Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Het echte probleem van files (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235718)

PORSCHE 16 november 2016 18:11

Het echte probleem van files
 
http://nieuws.vtm.be/binnenland/2148...en-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!

reservespeler 16 november 2016 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8291747)
http://nieuws.vtm.be/binnenland/2148...en-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!

:twisted: Goed plan. :twisted:

Mambo 16 november 2016 18:43

+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.

dpg 16 november 2016 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8291798)
+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.

Zet hem op de draaimolen, dan is hem tenminste zeker dat niemand hem zal inhalen.

kelt 17 november 2016 08:02

Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

brother paul 17 november 2016 15:43

ze hebben een nieuwe file-toerist wagen gemaakt voor u Porsche

http://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws...cid=spartanntp

coro 17 november 2016 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8292212)
Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

Zeer juist. Waarom moeten we allemaal altijd op hetzelfde ogenblik op dezelfde plaats zijn?

Afstandswerken is hier nog niet ingeburgerd.

Ik werk al 5 jaar van thuis uit. Een luxe! Geen stress en ik verzet meer werk op 5 uur dan 11 uur (waarvan 3 uur verplaatsing/file/ergernis) op een kantoortje.
Dat kantoortje is gewoon overbodig. Meetings, presentaties, verduidelijkingen kunnen gerust met de huidige online-toepassingen.

Sommige 'bazen' willen toch nog de fysieke aanwezigheid van zijn/haar medewerkers. Een bekrompen visie!!

knip 17 november 2016 19:57

Het grote probleem is is dat er gewoon teveel verkeer tegelijkertijd is en het wegennet verzadigd is.

brother paul 17 november 2016 20:54

wiskundig is het probleem eenvoudig hoor

voor elke 100km file, leg je 100km wegstrook capaciteit bij...
Dus belgie heeft 400km structurele file, dus moeten we volgend jaar 400km filestrook bijbouwen

Effect: de file wordt mathemathisch van 400km op 3 wegstroken gereduceerd naar 300km op 4 wegstroken en dus 25-30% korter

Het tweede dat we moeten doen is alle bottelnecks TWEE bijkomende stroken van ongeveer 5 km geven... Dus alle files zijn te herleiden tot een bottleneck. Alle bottlenecks verruimen zorgt ook daar dat ofwel de bottleneck zich gaat verplaatsen 5km verder, ofwel dat de bottleneck definitief verdwijnt. Dus er zijn een 50tal bottlenecks van 5km wegstrook of nog 250km wegstrook te bouwen...

En daarmee maak je de file terug 20% korter...

De investeringen van onze overheid in het wegnetwerk zijn gewoon zodanig lamentabel, ze financieren liever werklozen dan snelwegenbouwers. Ze financieren liever zwarte begrotingsgaten dan rendabele dingen

Het is een feit dat met een begroting van amper 750miljoen of knal dezelfde begroting van de spoorwegen, we die 750km wegstrook capaciteit kunnen bouwen, Nog hilarischer is dat zelfs die stroken daar meestal werkloos liggen als pechstroken..

Dus het is met andere woorden gewoon gebruiken wat we hebben en het verstand eens verzetten op een andere denkwijze dan altijd maar patchwork zoals het altijd te beleven valt in belgie

reservespeler 18 november 2016 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8292212)
Het zou ook helpen mochten werkgevers toestaan om de start van de werkdag niet exact vast te leggen.

Files worden ook veroorzaakt omdat we allemaal terzelfdertijd ergens naar toe moeten.

Dat klopt.

Toen er een 5 tal jaren geleden grote wegeniswerken waren in de omgeving van de Ford fabrieken in Genk, lieten de toeleveringsbedrijven hun werknemers een kwartier vroeger beginnen en stoppen. Hierdoor waren deze mensen al weg vooraleer de uitstroom van Ford begon.

Was een goede maatregel, alleen niet overal realiseerbaar.

Een andere maatregel, door het uitdoven van provinciale functies, komen er grote bureelruimtes leeg te staan. Waarom kunnen hier geen satellietkantoren voor de Vlaamse regering gerealiseerd worden? Met andere woorden, moet iedereen steeds in Brussel zijn?

PORSCHE 21 november 2016 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8291798)
+ honderd zweepslagen en bij herhaling de strot doorsnijden?

Of weet je wat ?
Blijf van de grote mensenweg weg en pak de bus.

Of weet je wat ga wat camioneurs pesten :D Zet u op het rechtse baanvak. Zorg dat er de zoveelste klojo je met zijn camion gaat voorbij steken. En duw rustig op cruisecontrol zo bij dat hij juist niet voorbij kan. Oeps en enkele kilometers verder mag hij zijn afrit missen. Altijd geslaagd! Soms wel wat toeters en bellen of een camioneur die je van de weg denkt te duwen. Maar is blufpoker en uiteindelijk zijn ze DIK gekloot :D :D :D

PS : die honderd zweepslagen is wel niet slecht. Ik speel met plezier dan wel de beul die ze moet (mag) geven ;)

Erw 26 november 2016 05:37

Wil Staat wel files "oplossen"?
Ik merk eerder het tegendeel: alternatieven (secundaire / tertiaire wegen) is ze bezig aan het uitmoorden.
Eenrichting.
Enkel lokaal verkeer.
Verboden voor +3.5 ton (nochtans eerder decennia lang probleemloos).
Overal baanruimte afgebroken (vervangen door hindernissen, zodat ene richting moet wachten voor andere, fietsers niet meer ingehaald kunnen worden).
Meestal onder excuus "veiligheid".
Viel onlangs nog een dode louter (files zijn grote ongevalveroorzakers) door dat excuus "veiligheid": bromfietster op een "betonbol" gereden.
Nog een recent voorbeeld: Aalter, heraanleg rotonde E40 (door het kluwen dat ze heden ten dage "verkeerscomplex" noemen, de massieve files tijdens de werken konden vermeden worden (lees: korter gemaakt) door enige alternatieve secundaire / tertiaire wegen. Wat deed de Staatsbende: wegblokkade.
Eerst twee hekkens en relatief lichte witte betonblokken.
Die werden opzijgeschoven.
De Staatsterroristen plaatsten dan een pallet stenen op de baan.
2 dagen later stond die ook in de berm.
Nog 2 dagen later: 2 hekkens, 2 witte betonblokken, 3 paletten stenen om een korte S te maken. Zelfs voor een fietser is het nu sukkelen.
Gevolg voor chauffeurs is 5 km rondrijden om bij de winkels / supermarkten aan de rotonde te raken.
En de "afgesloten" weg (kruispunt weg brug E40/weg brug spoorlijn) - Oude Gentweg -> Kestelstraat) ligt er nu elke dag slechter bij.
Want, geen auto's meer, alles blijft op de weg liggen (bos). Onlangs storm. Rond de blokkade vol takken en bladeren en quasi donker (geen verlichting daar).
En de "struikhindernissen" op betondrempel-"eilanden", een favoriete bezigheids"economie" voor Staatspersoneel. Alhoewel ze intussen daar ook al minder goesting voor hebben gekregen (besteden het uit aan privefirma's). Die zijn toch blij natuurlijk, betaald voor hobby tuinieren en later op de dag een uurke in de kamionet zitten kijken om dan naar huis te toefen. Niet veel "prive" over aan firma. Agentschap wegen en verkeer is ook vaak zo te zien. Soms zie je er 1 op de top van een brug aan de zijkant staan, met zijn voeten op het stuur de gazet te lezen. Dito hun kollega's bezigheidstherapisten van waterwegen en zeekanaal, aan wat afgelegen bruggen / sluizen zitten ze dan met 3 kamionettes gezellig samen te wachten op het einde van de... "werkdag".

Wat is een "echt" probleem? Ik zie een "echt" probleem als een "primair" probleem. Waar het probleem begint. De eerste oorzaak in een keten van oorzaken en gevolgen. Als je zo even de situatie van de secundaire en tertiaire wegen vergelijkt (direct) met enkele decennia terug, dan is er maar 1 conclusie te trekken: Staat maakt files. We hadden vroeger wegen met ruimte zat. Brede bochten, ruim plaats om af te slaan, alternatieven volop. Niet meer.
Misschien willen ze het verkeer dwingen tot knooppunten, waar ze dan camera's hangen om steeds totalitairder controle te verkrijgen.
Een beetje de wegenversie van de via Google & co redirects op het internet.

Erw 26 november 2016 06:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8292849)
De investeringen van onze overheid in het wegnetwerk zijn gewoon zodanig lamentabel, ze financieren liever werklozen dan snelwegenbouwers. Ze financieren liever zwarte begrotingsgaten dan rendabele dingen

Overheid is dan ook geen investeerder, het is een potverteerder die ermee weg wil komen door klanten en prijzen - tarieven te dwingen.

Jan van den Berghe 26 november 2016 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8300196)
Nog een recent voorbeeld: Aalter, heraanleg rotonde E40 (door het kluwen dat ze heden ten dage "verkeerscomplex" noemen, de massieve files tijdens de werken konden vermeden worden (lees: korter gemaakt) door enige alternatieve secundaire / tertiaire wegen. Wat deed de Staatsbende: wegblokkade.
Eerst twee hekkens en relatief lichte witte betonblokken.
Die werden opzijgeschoven.
De Staatsterroristen plaatsten dan een pallet stenen op de baan.
2 dagen later stond die ook in de berm.
Nog 2 dagen later: 2 hekkens, 2 witte betonblokken, 3 paletten stenen om een korte S te maken.

Volkomen terecht. Anders gaat iedereen door de Oude Gentweg rijden. Het wordt trouwens ook tijd voor gelijkaardige maatregelen in de Sterrewijk.

Gipsy 26 november 2016 22:22

Verloning hervormen en netto meer loon betalen maar stoppen met die hypocriete poespas van "bedrijfswagens" in te calculeren in het loon zou al veel meer ruimte scheppen op de wegen.

Als nu een jonge snotaap een job zoekt krijgt hij een catalogus van wagens waar hij kan in kiezen in het bedrijf waar hij postuleert. Als hij een wagen nodig heeft dat hij dan zelf beslist en koopt maar niet dit verdoken loon systeem.

Minder werk voor fiscale raadgevers maar op het einde van de rit vaart iedereen er beter bij.

Erw 27 november 2016 05:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8300747)
Volkomen terecht. Anders gaat iedereen door de Oude Gentweg rijden. Het wordt trouwens ook tijd voor gelijkaardige maatregelen in de Sterrewijk.

Uw argument annulleert zichzelf bij uw "iedereen".

Erw 27 november 2016 05:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8291747)
Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- zichzelf
<einde lijst>

Jan van den Berghe 27 november 2016 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8300910)
Uw argument annulleert zichzelf bij uw "iedereen".

Het is een uiting van autisme als men de context niet meeneemt in het trachten te begrijpen van wat mensen schrijven.

kelt 30 november 2016 06:32

van kwaad naar erger?
 
....dat is toch wat de transportsector beweert.Zij worden betaald per pallet en kunnen dus het jaar na jaar stijgende aantal stilstandsuren niet zomaar doorrekenen aan hun klanten...

http://www.tijd.be/ondernemen/logist...&ts=1480483679


Ironisch genoeg moet de sector nu MEER vrachtwagens inzetten,want de vertragingen en de verplichte rij- en rusttijden ontslaan hen niet van hun contractuele verplichtingen om te leveren.

Of nog,zelfs een kleine economische groei gooit ons idioot aangelegde- en ingerichte wegennet nu helemaal dicht...:-(

fox 30 november 2016 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8291747)
http://nieuws.vtm.be/binnenland/2148...en-tegen-files

Raar dat niemand dat durft zeggen? Niet nieuwe asfalt zal veel aan het fileleed verhelpen. Ook niet een daling tot max. 70 km/uur op autosnelwegen bij regenweer. Of is dat om nog wat meer te kunnen flitsen? Neen zelfs bij hevig regenweer trekken de camioneurs zich geen kloten van de verkeerswetgeving aan en spelen ze rustig haasje-over op de twee rechtse baanvakken. Het linkse baanvak wordt zo door de werfcamionetten geterroriseerd door tegen de bumpers van wagens te plakken.

Enkele zaken die de politiek eens dringend moet gaan bekijken :

- Totaal inhaalverbod van al het vrachtverkeer +3,5T, altijd enkel op rechtse baanvak (ook bij twee baanvakken wegen).
- Snelheidsbegrenzer op 80 km/uur.
- Zware celstraffen bij manipulatie tachograaf (+inbeslagname vrachtwagen).
- Meer controle van afstand tussen vrachtwagens en bij overtreding intrekking rijbewijs (minimum 6 maand en bij herhaling levenslang).
- Al het lichte vrachtverkeer zoals camionetten begrenzen op 110 km/uur.
- Verbod voor alle lichte vracht om op linkse baanvakken te rijden.
- Alles met een aanhangwagen (ook die tot 500kg), caravan of wat dan ook enkel op rechtse baanvak en max. 80 km/uur.
- Veel meer controle en heel zware straffen op middenplakkers.
- Totaal verbod van GSM gebruik dus ook niet handenvrij telefoneren. Zware straffen bij gebruik GSM (paar duizend euro en intrekking rijbewijs).

Ik durf er om te wedden dat met dergelijke maatregelen de files minstens halveren en er massa's minder ongelukken op autosnelwegen zullen gebeuren!!!


Het fileprobleem oplossen door de maximumsnelheid van de vrachtwagens met nog 10km/u naar beneden te halen en daardoor het verschil in snelheden nog wat te vergroten. Priceless.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be