Kallikles |
15 september 2016 16:31 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M.
(Bericht 8235309)
Wat Van Biesen heeft gedaan is racisme en racisme is strafbaar in België.
Ik ben benieuwd wat voor straf hij gaat krijgen want alleen maar een excuus aanbieden is geen straf.
|
Het is ten eerste nog maar de vraag of wat hij gezegd heeft, strafbaar is volgens de wet-Moureaux. Die wet is namelijk vrij restrictief of wordt toch vrij restrictief toegepast.
En zelfs als het strafbaar zou zijn voor de gemiddelde burger, dan is het nog niet strafbaar voor een parlementslid dat in de Kamer spreekt. Artikel 58 Grondwet stelt immers: "Geen lid van een van beide Kamers kan worden vervolgd of aan enig onderzoek onderworpen naar aanleiding van een mening of een stem, in de uitoefening van zijn functie uitgebracht."
Een collega afsnauwen "Ga naar Marokko!" is geen stem en volgens mij ook geen mening, maar de vraag is wat de rechtspraak daarvan denkt. Ik vermoed dat rechters - overigens terecht, cf. de vrees voor een "gouvernement des juges" - heel veel schroom zullen hebben om zich over dergelijke politieke kwesties uit te spreken.
Belangrijker is dat er een politiek antwoord volgt. De Grondwet zegt heel duidelijk dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Als we volksvertegenwoordigers op basis van hun afkomst gaan beginnen muilkorven in een belangrijk politiek debat zoals dat over Caterpillar, dan morrelen we aan de fundamentele principes van de liberale democratie en van de rechtstaat.
|