![]() |
Kiezen in Amerika
Het Amerkaans kiessysteem was de laatste dagen in vele topics onderwerp van discussie. Daarom dat ik er graag een appart topic aan wijd.
Toch eerst dit; Niet zozeer het systeem op zich maar vooral de organistie van de verkiezing en de mogelijk tot misbruik, is onderwerp van kritiek. Heeft dus niets te maken met of je nu voor Bush of Kerry bent. De enige kritiek op het systeem zelf, niet alleen van mijzelf maar vele anderen, is niet het systeem van de “kiesmannen”, (dat heeft een aantal goede redenen waarom het zo is) maar het principe “Winner takes it all.” Dat heeft tot gevolg dat kandidaat A, met een duidelijke meerderheid van stemmen in meerdere staten en een quasi gelijke stand in de overige, toch nog zwaar kan verliezen, simpelweg omdat de stemmen voor hem in de “gelijke” staten, hem worden afgenomen en naar kandidaat B gaan. De waarnemers; Voor het eerst heeft Dé Democratie der democratieën de vernedering moeten ondergaan om net als bananenrepublieken in Afrika en Z-Amerika internationale waarnemers toe te laten om een oogje in het zeil te houden. Over één ding zijn ze allemaal roerend eens; het feit dat plaatselijke autoriteiten( dus Republikeinen of Democraten) zelf verantwoordelijk zijn voor organisatie van de stembusgang én het tellen van de stemmen, is een aanfluiting van wat onder democratie wordt verstaan. Zelfs in twijfelachtige democratieën in het voormalig Oostblok wordt zoiets door onafhankelijke instanties geregeld. Een poll wijst uit dat maar liefst 42 % van de burgers geen vetrouwen heeft in het tellen van de stemmen. Het verslag van een Ierse delegatie (weet niet meer in welke) te zien op de Nederlandse tv, was echt vernietigend. De organistie; De stemmachines; omdat elke staat zelf beslist welk systeem er wordt gehanteerd, zijn er dozijn verschillende “stemmachines”. Dat varieert van moderne en gebruiksvriendelijke stemcomputers zoals bvb in Florida, tot voorhistorische vehikels waar kop noch staart aan te krijgen is hoe je er eigenlijk mee moet werken. Opnieuw laat de NOS een beeldfragment zien van een bepaalde stemmachine vergezeld met de commentaar hoe ze te bedienen. Echt hilarisch. Ook nu weer zijn talrijke klachten binnengekomen over niet behoorlijk functionerend stemmachines. Wachttijden; Tot 7 uur!! in de rij staan om je stem te kunnen uitbrengen roept toch ernstige vraagtekens op over de organisatie. Zelfs in “ontwikkelingslanden”, waar notabene véél meer mensen moeten stemmen, is zoiets ongezien. Verder zijn er staten waar te weinig kiesformulieren zijn, stemmachines die het niet doen, personen die dachten geregistreerd te zijn, maar dan toch niet kiesgemachtigd bleken, enz.... Maw, toestanden die met de hedendaagse technologie in geen enkel ander westers land noch bestaan. Je zou toch mogen verwachten dat een natie die zo graag met het wijzende vingertje overal ter wereld democratie wil brengen, op z’n minst in staat is verkiezingen ordentelijk te organiseren. Niets blijkt echter minder waar. De “Dirty tricks”; Een kleine greep eruit; In Florida krijgen zwarte kiezers via telefoon te horen dat ze, “niet hoeven te gaan stemmen, maar hun stem telefonisch kunnen uitbrengen.” In Las Vegas krijgen kiezers in laatste instantie te horen dat ze naar een ander kieslokaal moeten, wat achteraf niet waar blijkt te zijn. In Michigan krijgen kiezers dan weer een stem aan de telefoon die vertelt dat “Kerry het homohuwelijk zal goedkeuren.” In Florida worden zelfs pamfletten verspreid onder zwarten dat “door de hoge opkomst een tweede (sic) verkiezingsdag wordt ingelegd.” Gelijkaardige toestanden in Pennsylvania. Daar wordt er zelfs bijverteld dat Republikeinen op dinsdag en Democraten op woendag kunnen gaan stemmen De lijst is eindeloos. Zowel Republikeinen als Democraten bedienen zich van methodes, een democratie onwaardig. Op het op voorhand moeten registreren om te kunnen gaan kiezen wordt ook veel kritiek gegeven. 't Zou eerlijker zijn mocht de opkomst maar pas duidelijk zijn op de dag van de verkiezingen zelf. Anyway, genoeg stof om een debat hierover te starten. |
Damn, sorry! Wederom problemen met pc uitvoering.
|
Ik denk dat men hier 'de' Amerikaan dommer inschat dan hij in werkelijkheid is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoevéél geld ik werkelijk bezit doet hier niet terzake, maar 'k wil wel vertellen dat ik niet hoéf te sp�*ren voor zoiets als een pc van enkele Euro's. 't Zit namelijk zo. Ik heb me nog maar pas een laptop aangeschaft en heb wat problemen ondervonden met het compatibel maken met m'n pc. En ten tweede ben ik maanden niet op het forum geweest, en er blijken hier nogal wat veranderingen aangebracht. Kreeg op een gegeven moment een tekst uit Word niet naar hier geplaatst. Er verscheen steeds een hele code op m'n geplaatst bericht, vandaar dus de foutjes. Mocht uwe persoonlijkheid zich er toch op één of andere manier aan gestoord hebben, m'n excuses zulle. En zou u vanaf nu misschien zo vriendelijk willen zijn eens op De Inhoud van m'n Posts! te reageren, ipv stééds opnieuw m'n occasioneel marihuanagebruik erbij te sleuren. |
Citaat:
Ik reageerde toch op uw post, want U schreef: <<Damn, sorry! Wederom problemen met pc uitvoering>>:-) En op uw gelurk (is dat momenteel niet strafbaar?) zal ik minder reageren als U in uw reklameboodschap in koeien van letters vermeldt: [size=4]GEBRUIK VAN DEZE BUFT, KAN DE GEZONDHEID ERNSTIG SCHADEN![/size] :-) |
Citaat:
Btw, ik word niet rap lastig. Zowat de kalmste mens ter wereld. ;-) En dat ding staat daar, niet om reclame te maken, maar omdat ik strijd voor een "andere behandeling" van de occasionle marihuana-gebruiker. Nu is het zo dat 88 % van de gebruikers openlijk niet durft uit te komen voor hun gebruik en dat vind ik jammer. De meeste mensen hebben zelfs geen flauw idee van hoevéél marihunagebruikers er daadwerkelijk zijn. En ik nu toch bezig ben; wat de gezondheid betreft. Mijn avator hoeft helemaal geen gezondheidswaarschuwing. Er staat géén JOINT op. Marihuana kan op tientallen andere manieren geconsumeerd worden. En dat marihuana op zich schadelijk zou zijn, daarvan moet ik de eerste échte bewijzen nog zien. :| Maar bon, 't ging dus over het Amerikaans kiessysteem. De Docu op Ned3 waarover ik het had in een andere tred, was een mooi voorbeeld van de mogelijkheden tot misbruik. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be