Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Franse snelwegentol gaat omhoog (https://forum.politics.be/showthread.php?t=234876)

Universalia 18 september 2016 19:22

Franse snelwegentol gaat omhoog
 
BRON

Detail tekst:

Citaat:

Over de Franse autosnelwegen rijden zal de komende jaren iets duurder worden. Dat is nodig om de plannen van de Franse regering - 1 miljard euro investeren in het snelwegennet - te kunnen financieren.

En van op het ogenblik dat 'wij' daar nog maar durven over nadenken om op onze wegen ook een 'tol' te gaan eisen zijn dat de eerste meestal die dat veroordelen.

Bij deze stel ik mij weer maar eens de vraag: Waar staat toch dat verenigde Europa voor???? :roll:

Micele 18 september 2016 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8238651)
En van op het ogenblik dat 'wij' daar nog maar durven over nadenken om op onze wegen ook een 'tol' te gaan eisen zijn dat de eerste meestal die dat veroordelen.

Bij deze stel ik mij weer maar eens de vraag: Waar staat toch dat verenigde Europa voor???? :roll:

Hebben wij dan snelwegen in private hand ? Als we niet discrimineren volgens de EU-regels (Art 18) kunnen BE en D ook tol heffen (zie onderaan)

De Franse snelwegen waar tol op betaald wordt zijn geen pure staatswegen maar in private handen (concessiehouders), soms combinatie staat-privaat. DS had dat wel eens mogen vermelden, dat daar dan andere regels kunnen gelden.
En hangt er ook vanaf hoe een land zijn (snel)wegen financiert en dus ook of dat geld gerecupereerd wordt via een wegenbelasting (F en I kennen bvb geen wegenbelasting)
Citaat:

Autoroutes
Autosnelwegen (de autoroutes) in Frankrijk kunnen in twee groepen worden onderverdeeld:
staatswegen, totale lengte 1600 km
privaatwegen, of combinatie van de staat en concessiehouders (zoals ASF, SAPRR, Sanef en Cofiroute). De totale lengte van deze wegen bedraagt 7700 km. Een groot deel van deze autoroutes' zijn tolwegen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wegen_in_Frankrijk
Bepaalde landen mogen dan een tol heffen van Europa andere landen dan weer niet , via een al bestaande verkeerstaks/wegenbelasting mag er geen discriminatie zijn enz... meer uitleg:
1.
Citaat:

https://www.wegenwiki.nl/Tolweg
... In landen als Frankrijk en Italië is geen maandelijkse wegenbelasting, maar moet voor het berijden van de snelweg tol worden betaald. De Franse tolwegen zijn onder concessie en geprivatiseerd. Diverse maatschappijen beheren tolwegen in Frankrijk. In Italië is er maar één grote speler. In Spanje zijn ook enkele tolwegen, maar is het grootste deel van het snelwegennet tolvrij. In de meeste landen van de westelijke Balkan zijn ook tolwegen in het beheer van de staat. ...
2. juridisch perspectief discriminatie:
Citaat:

https://www.maastrichtuniversity.nl/...ch-perspectief

26 mei 2016

Belgische en Duitse tolheffing - een juridisch perspectief

Zowel in Vlaanderen als in Duitsland zint men op een tolheffing voor personenauto’s die gebruik maken van respectievelijk Vlaamse en Duitse wegen.[1] Beide plannen lijken bovendien een ding gemeen te hebben: de tol moet voor alle personenauto’s gelden, maar diegenen die Vlaamse en Duitse wegenbelasting betalen, krijgen in ruil voor de te betalen tol korting op hun belasting. De Europese Commissie heeft inmiddels tegen Duitsland om deze kwestie een inbreukprocedure ingeleid.[2] Daarbij stelt het zich op het standpunt dat een dergelijk tolsysteem indirecte discriminatie naar nationaliteit oplevert. In deze bijdrage wordt de juridische achtergrond kort uitgewerkt.

Discriminatie op grond van nationaliteit is verboden op grond van Artikel 18 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Onder dit verbod valt ook indirecte discriminatie: waar in rechte gelijke behandeling bestaat, maar in feite niettemin een verboden onderscheid ontstaat. Dit is hier het geval: elke eigenaar van een personenauto moet de tol betalen, maar zij die belastingplichtig zijn voor de wegenbelasting in Duitsland en Vlaanderen krijgen een korting. Voor het grootste deel zullen dus met name Duitsers en Belgen niet (extra) worden geraakt door de tol, terwijl buitenlandse gebruikers, zoals Nederlanders woonachtig in de grensregio’s of toevallige passanten, moeten betalen.

Daarmee is niet gezegd dat het per definitie ontoelaatbaar is: indirecte discriminatie kan gerechtvaardigd worden “indien zij is gebaseerd op objectieve overwegingen die losstaan van de nationaliteit van de betrokken personen en evenredig zijn aan het door het nationale recht rechtmatig nagestreefde doel”.[3] Zo oordeelde het Hof van Justitie in de zaak Gottwald[4] dat Oostenrijk in beginsel toelaatbaar had gehandeld door in Oostenrijk woonachtige gehandicapten uit te zonderen van het algemeen toepasselijk tolheffingsysteem terwijl een dergelijke uitzondering niet bestond voor gehandicapten die in andere lidstaten van de EU woonachtig waren.

Oostenrijk stelde zich op het standpunt dat de maatregel bedoeld was om de mobiliteit en integratie van gehandicapten te bevorderen, daar deze minder mogelijkheden hebben zich te verplaatsen met het openbaar vervoer. De uitzondering op de tolheffing werd bovendien ook toegekend aan iedere gehandicapte die regelmatig (in plaats van uitzonderlijk) op Oostenrijks gebied moest zijn (bijvoorbeeld vanwege werk). In die context achtte het Hof de indirecte discriminatie toelaatbaar.

De zaak zal zich dus met name toespitsen op het vraagstuk van evenredigheid van de maatregel, en dat hangt heel erg van de vormgeving van de tolheffing af. Neem het Duitse model.[5] De achterliggende gedachte voor de maatregel lijkt het op zich redelijke “user pays”-principe te zijn: wie gebruikt, betaalt. Echter, het systeem waarbij buitenlandse gebruikers betalen voor elk kortstondig gebruik (b.v. een vignet van 10 dagen), maar ingezetenen door middel van een “flat fee” (wegenbelasting verminderd met de prijs van een jaarvignet) staat haaks daarop. Het risico is dan immers, aan de ene kant, dat een eenmalige toerist die door Duitsland rijdt een vignet voor “10 dagen” moet kopen – en dus veel meer betaalt dan hij gebruikt. Aan de andere kant geldt voor ingezetenen dat een “flat fee” (de overgebleven wegenbelasting na aftrek van de tol) kan leiden tot de situatie dat hoe intensiever zij gebruik maken van de wegen, hoe minder ze in essentie per kilometer betalen.

In Vlaanderen is zelfs geroepen dat met een tolheffing voor buitenlanders de wegenbelasting voor ingezetenen helemaal afgeschaft zou kunnen worden: daarmee wordt al helemaal geen eer gedaan aan de doelstelling van “de gebruiker betaalt”.[6]

Juridisch kan men dus enkele vraagtekens zetten bij de plannen van zowel Duitsland als Vlaanderen. Voor zover er geen evenredigheid bestaat tussen het daadwerkelijk gebruik en de tol zal een dergelijk systeem strijdig zijn met het EU recht – zo wordt althans hier betoogd. Meer in het algemeen kan men zich afvragen of we überhaupt met naast elkaar bestaande nationale tolsystemen kunnen werken: immers, het lijkt redelijk de Nederlanders te laten betalen voor het gebruik van Vlaamse wegen – maar dan zou hetzelfde moeten gelden voor Vlamingen die naar Nederland komen. In die context is het waard om na te denken over een Europees tolheffingsysteem, waarvoor al voorzichtig plannen in de maak zijn.[7]

maddox 19 september 2016 03:33

Ik betaal die tol met plezier als ik door heel Frankrijk wil rijden. Zelfs al worden ze de helft duurder.
Die snelwegen zijn doorsnee gezien veel minder filegevoelig dan een normaal Blegische offroad parkoer dat men snelweg noemt.

kelt 19 september 2016 05:39

De gebruiker betaalt....

Het kan eigenlijk niet rechtvaardiger.

Jay-P. 19 september 2016 06:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8239045)
Ik betaal die tol met plezier als ik door heel Frankrijk wil rijden. Zelfs al worden ze de helft duurder.
Die snelwegen zijn doorsnee gezien veel minder filegevoelig dan een normaal Blegische offroad parkoer dat men snelweg noemt.

Inderdaad, het enige valabele alternatief is met een VFR licentie want dan hang je zelfs niet af van een verkeersleider die effe gaat staken.

Universalia 19 september 2016 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8239047)
De gebruiker betaalt....

Het kan eigenlijk niet rechtvaardiger.

Dat lijkt mij inderdaad ook nog het beste maar ... 8O

Carmagnole 19 september 2016 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8239122)
Dat lijkt mij inderdaad ook nog het beste maar ... 8O

Kom je buiten?

De schoofzak 19 september 2016 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8238672)
...
wegenbelasting (F en I kennen bvb geen wegenbelasting)
..

Dat Frankrijk geen wegenbelasting kent, heeft volgens mij niets te maken met hun systeem van péage.
Want ze hadden wel wegenbelasting (tot ergens 2005) maar hebben het dan afgeschaft; eigenlijk vervangen door een verhoging van de belasting op autobrandstof.

Gevolg was, volgens een uitgeweken Vlaamse b&b uitbaatster me vertelde, dat veel Fransen hun oude wagen behielden als ze een nieuwe kochten.
Zo hebben ze een reserve-auto altijd klaar staan, zonder teveel extra (belastings-)kosten.
En de buitenlanders betalen er aan mee.

.

Micele 19 september 2016 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8239136)
(tot ergens 2005) ... maar hebben het dan afgeschaft;....
Gevolg was, ....

;-) Interessant.

fox 19 september 2016 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8239045)
Ik betaal die tol met plezier als ik door heel Frankrijk wil rijden. Zelfs al worden ze de helft duurder.
Die snelwegen zijn doorsnee gezien veel minder filegevoelig dan een normaal Blegische offroad parkoer dat men snelweg noemt.

wat een onzin. Hoeveel uur ik al verloren heb door aan te staan schuiven bij een peage, je wil het niet weten. Minder filegevoelig, man toch.

De schoofzak 19 september 2016 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8239247)
wat een onzin. Hoeveel uur ik al verloren heb door aan te staan schuiven bij een peage, je wil het niet weten. Minder filegevoelig, man toch.

Als er ergens maar vier keer per jaar een file staat op een snelweg, dan is die snelweg weinig filegevoelig.
Zelfs al luk jij er in om in twee van die vier files elk jaar je tijd te verliezen.

En als je er meer passeert dan vier keer per jaar, dan schaf je je toch zo'n bakje aan waarmee je kunt passeren aan 30 km per uur op de daartoe voorbehouden doorgangen.

Toch toegegeven: het is ouderwets.
Gewoon simpel elektronisch rekeningrijden, met in elke auto bestendig een bakje, en met slimme tarieven, is het beste.

.

Micele 19 september 2016 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8239258)
Als er ergens maar vier keer per jaar een file staat op een snelweg, dan is die snelweg weinig filegevoelig.
Zelfs al luk jij er in om in twee van die vier files elk jaar je tijd te verliezen.

En als je er meer passeert dan vier keer per jaar, dan schaf je je toch zo'n bakje aan waarmee je kunt passeren aan 30 km per uur op de daartoe voorbehouden doorgangen.

Toch toegegeven: het is ouderwets.
Gewoon simpel elektronisch rekeningrijden, met in elke auto bestendig een bakje, en met slimme tarieven, is het beste.

.

Ook zonder péage is het dikwijls filerijden door al die wegenwerken, en soms versmallingen en bermonderhoud enz..., kwam onlangs terug van Oostenrijk, als je 90-100 kmh gemiddeld haalt (incl tank-rusttijden) is dat poepnormaal... 90 % van de rijtijd voor 1000 km kom je niet boven de 130 kmh uit... (en sneller rijden helpt ook niet, je komt enkel wat eerder aan de staart van de volgende file)

fox 19 september 2016 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8239258)
Als er ergens maar vier keer per jaar een file staat op een snelweg, dan is die snelweg weinig filegevoelig.
Zelfs al luk jij er in om in twee van die vier files elk jaar je tijd te verliezen.

En als je er meer passeert dan vier keer per jaar, dan schaf je je toch zo'n bakje aan waarmee je kunt passeren aan 30 km per uur op de daartoe voorbehouden doorgangen.

Toch toegegeven: het is ouderwets.
Gewoon simpel elektronisch rekeningrijden, met in elke auto bestendig een bakje, en met slimme tarieven, is het beste.

.

Om aan die telepeage doorgangen te geraken sta je dikwijls ook een uur aan te schuiven hoor. De files beginnen vaak kilometers van te voor en dan heb je het evenzeer vlaggen. met die telepeages win je vaak maar een minuut of 5. als je daarvoor eerst een uur of hebt staan aanschuiven, dan heb je daar niet veel aan.

reservespeler 19 september 2016 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8239258)
Als er ergens maar vier keer per jaar een file staat op een snelweg, dan is die snelweg weinig filegevoelig.
Zelfs al luk jij er in om in twee van die vier files elk jaar je tijd te verliezen.

En als je er meer passeert dan vier keer per jaar, dan schaf je je toch zo'n bakje aan waarmee je kunt passeren aan 30 km per uur op de daartoe voorbehouden doorgangen.

Toch toegegeven: het is ouderwets.
Gewoon simpel elektronisch rekeningrijden, met in elke auto bestendig een bakje, en met slimme tarieven, is het beste.

.

Een traceersysteem.
Dan telt privacy blijkbaar niet.

Skobelev 19 september 2016 10:13

Blijf daar weg....

De schoofzak 19 september 2016 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8239279)
Een traceersysteem.
Dan telt privacy blijkbaar niet.

Privacy bestond niet voor 1970.
Daarvoor kende iedereen iedereen.
Was je een simpele dorpeling, dan geraakte je hoogstens tot in een nabijgelegen stadje waar je zoveel anderen van je dorp tegen kwam, dat je ook daar niet ongekend was.
Was je van adel, dan geraakte je veel verder, maar kende iedereen je ook op die verdere plaatsen.

Sedert 1970 kon je je wel zodanig verplaatsen, dank zij de opkomst van de auto, dat er een gevoel van privacy kon onstaan.

Met de massale doorbraak van vervoersmiddelen, is dat gevoel (pakweg reeds 10 jaar al) ook verdwenen.

Te laat getreurd dus.

Het enige wat overblijft, is dat je wat respect kunt opbrengen voor mekaar (wat ook moest kunnen dus, voor 1970 ....).
Bijvoorbeeld via wetgeving over wat er mag gebeuren met de gegevens in de computers van het rekeningrijden.

Welkom in de wereld.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be