Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belgisch unitarisme in 2019 en de BUB (https://forum.politics.be/showthread.php?t=234870)

Vrijheideerst 18 september 2016 14:12

Belgisch unitarisme in 2019 en de BUB

Nu de N-VA naar amper 12% zal terug zakken en bijna al haar burgemeesters zal verliezen, denk ik dan het tijd wordt voor unitarisme.

De VVB heeft als "onafhankelijke organisatie" geen plan voor een onafhankelijk Vlaanderen en veilt binnenkort zijn inbedoel omdat Vlaamsnationalisme dood is.

Dus ik stel nu de vraag aan u: hoe kunnen we belgië weer één maken?

Henri1 18 september 2016 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8238352)
Nu de N-VA naar amper 12% zal terug zakken en bijna al haar burgemeesters zal verliezen, denk ik dan het tijd wordt voor unitarisme.

De VVB heeft als "onafhankelijke organisatie" geen plan voor een onafhankelijk Vlaanderen en veilt binnenkort zijn inbedoel omdat Vlaamsnationalisme dood is.

Zelfs in mijn Wildest Dreams zakt N-VA spijtig genoeg niet naar 12%.

Maar ik verwacht wel dat deze partij uitéén zal spatten, net als de Volksunie destijds.

Vrijheideerst 18 september 2016 14:16

Dit wordt weer een geweldig trollend topic zie ik.

Waarschijnlijk met veel vragen, maar geen antwoorden.

:rofl:

BWarrior 18 september 2016 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8238352)

Separatisme (ergo confederalisme) is cafépraat. De vraag is dus hoe het huidige België het beste kan functioneren.

- De N-VA zal niet terugzakken naar 12% (wat heeft het aantal burgemeesters hier eigenlijk mee te maken?), wel ergens rond de 25%.

- De VVB heeft al lang geen grote invloed meer. Zelfs de N-VA is in principe geen probleem voor de eenheid van België. Wel de traditionele partijen die het land al vier decennia verbrokkelen.

- Dat zal een proces zijn waar minstens een generatie moet overgaan. Schokgebeurtenissen (zoals bv. een referendum) kunnen dit evenwel versnellen.

Om te beginnen moeten de defederaliserende staatshervormingen stoppen. Ten tweede moeten de traditionele partijen opschuiven in de richting van herfederaliserende staatshervormingen (hier vallen nu al sporen van op te merken). Ook is er natuurlijk nood aan nationale partijen (de doorbraak van de PVDA is een nieuw gegeven wat dat betreft) of minstens, om te beginnen, federale fracties.

Uiteraard moeten ook de ideologisch meest nationalistische partijen (CD&V-PS-N-VA) aan electorale slagkracht verliezen.

Ik acht het ook niet uitgesloten dat de Lode Claes-doctrine binnen de Vlaamse beweging weer aan slagkracht wint.

E. Gidius 18 september 2016 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8238355)
Zelfs in mijn Wildest Dreams zakt N-VA spijtig genoeg niet naar 12%.

Maar ik verwacht wel dat deze partij uitéén zal spatten, net als de Volksunie destijds.

De brokstukken komen dan, zoals bij de VU destijds, in alle Vlaamse (en misschien zelfs Waalse :-P ) partijen terecht?

E. Gidius 18 september 2016 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 8238578)
Ik acht het ook niet uitgesloten dat de Lode Claes-doctrine binnen de Vlaamse beweging weer aan slagkracht wint.

En, wat vind je daarvan?

Knuppel 18 september 2016 19:45

Citaat:

Separatisme (ergo confederalisme) is cafépraat. De vraag is dus hoe het huidige België het beste kan functioneren.

- De N-VA zal niet terugzakken naar 12% (wat heeft het aantal burgemeesters hier eigenlijk mee te maken?), wel ergens rond de 25%.

- De VVB heeft al lang geen grote invloed meer. Zelfs de N-VA is in principe geen probleem voor de eenheid van België. Wel de traditionele partijen die het land al vier decennia verbrokkelen.

- Dat zal een proces zijn waar minstens een generatie moet overgaan. Schokgebeurtenissen (zoals bv. een referendum) kunnen dit evenwel versnellen.

Om te beginnen moeten de defederaliserende staatshervormingen stoppen. Ten tweede moeten de traditionele partijen opschuiven in de richting van herfederaliserende staatshervormingen (hier vallen nu al sporen van op te merken). Ook is er natuurlijk nood aan nationale partijen (de doorbraak van de PVDA is een nieuw gegeven wat dat betreft) of minstens, om te beginnen, federale fracties.

Uiteraard moeten ook de ideologisch meest nationalistische partijen (CD&V-PS-N-VA) aan electorale slagkracht verliezen.

Moeten staat op stal, al wat jij onder die noemer probeert te verkopen hebben we al gehad, en het werkte voor geen hol.

Knuppel 18 september 2016 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8238358)
Dit wordt weer een geweldig trollend topic zie ik.

Waarschijnlijk met veel vragen, maar geen antwoorden.

:rofl:

Wat al begint met trollen, trolt de hele topic verder door.
Of was dat niet de bedoeling? :lol:

Knuppel 18 september 2016 19:49

De eenheid van Belgique???

Over welke eenheid heb jij het?

Knuppel 18 september 2016 19:51

De meest nationalistische partijen zijn de MR en de VLD.

DucDEnghien 18 september 2016 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 8238679)
De meest nationalistische partijen zijn de MR en de VLD.

Nope.

Knuppel 18 september 2016 20:13

Fantastisch argument.
Heb je er nog van die?
Hoeveel kosten ze?
Twee cent per stuk?

Another Jack 18 september 2016 20:22

K&k...

De schoofzak 18 september 2016 20:31

Citaat:

...
Om te beginnen moeten de defederaliserende staatshervormingen stoppen. Ten tweede moeten de traditionele partijen opschuiven in de richting van herfederaliserende staatshervormingen (hier vallen nu al sporen van op te merken).
...
.

Kan je mij één concreet realistisch voorstel van een item, onderdeel(tje) van een beleidsdomein, aanduiden waar daar "een spoor" van te merken is ?

.

Knuppel 18 september 2016 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8238725)
K&k...

Niemand houdt je tegen, Jack.
Haast je. Bembem heeft daar pas een leuke draad opgestart.

Jay-P. 19 september 2016 02:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 8238677)
De eenheid van Belgique???
Over welke eenheid heb jij het?

De enige eenheid die partijen, ooit aan het bewind zijnde, gezamelijk belijden: Ons Kent Ons.
Wordt dagelijks bewezen, geen duidelijker bronnetje nodig.

Pandareus 19 september 2016 05:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 8238675)
Wat al begint met trollen, trolt de hele topic verder door.
Of was dat niet de bedoeling? :lol:

100% akkoord hiermee.
Niemand beweert dat Fluppe zijn broodheren terugvallen tot 12%.
Unitarisme is bij geen enkele partij in het parlement een politiek streven.
Dit is gelul.

fox 19 september 2016 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 8238634)
De brokstukken komen dan, zoals bij de VU destijds, in alle Vlaamse (en misschien zelfs Waalse :-P ) partijen terecht?

Henri begrijpt nog altijd niet dat een partij an sich compleet irrelevant is. Henri heeft nog steeds niet begrepen dat een significant deel van de Vlaamse bevolking nooit meer op een Belgicistische partij gaat stemmen ongeacht het verder bestaan van N-VA.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be