Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Limburg krijgt 302 extra laadpalen of een verdubbeling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235595)

Micele 6 november 2016 16:00

Limburg krijgt 302 extra laadpalen of extra 604 laadpunten.
 
Voor Vlaanderen worden er extra 5000 oplaadpunten geïnstalleerd tegen 2020 (2500 extra laadpalen)

Een laadpaal is goed voor 2 oplaadpunten of tegelijkertijd 2 E-wagens (foto)
Ttz 2 parkeerplaatsen.

Citaat:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161106_0...xtra-laadpalen



Aan eén laadpaal kunnen telkens twee elektrische wagens gelijktijdig opladen.

Tegen eind 2020 zullen er in de hele provincie 302 geplaatst zijn, goed voor telkens minstens twee laadpunten per gemeente. Dat gebeurt door netbeheerder Infrax, behalve in Sint-Truiden, dat zelf de palen gaat plaatsen.

De Vlaamse netbeheerders Eandis en Infrax zijn vanuit het Vlaamse Energiebesluit verplicht om jaarlijks een aanbesteding te organiseren voor de installatie, het onderhoud en de exploitatie van publieke toegankelijke oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Voor heel Vlaanderen moeten zij tegen 2020 samen 5.000 oplaadpunten installeren. In Limburg moeten dan 302 laadpalen staan, goed voor 604 oplaadpunten. Tot nader order blijven alle laadpalen die vandaag al in de provincie beschikbaar zijn gewoon staan en gaat het in deze om extra exemplaren.

Om te bepalen waar de laadpalen precies moeten komen, voert Infrax samen met de betrokken gemeentebesturen locatiestudies uit. “Op die manier bepalen zij zelf de plaatsen waar, volgens hen, de elektrische laadpalen het best kunnen staan”, zegt Verdoodt. “Ze kunnen kiezen voor parkings, winkelbuurten, schoolbuurten, drukke werkplekken en noem maar op. Belangrijk is wel dat de gemeente hiervoor telkens een dubbele parkeerplek ter beschikking stelt. Dat is ook hun enige inbreng. De andere kosten zijn voor de netbeheerders.”

Overal komen er laadpalen. Zelfs in Herstappe zullen volgend jaar twee auto’s tegelijk stroom kunnen ‘tanken’. In Hasselt staan vandaag vier laadpalen op de kleine ring. Daar komen er in 2017 al veertien bij en tegen eind 2020 zelfs 48. “Dat is echt nodig”, zegt mobiliteitsschepen Habib El Ouakili (sp.a). “De huidige Hasseltse laadinfrastructuur, vier laadpalen verspreid over de kleine ring, voldoet niet meer aan de nieuwe ontwikkelingen op de elektrische markt. Maar tegelijk moeten we er oog voor hebben dat de parkeerdruk niet te hard toeneemt. We moeten er dus omzichtig mee omspringen.”

Hoeveel laadpalen uw gemeente telt en wat de situatie moet worden tegen 2020, ontdekt u in onderstaande interactieve kaart:

reservespeler 6 november 2016 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8283030)
Voor Vlaanderen worden er extra 5000 oplaadpunten geïnstalleerd tegen 2020.

De fossiele auto bannen en hem dan laten rijden op elentrik gemaakt met bruinkool.

Goed bezig!

Micele 6 november 2016 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8283032)
De fossiele auto bannen en hem dan laten rijden op elentrik gemaakt met bruinkool.
Goed bezig!

Precieze bron van die bruinkoolstroom? Jouw duim? ;-)

Volgens diverse bronnen worden oplaadpunten namelijk altijd gevoed door groene stroom, want veel is het nog niet.

BE is idd heel goed bezig die fossiele vervuilers harder te bestraffen.
Hoe eerder we onafhankelijk worden van dure en vuile fossiele verbranding hoe beter. :-)

reservespeler 6 november 2016 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8283034)
Bron?

Deze week in Het Belang van, Limburg (betalend gedeelte)
Een tijdje geleden in Nederland


http://nos.nl/artikel/2114022-meer-n...steenkool.html

Micele 6 november 2016 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8283035)
Deze week in Het Belang van, Limburg (betalend gedeelte)
Een tijdje geleden in Nederland


http://nos.nl/artikel/2114022-meer-n...steenkool.html

Que ?

Dat vroeg ik niet, ik vroeg het bewijs dat openbare oplaadpunten gevoed worden door bruine stroom, of was dat jouw stelling plots niet?

Ik kan namelijk aantonen dat het groene stroom is voor die openbare laadpunten (in de regel altijd windenergie)

reservespeler 6 november 2016 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8283037)
Que ?

Dat vroeg ik niet, ik vroeg het bewijs dat openbare oplaadpunten gevoed worden door bruine stroom, of was dat jouw stelling plots niet?

Ik kan namelijk aantonen dat het groene stroom is voor die openbare laadpunten (in de regel altijd windenergie)


Vanaf het moment dat de stroom op het net gaat, kan je niet meer zien hoe die opgewekt wordt.

Stel dat u gelijk heeft dat er uitsluitend groene stroom naar de laadpalen gaat (wat ik heel sterk durf betwijfelen), dan wordt deze groene stroom ontrokken voor de stroom die eigenlijk voorzien was voor huishoudelijk gebruik. Dit gat moet dan opgevuld worden door elentrik die komt van de bruinkoolcentrales.

Draai of keer het zoals je wilt.

Micele 6 november 2016 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8283046)
Vanaf het moment dat de stroom op het net gaat, kan je niet meer zien hoe die opgewekt wordt.

Stel dat u gelijk heeft dat er uitsluitend groene stroom naar de laadpalen gaat (wat ik heel sterk durf betwijfelen), dan wordt deze groene stroom ontrokken voor de stroom die eigenlijk voorzien was voor huishoudelijk gebruik. Dit gat moet dan opgevuld worden door elentrik die komt van de bruinkoolcentrales.
Draai of keer het zoals je wilt.

Jij hebt dus helemaal geen bewijs en jij beweert dat zomaar?
Ook uw twijfel is totaal ongegrond en uit jouw duim gezogen.

Ook steeds meer treinen rijden ondertussen op groene stroom (en dat is een pak meer MWh als die duizenden electrische auto´s:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...e-stroom.dhtml

Nieuwe windturbines laten treinen rijden op groene stroom

24/10/15

35.000 MWh

De turbines leveren jaarlijks ongeveer 35.000 MWh elektriciteit of het gemiddelde jaarverbruik van bijna 10.000 gezinnen. Maar slechts een derde van de geproduceerde energie is bestemd voor het openbare elektriciteitsnet.

De rest vloeit naar de hoogspanningspost van spoorwegbeheerder Infrabel, die de groene stroom zal aanwenden om 3 spoorlijnen van stroom te voorzien. Dagelijks zullen zo'n 170 treinen (of 5 procent van het totaal), meer bepaald de hogesnelheidstreinen tussen Leuven en Luik, de 'klassieke' treinen tussen Leuven en Luik, en de treinen tussen Landen en Hasselt, aangedreven worden door de windenergie uit Gingelom.
Er is soms teveel groene stroom dat niet opgeslagen kan worden ttz niet zomaar terug op het net kan gezet wortden, dan moet men serieus blij zijn dat er al enkele duizenden electrische wagens zijn die zich kunnen opladen, naast ander electrisch vervoer.

Groene overtallige stroom wordt dikwijls geexporteerd maar het probleem is dikwijls dat dan andere landen ook teveel groene stroom hebben, vbn genoeg. (teveel wind en zon tegelijkertijd)

Duitsland exporteert dikwijls jaarlijks zoveel groene stroom (windenergie) als al zijn bruinkoolcentrales tesamen kunnen opwekken. Jouw keus dus onwetend te willen blijven.

Belgie heeft bvb vandaag zelfs meer dan #60 % emissievrije electriciteit, voornamelijk kernenergie. Draai het of keer het zoveel je wil, er is ruim voldoende stroom om die paar duizend oplaadpalen van groene/grijze stroom te voorzien. Uw steenkool/bruinkool-verhaal is gewoon veel te kort door de bocht.

# Jouw foute stelling en antwoord:
Citaat:

http://www.scilogs.be/eos-gastblog/o...is-elektrisch/

1. De opwekking van elektriciteit is even vervuilend als benzine- of dieseluitstoot.

Fout. De Belgische elektriciteitsproductie is vandaag voor meer dan # 60 procent emissievrij - hoofdzakelijk door de inzet van kernenergie. Onderzoekers berekenden dan ook dat een Belgische elektrische wagen sowieso tot bijna de helft minder uitstoot dan een conventionele diesel- of benzinewagen. En duurzame, thuis opgewekte elektriciteit stoot uiteraard geen broeikasgassen uit als je er je autobatterij mee oplaadt.

Elektrische wagens zijn daarenboven veel stiller en geven ook een pak minder andere schadelijke stoffen af, zoals roetdeeltjes, waardoor ze onze lucht gezonder en onze ziekteverzekering goedkoper maken. Maatschappelijk gezien is elektrisch rijden dus vandaag al een enorme opportuniteit en een must do voor elke overheid.

Eén kleine kanttekening echter: Soms verwijst men naar de hogere emissies die vrijkomen tijdens de productie van de elektrische auto. Klopt. Maar die wegen wat België betreft totaal niet op tegenover de lagere uitstoot die je op andere vlakken boekt. Bovendien is het zo dat ook dit argument als sneeuw voor de zon verdwijnt zodra elektrische auto’s dezelfde massaproductie bereiken als conventionele wagens en de alsmaar milieuvriendelijkere productie van batterijen zich doorzet. Hoe je het ook draait of keert. Het is op alle vlakken makkelijker de elektrische auto te vergroenen dan de fossiele brandstoffen van een gewone auto.
Dat openbare oplaadpunten voor electrische wagens enkel groene stroom krijgen is trouwens -indirect- een opgelegde richtlijn van de Europese commissie, en nog betere richtlijn gaan volgen:
http://ec.europa.eu/transparency/reg...77-NL-F1-1.PDF

orfeus5412 6 november 2016 17:10

Accu Tesla ontploft na crash, bestuurder en passagier komen om
In de Amerikaanse stad Indianapolis zijn zaterdag twee mensen omgekomen nadat hun voertuig, een Tesla model S, tegen een boom was gereden. De brandweer had veel moeite om de elektrische wagen te blussen omdat de batterij deels was ontploft.
http://deredactie.be/permalink/1.2812869
Lijkt me toch ook niet alles zo'n accu. Lithium accu ??

Micele 6 november 2016 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8283059)
Accu Tesla ontploft na crash, bestuurder en passagier komen om
In de Amerikaanse stad Indianapolis zijn zaterdag twee mensen omgekomen nadat hun voertuig, een Tesla model S, tegen een boom was gereden. De brandweer had veel moeite om de elektrische wagen te blussen omdat de batterij deels was ontploft.
http://deredactie.be/permalink/1.2812869
Lijkt me toch ook niet alles zo'n accu. Lithium accu ??

Neem eens de originele bron.
http://wishtv.com/2016/11/03/2-kille...plosive-crash/

Het voornaamste vuur was na 10 minuten geblust, het duurde langer (15-20 minuten) om de zwaargekwetste passagier eruit te halen als het voornaamste vuur te blussen. De zwaargekwetste passagier overleed pas in het ziekenhuis. De bestuurster was op slag dood door de impact. Er is niets ontploft, enkel wat vonken en brand, nadat de inzittenden eruit waren liet men de auto blijkbaar uitbranden.

Het design van de lithium accu in de wagenbodem is ook zodanig dat een eventuele brand niet in de passagiersruimte kan indringen (vind je alles via wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...h_battery_fire )
best dan daarvoor een eigen draad te openen, hier heb ik al een reactie gegeven:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=401

Electrische auto´s branden statistisch zowat 5 x minder snel dan fossiele wagens, daarbij zijn de (16) modules van het Tesla-accupack zo ontworpen dat maar 1 % energie kan vrijkomen tov de 100 % van een fossiele brandstoftank. Bovendien zit het accupack tussen de wielassen, wat bij een fossiele auto nooit is. Een fossiele wagen heeft naast brandstoftank talrijke brandstof- en olieleidingen en vooral een heet uitlaat- en emissie-gedeelte die naar de fossiele motor lopen.

orfeus5412 6 november 2016 17:28

1 Bijlage(n)
Elektrische auto veroorzaakt evenveel fijn stof als conventionele auto omdat ...

Micele 6 november 2016 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8283066)
Elektrische auto veroorzaakt evenveel fijn stof als conventionele auto omdat ...

Al lang weerlegt en dus pure onzin. Het deel niet-uitlaat (remstof en banden en opwervelen) is zelfs navenant kleiner bij een electrische wagen:
http://www.demorgen.be/wetenschap/po...chat-b003bdaf/
Bovendien is dit het topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=231638

Euh, verkoop jij ook bepaalde fossiele wagens en krijg je ze niet kwijt? LOL.

Gelieve dus on topic te blijven, het gaat hier enkel over het extra oplaadpunten die men voor electrische wagens gaat voorzien.
(off-topic ga ik niet meer reageren)

orfeus5412 6 november 2016 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8283067)
Al lang weerlegt en dus pure onzin. Het deel niet-uitlaat (remstof en banden en opwervelen) is zelfs navenant kleiner bij een electrische wagen:
http://www.demorgen.be/wetenschap/po...chat-b003bdaf/
Bovendien is dit het topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=231638

Euh, verkoop jij ook bepaalde fossiele wagens en krijg je ze niet kwijt? LOL.

Gelieve dus on topic te blijven, het gaat hier enkel over het extra oplaadpunten die men voor electrische wagens gaat voorzien.
(off-topic ga ik niet meer reageren)

Ik verkoop geen auto's - rij nog altijd met mijn Honda Civic Vtec bwjr 1992 !
Als de discussie enkel over de oplaadpunten gaat discussieer dan gerust vooral verder.

Zucht 6 november 2016 18:56

Het is goed dat men hinderpalen om elektrisch te rijden opheft, maar men zou zo snel mogelijk alle autobussen moeten converteren naar elektrisch. En het wordt misschien ook tijd om elektrische moto's te ontwerpen. Ik wandel elke morgen zo'n 15-20 minuten om naar het werk te gaan, en de wolken levenseindigende gifgassen die ik moet doorstaan komen vooral uit passerende autobussen en brommers en in mindere mate uit personenauto's.

geertvdb 6 november 2016 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8283046)
Vanaf het moment dat de stroom op het net gaat, kan je niet meer zien hoe die opgewekt wordt.

Stel dat u gelijk heeft dat er uitsluitend groene stroom naar de laadpalen gaat (wat ik heel sterk durf betwijfelen), dan wordt deze groene stroom ontrokken voor de stroom die eigenlijk voorzien was voor huishoudelijk gebruik. Dit gat moet dan opgevuld worden door elentrik die komt van de bruinkoolcentrales.

Draai of keer het zoals je wilt.

In uw geval moet ge altijd daar van uitgaan.

Gij hebt altijd ongelijk, en ik veronderstel dat ge dat ondertussen door hebt... of niet?

De schoofzak 6 november 2016 19:03

De vraag is niet of de elektrische auto zal doorbreken, maar wel wanneer hij zal doorbreken.
En de vraag is ook in welke segmenten hij zal doorbreken.
Tot welke tonnage voor minibussen, lichte of iets minder licht vrachtwagens.

Zal er effectief een duidelijk zichtbare overgangsperiode zijn voor hybride voertuigen? Of ook alleen maar in bepaalde segmenten.

Een ander uiterst belangrijk punt: met welke belastingen zal de overheid het gat proberen te vullen, als de melkkoe van de brandstofwagen zal beginnen opdrogen. Zal men dan de elektrische auto zwaarder gaan belasten ?

Terzijde even: sedert 1 november is de olieprijs aan het zakken. De Opec beloofde wel een productievermindering door te voeren, maar de markt gelooft het niet meer, blijkbaar.
http://nl.investing.com/commodities/brent-oil

.

Micele 6 november 2016 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8283096)
Het is goed dat men hinderpalen om elektrisch te rijden opheft, maar men zou zo snel mogelijk alle autobussen moeten converteren naar elektrisch. En het wordt misschien ook tijd om elektrische moto's te ontwerpen. Ik wandel elke morgen zo'n 15-20 minuten om naar het werk te gaan, en de wolken levenseindigende gifgassen die ik moet doorstaan komen vooral uit passerende autobussen en brommers en in mindere mate uit personenauto's.

Ook die zijn er... die electrische tweewielers, en bovendien 15 % beslastingsaftrek particulieren.
http://www.egear.be/elektrische-motorfietsen/
http://financien.belgium.be/nl/parti...he_voertuigen/

Electrische bussen moet je vooral aan de overheid vragen...
Brugge zou er al hebben:
Citaat:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...eren/1.2470795

Er zijn twee grote voordelen aan de elektrische bussen. "De bussen stoten helemaal niets uit, dus ook geen schadelijke stoffen. Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot", licht de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, toe. "Daarnaast zijn de bussen erg stil door de afwezigheid van een dieselmotor. Een zoemtoon is het enige wat je hoort."

Het duurt twaalf minuten om de bussen volledig op te laden. Met een volle batterij kan een bus 45 minuten rijden. Er is plaats voor 44 reizigers per bus, onder wie er 17 kunnen zitten. Het opladen van de bussen gebeurt inductief. De technologie is vergelijkbaar met die van een inductiekookplaat.
In de meeste ontwikkelde landen staat men al veel verder, daar is de dieselbus zelfs al verboden. Ook het opladen van bussen gaat daar veel sneller, zelfs in 10-15 seconden: (China, Zwitserland binnenkort, Scandinavische landen wslk ook al een tijdje)
Citaat:

http://evobsession.com/chinese-elect...test-in-world/
Chinese Electric Bus Charges In 10 Seconds, Fastest In World
August 5th, 2015
Citaat:

http://www.smmt.co.uk/2016/10/110651/

Electric buses that can be ‘flash-charged’ in just 15 seconds are set to go into service in the Swiss city of Geneva following the announcement of a landmark US$16 million contract to supplier ABB.

This will be the world’s fastest flash-charging connection technology taking less than 1 second to connect the bus to the charging point. The onboard batteries can then be charged in 15 seconds with a 600-kilowatt boost of power at the bus stop. A further 4 to 5 minute charge at the terminus at the end of the line enables a full recharge of the batteries. The technology was developed by ABB engineers in Switzerland.
Nu nog BE de 21e eeuw qua OV binnenloodsen... (ook dieseltreinen rijden er nog...)

In China reden in 2015 al bijna 100.000 electrische bussen (BEV = op Batterij), en > 23.000 plug-in hybride (langere afstanden):
Citaat:

http://ev-sales.blogspot.be/2016/09/...h-2010-to.html
China Buses Overview (Through 2010 to 2015)
2015
BEV 94.260
PHEV 23.051

Micele 6 november 2016 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8283099)
Terzijde even: sedert 1 november is de olieprijs aan het zakken. De Opec beloofde wel een productievermindering door te voeren, maar de markt gelooft het niet meer, blijkbaar.
http://nl.investing.com/commodities/brent-oil.

Goed opgemerkt Schoof, hier zou de overheid (best Europa) moeten op reageren en zou dat moeten compenseren door (veel) hogere brandstof-accijnzen. Want als de benzine/diesel onder de 1 € gaat zakken ondermijnt dat de milieupolitiek van veel minder schadelijke emissies en veel minder CO2.

Het bestaande cliquetsysteem aanpassen:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150119_01483121

Tavek 6 november 2016 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8283032)
De fossiele auto bannen en hem dan laten rijden op elentrik gemaakt met bruinkool.

Goed bezig!

Er staan geen bruinkoolcentrales in Belgie.

En zelfs dan nog zijn e-wagens beter.

Jan van den Berghe 6 november 2016 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8283032)
De fossiele auto bannen en hem dan laten rijden op elentrik gemaakt met bruinkool.

Goed bezig!

Echt? Hoeveel % van onze elektriciteit komt dan wel uit Duitsland en werd volgens u met zekerheid geproduceerd in een bruikoolcentrale?

Jan van den Berghe 6 november 2016 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8283046)
Vanaf het moment dat de stroom op het net gaat, kan je niet meer zien hoe die opgewekt wordt.

Stel dat u gelijk heeft dat er uitsluitend groene stroom naar de laadpalen gaat (wat ik heel sterk durf betwijfelen), dan wordt deze groene stroom ontrokken voor de stroom die eigenlijk voorzien was voor huishoudelijk gebruik. Dit gat moet dan opgevuld worden door elentrik die komt van de bruinkoolcentrales.

Draai of keer het zoals je wilt.

Onzin natuurlijk, er is immers een heel palet aan opwekkingsmogelijkheden. Er bestaan ook centrales op warmtekoppeling, water, gas, pellets, kernenergie, enzovoort.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be