![]() |
Financiële voordelen voor plug-in hybrides, per gewest verschillend
Plug-in hybrides zijn volgens mij uiterst interessant voor de nabije toekomst.
Hybride omdat je altijd voortkunt op je brandstofmotor. Je auto is dus ook geschikt voor langere trajecten. Plug in omdat je reserves kan opslaan op momenten dat je geparkeerd bent; dat kan dan aan nachttarief; dat kan groene stroom zijn enz. Het is dus een goede zaak dat de overheid wat minder belastingen heft op dergelijke voertuigen, dan op de gewone auto's. Daaromtrent vond ik volgende uitleg: Financiële voordelen voor oplaadbare hybridewagens in België https://belux.bmw.be/newmedia/hybride/nl/index.html Citaat:
|
En Nederland is de stimulatie voor de hybride wagens weer aan het afbouwen vanaf 2017*, want: geen duurzame toekomst, en het blijft een semi-vervuiler.
Daarenboven liggen de prijzen nu al zo hoog als een goede E-wagen. Indien men een milieuvriendelijke nieuwe wagen wil bouwen vanaf NUL dan gaat men die als P-hybride beter niet ontwikkelen (GM-Opel probeerde het#), want ook voor al die bijkomende fossiele delen zijn nog steeds emissiezuiverende delen nodig, en sowieso extra plaats, gewicht en ruimte. Maar een bestaande fossiele wagen (ontwikkelingskosten al terugbetaald) een kleinere motor geven (die ze ook al hebben) en ergens een batterijpack en electromotor bijwringen spaart natuurlijk heelwat extra ontwikkelingskosten. Dus als het zich loont en de mensen kop€n het... who car€s, en als de staat zelfs nog een toemaatje geeft, who car€s. # GM-Opel heeft met de Volt-Ampera een volledige nieuwe plug-in-hybride ontwikkeld vanaf nul: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera Men hoort er niet meer van..., maar GM heeft zijn lesje geleerd en brengt in 2017 een Ampera E en een Chevrolet Bolt EV met 60 kWh op de markt. https://de.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Bolt http://www.autozeitung.de/auto-neuhe...chnische-daten Bij Vlaanderen-typisch hebben ze het licht nog niet echt gezien. * Citaat:
|
Ik vind zoiets als de mitsubishi outlander phev voldoende innovatief om een overbrugging van 20 jaar te voorzien naar volledig elektrische auto's.
Voldoende innovatief, want bijvoorbeeld heeft die wagen geen versnellingsbak. Tot aan ongeveer 60 per uur, gaat het altijd elektrisch; desnoods met onmiddellijk uit de benzinemotor opgewekte elektriciteit. Pas daarboven is het toerental hoog genoeg om ondersteuning te krijgen op rechtstreekse wijze, van de benzinemotor, dus zonder dat de overbrenging moet passeren langs een versnellingsbak. Ik stond op punt een te kopen, maar men gaf manifest onvoldoende voor mijn huidige nog zeer goede wagen. . |
Citaat:
Plug in hybrides kunnen een tijdelijke tussenstap zijn, maar eens voldoende diverse betaalbare E-wagens op de markt zijn, en dat zal vanaf 2020 zijn, gaat een plug-in hybride steeds minder interessant zijn, zelfs te prijzig. Nederland geeft het vb met zijn aanpak, ook andere landen. Noorwegen wil vanaf 2025 enkel nog 100%-electrische wagens nieuw verkopen (ook geen hybrides meer), en andere landen zullen volgen: http://pureenergycentre.com/norway-a...-cars-by-2025/ De Mitsubishi outlander phev is wel een interessante plug-in-hybride, zoniet de innovatiefste (de benzinemotor is enkel om de accu bij te laden, en niet verbonden met de aandrijvingsdelen), men ziet het ook aan zijn verkoopcijfers. Verkoop wereldwijd: http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World er zijn maar enkele PHEV die zich mengen bij de top van "batterijwagens", de Outlander is er eentje van. Krijgt ook veel lof in Duitsland, dat wilt al wat zeggen... http://www.handelsblatt.com/auto/tes.../11057610.html |
Hybrides kunnen een tussenoplossing bieden voor bepaalde klanten. Maar als electrisch rijden prijsgewijs competetief wordt (2017-2020) zal het een niche worden.
|
Citaat:
Citaat:
Maar waar al die automerken Mercedes -BMW- Audi - VW ... hun batterijen vandaan gaan halen... daar heeft Tesla-Panasonic met zijn Gigafactory al een serieuze voorsprong uitgebouwd. Gigafactory gaat uiteindelijk meer GWh per jaar produceren als de rest van de wereld... Bij de Europese merken staan de batterijfabrieken voorlopig alleen maar op papier, of gepland einde 2016: VW: http://www.spiegel.de/wirtschaft/unt...a-1094407.html Mercedes: http://blog.mercedes-benz-passion.co...n-deutschland/ Als al die Europese merken E-wagens bouwen voor lange afstanden moeten ze ook zorgen voor een dekkend netwerk van minstens 150 kW laadpalen, standaard CCS. Willen bepaalde merken opladen aan 800 V (Audi-Porsche) ipv 400 V zullen die laadpalen ook verschillend zijn. |
Citaat:
Ik heb veel vertrouwen in technologie en wetenschap, maar het optimisme van Noorwegen ... tenzij ze een zeer goed plan hebben, èn de wereldwijde industrie meekrijgen op dat vlak, om in de actuele benzinestations de batterijen te wisselen (een lege tegen een volle, waarbij de batterijen gehuurd worden zogezegd ... bla bal ...) Voor Noorwegen geldt het optimisme ook alleen (voor zover ik weet) voor personenwagens. Maar zeker niet voor vrachtwagens. En voor de tussenliggende klasses: jeeps voor veeartsen, landbouw, bouwbedrijven .... ? . |
Citaat:
Ik citeer de chef van Mercedes: Citaat:
|
Citaat:
Want volgens mij is vanaf een zekere hogere snelheid, er wel degelijk een direct hulp vanuit de benzinemoter. (één van de redenen waarom die auto me interesseerde, is dat hij toch 1500 kg mag trekken. En geloof me, dat haal je niet via batterijen alleen.) . |
Citaat:
En dat is dus een enorm grote markt. Maar daarnaast is er een andere markt. . |
Citaat:
|
Ge moet ook rekening houden: ge woont daar in een appartement of in een (confortabele) rijhuis in de stad: hoe ga je je auto 's nachts voldoende opladen ?
Hoeveel tijd heb je daarvoor nodig, welke stroomsterkte, en op hoeveel afstand van de plaats waar je auto staat ? Dat is allemaal doenbaar om te (re)organiseren, en in theorie gaat dat op "enkele jaren". In theorie gaat alles in de praktijk zoals in theorie, maar in de praktijk niet. . |
Citaat:
2 bronnen: Citaat:
Ook prijzen vanaf 40-50k... Test pdf met alle details ADAC, ook testverbruik (beide tesamentellen...): Citaat:
|
Citaat:
in NL was men er al in 2014 mee bezig: http://www.appartementeneigenaar.nl/...uw-appartement Stroom is er overal... of deze be-link: http://www.quimmo.be/nl/forum/techni...ektrische-auto |
Yep.
Ben ik te pessimistisch met mijn gedacht dat om zoveel energie te steken in een batterij, dat je er meer dan 100 km mee kan doen, vooral als de batterij een of twee jaar oud begint te worden .... dan is het maar zo, dan vergis ik me. In ieder geval zie ik economisch brood in de overgangsfase voor plug in hybrides; overgangsfase die iets langer zal duren voor minibussen, camionetjes en trekkers van aanhangwagens voor professionele en recreatieve doeleinden. . |
Citaat:
http://www.mitsubishi-motors.be/Outl...plaats-voor-7/ https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A..._Automatik.pdf Je kent ondertussen het prijsverschil tussen een normale Outlander en een Outlander PHEV wel. Outlander Intense: vanaf 27.590 €, 150 PK, 195 Nm, toegelaten trekvermogen 1600 kg, 2WD, leeggewicht 1395 kg, handgesch 5 vit. Topsnelheid 190 kmh, 0-100 kmh 10,6 sec. Outlander PHEV : vanaf 47.290 €, *203 PK, 332 Nm*, toegelaten trekvermogen 1500 kg, 4WD, leeggewicht 1845 kg, E-automatisch (*systeem) Topsnelheid 170 kmh, 0-100 kmh 11 sec. |
Als ge zowel een ICE als een electromotor moet meeslepen wordt het een dure, inefficiente wagen.
Ik blijf er bij: hybride is niche, goed voor inderdaad de landbouwer in australie die een hele dag op tsjok moet kunnen door de outback.... |
Citaat:
Het Waals gewest is hier duidelijk de slimste. Steun aan hybrides is volksverlakkerij van het ergste soort. |
Citaat:
op papier verbruikt hij weinig, in feite verbruikt hij meer. En de auto is zeker geen badje kost dus 15K meer dan de niet hybride versie wat toch wel machtig veel is voor die motor endie grote batterij. |
Citaat:
... kan je best direct een Tesla 90D nemen. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be