![]() |
Dieselgate, één jaar later... en men hoort zo weinig?
Deze morgen las ik een artikel in mijn *krant, maar op andere media hoorde ik (nog) niets.
#online, enkel leesbaar voor abonnee: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160916_0...vw-zo-dom-zijn Even herhalen: Het is vandaag 1 jaar geleden dat het Amerikaanse EPA bekendmaakte dat VW bij al hun 482.000 US-dieselwagens gesjoemeld had met de software om de emissietesten op de rollenbank te bedriegen. Eens op de weg schakelde de software de vervuilmodus in waardoor tot 40 maal meer NOx werd uitgestoten. Het erge is dat dit in Europa al lang geweten was bij bepaalde instanties (ook de Europese Commissie), en dat er al 2 jaar eerder klachten waren enz..., lees Citaat:
Soit, 4 dagen later of 22 september 2015 moet VW toegeven dat meer dan 11 miljoen dieselwagens - wereldwijd - dezelfde sjoemelsoftware bezitten, daarvan rijden de meeste dieselwagens in Europa... Nog later komt nog meer gesjoemel uit, zelfs bij bepaalde benzines... Natuurlijk als een automerk op grote schaal sjoemelt doen de andere het ook, maar het is eigenlijk een puur dieselprincipe-probleem bij personenwagens, dat enkel kan gehaald worden door een dure nabehandeling van de uitlaatgassen via een NOx-filter tesamen met een voldoende groot ureum-reservoir (ad blue) die dan in elke auto hoe klein ook zal ingebouwd moeten worden. Voor dieselvrachtwagens is die plaats en kosten veel minder een probleem want die voldoen al langer aan de NOx-normen. Voor dure en grote dieselpersonenwagens valt de meerprijs ook niet zo erg op in de weegschaal, maar voor minder grote betaalbare wagens is het een brok meerprijs en extra-onderhoud. Stukje uit #HBVL-online: Citaat:
Wat het uit andere landen gaat geven zullen we ooit wel eens weten, gelukkig zijn er maar heel weinig wereldlanden waar de dieselauto veel meer dan marginaal verkocht wordt (enkel Europa en India). 1 ding is positief uit het dieselschandaal dat alle constructeurs nu echt gaan investeren in alternatieve - niet-fossiele - wagens. Veel landen plannen zelfs de verkoop van alle - nieuwe - fossiele personenwagens in de toekomst (2025) te verbieden of sterk te ontraden door maatregelen: Citaat:
|
Op basis van rechtspraak zijn er mensen die hun dieselwagen teruggeven hebben aan hun garage, hier een Audi A6 en A1 (ttz de garage moest die auto´s terugnemen*):
Citaat:
Citaat:
http://www.auto-motor-und-sport.de/n...-10551733.html Ook door NEFZ-simulaties door de ADAC op de rollenbank, afwijkingen meerverbruik van 8,6 % tot 15 % nog met de sjoemelsoftware, het is algemeen geweten dat de constructeurs sjoemelen bij homologatietesten die het normverbruik bepalen, de ADAC moet daar niet zo hypocriet over doen: Citaat:
Toch weinig respons hier... blijkbaar rijden er hier geen forumlezers hier met sjoemeldiesels... blijkbaar kan men het aanpassen van de sjoemelsoftware ook niet echt verplicht maken ... men zou ook dom zijn imho... Maar wat met de keuring? Gaan die tolerant blijven en hoelang? Iemand ervaring of een idee? Ook in Nederland blijft men vaag over de recall van dieselwagens, maar toch met zachte dwang...: Citaat:
Citaat:
|
vervolg, dit kan er ook nog bij:
Citaat:
|
Citaat:
Nu heeft mijn Jaguar zowat 185 000 km op de teller, dat zal zeker nog verdubbelen in de volgende 10 jaar bij leven en welzijn. Diegenen die de echt dupe zijn zijn de garagisten die nieuwe auto's proberen verkopen aan mensen die geen (tesla)hipsters zijn maar die gewoon een goede, betrouwbare auto willen die altijd dienst doet en met een degelijke autonomie. ;) |
Citaat:
Maar dan lijkt me het huidige systeem met inruil bij de merkgarage voor de slooppremie een gemakkelijkere oplossing. |
Citaat:
Laat het huidige klootjesvolk de electrische wagens van vandaag maar kopen. |
Vers van de pers, 1 jaar na dieselgate doet T&E een grootschalig onderzoek...
Alle nieuwe en recente dieselwagens euronorm 6 overschrijden nog altijd de lakse emissienormen voor NOx, dit 2 tot 15 maal teveel: (VW het minste erg, ze hebben blijkbaar wat goed te maken) ![]() http://www.eea.europa.eu/media/newsr...-air-pollution ... het aantal "kankerbakken" in miljoen per land: ![]() volgens merk: ![]() http://www.automobilwoche.de/article...euro-6-dieseln "The true scandal of Dieselgate in Europe is national regulators turning a blind eye to the glaring evidence of test cheating with the sole purpose of protecting their national carmakers or their own business. This is killing tens of thousands of people annually. We need a European watchdog to stop EU member states protecting their national champions and to ensure the single market for vehicles operates in the interests of all citizens,” Greg Archer said. Cheating on environmental regulation is not a victimless crime. This causes premature deaths. The World Health Organisation has described worsening air pollution levels as a “public health emergency”. Last year, the European Environment Agency said that NO2, mainly created by diesel engines in urban areas, is responsible for an estimated 72,000 premature deaths in Europe. The majority of NO2-related premature deaths occur in Italy (21,600); 14, 100 in the UK; Germany (10,400); 7,700 in France; Spain (5,900) and 2,300 in Belgium. Downloads: https://www.transportenvironment.org...ow_FINAL_0.pdf 2,4MByte NO2 zorgt voor geschatte 72.000 vroegtijdige doden in Europa, in BE 2300, hier het lijstje: http://www.eea.europa.eu/media/newsr...-air-pollution [ .... mode] Nu weet men tenminste toch waarvoor die totaal overbodige dieselpersonenwagens dienen, namelijk het aantal vroegtijdige sterftes (ook kinderen) in stedelijke gebieden en langs drukke wegassen zoveel mogelijk verhogen [/.... mode] Grafiek volgens merken: |
juiste hoofdlink: https://www.transportenvironment.org...ing-volkswagen
|
Citaat:
We hebben er hier ééntje rijden met 480.000 km op de teller en een motor met 180.000 km ligt in reserve voor het geval er iets moest mis gaan met de originele motor. Eigenlijk verslijt er 95% van een wagen nauwelijks (of zelfs helemaal niet) voor die 5% een nieuwe gaan zoeken? Bwa, het is gewoon een kwestie van smaak. De 'dupe' zijn diegenen die van de maatregelen wonderen verwachten en hopen op meer centen voor de overheid. Geen van beide gaat lukken. De wereld gaat nog even hard stinken, de begroting zal er nog beroerder uitzien en het aandeel 'mensen zonder economische waarde' zal op de koop toe nog flink stijgen. Leve de EU en zijn regeltjes. |
Citaat:
Stel u even voor dat er morgen een verkoper aan uw deur staat met een elektrische boormachine - aan te sluiten op 400 volt drijfkracht. Vervolgens laat hij u alle mogelijk certificaten zien dat het perfect veilig is om met die boormachine onder vol open douche kletsnat een gaatje in uw douchewand te boren.... Wat doet u? Gaat u, kletsnat, onder de douche staan om dat gaatje te boren? Even bijvertellen dat de wetgever zo'n toestellen in die omstandigheden gewoonweg verbied. Dat de E-wagens met hun 400/800 volt batterijen, ook in stortregens in een omgeving met gevaar van ongevallen MOGEN rondrijden is me al een raadsel. Let op mijn woorden, het gaat nog vonken geven. |
Daelemans is opeens een certificieerd en gediplomeerd electrical ingenieur.
Ik vraag mij af waarom hij al jaren werkloos is als hij zoveel dingen kan "zweren". |
Citaat:
|
Wat IS kan kunnen we beter.
|
Citaat:
(waar de brandstoffen quasi bijna gratis zijn of 20 cent/liter...) Citaat:
|
Citaat:
(waar de brandstoffen quasi bijna gratis zijn of 20 cent/liter...) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Money and digital fun talks... Dit Arabisch Tesla forum + reacties is ook goed: Citaat:
|
Citaat:
|
In Duitsland is gemiddeld aantal km's ongeveer 50 km.
In het kleine en dichtbevolkte Belgie ligt dat nog een heel pak lager. Electrische wagens zijn een volwaardig alternatief hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar als "democraat" heb je er natuurlijk niks op tegen dat de overheid de brandstofwagens fiskaal wegpesten ook al gaat dat tegen de wensen van de bevolking die deze wagens nog steeds niet kopen wil in. Want de overheid weet het natuurlijk beter niet. |
In dit geval weet de overheid het inderdaad beter.
Mensen hebben angst van nieuwe dingen en bijgevolg is de vrije markt te traag. Het is daarom goed dat de overheid met fiscale instrumenten groene technologie vooruit helpt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be