![]() |
Tesla vrachtwagens in zicht?
Op basis van de Daimler Freightliner "gaat" Tesla efficiëntere trucks maken (ttz zuiniger en milieuvriendelijker).
De Daimler Freightliner is een diesel-electro hybride vrachtwagen die 12-MPGe verbruik haalde of 115 % beter dan de gemiddelde fossiele vrachtwagen Class 8. Tesla denkt zelfs aan een volledig electrische vrachtwagen... :? (voor korte afstanden) (mi eerder een plug in hybride waar een fossiele motor de accu´s op de nodige capaciteit houdt, vb turbine: http://forums.mwerks.com/showthread....a-Tesla-s-name quote onderaan) In elk geval zijn al talrijke ingenieurs van de Daimler-vrachtwagen ingehuurd door Tesla voor het Tesla Semi project. Citaat:
Citaat:
http://www.foxnews.com/leisure/2016/...-tesla-trucks/ ![]() >> https://nikolamotor.com/one << Technische details en foto´s via Nikola Motor Company op Twitter: https://twitter.com/nikolamotor?ref_src=twsrc%5Etfw Citaat:
|
Citaat:
![]() http://www.egear.be/mercedes-urban-etruck/ 200 km bereik met een 212 kWh batterij is natuurlijk niet zo denderend, allicht goed voor in 't stad. Qua Nikola One, wie het nieuws een beetje heeft opgevolgd weet dat die drie weken geleden het roer drastisch omgezwaaid hebben: de Nikola One wordt een hybride truck aangedreven met een waterstofbrandcel. Ik stel me toch vragen bij die Nikola: die truck heeft 100 kg H2 nodig voor een bereik van 1200 mijl. Dat is goed voor een energiecapaciteit van ~4000 kWh, maar vloeibaar waterstof heeft een dichtheid van 70 g/L dus die Nikola moet een waterstoftank hebben van 15000 L (en op een temperatuur gehouden van -253°C) - Ouch... |
Citaat:
In jouw link staat: Citaat:
Dus een hypothetische Tesla-vrachtwagen bouwen met pakweg 5 accupacks van de S 100 is nu eenmaal niets bijzonders. Dan heb je al 500 kWh. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Omgerekend zou dan voor 100 kg H2, enkel rekenkundig 2448 liter genoeg zijn, natuurlijk verdeeld over meerdere cilindrische druktanks om die druk te kunnen uithouden. Dus voorziene ruimte van pakweg 3000 dm³ = 3000 l zou voldoende kunnen zijn. Dat is 5 maal minder. * ![]() ![]() High-pressure hydrogen tanks The Mirai is equipped with in-house developed 70 MPa high-pressure hydrogen tanks. The new 70 MPa tanks have three layers; a plastic liner a plastic liner to retain pressurized hydrogen (the innermost layer of the tank), a carbon fiber reinforced plastic layer, and a glass fiber reinforced plastic layer to protect the surface. The structure of the carbon fiber reinforced plastic layer has been innovatively lightened, giving it world-leading* tank storage performance. http://www.toyota-global.com/innovat...brid.html#h306 Ook: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De Mirai (en Hyundai ix35 FCV) gebruiken samengedrukt waterstof, dit bij 700 bar en kamertemperatuur. De dichtheid daar is zo'n 40 g/L (minder dan cryogeen waterstof dat wel)... |
Citaat:
Maar die lage temperaturen hoeven natuurlijk niet persé, het is ook een kwestie van prijs denk ik. *zie grafiek venster 3 en legende 3: https://de.wikipedia.org/wiki/Wasser...offspeicherung legende 2 is kamerT° of huidige brandstofcel-auto´s. Evident is dat idd niet maar sinds 2000 (200-350 bar) heeft men daar toch serieuze vooruitgang gemaakt lees ik: Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrog...drogen_storage Automotive Onboard hydrogen storage ![]() |
Electrische vrachtwagens, dat bestaat eigenlijk al. Zoiets heet men "trein". De toekomst is gecombineerd verkeer: Wisselbakken die men voor de lange afstand per trein of boot vervoerd, en dan komen trucks enkel nog voor de laatste km aan de bak. En daarvoor is een groot bereik inderdaad niet nodig.
|
Citaat:
Citaat:
Even de evolutiecijfers van Chinese E-bussen erbij halen, vooral de Batterijbussen (BEV), 2016# moet ik nog zoeken...: Citaat:
# 142.354 productie 2015 - mei 2016 en steeds meer vraag naar BEV-bussen ook compacte bussen: Citaat:
|
|
Citaat:
Een aantal landen zullen zelfs nieuwe fossiele personenauto´s niet meer toelaten op hun markt. Dieselwagens zullen als eerste geslachtofferd worden, is in Japan reeds bezig: Citaat:
|
Ik vraag mij of hoe men waterstof langdurig denkt op te slaan. Allez, langdurig: meer als enkele dagen. Fuel cells lijken mij daarvoor beter: het waterstof binden.
Waterstof is een zeer klein deeltje (een proton, neutron en een electron) dat vrij gemakkelijk overal door heen kruipt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
How how, jongens en meisjes, even met de voetjes terug op de grond:
Elektrische auto vereist 150 kerncentrales http://www.standaard.be/cnt/dmf20160927_02490059 Hoeveel kerncentrales hebben we nu ? Zes ? Zeven ? (vier in Doel, drie in Thiange ? verbeter me, ik heb geen goesting om het op te zoeken) 150 voor Europa: hoeveel extra zijn er dat bij ons ? Citaat:
|
Interessant artikel over fijn stof, wereldwijd : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160927_02488405
Belgie : 16 microgram per kubieke meter. Macedonie : 43 microgram Saudi Arabie : 131 microgram Je kan je afvragen in hoeverre de invloed van (diesel)auto's doorweegt in het totaalplaatje. Of is dat taboe? :-D |
Citaat:
Op dit moment staat al aan > 100 GW capaciteit enkel aan windenergie in Europa. En dat is allemaal geinstalleerd op pakweg 10-15 jaar. Waarom een vergelijkbare sprong in 34 jaar niet mogelijk zou zijn, is me een raadsel. |
Citaat:
Citaat:
Er is overigens geen realistisch en milieuvriendelijk alternatief dan nieuwe kernreactoren momenteel, tenzij een drastische reductie van mobiliteit. |
150 GW aan capaciteit voor heel Europa over 30 jaar is echt, echt niet moeilijk.
Dat kan een mix van kerncentrales, windenergie, hydro,solar, aarswarmte, enz...zijn. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be