Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Lijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235748)

reservespeler 18 november 2016 07:59

De Lijn
 
Er zijn grote hervormingen voor De Lijn op komst.
De lijn zal een groot deel van haar subsidies verliezen. In ruil daarvoor zal De Lijn nog enkel de grote lijnen mogen uitbaten.
Het plaatselijke vervoer zal meer een bevoegdheid worden voor de plaatselijke besturen. Privé firma's zullen vanaf 2019 volledige lijnen mogen uitbaten. Met andere woorden een privatisering van het lijnaanbod.

Er lopen reeds proefprojecten in 3 gemeentes of regio's in West Vlaanderen (Oostende deed niet mee, weet er iemand waarom :lol:).

dpg 18 november 2016 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8293069)
Er zijn grote hervormingen voor De Lijn op komst.
De lijn zal een groot deel van haar subsidies verliezen. In ruil daarvoor zal De Lijn nog enkel de grote lijnen mogen uitbaten.
Het plaatselijke vervoer zal meer een bevoegdheid worden voor de plaatselijke besturen. Privé firma's zullen vanaf 2019 volledige lijnen mogen uitbaten. Met andere woorden een privatisering van het lijnaanbod.

Er lopen reeds proefprojecten in 3 gemeentes of regio's in West Vlaanderen (Oostende deed niet mee, weet er iemand waarom :lol:).

Dat VDL er nog in slaagt bussen te verkopen onder die naam is echt een mirakel. ;-)

Skobelev 18 november 2016 08:38

Schaf de subsidies af, haal de bussen uit het verkeer. Die gedrochten rijden toch enkel in de weg.

Zucht 18 november 2016 08:43

Ja, en dan voor elke bus 30 autootjes erbij op de weg. Dat zal helpen.

Skobelev 18 november 2016 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8293090)
Ja, en dan voor elke bus 30 autootjes erbij op de weg. Dat zal helpen.

Investeren in wegen/rijbanen ipv in stinkende bussen?

Bobke 18 november 2016 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8293090)
Ja, en dan voor elke bus 30 autootjes erbij op de weg. Dat zal helpen.

Autootjes rijden tenminste maar als er iemand inzit, bussen rijden ook als ze leeg zijn.

Dadeemelee 18 november 2016 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8293116)
Autootjes rijden tenminste maar als er iemand inzit, bussen rijden ook als ze leeg zijn.

Ik zou eerder de treinen afschaffen en vervangen door bussen.

Johan Daelemans 18 november 2016 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8293090)
Ja, en dan voor elke bus 30 autootjes erbij op de weg. Dat zal helpen.

Als ik hier de bussen zie passeren kan je die vervangen door één auto.

Johan Daelemans 18 november 2016 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8293138)
Ik zou eerder de treinen afschaffen en vervangen door bussen.

Schaf die treinen af en maak daar een rijweg van voor E-wagens zonder chauffeur.

Micele 18 november 2016 11:17

Ik zie het somber in voor NMBS en De Lijn...

In het Belang zwaaide men vandaag nog met lof hoe Zweden (ook Nederland) zijn schuldenberg in afbouwde, men mag 1 maal raden hoe...

Citaat:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161117_0...schuld-afbouwt

“IN LAND VAN ABBA WETEN ZE HOE JE SCHULD AFBOUWT”

Professor Herman Matthijs over onze torenhoge staatsschuld

HASSELT - Europa vraagt aan Nederland om meer geld uit te geven en zet België op het strafbankje wegens te veel schulden én een te groot gat in de begroting. Wat nu? “Zowel meerderheid als oppositie zouden best eens samen naar Zweden trekken om te zien hoe ze in het land van ABBA de staatsschuld hebben afgebouwd. Dan kunnen ze op hun terugvlucht ‘Money, money, money’ zingen”, raadt professor overheidsbegrotingen Herman Matthijs (VUB) hen aan.
Hoe zijn we eigenlijk aan die staatsschuld van 107 procent van ons bbp geraakt?

“Omdat in de laatste 50 jaar geen enkele Belgische regering erin geslaagd is om de openbare financiën een beetje te saneren. Eens de rente begon te zakken, vond de politiek die staatsschuld ook geen probleem meer. Maar wat als de rente nu op korte termijn stijgt zoals aanwijzingen uit de VS aangeven? Die hoge schuld is trouwens merkwaardig want we zijn ook een land met een groot overheidsbeslag van 53 procent (de verhouding tussen overheidsuitgaven en bruto binnenlands product). In Nederland hebben ze een overheidsbeslag van 45 �* 46 procent én een staatsschuld van ongeveer 65 procent. Als wij morgen een overheidsbeslag hebben van 50 procent, dan is alvast het begrotingstekort - dat momenteel op 2,8 procent ligt - opgelost.”

Waarom kunnen andere landen hun schulden wel afbouwen en wij niet?

“In Nederland hebben ze sinds 2011 al 60 miljard bespaard. Na de bankencrisis van 2008 zaten ze ook met een gat in de begroting, maar dat hebben ze dichtgereden. Zweden is eigenlijk het mooiste voorbeeld. Twintig jaar geleden hadden ze daar ook torenhoge schulden, nu is die staatsschuld gekrompen tot 40 �* 45 procent.”

Hoe doen die landen dat?

“Op een bepaald moment moet je keuzes maken: wat doen we als overheid nog wel en wat niet meer? In Nederland hebben ze bijvoorbeeld op de ziekteverzekering bespaard. In België is die nog zeer goedkoop, voor de burger toch, maar voor de begroting is die zeer duur. Ook de pensioenregelingen zijn in Nederland anders. Daar hebben ze meer ingezet op de aanvullende pensioenen, in die pensioenfondsen zitten honderden miljarden. Het grootste deel van de Nederlandse pensioenen komt ook uit die fondsen. In Zweden hebben ze eind jaren ’90 ook al ingezet op de uitbouw van de aanvullende pensioenen. Maar ze hebben bijvoorbeeld ook verlieslatende treinverbindingen afgestoten. De nationale overheid doet alleen nog de grote lijnen, de kleine lijnen hebben ze overgelaten aan de lokale overheid.”

Wat zouden onze politici kunnen doen?

“Die zouden de ziekteverzekering duurder kunnen maken en de 950 euro per jaar die je in je pensioensparen steekt, meteen verdubbelen. Maar gezien de huidige ruzies in de regering en de verhuizing van minister Kris Peeters (CD&V) naar Antwerpen, denk ik niet dat er nog veel beslist wordt. Nu hebben ze eens vijf jaar om te regeren, maar ze zijn dat door die lange regeringsonderhandelingen uit het verleden niet meer gewoon. Harde ingrepen moet je aan het begin van de legislatuur nemen in plaats van er halfweg - zoals nu - over beginnen te discussiëren. Dat is te laat.”

Die politici rijden dus voor zichzelf in de plaats van voor de toekomst van het land?

“Die zijn natuurlijk bezig met de peilingen. De verkiezingen zijn pas in 2019, maar sommige partijen vinden dat ze nu al campagne moeten voeren.”

Wat nu met het begrotingstekort en de bijhorende tik die België krijgt van Europa?

“Dat is het advies van de Commissie, maar het is de Raad die beslist en dat is pas voor de lente. De Italiaanse premier Renzi wil ook niet bij de landen (België, Italië, Spanje, Portugal, Finland, Slovenië, Cyprus en Litouwen) horen die mogelijk onder Europees toezicht komen te staan en is manoeuvres aan het uitvoeren om daar van af te geraken. Als ze Italië uit die lijst schrappen, dan moet onze premier Michel ook naar Commissie-voorzitter Juncker bellen. Ze moeten mij ook uitleggen waarom Frankrijk niet op die lijst staat, ondanks hun begrotingstekort van 4 �* 4,5 procent. Maar de bevoegde Europese commissaris is een Fransman uit de regering Hollande en het zijn daar volgend jaar verkiezingen...”

De oplossing?

“De enige mogelijkheid om die schuld op korte termijn naar beneden te krijgen is om de aandelen in bpost, BNP Fortis en Belfius te verkopen, zodat je de schuldgraad onder de 100 procent krijgt. Want als de rente weer stijgt, geraken we niet uit die schulden.”

Dadeemelee 18 november 2016 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8293148)
Als ik hier de bussen zie passeren kan je die vervangen door één auto.

De Lijn is wel degelijk interessant voor stadsvervoer en vervoer tussen steden en (grote) gemeenten.
Je zou echter een systeem moeten uitwerken om een verbinding te maken tussen kleinere gemeenten en grote verkeersaders. De belbussen waren geen groot succes.

reservespeler 18 november 2016 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8293203)
De Lijn is wel degelijk interessant voor stadsvervoer en vervoer tussen steden en (grote) gemeenten.
Je zou echter een systeem moeten uitwerken om een verbinding te maken tussen kleinere gemeenten en grote verkeersaders. De belbussen waren geen groot succes.

Daarom wordt gedacht aan samenwerking met taxibedrijven.
Een taxi moet dan aan een bepaald tarief doen wat nu de belbus doet.

Ik vind dat het plan redelijk goed in elkaar zit, ik vrees alleen dat de vakbonden dwars gaan liggen.

Patrick M. 18 november 2016 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8293138)
Ik zou eerder de treinen afschaffen en vervangen door bussen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8293151)
Schaf die treinen af en maak daar een rijweg van voor E-wagens zonder chauffeur.

Heel verre toekomstmuziek.
Lalalalalalalal...:lol::lol::lol::lol::lol::lol::l ol:

Patrick M. 18 november 2016 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8293283)
Daarom wordt gedacht aan samenwerking met taxibedrijven.
Een taxi moet dan aan een bepaald tarief doen wat nu de belbus doet.

Ik vind dat het plan redelijk goed in elkaar zit, ik vrees alleen dat de vakbonden dwars gaan liggen.

Natuurlijk gaan de vakbonden dwarsliggen, want anders komen er taxibedrijven gelijk Uber die illegaal werken.
En als u iets vreest dan heeft u er schrik van.
Nu begrijp ik waarom u zo afgeeft op de vakbonden, u heeft schrik van de vakbonden.
Of misschien schrik van de afgevaardigden?
Waarom?

Zwitser 18 november 2016 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8293151)
Schaf die treinen af en maak daar een rijweg van voor E-wagens zonder chauffeur.

Dus jij gaat een spoorlijn die 20000 mensen per uur vervoert vervangen door een weg die 2000 mensen per uur vervoert?

strijkijzer 18 november 2016 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8293138)
Ik zou eerder de treinen afschaffen en vervangen door bussen.

Over het spoor kan men inderdaad beter een laag asfalt trekken.

reservespeler 19 november 2016 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8293203)
De Lijn is wel degelijk interessant voor stadsvervoer en vervoer tussen steden en (grote) gemeenten.
Je zou echter een systeem moeten uitwerken om een verbinding te maken tussen kleinere gemeenten en grote verkeersaders. De belbussen waren geen groot succes.

Het systeem is uitgetekend.
Momenteel worden er testen gedaan in drie grote steden of regio's.

reservespeler 19 november 2016 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer (Bericht 8293668)
Over het spoor kan men inderdaad beter een laag asfalt trekken.

Gewapende asfalt. :lol:

reservespeler 19 november 2016 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer (Bericht 8293668)
Over het spoor kan men inderdaad beter een laag asfalt trekken.

Je kan daar mee lachen, maar een trambus op eigen bedding is iets wat redelijk goedkoop te implementeren is.
Er zal dan ook gretig gebruik van gemaakt gaan worden.

Zo'n bussen hebben misschien iets meer onderhoud nodig, ze hebben ook een veel kortere remweg, wat ze meteen ook een stuk veiliger maakt.

Patrick M. 19 november 2016 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8294020)
Je kan daar mee lachen, maar een trambus op eigen bedding is iets wat redelijk goedkoop te implementeren is.
Er zal dan ook gretig gebruik van gemaakt gaan worden.

Zo'n bussen hebben misschien iets meer onderhoud nodig, ze hebben ook een veel kortere remweg, wat ze meteen ook een stuk veiliger maakt.

Ik heb zo eens een verhaaltje gelezen van een tram van Hasselt naar Maastricht maar dat is weeral een ver verleden.
Hoe zou dit nu komen?
Was het dan toch niet zo goedkoop want naar het schijnt ligt er al een stuk spoor aan het nieuwe gerechtsgebouw van Hasselt.
Maar daar wordt voorlopig niks mee gedaan.
Daar is vroeger over vergaderd en daar zijn meetings over gehouden maar die vergaderingen en meetings hebben dus tot niks geleid.
Was het dan gewoon tijdverlies en wat hebben die vergaderingen en die meetings gekost aan de belastingbetaler?
Maar daarover word gezwegen in alle talen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be