Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   N-VA privatizeert zelfs de mizerie van anderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235092)

Doomy 30 september 2016 21:03

N-VA privatizeert zelfs de mizerie van anderen

Primeur voor België: Antwerpen privatiseert daklozencentrum
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160929_02493370

Zelfs de mizerie van anderen moet blijkbaar worden gekommersializeerd in de Heilige Vrije Markt. Hoe een bedrijf zonder belastingsgeld winst kan halen uit mensen die niks hebben is een raadsel. Als een privébedrijf daarvoor belastingsgeld krijgt, dan kan het werk evengoed en zelfs beter door een nonprofit-organizatie worden gedaan die geen winstmotief heeft. De veronderstelling dat privébedrijven het altijd beter doen dan de publieke sektor is een pretentieus dogma dat niet op feiten is gebazeerd.

Johan Bollen 30 september 2016 21:32

Das weer een extra CEO zwembad. Geen nood, men zal wel op dienstverlening voor de armen sparen. Laten de vooral geen empathie tonen.

quercus 30 september 2016 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 8251469)

Zelfs de mizerie van anderen moet blijkbaar worden gekommersializeerd in de Heilige Vrije Markt. Hoe een bedrijf zonder belastingsgeld winst kan halen uit mensen die niks hebben is een raadsel. Als een privébedrijf daarvoor belastingsgeld krijgt, dan kan het werk evengoed en zelfs beter door een nonprofit-organizatie worden gedaan die geen winstmotief heeft. De veronderstelling dat privébedrijven het altijd beter doen dan de publieke sektor is een pretentieus dogma dat niet op feiten is gebazeerd.

Inderdaad, niet altijd, maar in zeer veel gevallen wel. Wat mij betreft mogen ze bv. gerust de gevangenissen privatiseren. Of eventueel gedeeltelijk privatiseren, bijvoorbeeld zoals de telefoonmaatschappij "Proximus" (het vroegere Belgacom).

Het Verzet 30 september 2016 21:53

Je kan het toch maar proberen en evalueren.
Genoeg altruïstische personen met ondernemerszin die hier hun kans kunnen wagen.

Jan van den Berghe 30 september 2016 21:58

Citaat:

De veronderstelling dat privébedrijven het altijd beter doen dan de publieke sektor is een pretentieus dogma dat niet op feiten is gebazeerd.

Is de veronderstelling dat overheidsbedrijven het altijd beter doen dan de private sector niet evenzeer een pretentieus dogma dat niet op feiten is gebaseerd?

Mambo 30 september 2016 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8251496)
Inderdaad, niet altijd, maar in zeer veel gevallen wel. Wat mij betreft mogen ze bv. gerust de gevangenissen privatiseren. Of eventueel gedeeltelijk privatiseren, bijvoorbeeld zoals de telefoonmaatschappij "Proximus" (het vroegere Belgacom).

Moet je doen als je de mensen echt tot het uiterste wenst uit te buiten.

Ligt volledig in lijn met enige fascisme gedachten.

Johan Bollen 1 oktober 2016 03:54

Citaat:

Zelfs in de VS probeert men terug te komen van geprivatiseerde gevangenissen. Daar zijn het drie corporaties die de zaak in handen hebben. We zouden beter leren van de fouten van anderen ipv tot mislukken gedoemde avonturen te beginnen vanuit een of ander economisch dogma.

reservespeler 1 oktober 2016 06:09

Citaat:

Het is efficiënter en goedkoper.
Feiten zijn gewoon feiten.
Statutairen zijn nu eenmaal veel te duur.

De schoofzak 1 oktober 2016 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 8251579)
Zelfs in de VS probeert men terug te komen van geprivatiseerde gevangenissen. Daar zijn het drie corporaties die de zaak in handen hebben. We zouden beter leren van de fouten van anderen ipv tot mislukken gedoemde avonturen te beginnen vanuit een of ander economisch dogma.

Er zullen wel communistisch gezinden zijn in de usa die dat willen terugschroeven.
Maar of het beter, efficiënter, .... is - zowel voor de gevangenen als voor de belastingbetaler, dat is nog af te wachten.

.

dalibor 1 oktober 2016 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8251504)
Is de veronderstelling dat overheidsbedrijven het altijd beter doen dan de private sector niet evenzeer een pretentieus dogma dat niet op feiten is gebaseerd?

De nonprofitorganisatie die het nu deed is natuurlijk geen overheid. Het is veeleer het dogma dat marktwerking in al die sectoren nodig is. In het geval van daklozenopvang heb ik daar mijn bedenkingen bij. In tegenstelling tot zaken als telefonie, waterdistributie en dergelijke.

marie daenen 1 oktober 2016 09:18

idem

marie daenen 1 oktober 2016 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8251744)
De nonprofitorganisatie die het nu deed is natuurlijk geen overheid. Het is veeleer het dogma dat marktwerking in al die sectoren nodig is. In het geval van daklozenopvang heb ik daar mijn bedenkingen bij. In tegenstelling tot zaken als telefonie, waterdistributie en dergelijke.

De nonprofitorganisatie??? Hoeveel van die organisaties zijn nog onafhankelijke en hoeveel van die organisaties zitten ingebed in de zuilen???

Oké de mensen op het terrein doen het gratis, maar of de zuilen er geen brood in zien is een ander paar mouwen...

Sywen 1 oktober 2016 09:50

Geld verdienen op de daklozen/psychiatrisch patienten. Degoutanter dan dit wordt het niet. Leve het kapitalisme!

non-conformist 1 oktober 2016 09:55

Citaat:

Net zoals de VS de oorlog in Irak geprivatiseerd heeft. En we hebben allemaal gezien tot welke excessen dat geleid heeft.

Goe bezig.

DewareJakob 1 oktober 2016 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sywen (Bericht 8251762)
Geld verdienen op de daklozen/psychiatrisch patienten. Degoutanter dan dit wordt het niet. Leve het kapitalisme!

Evenals stemmen (proberen) te winnen.

quercus 1 oktober 2016 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8251556)

Aha! Mijn voorstel is volgens jou dus een "fascistische" gedachte. :lol:
Nou ja, ik heb dan ook een snor...

Maar weet je, je zit verkeerd hoor. Want het oprichten van heel grote staatsondernemingen was iets typisch voor het fascisme. Volkswagen bijvoorbeeld was bij zijn oprichting een staatsonderneming.

De schoofzak 1 oktober 2016 10:50

Citaat:

Die private partner verdient dat geld niet op de dakloze/... , maar wel op de belastingbetaler.
Via de subsidie die de stad toekent op basis van een contract.

Verweet jij destijds de hotelier die inging op een aanbod van de staat om vluchtelingen te herbergen en te voeden in zijn hotel ?

Ik ben ambtenaar geweest, en ik weet het: de privé zal het altijd beter doen, alleen is het zo dat sommige dingen democratisch gesproken toch door de staat in handen gehouden moeten worden. En dan hebben we het over (niet exhaustief in dit draadje zo uit mijn polsje) de kernen van justitie, politie, militie, fiscaliteit en vooral: regulering van veel zaken en controle daarop.

Je kan voorbeelden van "eenmalige accidenten" aanhalen uit de privé, maar daar tegenover kan je een veelvoud van soortgelijke accidenten zetten uit de publieke sector.

.

Hollander 1 oktober 2016 10:56

Citaat:

Wat een morele dooddoener. De overheid heeft in onze samenleving geld beschikbaar (en wenst dit te besteden) aan de opvang van daklozen. Dat is een groot goed en een verworvenheid van onze samenleving. En of dat dan efficient wordt geregeld door mensen die er hun brood mee willen verdienen, of door ambtenaren die er hun brood mee willen verdienen maakt toch niets uit? Zolang de standaarden maar worden bepaald door de overheid, namens de samenleving.

Sukkelaar 1 oktober 2016 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8251504)

Inderdaad; ik wil het nog altijd zien gebeuren.

Sukkelaar 1 oktober 2016 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8251556)

Wil je dit beter verklaren? Ik volg je namelijk niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be