![]() |
Katholicisme is voor 90 procent heidens [VIDEO]
Beste katholieken, even iets om u over te bezinnen.
Dit is geen poging om uw religie aan te vallen, maar wel om uw religie in perspectief te zetten. Zoals u ondertussen wellicht weet: Uw feesten zijn de gekerstende voortzetting heidense feesten. Uw 'heiligen' zijn de gekerstende voortzetting van het heidens polytheïsme. Uw rijke beeldcultuur is heidens. De meeste van uw waarden en opvattingen zijn heidens. Dat is de reden waarom u uw religie met zoveel toewijding en passie praktiseert. Omdat ze zo dicht aanleunt bij uw ware, Europese natuur. De reformatie was een poging om het christendom te zuiveren van deze 'onchristelijke', Europese elementen. Gezuiverd van deze Europese elementen verloor het christendom echter sterk aan populariteit in de protestantse gebieden. Logisch, want het voelde helemaal niet meer 'natuurlijk' voor de Europeanen. Wellicht is uw eerste reactie er een van boosheid en voelt u zich toch aangevallen en beledigd. Dat was echter niet mijn bedoeling. Ik vraag u alleen om hierover na te denken in de aanloop van Samhain Allerheiligen en Joel Kerstmis. VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=YQCIxnkAtiI |
Citaat:
|
![]() Mooi wat u daar aan uw deur heeft hangen, beste christen. Maar wat is het juist? En wat betekent het? Is dit iets 'christelijks'? |
Citaat:
|
![]() Lekker gebak wat u daar eet, beste christen. Maar waarom heeft het de vorm van een boomstam? Weet u dat eigenlijk? Is dat misschien iets christelijks? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Saaie Kerst bij jou precies. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
![]() Een zogenaamd 'heidens' (authentiek?) symbool. Kerstmis is tevens gedeeltelijk 'verheidenst'. Het heeft ook te maken met de winterzonnewende, de tijd wanneer het nieuwe Licht zich weer openbaart. Bij de christenen was het kindeke Jezus het nieuwe Licht. |
Maar dat er in het Christendom ooit een aantal pre-christelijke symbolen zijn bewaard gebleven, is dat werkelijk zo erg? Waarom zoveel herrie daarover? Voor zover ik weet gaat een christen rond de kersttijd toch geen gebeden richten tot een kerstboom? Als hij/zij dat werkelijk zou doen dan hebben we te maken met ofwel met een komediant ofwel met een onwetende.
|
Citaat:
Nu, let wel, de 'veldprocessies' naar die Mariakapelletjes in de zomer in mijn kindtijd vond ik zeer de moeite waard. Het had iets van doen met de verbondenheid met Moeder natuur. Of men nu in Maria geloofde of niet deed er niet veel toe. |
Citaat:
De langste dag en de langste nacht lagen 10.000 jaar geleden op hetzelfde tijdstip. En dat zal binnen 10.000 jaar ook zo zijn. Elk antropologisch probleem heeft een eindig aantal oplossingen. De rest is het typische westerse rationele gedram. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Met Pasen vieren de christenen immers de opgestane Jezus, de overgang van dood naar leven. Reeds onder de vroege christenheid. En het Joodse Pasen, Pesach, herdenkt de uittocht uit Egypte. De overgang van het leven in slavernij naar het leven in vrijheid. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be