaan dopen! :lol: blz 61/63 https://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_V...en_(regisseur) https://www.bol.com/nl/p/jezus-van-n...1004005971404/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu: de ware Jezus begint volgens mij met de mythe, als Jezus na zijn kruis wedergeboren wordt. Daarvoor had Hij het nog niet zo goed begrepen.....:lol: |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Verondersteld wordt o.a. (Benson) dat Jezus de discipelen van Johannes opnieuw doopte en met meer autoriteit om zonden te vergeven. Dit op basis van het opnieuw dopen waarvan sprake is in Handelingen. Anderen menen dat deze anekdote slechts een opstapje is naar het veel belangrijkere verhaal dat volgt. Het wijst er op dat de doop van Johannes niet uniek was en dat er verschil van mening bestond onder Joden over de betekenis. De volgelingen van Jezus moesten opboksen tegen de concurrentie en dat deden ze door meer zekerheid te bieden. Hun Messias was opgestaan uit de dood en hen voorgegaan naar het hemelrijk. |
Wat ik zeer o.a. interessant vond in het boek was de theorie dat het verhaal over de gevangenneming van Jezus op de Olijfberg een bewerking is van de vlucht van David voor zijn zoon Absalon die eveneens op de Olijfberg eindigde. De personages die worden opgevoerd in 2 Samuël kunnen gemakkelijk herkend worden in o.a. Petrus en Judas. Zie blz. 182 tot 186.
|
Citaat:
Misschien dat je die Zeloot van jou aan de Joden kan verkopen....:lol: |
Citaat:
Water is het oerelement van het vrouwelijke: Eva dus. Citaat:
Bij Johannes eerst en deed Jezus het nog eens over? Citaat:
Ik lees in Wiki: De doop als rite en teken is mogelijk afkomstig uit het jodendom. Daar was het echter geen eenmalige inwijdingsrite, maar een reinigingsrite die men vaker kan ondergaan. Ook kent het jodendom een rite als de doop bij het toetreden van een 'heiden' tot het jodendom. In het Oude Testament moet de heiden Naäman zich zevenmaal onderdompelen in de Jordaan. De joodse hogepriester moet voordat hij het Heilige van de tabernakel ingaat eerst zijn kleding afleggen, zich dan onderdompelen en vervolgens schone witte klederen aantrekken. Bekend is ook het dopen van Johannes de Doper, wiens werkzaamheid aan de prediking van Jezus-Christus voorafging. Het wassen met water stond in het jodendom symbool voor rituele reiniging. Hedendaagse wetenschappers achten het op basis van het Johannesevangelie (vooral dan Joh 3:22, 26 en Joh 4:1-3 waarbij Joh 4:2 een latere invoeging zou zijn) mogelijk dat Jezus zelf mensen gedoopt heeft. Citaat:
Dus zo bijzonder was dat helemaal niet. Alleen de toevoeging dat Jezus ook nog eens lichamelijk opgestaan zou zijn (bedacht door Paulus), maar dan komt de nadruk te liggen op het lichamelijke in plaats van de Geest. |
Citaat:
|
Citaat:
Noch wat je nou bedoelt met blz 182 186 (enfin dat zal je boek wel zijn). |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Zoals de gnostici reeds wisten: 1 - je hebt materiële mensen. 2 - je hebt psychische mensen (de innerlijke ziel die de hemel is). 3 - en ten derde heb je ook nog geestelijke mensen (de hoogste van het denken en begrijpen). Kortom: de Joden kunnen het christendom niet begrijpen en de christenen mijn atoomtheorie niet. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Hoe kom je er bij dat de doop van Johannes niet door onderdompeling was? Omdat er in een grot een holletje voor voetwassing is gevonden? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be