| BWarrior |
18 september 2016 18:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst
(Bericht 8238352)
Nu de N-VA naar amper 12% zal terug zakken en bijna al haar burgemeesters zal verliezen, denk ik dan het tijd wordt voor unitarisme.
De VVB heeft als "onafhankelijke organisatie" geen plan voor een onafhankelijk Vlaanderen en veilt binnenkort zijn inbedoel omdat Vlaamsnationalisme dood is.
Dus ik stel nu de vraag aan u: hoe kunnen we belgië weer één maken?
|
Separatisme (ergo confederalisme) is cafépraat. De vraag is dus hoe het huidige België het beste kan functioneren.
- De N-VA zal niet terugzakken naar 12% (wat heeft het aantal burgemeesters hier eigenlijk mee te maken?), wel ergens rond de 25%.
- De VVB heeft al lang geen grote invloed meer. Zelfs de N-VA is in principe geen probleem voor de eenheid van België. Wel de traditionele partijen die het land al vier decennia verbrokkelen.
- Dat zal een proces zijn waar minstens een generatie moet overgaan. Schokgebeurtenissen (zoals bv. een referendum) kunnen dit evenwel versnellen.
Om te beginnen moeten de defederaliserende staatshervormingen stoppen. Ten tweede moeten de traditionele partijen opschuiven in de richting van herfederaliserende staatshervormingen (hier vallen nu al sporen van op te merken). Ook is er natuurlijk nood aan nationale partijen (de doorbraak van de PVDA is een nieuw gegeven wat dat betreft) of minstens, om te beginnen, federale fracties.
Uiteraard moeten ook de ideologisch meest nationalistische partijen (CD&V-PS-N-VA) aan electorale slagkracht verliezen.
Ik acht het ook niet uitgesloten dat de Lode Claes-doctrine binnen de Vlaamse beweging weer aan slagkracht wint.
|