vlijmscherp |
2 september 2016 06:54 |
Bourgeois gaat in tegen de partijlijn
De redelijke stemmen binnen de N-VA beginnen zich eindelijk te roeren. Bourgeois staat voor de partijlijn die een inclusieve maatschappij wil, waar de islam en vooral de moslims een plaats hebben.
Hij waarschuwt terecht dat we islam, migratie en terrorisme niet op één hoopje mogen gooien.
Eindelijk, wat rede in het debat.
Spijtig dat hij ondertussen bijna alleen begin te staan in een steeds rechtser wordende partij. Ik zie nog Peumans, maar wie nog?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160901_02450067
Citaat:
We gaan de rechtsstaat niet overboord gooien om degenen die hem willen vernietigen, aan te pakken.’ Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) geeft duidelijk aan waar de discussie over de noodtoestand voor hem stopt.
|
Citaat:
De minister-president betreurt ook de voorstellen die partijgenoten de voorbije zomerweken lanceerden. ‘De boerkini verbieden, dat kan gewoon niet’, zegt hij, ook al vindt ook Bourgeois het kledingstuk een symbool van ongelijkheid.
Het voorstel van N-VA-fractieleider Peter De Roover om de discussie over het recht op vrije meningsuiting aan te gaan, valt al evenzeer op een koude steen. ‘Als je over zulke fundamentele zaken praat, toets dat dan alstublieft toch eerst af.’
|
dit is een samenvatting van wat hij in het gesprek gezegd heeft. De rest is enkel voor abonnees dus dat ga ik hier niet zetten, behalve dit zinnetje, wat het voor mij allemaal samenvat:
Citaat:
Was het dan een goed idee om de boerkini te willen verbieden?
‘Mijn partij is van mening dat de boerkini een symbool is van ongelijkheid. Sommige vrouwen zeggen dat hij net emanciperend bedoeld is. Ik kan niet in hun ziel kijken, maar voor mij is hij een teken van een ongelijke behandeling van man en vrouw. Dit gezegd zijnde is iedereen vrij om te dragen wat hij wil. Dat behoort tot onze fundamentele vrijheden. De boerkini verbieden, dat kan dus gewoon niet.’
|
|