Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gent bindt strijd aan met huurdiscriminatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=234911)

Universalia 20 september 2016 05:58

Gent bindt strijd aan met huurdiscriminatie

BRON

Detail tekst:

Citaat:

Als eerste in Europa voert Gent vanaf oktober systematisch praktijktests uit tegen discriminatie op de huurmarkt. Minister Homans is tegen.
Citaat:

‘Een van de grootste problemen van discriminatie op de huisvestingsmarkt is dat de slachtoffers vaak niet weten dat ze gediscrimineerd worden’
Laten we dat plaatsen onder de noemer: Laten we dit ook nog eens oprakelen. 8O

Uit familieverband kreeg ik wel eens te maken met dat huren/verhuren gedoe.

Wat ik daar uit leerde was dat een verhuurder (lees: die mensen die hun panden te huur zetten en ze in de 'meeste' gevallen goed onderhouden) weinig of nooit gelijk krijgen mocht er één of ander geschil zich voordoen.

Dat er bepaalde regels moeten zijn, daar niet van, maar dat is niet aan mij om die op te stellen. :roll:

Skobelev 20 september 2016 06:17

Dat je uw eigendom niet meer mag verhuren aan wie je wil is toch echt wel onwaarschijnlijk wraakroepend. Bij mij komt er in elk geval geen bruin uitschot in, 'k steek het nog liever in de fik.

De schoofzak 20 september 2016 09:24

Eerst: wie is "Gent" ? Ik vind dat er weinig uitleg staat in het krantenartikel.

Maar ter zake: mocht ik in Gent een pand te huur hebben, en men belde mij met de vraag of het nog steeds te huur staat, dan zou ik antwoorden:
"Ja, ben je echt geïnteresseerd ?"
En ingeval van ja:
"Wel, dan zou ik graag vandaag nog een bezoek brengen aan je huidige woonplaats om te zien of je iemand bent die zijn huurpand behoorlijk onderhoudt; kunnen we afspreken binnen een uur of twee ?".

.

reservespeler 20 september 2016 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8240547)
Eerst: wie is "Gent" ? Ik vind dat er weinig uitleg staat in het krantenartikel.

Maar ter zake: mocht ik in Gent een pand te huur hebben, en men belde mij met de vraag of het nog steeds te huur staat, dan zou ik antwoorden:
En ingeval van ja:
"Wel, dan zou ik graag vandaag nog een bezoek brengen aan je huidige woonplaats om te zien of je iemand bent die zijn huurpand behoorlijk onderhoudt; kunnen we afspreken binnen een uur of twee ?".

.

Geen goed plan.

De schoofzak 20 september 2016 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8240551)
Geen goed plan.

Geef een beter.

.

Skobelev 20 september 2016 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8240821)
Geef een beter.

.

Vraag hen ook meteen naar hun loonbriefjes van de laatste 6 maand.

Gipsy 20 september 2016 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8240915)

Ik neem daarvoor een verhuurkantoor. Die weten trouwens van zichzelf dat ze met geen negers of moslims of onsolvabel crapuul moeten afkomen. Die service kost me een maand huishuur als fee maar ik heb nooit of weinig shit.

Patrick M. 20 september 2016 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8240551)
Geen goed plan.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8240821)
Geef een beter.

.

Kan hij niet.
Ik vind het wel een goed plan.

Universalia 21 september 2016 04:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8240392)
Dat je uw eigendom niet meer mag verhuren aan wie je wil is toch echt wel onwaarschijnlijk wraakroepend. Bij mij komt er in elk geval geen bruin uitschot in, 'k steek het nog liever in de fik.

Kan ik u geen ongelijk in geven bij wat u schrijft maar de keerzijde van de medaille zal zijn dat u zich ,naar alle waarschijnlijkheid, héél snel aan een uitnodiging van de rechtbank mag verwachten om daar wat meer tekst en uitleg te mogen gaan geven over het waarom u dat zo ziet. :roll:

De schoofzak 21 september 2016 06:11

Sossen en groentes (want wat is de stad Gent anders) blijven ziekte en symptoom verwarren.

Het symptoom is dat redelijk wat mensen niet wensen te verhuren aan allochtonen.
Maar hoe komt dat feitelijk ? Want d�*t is de ziekte.

.

reservespeler 21 september 2016 06:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8240915)

Dat is al een beter plan.

Skobelev 21 september 2016 06:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8240940)
Ik neem daarvoor een verhuurkantoor. Die weten trouwens van zichzelf dat ze met geen negers of moslims of onsolvabel crapuul moeten afkomen. Die service kost me een maand huishuur als fee maar ik heb nooit of weinig shit.

Dat is inderdaad een bruikbare optie. Het idee van de loonbriefjes komt trouwens van een immo-kantoor...;-)

Skobelev 21 september 2016 06:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8241400)
Kan ik u geen ongelijk in geven bij wat u schrijft maar de keerzijde van de medaille zal zijn dat u zich ,naar alle waarschijnlijkheid, héél snel aan een uitnodiging van de rechtbank mag verwachten om daar wat meer tekst en uitleg te mogen gaan geven over het waarom u dat zo ziet. :roll:

Dat de rechter dan maar zijn of haar huis (deels) verhuurt aan diegene die ik weiger.
De wereld op zijn kop.

Skobelev 21 september 2016 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8241416)
Dat is al een beter plan.

Nog eentje :

Vraag een borgsom het equivalent van drie jaar huur aan diegenen waar je eigenlijk niet wil aan verhuren. Te nemen of te laten. Vrije keuze weet je wel.

reservespeler 21 september 2016 06:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8241435)
Nog eentje :

Vraag een borgsom het equivalent van drie jaar huur aan diegenen waar je eigenlijk niet wil aan verhuren. Te nemen of te laten. Vrije keuze weet je wel.

Mag wettelijk niet.
Dit is momenteel maximum twee maanden huur op een geblokkeerde rekening.

Skobelev 21 september 2016 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8241445)
Mag wettelijk niet.
Dit is momenteel maximum twee maanden huur op een geblokkeerde rekening.

Vragen staat vrij, wettelijk of niet. Laat ze maar klacht indienen, dan hebben ze het waarschijnlijk verkeerd begrepen.

pajoske 21 september 2016 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8241400)

Dat ligt er al aan. Als de verhuurder enkel afgaat op de huidskleur, en dat ook duidelijk laat merken, kan men hem beschuldigen van racisme. Maar als je als goede huisvader handelt is dat iets anders. Als eigenaar beslis ikzelf en niemand anders aan wie ik wil verhuren. Zo sta ik erg weigerachtig aan verhuur als de kandidaten Nederlanders zijn. Ik heb niks tegen Nederlanders. Maar de ervaring in deze grensstreek leert dat de risico's bij een verhuur aan Nederlanders merkelijk groter is op wanbetaling/drugsdelicten/vernietiging van eigendom.

de vuile muilekoek 21 september 2016 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8240547)

En ingeval van ja:

.

Goed ! ik ben ook niet zo te vinden voor die "vuile trukendozen " trukendozen ja maar geen vuile ! goed idee schoof van je , trouwens dan moeten ze maar een tegenargument opstarten als verhuurdersbond , die zijn huur niet op tijd wil of kan betalen en wie zijn huurpand verwaarloost en beschadigd , dat de uitzetting binnen 3 maand direct gebeurd door deurwaarder. punt uit.

ViveLaBelgique 21 september 2016 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8240940)

Bedoel je met een verhuurkantoor een IMMO die jouw eigendom te huur zet ? Ik heb hier mindere verhalen over gehoord. Na het afsluiten van de huurovereenkomst hebben ze hun commissie binnen. Gelijk welke huurder die de borg en de eerste maand huur kan betalen is meestal voldoende voor een IMMO bedrijf dat andermans eigendom te huur stelt. Je krijgt geen enkele hulp achteraf om de huurder aan te manen zijn huur te betalen.

Nog recent een verhaal gehoord van een pas afgesloten huurcontract via een IMMO-kantoor waar de tweede voornaam van de huurder niet in stond. Dit is verplicht en het registratiekantoor liet alle chance toe dat deze met balpen op het contract bijgeschreven werden.

Met welke verhuurkantoren heb jij goede ervaringen ?

ViveLaBelgique 21 september 2016 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8241645)
Dat ligt er al aan. Als de verhuurder enkel afgaat op de huidskleur, en dat ook duidelijk laat merken, kan men hem beschuldigen van racisme. Maar als je als goede huisvader handelt is dat iets anders. Als eigenaar beslis ikzelf en niemand anders aan wie ik wil verhuren. Zo sta ik erg weigerachtig aan verhuur als de kandidaten Nederlanders zijn. Ik heb niks tegen Nederlanders. Maar de ervaring in deze grensstreek leert dat de risico's bij een verhuur aan Nederlanders merkelijk groter is op wanbetaling/drugsdelicten/vernietiging van eigendom.

Wij verhuren aan een Nederlands gezin in de Kempen. De man is een neger, de vrouw een blanke en de kinderen koffie-met-melk. Het zijn geen wanbetalers, druggebruikers of vandalen. Ze hebben wel geen baksteen in de maag zoals de meeste Belgen. Ik denk dat Nederlanders meer een huurdermentaliteit hebben. Bij de minste verstoppping of mankement bellen ze naar de eigenaar. Wij verhuren echter nooit met onderhoud door een syndicus of dergelijke. Ook het ontstoppen van de leidingen valt ten laste van de huurder.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be