Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Trein 50% trager dan auto... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=234844)

brother paul 17 september 2016 07:44

Trein 50% trager dan auto...
 
http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacat...kverkeer.dhtml

het artikel gaat over de ontevredenheid van de filelast
maar tussen de lijnen zie je ook iets anders staan:

Nog steeds gaan er veel meer mensen met de auto dan met het openbaar vervoer naar hun werk. Het is dan ook sneller. Werknemers die de trein, tram of bus nemen zijn dagelijks ongeveer 96 minuten onderweg terwijl die tijdsduur voor autorijders één uur bedraagt.


zie je waarom mensen kiezen voor de auto
- het is sneller ( trein kost bruto 0.5euro/km )
- het is goedkoper ( 0.25-0.5euro/km )
- het is flexibelder

Blue Sky 18 september 2016 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul

zie je waarom mensen kiezen voor de auto

Omdat ze anders moeten nadenken en net het vermogen om dat te doen is problematisch bij velen mensen. Net zoals weinig intellectuele mensen probleemstellingen louter herleiden tot centjes tellen doen ze hetzelfde bij autorijden waarbij enkel de tijd in rekening wordt gebracht.

Je kan trouwens niet in het algemeen spreken, de situatie van de ene is de situatie van de andere niet. De ene kan perfect met de trein gaan, de andere met de fiets, nog een andere kan best de auto nemen.

Heb je ook de evolutie van de files in rekening gebracht in de toekomst?

Jan van den Berghe 18 september 2016 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8236888)
Nog steeds gaan er veel meer mensen met de auto dan met het openbaar vervoer naar hun werk. Het is dan ook sneller. Werknemers die de trein, tram of bus nemen zijn dagelijks ongeveer 96 minuten onderweg terwijl die tijdsduur voor autorijders één uur bedraagt.

Goedkope veralgemening. Ik kan zo enkele voorbeelden geven van trajecten waar je met de trein zeker sneller ter plaatse bent dan met de auto.

vlijmscherp 18 september 2016 20:11

Zele - Brussel: met auto in spitsuur: 1u30 uur als er geen accidenten gebeurd zijn. Met trein: 45 min als er geen vertraging is.

Bobke 18 september 2016 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8238693)
Goedkope veralgemening. Ik kan zo enkele voorbeelden geven van trajecten waar je met de trein zeker sneller ter plaatse bent dan met de auto.

Ook als ge rekening houdt met de wachttijden en verplaatsing naar het station?

Bobke 18 september 2016 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8238708)
Zele - Brussel: met auto in spitsuur: 1u30 uur als er geen accidenten gebeurd zijn. Met trein: 45 min als er geen vertraging is.

En gij werkt en woont aan het station?

vlijmscherp 18 september 2016 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8238769)
En gij werkt en woont aan het station?

Ik woon idd op 800 m van het station en ik werk op 500 m van het station.

Bobke 18 september 2016 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8238776)
Ik woon idd op 800 m van het station en ik werk op 500 m van het station.

Niet iedereen heeft dat voordeel.

vlijmscherp 18 september 2016 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8238784)
Niet iedereen heeft dat voordeel.

Neen, maar er zijn er veel die dat voordeel wel hebben maar toch de auto nemen zodat ze elke dag kunnen zagen over de files.

Bobke 18 september 2016 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8238790)
Neen, maar er zijn er veel die dat voordeel wel hebben maar toch de auto nemen zodat ze elke dag kunnen zagen over de files.

Geen idee.
Ik geloof dat er niet zoveel de auto nemen als de trein voor hen voordeliger is.

vlijmscherp 18 september 2016 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8238795)
Geen idee.
Ik geloof dat er niet zoveel de auto nemen als de trein voor hen voordeliger is.

Ze zijn er, toch op mijn werk. Het abonnement wordt quasi volledig terugbetaald maar toch nemen ze liever de auto want "met de trein is het ook altijd wat" of "met de wagen vertrek je wanneer je wil" of andere idiote excuses.

Bobke 18 september 2016 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8238805)
Ze zijn er, toch op mijn werk. Het abonnement wordt quasi volledig terugbetaald maar toch nemen ze liever de auto want "met de trein is het ook altijd wat" of "met de wagen vertrek je wanneer je wil" of andere idiote excuses.

Maar u had het over "veel".
Nu heb ik geen ondervinding met de trein, wel met de bus.
En ik heb omstandigheden gehad dat ik zelfs sneller was met de fiets.
Met een trein zal het nog slechter zijn denk ik, die heeft immers minder haltes.

Jan van den Berghe 18 september 2016 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8238764)
Ook als ge rekening houdt met de wachttijden en verplaatsing naar het station?

Ja. Als je met de wagen naar bepaalde plaatsen gaat, moet je immers ook de tijd erbij rekenen om een parking te zoeken of van de parking naar de plaats van bestemming te gaan. Dat wordt bij de reistijd van de auto vaak vergeten.

Jan van den Berghe 18 september 2016 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8238784)
Niet iedereen heeft dat voordeel.

Heeft iedereen het voordeel dat je met de wagen tot aan je werkplek kan?

Micele 18 september 2016 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8238858)
Heeft iedereen het voordeel dat je met de wagen tot aan je werkplek kan?

Bijna iedereen.
Een van de redenen waarom de auto zo goed scoort in de meste gevallen rijdt men van quasi huisdeur tot op de parkeerplaats voorzien door de werkgever.

Citaat:

Waarom de auto zo goed scoort voor woon-werkverkeer wordt gedeeltelijk verklaard door de eenvoud waarmee de auto kan geparkeerd worden: meer dan 90% vindt zonder probleem een parkeerplaats en meer dan 95% kan gratis parkeren.

http://www.duurzame-mobiliteit.be/ar...on-werkverkeer
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8238856)
Ja. Als je met de wagen naar bepaalde plaatsen gaat, moet je immers ook de tijd erbij rekenen om een parking te zoeken of van de parking naar de plaats van bestemming te gaan. Dat wordt bij de reistijd van de auto vaak vergeten.

Bij woon-werkverkeer (dit topic) is dat dus eerder zeer weinig, minder dan 10 %.

Citaat:

OVG 4.1: woon-werkverkeer

Het woon-werkverkeer (exclusief zakelijke verplaatsingen) is een van de belangrijkste verplaatsingsmotieven: ongeveer 15% van het aantal verplaatsingen en 20% van het aantal afgelegde kilometer. Gezien het merendeel van deze verplaatsingen tijdens de spits en met de auto gebeurt, is het ook een belangrijke oorzaak van congestie. De gemiddelde afstand van een woon-werkverplaatsing is 18,786 km, ongeveer 5 kilometer meer dan een gemiddelde verplaatsing.

[...]

Afstand naar het werk

Een kwart woont op minder dan 5 km van het werk, de helft op minder dan 10 km. 8% werkt op meer dan 50 km. Dat er iets fout loopt in ons mobiliteitssysteem merk je aan de vaststelling dat een kwart van de mensen die op minder dan 1 kilometer van het werk woont, die verplaatsing toch met de auto doet. De anderen doen het gelukkig te voet (33%) of met de fiets (39%).

Bij verplaatsingen tot 5 km gebruikt de helft de wagen, 30% neemt de fiets en 9% gaat te voet naar het werk. Het openbaar vervoer (bus en tram, voor de trein is 5 km een te kleine afstand) haalt 5%.

Vanaf verplaatsingen van meer dan 30 km haalt de trein een marktaandeel van ongeveer een kwart. Dat wil zeggen dat de auto op die afstanden een aandeel van ongeveer drie kwart haalt (een verwaarloosbaar aantal gaat werken met door het bedrijf georganiseerd vervoer of de motorfiets).

Waarom de auto zo goed scoort voor woon-werkverkeer wordt gedeeltelijk verklaard door de eenvoud waarmee de auto kan geparkeerd worden: meer dan 90% vindt zonder probleem een parkeerplaats en meer dan 95% kan gratis parkeren.

Carmagnole 18 september 2016 22:07

De trein is duur en kut. Daarbij ben ik ideologisch tegen het Belgisch openbaar vervoer.

Jan van den Berghe 18 september 2016 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8238873)
[color="blue"]
Bij woon-werkverkeer is dat dus eerder weinig, minder dan 10 %.

Waarop zijn die cijfers gebaseerd? Een algemeen onderzoek bij alle werknemers van dit land?

Jan van den Berghe 18 september 2016 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Carmagnole (Bericht 8238876)
De trein is duur en kut. Daarbij ben ik ideologisch tegen het Belgisch openbaar vervoer.

In België is de trein ronduit goedkoop.

Carmagnole 18 september 2016 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8238884)
In België is de trein ronduit goedkoop.

Nee, dat klopt niet. NMBS haalt enorme inkomsten van subsidies en vraagt dan nog eens forse bedragen (die steeds stijgen) voor een slechte dienstverlening. Daarbij is elke machinist een dronken vakbondsafgevaardigde die constant staakt.

Micele 18 september 2016 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8238883)
Waarop zijn die cijfers gebaseerd? Een algemeen onderzoek bij alle werknemers van dit land?

Geen idee, zal wel ergens in die link staan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be