andev |
9 september 2016 08:26 |
Uitstapje naar Noord-Frankrijk
Oostende - Een Oostends koppel is donderdag in hun wagen door een groep vluchtelingen aangevallen op de autosnelweg in Calais. Bram Devreese en Gael Vandenbussche kwamen er met de schrik van af, maar hun auto is ernstig beschadigd.
Wat een leuke namiddag in Noord-Frankrijk moest worden voor Bram en Gael , veranderde donderdag in een nachtmerrie op de autosnelweg. “We hadden net grond gekocht om te bouwen in Leffinge, en wilden dat op onze verlofdag gaan vieren door een dagje door te brengen in Noord-Frankrijk. Helaas is ons leuk uitstapje anders uitgedraaid”, zegt Gael.
Ter hoogte van Calais kwamen plots grote groepen vluchtelingen op de autosnelweg. “We merkten dat alle auto's plots op het linkse baanvak begonnen te rijden. In de verte zagen we dat er vrachtwagens werden bekogeld met stenen. Er ontstond totale chaos”, vertelt Gael.
Enkele ogenblikken later kwamen ook Bram en Gael in het vizier van enkele vluchtelingen. “Plots kwam een grote groep recht op ons af. Uit het niets begonnen ze te kloppen op de wagen. Eén van hen had een immense tak bij zich waarmee hij op het dak en de deuren sloeg. Door rijden kan je niet gezien de massa. We voelden ons machteloos, en waren eigenlijk ook wel bang. Gelukkig waren de kinderen niet mee. Want dit wil je echt niet meemaken”, vertelt Gael.
Wat verder kwamen de Oostendenaars de Franse politie tegen. Gael, zelf politieagente, toonde haar politiekaart en meldde dat ze beter een stuk terugkeerden. “We zijn uiteindelijk ontvangen bij de gendarmerie. Daar kreeg ik toch een klop en ben ik beginnen te wenen. Men raadde ons aan om klacht in te dienen, maar daarvoor moesten we tot in het centrum van Calais rijden. Dat zagen we gezien de omstandigheden niet meer zitten. We hebben uiteindelijk al serieus moeten omrijden. We hadden onze verlofdag best wel anders voorgesteld”.
De Renault Traffic van Gael zit na de aanval vol deuken. Ook een zijspiegel raakte beschadigd. “Mijn wagen is een jaar oud”, zegt Gael. “Gelukkig heb ik een omnium verzekering. De toestand in Calais ernstig. Dit heeft eigenlijk niets meer te maken met mensen die in Engeland willen geraken. Het is puur vandalisme.”
uit DSonline
Zijn d�*t de arme oorlogsvluchtelingen, op de vlucht voor hun leven, die hier iets beter willen komen opbouwen? Of is dat grotendeels krapuul van de richel dat komt kijken of ze zich desnoods met geweld hier van het nodige kunnen voorzien op onze kosten? En getrouw aan hun eigen manier van leven met het nodige geweld en niemand of niets ontziend?
Zo zien we maar weer wie en wat ze in werkelijkheid zijn! Een troep ongeregelde amokmakers waar geen huis mee te houden valt en die ipv opgevangen te worden zo rap mogelijk naar hun eigen contreien moeten worden teruggestampt waar ze verder het leventje kunnen doorzetten dat ze gewoon zijn!
O ja: we krijgen nog wat schreiende kindjes en zielig kijkende mama's als achtergrond erbij om het plaatje compleet te maken...
|