Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bourgeois gaat in tegen de partijlijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=234571)

vlijmscherp 2 september 2016 06:54

Bourgeois gaat in tegen de partijlijn

De redelijke stemmen binnen de N-VA beginnen zich eindelijk te roeren. Bourgeois staat voor de partijlijn die een inclusieve maatschappij wil, waar de islam en vooral de moslims een plaats hebben.

Hij waarschuwt terecht dat we islam, migratie en terrorisme niet op één hoopje mogen gooien.

Eindelijk, wat rede in het debat.

Spijtig dat hij ondertussen bijna alleen begin te staan in een steeds rechtser wordende partij. Ik zie nog Peumans, maar wie nog?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160901_02450067

Citaat:

We gaan de rechtsstaat niet overboord gooien om degenen die hem willen vernietigen, aan te pakken.’ Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) geeft duidelijk aan waar de discussie over de noodtoestand voor hem stopt.
Citaat:

De minister-president betreurt ook de voorstellen die partijgenoten de voorbije zomerweken lanceerden. ‘De boerkini verbieden, dat kan gewoon niet’, zegt hij, ook al vindt ook Bourgeois het kledingstuk een symbool van ongelijkheid.

Het voorstel van N-VA-fractieleider Peter De Roover om de discussie over het recht op vrije meningsuiting aan te gaan, valt al evenzeer op een koude steen. ‘Als je over zulke fundamentele zaken praat, toets dat dan alstublieft toch eerst af.’
dit is een samenvatting van wat hij in het gesprek gezegd heeft. De rest is enkel voor abonnees dus dat ga ik hier niet zetten, behalve dit zinnetje, wat het voor mij allemaal samenvat:

Citaat:

Was het dan een goed idee om de boerkini te willen verbieden?

‘Mijn partij is van mening dat de boerkini een symbool is van ongelijkheid. Sommige vrouwen zeggen dat hij net emanciperend bedoeld is. Ik kan niet in hun ziel kijken, maar voor mij is hij een teken van een ongelijke behandeling van man en vrouw. Dit gezegd zijnde is iedereen vrij om te dragen wat hij wil. Dat behoort tot onze fundamentele vrijheden. De boerkini verbieden, dat kan dus gewoon niet.’

Zeus 2 september 2016 07:07

Er broeit iets binnen de N-VA. Tot korte tijd geleden was het ondenkbaar dat de Antwerpse lijn werd aangevallen.

vlijmscherp 2 september 2016 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8221266)
Er broeit iets binnen de N-VA. Tot korte tijd geleden was het ondenkbaar dat de Antwerpse lijn werd aangevallen.

er is een breuklijn in de N-VA tussen de traditionele Vlaams-nationalisten die van oudsher altijd voor een inclusief Vlaams-nationalisme hebben gestaan en enkele nieuwelingen die een hardere lijn voorstaan.

Dat zijn niet enkel oud-VB'ers maar ook anderen die vanuit een pessimistisch wereldbeeld hard meegaan in het wij-zij-denken dat nu het nieuwe politiek correct is.

vrijzinnige 2 september 2016 07:57

Hier is weinig of niets aan toe te voegen !
Want die breuklijn was al veel langer zichtbaar voor wie die wilde zien.
Maar als een partij kiest voor de stemmen en de macht, en haar ideologie in de diepvries steekt, dan krijg je dus onvermijdelijk tweedracht binnen een partij, en zeker bij dalende peilingen.

vlijmscherp 2 september 2016 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 8221325)
Hier is weinig of niets aan toe te voegen !
Want die breuklijn was al veel langer zichtbaar voor wie die wilde zien.
Maar als een partij kiest voor de stemmen en de macht, en haar ideologie in de diepvries steekt, dan krijg je dus onvermijdelijk tweedracht binnen een partij, en zeker bij dalende peilingen.

maar dus niet alle N-VA'ers zijn verdoken VB'ers voor jou?

Vanwaar die omslag?

Jay-P. 2 september 2016 10:01

Boer Geois heeft zijn besluit getroffen na conclaaf met Philippe*.

*. Moureaux

vlijmscherp 2 september 2016 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8221497)
Boer Geois heeft zijn besluit getroffen na conclaaf met Philippe*.

*. Moureaux

want buiten de PS kan men niet gematigd zijn?

Libro 2 september 2016 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8221274)
er is een breuklijn in de N-VA tussen de traditionele Vlaams-nationalisten die van oudsher altijd voor een inclusief Vlaams-nationalisme hebben gestaan en enkele nieuwelingen die een hardere lijn voorstaan.

Dat zijn niet enkel oud-VB'ers maar ook anderen die vanuit een pessimistisch wereldbeeld hard meegaan in het wij-zij-denken dat nu het nieuwe politiek correct is.

Ik ben voor een inclusieve maatschappij V O O R W I E M E E W I L. De huidige situatie vraagt echter een kordate aanpak. Bourgeois reageert veel te soft.

vlijmscherp 2 september 2016 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8221584)
Ik ben voor een inclusieve maatschappij V O O R W I E M E E W I L. De huidige situatie vraagt echter een kordate aanpak. Bourgeois reageert veel te soft.

ja, uiteraard, maar wie zegt dat er geen enkele moslim mee wil? dat is net wat Bourgeois zegt: met alles op 1 hoop te gooien gaan we er niet komen.

vrijzinnige 2 september 2016 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8221423)
maar dus niet alle N-VA'ers zijn verdoken VB'ers voor jou?

Vanwaar die omslag?

Heb ik dat dan ooit ergens geschreven ? Zo ja, toon mij dan die reactie ?

vrijzinnige 2 september 2016 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8221266)

Maar....het zou ook kunnen dat zij WEER verkeerd begrepen zijn, net zoals bij vele andere ballonnetjes die zij oplieten.

Fluit Bourgeois zijn partijgenoten met die uitspraak terug? Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon benadrukt dat dat niet het geval is en wijst erop dat de nota van de N-VA nog niet af is. "We hebben een aantal dingen gezegd: dat we rond de noodtoestand iets gaan zeggen, alsook over aparte rechtbanken voor terreurverdachten. Bourgeois is bij alle besprekingen betrokken. Wat hij zegt, is de teneur van wat in de nota zal staan. Dat is niet in tegenstelling met wat de voorzitter (Bart De Wever nvdr.) zegt. We blijven binnen de contouren van de rechtstaat, de democratie en het verdrag van het Europees Hof van de Rechten van de Mens."

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2757932

Ps: partijwoordvoerder zijn van zulke palingen is geen gemakkelijke opdracht :-) :-) :-) De ex en de huidige forum woordvoerders kunnen hierover mee spreken ! Maar dat lossen deze dan maar op door een rondje te lullen tot de volgende bocht in zicht is.

Vette Pois(s)on 2 september 2016 13:47

linkse klittenbak topdraad

vlijmscherp 2 september 2016 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 8221749)
linkse klittenbak topdraad

zeg jij nu dat Bourgeois een linkse is??

Zipper 3 september 2016 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8221255)
De redelijke stemmen binnen de N-VA beginnen zich eindelijk te roeren. Bourgeois staat voor de partijlijn die een inclusieve maatschappij wil, waar de islam en vooral de moslims een plaats hebben.

Hij waarschuwt terecht dat we islam, migratie en terrorisme niet op één hoopje mogen gooien.

Eindelijk, wat rede in het debat.

Spijtig dat hij ondertussen bijna alleen begin te staan in een steeds rechtser wordende partij. Ik zie nog Peumans, maar wie nog?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160901_02450067

dit is een samenvatting van wat hij in het gesprek gezegd heeft. De rest is enkel voor abonnees dus dat ga ik hier niet zetten, behalve dit zinnetje, wat het voor mij allemaal samenvat:

Moest ge eens zes maand in één van die islamietenbuurten van Anderlecht, Vorst, St.Gillis, Schaarbeek, Molenbeek of St.Joost-ten-Node gewoond hebben, zou je wel anders piepen.

Zipper 3 september 2016 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8221587)
ja, uiteraard, maar wie zegt dat er geen enkele moslim mee wil? dat is net wat Bourgeois zegt: met alles op 1 hoop te gooien gaan we er niet komen.

islamieten die "meewillen" schat ik op +/- 10%.
En het is die 10% die constant in de media wordt opgevoerd om de bevolking de illusie te geven dat ze allemaal "Ok" zijn.

Jay-P. 4 september 2016 01:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8222608)
Moest ge eens zes maand in één van die islamietenbuurten van Anderlecht, Vorst, St.Gillis, Schaarbeek, Molenbeek of St.Joost-ten-Node gewoond hebben, zou je wel anders piepen.

Mee eens.
Blijft natuurlijk de vraag waarom iemand bij zijn volle verstand daar zou willen gaan tussen wonen?
Dan komen klagen, da's bleiten na eigen stupiditeit.

BWarrior 4 september 2016 01:59

Inclusief, buiten voor ''de Walen'' natuurlijk :roll:

Anitta 4 september 2016 06:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8221783)
zeg jij nu dat Bourgeois een linkse is??

De vette vis weet het zelf niet meer :lol:

Anitta 4 september 2016 06:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8222643)
islamieten die "meewillen" schat ik op +/- 10%.
En het is die 10% die constant in de media wordt opgevoerd om de bevolking de illusie te geven dat ze allemaal "Ok" zijn.

Dat is een zeer optimistische schatting, vooral de derde generatie is zwaar overschat.

kelt 4 september 2016 07:15

Ballonnetjes ontsieren,na een triomfantelijk vlucht,meestal de graskanten en eigenlijk is amper nog iemand geinteresseerd in het kaartje dat er aan hangt.

Maar iedereen vindt dat lelijk.....afval...

In hoofde van zijn functie als Vlaams Minister-President ,zowel als senior N-VA-lid,heeft Mr. Bourgeois de "politieke schooljeugd" eens wat tikjes op de vingers gegeven.

Het verrastte mij onaangenaam dat Mr. Dewever deel nam aan het gekibbel...Hij WEET toch dat uiteindelijk enkel de pers er garen uit spint en het NIKS bijdraagt aan enigerlei oplossing van enigerlei probleem .:-(

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be