Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   De toekomst van Europa ligt in China (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235126)

cato 4 oktober 2016 08:08

De toekomst van Europa ligt in China
 
China wordt steeds belangrijker voor de handel en economie van Europa.
Terwijl Europa moddert met de vluchtelingen uit de Arabische landen en de oorlog van de moslims ,rijden de treinen uit China Europa binnen.
Europa zal haar koers drastisch moeten wijzigen.

citaat NRC :
Ooit brachten kamelen zijde en jade van China naar Europa, nu komen computers en telefoons per trein. Het vervoer over de Nieuwe Zijderoute groeit snel. Sinds deze week rijdt de Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express.

Het is geen bestseller, de ‘Zijderoute per trein’ van reisorganisatie Kilroy. Hooguit een paar mensen per jaar boeken de „ontzettend unieke” treinreis door Centraal-Azië naar China, aldus een medewerker.

Hoe anders is dat met het goederenvervoer tussen Europa en China. Spoorverbindingen tussen grote Chinese steden en Europa winnen razendsnel aan populariteit. De noordelijke route door Rusland was al langer in gebruik. Het gaat nu om de zuidelijke route via Kazachstan, die deels overlapt met de klassieke Zijderoute, meer dan 11.000 kilometer door zes landen. Een nog zuidelijker route, via Iran en Turkije, bevindt zich in de proeffase.

De voordelen van de trein zijn aanzienlijk. Het is veel goedkoper dan vliegen en veel sneller dan varen. Een treintransport tussen China en Europa duurt vijftien �* zeventien dagen, een containerschip doet er minstens een maand over. Zeker ten opzichte van vliegen is de trein milieuvriendelijk. Ook aantrekkelijk: de Chinese overheid investeert miljarden dollars in de Nieuwe Zijderoute.

Nederlandse transportbedrijven en logistieke dienstverleners staan klaar om mee te doen. Het Brabantse GVT had deze week de primeur van de eerste spoorshuttle tussen China en Nederland, de Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express. Nu rijdt de dienst één keer per week, eind 2017 moet dat vijf keer per week zijn. Sinds deze zomer biedt New Silkway Logistics, een initiatief van drie vervoerders uit Nederland en België, transport aan over twee routes naar China. Nu zijn het vijf containers per week, de ambitie is vijftig containers per week volgende zomer.

De groei is nauwelijks bij te houden, zegt Rien Gulden van DB Schenker, logistiek dienstverlener en Europees marktleider voor spoorgoederenvervoer. „In 2011 begonnen we met elf treinen vanuit China naar Europa. Vorig jaar waren het er 815 beide kanten op, dit jaar verwachten we er 6.000 voor heel Europa.” Focus van de groei is de vorige maand geopende spoorterminal in woestijnstad Khorgos aan de grens van Kazachstan en China. Gulden: „Khorgos wordt het nieuwe Dubai. Zoals Dubai heeft geleerd van Singapore, leert Khorgos van Dubai.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/30...18199-a1524380

Sukkelaar 4 oktober 2016 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8254146)
China wordt steeds belangrijker voor de handel en economie van Europa.
Terwijl Europa moddert met de vluchtelingen uit de Arabische landen en de oorlog van de moslims ,rijden de treinen uit China Europa binnen.
Europa zal haar koers drastisch moeten wijzigen.

citaat NRC :
Ooit brachten kamelen zijde en jade van China naar Europa, nu komen computers en telefoons per trein. Het vervoer over de Nieuwe Zijderoute groeit snel. Sinds deze week rijdt de Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express.

Het is geen bestseller, de ‘Zijderoute per trein’ van reisorganisatie Kilroy. Hooguit een paar mensen per jaar boeken de „ontzettend unieke” treinreis door Centraal-Azië naar China, aldus een medewerker.

Hoe anders is dat met het goederenvervoer tussen Europa en China. Spoorverbindingen tussen grote Chinese steden en Europa winnen razendsnel aan populariteit. De noordelijke route door Rusland was al langer in gebruik. Het gaat nu om de zuidelijke route via Kazachstan, die deels overlapt met de klassieke Zijderoute, meer dan 11.000 kilometer door zes landen. Een nog zuidelijker route, via Iran en Turkije, bevindt zich in de proeffase.

De voordelen van de trein zijn aanzienlijk. Het is veel goedkoper dan vliegen en veel sneller dan varen. Een treintransport tussen China en Europa duurt vijftien �* zeventien dagen, een containerschip doet er minstens een maand over. Zeker ten opzichte van vliegen is de trein milieuvriendelijk. Ook aantrekkelijk: de Chinese overheid investeert miljarden dollars in de Nieuwe Zijderoute.

Nederlandse transportbedrijven en logistieke dienstverleners staan klaar om mee te doen. Het Brabantse GVT had deze week de primeur van de eerste spoorshuttle tussen China en Nederland, de Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express. Nu rijdt de dienst één keer per week, eind 2017 moet dat vijf keer per week zijn. Sinds deze zomer biedt New Silkway Logistics, een initiatief van drie vervoerders uit Nederland en België, transport aan over twee routes naar China. Nu zijn het vijf containers per week, de ambitie is vijftig containers per week volgende zomer.

De groei is nauwelijks bij te houden, zegt Rien Gulden van DB Schenker, logistiek dienstverlener en Europees marktleider voor spoorgoederenvervoer. „In 2011 begonnen we met elf treinen vanuit China naar Europa. Vorig jaar waren het er 815 beide kanten op, dit jaar verwachten we er 6.000 voor heel Europa.” Focus van de groei is de vorige maand geopende spoorterminal in woestijnstad Khorgos aan de grens van Kazachstan en China. Gulden: „Khorgos wordt het nieuwe Dubai. Zoals Dubai heeft geleerd van Singapore, leert Khorgos van Dubai.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/30...18199-a1524380

China wordt vast en zeker een voorname handelspartner met Europa. Vandaar dat Europa een dienst moet oprichten om de handelsbetrekkingen verder uit te voeren.

cato 4 oktober 2016 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 8254180)
China wordt vast en zeker een voorname handelspartner met Europa. Vandaar dat Europa een dienst moet oprichten om de handelsbetrekkingen verder uit te voeren.

De EU zal veel meer een economische en politieke strategie richting China
moeten ontwikkelingen en haar bemoeienis met het MO moeten afbouwen.
Rusland en Turkije richten hun speren op het MO ,
wij zullen onze grenzen moeten bewaken .

non-conformist 5 oktober 2016 15:26

China heft vooral veel importrechten op goederen uit Europa. Omgekeerd is dat wel even anders...

cato 15 oktober 2016 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 8255159)
China heft vooral veel importrechten op goederen uit Europa. Omgekeerd is dat wel even anders...

Dit kun je door verdragen veranderen.

Europa richt zich veel te veel op de Arabische landen en Rusland.
Deze eenzijdige blik kost veel geld ,leveren veel vluchtelingen en jihadisten
en leveren te veel oorlogen op en onveiligheid.

Dit alles is eigenlijk meer de schuld van Amerika ,die met zijn neokoloniale oorlogen in het MO en koude Oorlog met Rusland ,
Europa meesleept in een poel van verderf.
Juist daarom zal Europa meer een eigen koers moeten varen .

Johan Bollen 15 oktober 2016 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 8255159)
China heft vooral veel importrechten op goederen uit Europa. Omgekeerd is dat wel even anders...

Kan u daar cijfers op plakken? Zonnepanelen, staal...

Boduo 18 oktober 2016 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8262866)
Dit kun je door verdragen veranderen.

Europa richt zich veel te veel op de Arabische landen en Rusland.
Deze eenzijdige blik kost veel geld ,leveren veel vluchtelingen en jihadisten
en leveren te veel oorlogen op en onveiligheid.

Dit alles is eigenlijk meer de schuld van Amerika ,die met zijn neokoloniale oorlogen in het MO en koude Oorlog met Rusland ,
Europa meesleept in een poel van verderf.
Juist daarom zal Europa meer een eigen koers moeten varen .

Een soort TTIP met China i.p.v. met Amerika.
(Of Canada)

non-conformist 19 oktober 2016 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 8262961)
Kan u daar cijfers op plakken? Zonnepanelen, staal...

Laatste case die ik had was op elektronische onderdelen van medische printers : 17%

Aan China heeft de EU niets. Omgekeerd heeft China heel veel aan de EU en vooral de Europese consument. Niet voor niets zat China naar aanleiding van de Europese crisis zelf in niet al te beste papieren.

Boduo 20 oktober 2016 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 8267355)
Laatste case die ik had was op elektronische onderdelen van medische printers : 17%

Aan China heeft de EU niets. Omgekeerd heeft China heel veel aan de EU en vooral de Europese consument. Niet voor niets zat China naar aanleiding van de Europese crisis zelf in niet al te beste papieren.

Aan China heeft de EU véél en het omgekeerde nog meer.
De nieuwe zijderoute van Lianyungang (haven met +/- 4.000.000 inwoners) tot St Petersburg (haven met +/- 5.000.000 inwoners) wordt jaar na jaar drukker. De treinen & vrachtwagens zijn 10 dagen onderweg om +/- 8000 km af te leggen.

strijkijzer 20 oktober 2016 10:25

De Amerikanen zullen wel wat verder stoken in het midden oosten en Oost Europa als die treinen echt te goed beginnen renderen. Een echt eengemaakt euroaziatisch continent is hun grootste nachtmerrie.

Johan Bollen 20 oktober 2016 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 8267355)
Laatste case die ik had was op elektronische onderdelen van medische printers : 17%

Aan China heeft de EU niets. Omgekeerd heeft China heel veel aan de EU en vooral de Europese consument. Niet voor niets zat China naar aanleiding van de Europese crisis zelf in niet al te beste papieren.

De importtarieven voor Chinese zonnepanelen liggen veel hoger dan 17 procent. En dan te bedenken hoeveel doden fossiele brandstoffen elk jaar veroorzaken. Zeker in druk bevolkte landjes.

Johan Bollen 20 oktober 2016 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer (Bericht 8267684)
De Amerikanen zullen wel wat verder stoken in het midden oosten en Oost Europa als die treinen echt te goed beginnen renderen. Een echt eengemaakt euroaziatisch continent is hun grootste nachtmerrie.

Nochtans is de toekomst ook voor de VS veel mooier indien ze hun project tot wereldcontrole en daarbij horende destructie van alternatieven staken.

subocaj 20 oktober 2016 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 8267907)
Nochtans is de toekomst ook voor de VS veel mooier indien ze hun project tot wereldcontrole en daarbij horende destructie van alternatieven staken.

Hoe wil je miljardair blijven in een wereld zonder chaos?

Sukkelaar 20 oktober 2016 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8262866)
Dit kun je door verdragen veranderen.

Europa richt zich veel te veel op de Arabische landen en Rusland.
Deze eenzijdige blik kost veel geld ,leveren veel vluchtelingen en jihadisten
en leveren te veel oorlogen op en onveiligheid.

Dit alles is eigenlijk meer de schuld van Amerika ,die met zijn neokoloniale oorlogen in het MO en koude Oorlog met Rusland ,
Europa meesleept in een poel van verderf.
Juist daarom zal Europa meer een eigen koers moeten varen .

Maar daarom zal de EU eerst aan een zeel moeten trekken.

subocaj 20 oktober 2016 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 8267978)
Maar daarom zal de EU eerst aan een zeel moeten trekken.

De toekomst van Europa ligt aan diggelen.

Politici zijn er om hun duurbetaalde jobs te behouden en daarvoor heb je het oude verdeel en heers nodig.

de vuile muilekoek 20 oktober 2016 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8254194)
De EU zal veel meer een economische en politieke strategie richting China
moeten ontwikkelingen en haar bemoeienis met het MO moeten afbouwen.
Rusland en Turkije richten hun speren op het MO ,
Citaat:

wij zullen onze grenzen moeten bewaken .

oei zo plots nu ?

TheFourHorsemen 20 oktober 2016 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 8255159)
China heft vooral veel importrechten op goederen uit Europa. Omgekeerd is dat wel even anders...

Er zijn verschillende goederen met erg hoge antidumpingrechten. Op bepaalde soorten schroeven en boeten van Chinese oorsprong zijn er bijvoorbeeld antidumpingrechten van 85% verschuldigd (+ nog eens invoerrechten).

Ook andere metalen producten zijn er vaak erg hoge antidumpingrechten verschuldigd.

Gipsy 20 oktober 2016 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8268261)
Er zijn verschillende goederen met erg hoge antidumpingrechten. Op bepaalde soorten schroeven en boeten van Chinese oorsprong zijn er bijvoorbeeld antidumpingrechten van 85% verschuldigd (+ nog eens invoerrechten).

Ook andere metalen producten zijn er vaak erg hoge antidumpingrechten verschuldigd.

Dat zijn eerder uitzonderingen. Op veel producten ligt dat onder de 10%. Het is een continu onderhandeling waar iedereen zijn markt tracht te verdedigen. Duitsland bv heeft een zéér grote klant aan China en zal dwars liggen als andere Europese landen hun productie willen beschermen met hoge invoerrechten. Dan gaan de Chinezen hun import rechten verhogen.

Veel Westerse bedrijven vestigen zich trouwens liever in China omdat ze daar goedkoper produceren en er dus geen importrechten op hun producten zijn en vooral omdat ze meteen midden in een afzetmarkt zitten van 1,3 miljard verbruikers.

Boduo 20 oktober 2016 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8268261)
Er zijn verschillende goederen met erg hoge antidumpingrechten. Op bepaalde soorten schroeven en boeten van Chinese oorsprong zijn er bijvoorbeeld antidumpingrechten van 85% verschuldigd (+ nog eens invoerrechten).

Ook andere metalen producten zijn er vaak erg hoge antidumpingrechten verschuldigd.

Boeten ???

Boduo 20 oktober 2016 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8268302)
Dat zijn eerder uitzonderingen. Op veel producten ligt dat onder de 10%. Het is een continu onderhandeling waar iedereen zijn markt tracht te verdedigen. Duitsland bv heeft een zéér grote klant aan China en zal dwars liggen als andere Europese landen hun productie willen beschermen met hoge invoerrechten. Dan gaan de Chinezen hun import rechten verhogen.

Veel Westerse bedrijven vestigen zich trouwens liever in China omdat ze daar goedkoper produceren en er dus geen importrechten op hun producten zijn en vooral omdat ze meteen midden in een afzetmarkt zitten van 1,3 miljard verbruikers.

OK maar hoeveel van die 1,3 miljard hebben genoeg over op het einde v.d. maand om die "goedkopere" producten te kopen ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be