Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fietsdrager achter auto in Portugal verboden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=234605)

Universalia 3 september 2016 16:33

Fietsdrager achter auto in Portugal verboden
 
Ok, het is al een artikel uit het verleden maar toch wilde ik er iets over kwijt daar ik daarstraks op de autostrade nog een wagen heb zien rijden waar je door zo een fietsendrager totaal geen kentekenplaat kon zien.

Bron oude artikel

Een verbod op volledig 'zwart' getinte 'autoruiten' moet er ook komen. :-D

We willen u zien zitten, weten wie u bent, weten wat u uitsteekt in de wagen :rofl:

Blijkbaar is het tot op bepaalde hoogte nog steeds toegelaten op de voorruit na dacht ik. 8O

Jan van den Berghe 3 september 2016 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8223001)
Ok, het is al een artikel uit het verleden maar toch wilde ik er iets over kwijt daar ik daarstraks op de autostrade nog een wagen heb zien rijden waar je door zo een fietsendrager totaal geen kentekenplaat kon zien.

Dat hoeft ook niet: je moet de nummerplaat niet zien door de fietsenhanger. De nummerplaat hoort aan de fietsenhanger bevestigd te worden.

Universalia 4 september 2016 05:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8223397)
Dat hoeft ook niet: je moet de nummerplaat niet zien door de fietsenhanger. De nummerplaat hoort aan de fietsenhanger bevestigd te worden.

Ben ik het volledig met u eens maar doet iedereen dat??

Die van de wagen waarover ik het had was niet te vinden of ik keek er gewoon naast, dat kan ook best geweest zijn. :oops:

JimmyB 4 september 2016 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8223001)
Ok, het is al een artikel uit het verleden maar toch wilde ik er iets over kwijt daar ik daarstraks op de autostrade nog een wagen heb zien rijden waar je door zo een fietsendrager totaal geen kentekenplaat kon zien.

Bron oude artikel

Een verbod op volledig 'zwart' getinte 'autoruiten' moet er ook komen. :-D

We willen u zien zitten, weten wie u bent, weten wat u uitsteekt in de wagen :rofl:

Blijkbaar is het tot op bepaalde hoogte nog steeds toegelaten op de voorruit na dacht ik. 8O

Hoe idioot. Dan mag je ook geen aanhangwagen gebruiken in Portugal want dit is net hetzelfde principe.

Misschien heeft men het over het soort fietsendragers die men aan de auto hangt. Dit kan ik wel begrijpen.

Aurora_Borealis 4 september 2016 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8223397)
Dat hoeft ook niet: je moet de nummerplaat niet zien door de fietsenhanger. De nummerplaat hoort aan de fietsenhanger bevestigd te worden.

Wat dus niet toegelaten is volgens de wetgeving voor speciaal transport in Portugal: je mag fietsen achteraan vervoeren op voorwaarden dat deze (a) niet breder zijn dan het voertuig, (b) het voertuig niet verlengen met meer dan 45 cm en (c) de oorspronkelijke nummerplaat en verlichting zichtbaar blijft.

Dus; zo'n (in mijn ogen minderwaardige) fietsendrager bevestigd op het achterraam mag dus wel, maar niet op de trekhaak van de auto.

Citaat:

Deste modo, as bicicletas devem ser transportadas preferencialmente no tejadilho dos ve�*culos. No entanto, tendo em conta o previsto na b) do n.º 1 do artigo 25.º do Regulamento de Autorizações Especiais de Trânsito, aprovado pela Portaria n.º 387/99, de 26 de Maio, se não excederem a largura do ve�*culo, não taparem a matricula, bem como os dispositivos de identificação dos dispositivos de sinalização e de iluminação do ve�*culo, nem ultrapassarem 450 mm para a retaguarda, além do contorno envolvente do ve�*culo, excepcionalmente, podem ser transportadas �* retaguarda desde que respeitem estas condições

Universalia 10 september 2016 06:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 8223623)
Hoe idioot. Dan mag je ook geen aanhangwagen gebruiken in Portugal want dit is net hetzelfde principe.

Misschien heeft men het over het soort fietsendragers die men aan de auto hangt. Dit kan ik wel begrijpen.

Daar ging het inderdaad eigenlijk over. :-D

Universalia 16 september 2016 05:56

Ook het rijden in beide richtingen door fietsers in de straten dient verboden te worden.

Welke clown heeft dat in voegen gesteld eigenlijk?

Er zijn best fietsers die daar op een 'walgelijke' manier gebruik van maken van die regel. :roll:

Jan van den Berghe 16 september 2016 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8235832)
Ook het rijden in beide richtingen door fietsers in de straten dient verboden te worden.

Welke clown heeft dat in voegen gesteld eigenlijk?

Er zijn best fietsers die daar op een 'walgelijke' manier gebruik van maken van die regel. :roll:

Welk probleem ontstaat er dan wel bij correct gebruik van het in beide richtingen fietsen? Vervelend voor u als u met een brede auto meent dat de hele rijbaan van u en van u alleen is?

Bartjeuh 17 september 2016 07:10

Zo'n fietsdrager achteraan een wagen is ook compleet overbodig. De beste manier om fietsen mee te nemen, is ze opgevouwd IN de wagen mee te voeren. Met deze e-modellen gaan er zo moeiteloos twee in de koffer, en in sommige wagens zelfs méér.

Resultaat: geen gezeur over de zichtbaarheid van nummerplaten, geen geknoei met het in- en loshaken van de fietsen, geen gevaar voor loskomen onderweg, geen aërodynamische verstoring (en het bijhorende meerverbruik), en - vooral - het oogt stukken esthetischer!

Jay-P. 19 september 2016 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 8236869)
Zo'n fietsdrager achteraan een wagen is ook compleet overbodig. De beste manier om fietsen mee te nemen, is ze opgevouwd IN de wagen mee te voeren. Met deze e-modellen gaan er zo moeiteloos twee in de koffer, en in sommige wagens zelfs méér.

Resultaat: geen gezeur over de zichtbaarheid van nummerplaten, geen geknoei met het in- en loshaken van de fietsen, geen gevaar voor loskomen onderweg, geen aërodynamische verstoring (en het bijhorende meerverbruik), en - vooral - het oogt stukken esthetischer!

en geen plaats meer voor de extra valiezen van madame op congee.
Win-win situatie zegt mijnheer. :lol:

Bartjeuh 19 september 2016 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8239227)
en geen plaats meer voor de extra valiezen van madame op congee.
Win-win situatie zegt mijnheer. :lol:

Absolutely! Aan het grootste voordeel had ik inderdaad nog niet gedacht :-)

Jan van den Berghe 19 september 2016 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 8236869)
Zo'n fietsdrager achteraan een wagen is ook compleet overbodig. De beste manier om fietsen mee te nemen, is ze opgevouwd IN de wagen mee te voeren. Met deze e-modellen gaan er zo moeiteloos twee in de koffer, en in sommige wagens zelfs méér.

Ja, echt het fietsje voor doorsnee burger...

Gipsy 11 oktober 2016 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8235832)
Ook het rijden in beide richtingen door fietsers in de straten dient verboden te worden.

Welke clown heeft dat in voegen gesteld eigenlijk?

Er zijn best fietsers die daar op een 'walgelijke' manier gebruik van maken van die regel. :roll:

Ik moest vandaag in Gent zijn en had mijn auto in de ondergrondse garage geparkeerd. Op straat zelfs als je het zebrapad oversteekt wordt je van alle kanten door fietsers bijna met je kloten omver gereden. Zelfs op het voetpad ben je niet veilig. Zelden meegemaakt super gevaarlijk. Voor die mannen gelden geen regels, zij hebben alle rechten.

Bierke 11 oktober 2016 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8235832)
Ook het rijden in beide richtingen door fietsers in de straten dient verboden te worden.

Welke clown heeft dat in voegen gesteld eigenlijk?

Er zijn best fietsers die daar op een 'walgelijke' manier gebruik van maken van die regel. :roll:

Waarschijnlijk dezelfde idioot die het nodig nodig fietsers in stadskernen toe te laten naast elkaar te rijden ... wat gigantische knopen teweeg brengt.

pajoske 12 oktober 2016 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 8236869)
Zo'n fietsdrager achteraan een wagen is ook compleet overbodig. De beste manier om fietsen mee te nemen, is ze opgevouwd IN de wagen mee te voeren. Met deze e-modellen gaan er zo moeiteloos twee in de koffer, en in sommige wagens zelfs méér.

Resultaat: geen gezeur over de zichtbaarheid van nummerplaten, geen geknoei met het in- en loshaken van de fietsen, geen gevaar voor loskomen onderweg, geen aërodynamische verstoring (en het bijhorende meerverbruik), en - vooral - het oogt stukken esthetischer!

Dat zijn wel dure fietsen.
Mijn fietsendrager (voor trekhaak) ligt in de kelder te roesten. Veel te veel gesleutel, onstabiel enz.) Onze twee gewone stadsfietsen (voor ons voorlopig geen elektrische hulpmotor die het milieu onrechtstreeks bevuilt) gaan rechtop in de wagen (monovolume). En als we een pintje willen drinken na de fietstocht staan die daar goed beveiligd tegen diefstal achter geblindeerde ramen.
Tussen de fietsen is er nog plaats voor koffers of fietstassen.

Bartjeuh 12 oktober 2016 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8260126)
Dat zijn wel dure fietsen.

Maak eens de berekening, inclusief de kost van de fietsendrager achteraan de wagen en - vooral - het meerverbruik van je wagen met zo'n ding + de fietsen erop gemonteerd. En dan spreek ik nog niet over eventuele schade aan je eigen fietsen of auto en - vooral - achterliggers, als er ooit eens iets verkeerd gaat met het vastmaken...

pajoske 12 oktober 2016 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 8260137)
Maak eens de berekening, inclusief de kost van de fietsendrager achteraan de wagen en - vooral - het meerverbruik van je wagen met zo'n ding + de fietsen erop gemonteerd. En dan spreek ik nog niet over eventuele schade aan je eigen fietsen of auto en - vooral - achterliggers, als er ooit eens iets verkeerd gaat met het vastmaken...

Hetgeen ge schrijft klopt. Maar ik heb een berekening gemaakt bij de aankoop van de wagen. En hoewel mijn kinderen zeiden "waarom een monovolume kopen, ge zijt toch maar met twee?" Heb ik toch gekozen voor dit iets duurdere type. Dat bespaart mij nu de kosten van bv nieuwe opvouwfietsen.
Maar ik begrijp dat niet iedereen graag een monovolume koopt om allerlei redenen. Als die wagen bijna uitsluitend gebruikt wordt om één persoon te vervoeren weegt het genot van de ruimte niet op tegen de kostprijs van het iets hogere verbruik.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be