Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Vervuilende schepen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235742)

N-Vb 17 november 2016 21:50

Vervuilende schepen
 
17 van de grootste vrachtschepen stoten evenveel zwavel uit als ALLE wagens ter wereld. Ze gebruiken de meest vervuilende bunkerolie die er bestaat.
1 groot vrachtschip verbruikt 380 TON brandstof per dag = 2400 vaten olie per dag.

De rederij MAERSK heeft 12.000 containerschepen, ze hebben 17% van het aantal schepen ter wereld, dat ongeveer 75.000 schepen bedraagt.

Besluit een overkapping bouwen in Antwerpen is zinloos.

Bobke 17 november 2016 22:20

E n dan maar zitten lullen over roetfilters op de wagens.

N-Vb 17 november 2016 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8292899)
E n dan maar zitten lullen over roetfilters op de wagens.

die zijn even zinloos volgens sommige studies

maar wel goed voor Umicore of een ander bedrijf dat ze produceert

en de autoconstructeurs zullen hun software wel aanpassen

orfeus5412 18 november 2016 01:18

Waarom kunnen die boten niet varen op kernenergie, het kan wel in onderzeeërs - liefst dan met thorium reactoren ipv uranium.
https://youtu.be/AptxNrQpGA4

kelt 18 november 2016 06:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8292951)
Waarom kunnen die boten niet varen op kernenergie, het kan wel in onderzeeërs - liefst dan met thorium reactoren ipv uranium.
https://youtu.be/AptxNrQpGA4

Japan en de VS hebben in de sixties en seventies een paar vrachtschepen laten varen op nucleaire energie.Die experimenten zijn lang geleden gestopt.

Probleem toen,net als nu,is dat je,onafgezien van de geweldige kost van nucleaire reactoren, enkele heel gespecialiseerde en dure bemanningsleden aan boord zult moeten hebben.En dat wil geen enkele maatschappij betalen.
Enkele enkele marines op de planeet permitteren zich dergelijke luxe,op staatskosten welteverstaan.

Een verschil met de "heavy fuel" kolossen van tegenwoordig waarbij schepen ter grootte van een vliegdekschip prima functioneren met 15 a 25 man aan boord,de scheepsmotoren op zee bijna(vergeleken met een stoomturbine,of een reactor,of windaandrijving) onderhoudsvrij zijn,en het heel waarschijnlijk is dat binnen de 20 jaar er onbemande vrachtschepen zullen varen.

Ja,de uitstoot van de scheepvaart is indrukwekkend,maar in tegenstelling tot personenvervoer wordt per ton uitgestoten gas vrijwel geen "lucht" vervoerd....

strijkijzer 18 november 2016 07:18

We kunnen de haven misschien overkappen. Woot woot!

N-Vb 18 november 2016 14:56

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/ma...-diesel-rijden

Micele 18 november 2016 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8293473)

En electrische schepen waar het gaat, bvb Noorwegen E-ferry:
Citaat:

https://cleantechnica.com/2015/06/13...powered-ferry/

A Norwegian emission-free ferry called the Ampere was granted the esteemed “Ship of the Year” award as the SMM trade show in September 2014. The ferry is reportedly the first all-electric battery-powered car and passenger ferry in the world. The battery-powered vessel, with a comfortable capacity of 120 cars and 360 passengers operating at about 10 knots, is apparently in service 365 days per year.

satiper 18 november 2016 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8292882)
17 van de grootste vrachtschepen stoten evenveel zwavel uit als ALLE wagens ter wereld. Ze gebruiken de meest vervuilende bunkerolie die er bestaat.
1 groot vrachtschip verbruikt 380 TON brandstof per dag = 2400 vaten olie per dag.

De rederij MAERSK heeft 12.000 containerschepen, ze hebben 17% van het aantal schepen ter wereld, dat ongeveer 75.000 schepen bedraagt.

Besluit een overkapping bouwen in Antwerpen is zinloos.

Ik heb de reportage ook gezien.
Past perfect in verhaal dat ik hier al jaren breng.
hier bvb
http://forum.politics.be/showthread.php?t=213031

Blue Sky 19 november 2016 11:35

Yup, daar mogen ze wel ook eens iets aan gaan doen. Hetzelfde overigens met diesel treinen.

quercus 19 november 2016 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8292882)
17 van de grootste vrachtschepen stoten evenveel zwavel uit als ALLE wagens ter wereld. Ze gebruiken de meest vervuilende bunkerolie die er bestaat.
1 groot vrachtschip verbruikt 380 TON brandstof per dag = 2400 vaten olie per dag.

De rederij MAERSK heeft 12.000 containerschepen, ze hebben 17% van het aantal schepen ter wereld, dat ongeveer 75.000 schepen bedraagt.

Besluit een overkapping bouwen in Antwerpen is zinloos.

Het spul dat in hun kolossale dieselmotoren wordt verbrand is sterk teerhoudend en taai. Daarom moet het in de machinekamer eerst voorverwarmd worden om het voldoende vloeibaar te krijgen, anders kan het niet in de cylinders van de dieselmotoren worden gespoten. Wat uit de schouw wordt geblazen is gewoon verstikkend. Vandaar dat in nogal wat havens er streng wordt op toegezien dat bij het in- en uitvaren er eventueel wordt gewerkt met een hulpmotor die draait op gewone mazout.

Bobke 19 november 2016 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8294123)
Het spul dat in hun kolossale dieselmotoren wordt verbrand is sterk teerhoudend en taai. Daarom moet het in de machinekamer eerst voorverwarmd worden om het voldoende vloeibaar te krijgen, anders kan het niet in de cylinders van de dieselmotoren worden gespoten. Wat uit de schouw wordt geblazen is gewoon verstikkend. Vandaar dat in nogal wat havens er streng wordt op toegezien dat bij het in- en uitvaren er eventueel wordt gewerkt met een hulpmotor die draait op gewone mazout.

Juist, zelfs de tanks moeten op temperatuur gehouden worden.
Anders kan het spul zelfs niet verpompt worden.

Micele 19 november 2016 12:00

Schepen zouden ook op LNG kunnen omstellen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_LNG_Engine
Citaat:

https://www.dnvgl.com/maritime/lng/index.html

Why LNG as fuel for ships and other consumers?
LNG as a fuel is both a proven and available commercial solution. LNG offers huge advantages, especially for ships in the light of ever-tightening emission regulations. Conventional oil-based fuels will remain the main fuel option for most vessels in the near future, and, at the same time, the commercial opportunities of LNG are interesting for many projects. While different technologies can be used to comply with air emission limits, LNG technology is the only option that can meet existing and upcoming requirements for the main types of emissions (SOx, NOx, PM, CO2). LNG can be competitive pricewise with distillate fuels and, unlike other solutions, in many cases does not require the installation of additional process technology.

daiwa 5 december 2016 03:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8292899)
E n dan maar zitten lullen over roetfilters op de wagens.

Een oude diesel met 50 -70 pk mag Antwerpen niet meer in maar containerschepen met duizenden pk's en die met de meest vervuilende brandstof varen worden met open armen ontvangen. :-D

Ook stokoude lokomotieven met zware dieselmotoren die je al van ver ziet aankomen wegens hun grote rookpluim die ze uitstoten zijn van harte welkom in hartje stad.

Dadeemelee 5 december 2016 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8294123)
Het spul dat in hun kolossale dieselmotoren wordt verbrand is sterk teerhoudend en taai. Daarom moet het in de machinekamer eerst voorverwarmd worden om het voldoende vloeibaar te krijgen, anders kan het niet in de cylinders van de dieselmotoren worden gespoten. Wat uit de schouw wordt geblazen is gewoon verstikkend. Vandaar dat in nogal wat havens er streng wordt op toegezien dat bij het in- en uitvaren er eventueel wordt gewerkt met een hulpmotor die draait op gewone mazout.

Vroeger werd dat ook voor electriciteitsproductie gebruikt. Nu (bijna) overal verboden. Probleem is dat voor die schepen heel speciale archaische reglementeringen zijn. Ze zijn trouwens ook meestal geregistreerd in rare landen waar ze vrij spel krijgen.

Dat is een onderwerp waar de EU zich eens zou mogen bezighouden: die schepen toegang ontzeggen tot alle EU havens.

Tavek 5 december 2016 12:04

Inderdaad, vervuilende schepen toegang ontzeggen tot de EU havens zou een belangrijke impuls zijn voor reders om te vergroenen.

Je kan de wetgeving op de schepen zelf toch niet controleren, want ze varen onder de vlag van een of ander bananenland.

Aurora_Borealis 5 december 2016 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8308654)
Inderdaad, vervuilende schepen toegang ontzeggen tot de EU havens zou een belangrijke impuls zijn voor reders om te vergroenen.

Dit zou vandaag de dag reeds het geval moeten zijn, alvast voor wat betreft de havens aan de Noordzee. Volgens het internationaal MARPOL verdrag, Annex VI is de Noordzee een SOx-ECA (laag emissie gebied) en mag enkel dieselolie met max. 0.1 % zwavel gebruikt worden (standaard zware fuel oil is 3.5 % S). Het MARPOL verdrag is opgenomen in de Europese richtlijnen, en dus ook finaal in de Belgische wetgeving. Aldus kan, binnen de territoriale wateren, de Belgische staat actief controleren en bestraffen. Geen idee of dit ook gebeurt.

harriechristus 11 januari 2017 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8292951)
Waarom kunnen die boten niet varen op kernenergie, het kan wel in onderzeeërs - liefst dan met thorium reactoren ipv uranium.
https://youtu.be/AptxNrQpGA4

Wat flinke zeilen erop voor de windenergie kan ook al een heleboel schelen.
Kernenergie is weer erg gevaarlijk.

harriechristus 11 januari 2017 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8292882)
17 van de grootste vrachtschepen stoten evenveel zwavel uit als ALLE wagens ter wereld. Ze gebruiken de meest vervuilende bunkerolie die er bestaat.
1 groot vrachtschip verbruikt 380 TON brandstof per dag = 2400 vaten olie per dag.

De rederij MAERSK heeft 12.000 containerschepen, ze hebben 17% van het aantal schepen ter wereld, dat ongeveer 75.000 schepen bedraagt.

Besluit een overkapping bouwen in Antwerpen is zinloos.

Waar dient die overkapping voor?
Om de smog binnen te houden?....:lol:

reservespeler 11 januari 2017 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8293042)
Japan en de VS hebben in de sixties en seventies een paar vrachtschepen laten varen op nucleaire energie.Die experimenten zijn lang geleden gestopt.

Probleem toen,net als nu,is dat je,onafgezien van de geweldige kost van nucleaire reactoren, enkele heel gespecialiseerde en dure bemanningsleden aan boord zult moeten hebben.En dat wil geen enkele maatschappij betalen.
Enkele enkele marines op de planeet permitteren zich dergelijke luxe,op staatskosten welteverstaan.

Een verschil met de "heavy fuel" kolossen van tegenwoordig waarbij schepen ter grootte van een vliegdekschip prima functioneren met 15 a 25 man aan boord,de scheepsmotoren op zee bijna(vergeleken met een stoomturbine,of een reactor,of windaandrijving) onderhoudsvrij zijn,en het heel waarschijnlijk is dat binnen de 20 jaar er onbemande vrachtschepen zullen varen.

Ja,de uitstoot van de scheepvaart is indrukwekkend,maar in tegenstelling tot personenvervoer wordt per ton uitgestoten gas vrijwel geen "lucht" vervoerd....

Gaan die schepen dan vol terug naar sina?
En wat transporteren ze dan naar daar?
Zuivere lucht?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be