Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Stel: vervoer volledig elektrisch -> afhankelijk van elektriciteitsvoorziening (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235908)

Erw 27 november 2016 17:30

Stel: vervoer volledig elektrisch -> afhankelijk van elektriciteitsvoorziening
 
En, geen kerncentrales meer.
Dan wat?
En stel 2) overheid besluit af te schakelen, bvb een streek met anti-overheidsgezinden.

Immers, een voordeel van petroleum / benzinemotoren is het kunnen "opslaan" van energie. De facto een graad van onafhankelijkheid.

Dit zijnde een nemen van een randwaarde (extreem voorbeeld) in een onderwerp, om het onderwerp als dusdanig te kunnen beoordelen.

Micele 27 november 2016 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8301480)
En, geen kerncentrales meer.
Dan wat?
En stel 2) overheid besluit af te schakelen, bvb een streek met anti-overheidsgezinden.

Immers, een voordeel van petroleum / benzinemotoren is het kunnen "opslaan" van energie. De facto een graad van onafhankelijkheid.

Dit zijnde een nemen van een randwaarde (extreem voorbeeld) in een onderwerp, om het onderwerp als dusdanig te kunnen beoordelen.

Stroom invoeren zoals ze al altijd gedaan hebben...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energie_in_Belgi%C3%AB

Van die miljarden die gespaard worden voor het kopen/invoeren van aardolie.

Stroom invoeren is veel gemakkeljker...

Patrick M. 27 november 2016 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8301480)
En, geen kerncentrales meer.
Dan wat?
En stel 2) overheid besluit af te schakelen, bvb een streek met anti-overheidsgezinden.

Immers, een voordeel van petroleum / benzinemotoren is het kunnen "opslaan" van energie. De facto een graad van onafhankelijkheid.

Dit zijnde een nemen van een randwaarde (extreem voorbeeld) in een onderwerp, om het onderwerp als dusdanig te kunnen beoordelen.

En als alle auto's electrisch zijn de prijs van den elektriek opslaan.
Waar blijft de eigen keuze dan of je een diesel, benzine,gas of een electrische auto wilt.

Micele 27 november 2016 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8301546)
En als alle auto's electrisch zijn de prijs van den elektriek opslaan.
Waar blijft de eigen keuze dan of je een diesel, benzine,gas of een electrische auto wilt.

Als mijn bomma...

Mambo 27 november 2016 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8301546)
En als alle auto's electrisch zijn de prijs van den elektriek opslaan.
Waar blijft de eigen keuze dan of je een diesel, benzine,gas of een electrische auto wilt.

Dat is de monopoly op energie bemachtigd.

Nu is het alle neuzen in dezelfde richting zetten dat ze doen.
Fase 2 is de energie markt volledig beheersen.
Fase3 is de prijs zetten

Fase4 is ; ik heb u allen bij uw kloten.

Jan van den Berghe 27 november 2016 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8301619)
Dat is de monopoly op energie bemachtigd.

Nu is het alle neuzen in dezelfde richting zetten dat ze doen.
Fase 2 is de energie markt volledig beheersen.
Fase3 is de prijs zetten

Fase4 is ; ik heb u allen bij uw kloten.

Welk monopolie? Er zijn verschillende energieproducten en -leveranciers. Zal de overheid die markt dan weer nationaliseren of zo?

De schoofzak 27 november 2016 20:51

Juist maar even geduld hebben in de winter als er een afschakeling dreigt wegens stroomtekort ....

Ik voorspel dat de stekkerhybrides een zeer lange periode van overlapping populair zullen zijn.
De meeste van ons zullen minstens de helft tot drie kwart van de verreden kilometers elektrisch kunnen doen, maar het reservoir van zowat 40 liters brandstof zal zeer geruststellend zijn voor iets langere afstanden.

De kunst zal zijn van van iedere pauze gebruik te maken om wat op te laden. Vb. tijdens je bezoek aan het warenhuis, het restaurant, waar je mogelijks een kleine korting krijgt als klant. Ook tijdens parkeren in een betalende plaats, vb. parkeertoren of ondergronds enz.

.

Jan van den Berghe 27 november 2016 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8301651)
Juist maar even geduld hebben in de winter als er een afschakeling dreigt wegens stroomtekort ....

Onheilsprofeten hebben we ook vorige winter gehoord. En werd er een zone afgeschakeld?

De schoofzak 27 november 2016 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8301652)
Onheilsprofeten hebben we ook vorige winter gehoord. En werd er een zone afgeschakeld?

Er werd inderdaad geen enkele zone afgeschakeld.
Maar of we veel reserve gehad hebben, weet ik niet ... Feit is dat er concrete plannen (met concrete ruzies tussen havenburgemeesters) bekend gemaakt zijn.

Verder vind ik de overgang van klassieke wagens naar stekkerhybrides helemaal niet "onheilsprofetisch-achtig".
Anderzijds: volledig afhangen van elektriciteit die je in je batterij maar kunt opslaan, dat boezemt me schrik in.

Ik weet niet of je het begrijpt, dat stekkerhybride-gedoe:
alle verplaatsingen beneden de 40 km aan één stuk en beneden pakweg 50 km per uur, kan je elektrisch-goedkoop-ecologisch doen. Wat daarboven gaat, moet je even assistentie vragen aan de gewone motor.

.

Jan van den Berghe 27 november 2016 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8301684)
Er werd inderdaad geen enkele zone afgeschakeld.
Maar of we veel reserve gehad hebben, weet ik niet ... Feit is dat er concrete plannen (met concrete ruzies tussen havenburgemeesters) bekend gemaakt zijn.

Verder vind ik de overgang van klassieke wagens naar stekkerhybrides helemaal niet "onheilsprofetisch-achtig".
Anderzijds: volledig afhangen van elektriciteit die je in je batterij maar kunt opslaan, dat boezemt me schrik in.

Ik weet niet of je het begrijpt, dat stekkerhybride-gedoe:
alle verplaatsingen beneden de 40 km aan één stuk en beneden pakweg 50 km per uur, kan je elektrisch-goedkoop-ecologisch doen. Wat daarboven gaat, moet je even assistentie vragen aan de gewone motor.

.

Is dat laatste dan ergens al aan de orde?

Mambo 27 november 2016 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8301638)
Welk monopolie? Er zijn verschillende energieproducten en -leveranciers. Zal de overheid die markt dan weer nationaliseren of zo?

U ziet het natuurlijk niet.

De energie voor transport zit nu in handen van buitenlandse grote bedrijven.
Eenmaal er enkel nog electrisch mag gereden worden zit de volledige handel in handen van maatschapijen zoals electrabel.
Die zijn al even privé als bpost.

Nu zetten ze eerst de neuzen.
Fijn stof en zo.
Alle idioten lopen er in.

Johan Daelemans 27 november 2016 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8301537)
Stroom invoeren is veel gemakkeljker...

Wat is het lastigste?
4 maal de hoeveelheid fossiele brandstof invoeren
of 4 maal de hoeveelheid stroom invoeren?
Niet vergeten dat je de gevraagde stroom dezelfde minuut moet leveren.

Johan Daelemans 27 november 2016 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8301619)
Dat is de monopoly op energie bemachtigd.

Nu is het alle neuzen in dezelfde richting zetten dat ze doen.
Fase 2 is de energie markt volledig beheersen.
Fase3 is de prijs zetten

Fase4 is ; ik heb u allen bij uw kloten.

Fase 5 is; - overheid - oei.... waar zijn al mijn welgestelde burgers naartoe?

Johan Daelemans 27 november 2016 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8301638)
Welk monopolie? Er zijn verschillende energieproducten en -leveranciers. Zal de overheid die markt dan weer nationaliseren of zo?

Ja.

Johan Daelemans 27 november 2016 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8301652)
Onheilsprofeten hebben we ook vorige winter gehoord. En werd er een zone afgeschakeld?


Het is niet gebeurd en daaruit kunnen we afleiden dat het ook nooit gaat gebeuren. Wel, ik ben gerust gesteld.

Micele 27 november 2016 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8301767)
Wat is het lastigste?
4 maal de hoeveelheid fossiele brandstof invoeren
of 4 maal de hoeveelheid stroom invoeren?
Niet vergeten dat je de gevraagde stroom dezelfde minuut moet leveren.

Het antwoord staat er toch.

HV-stroomleidingen kunnen heel lang zijn:

Als je wilt weten waar al het Belgische electriciteit vandaan komt, zie grafieken op 13 blz:

Citaat:

Figuur 13: Land van herkomst en energiebron van de geleverde elektriciteit per leverancier in 2015
(pagina 41 tot en met 53)

http://www.vreg.be/sites/default/fil...pp-2016-04.pdf
Waarvan een groot deel groene stroom:
Wat betreft de geografische herkomst van de groenestroomafname in 2015 valt het volgende op:
• Het aandeel Vlaamse groene stroom in de groenestroomleveringen daalde na de stijging van de
vorig jaren: 20% in 2015, 31% in 2014 versus 21% in 2013 en 10% in 2012.
• 46% van de groene stroom kwam uit België. Het aandeel buitenlandse groene stroom daalde dus tot 54%.
38% van de geleverde groene stroom in Vlaanderen kwam uit Scandinavië.

Johan Daelemans 27 november 2016 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8301778)
Het antwoord staat er toch.

Waar?

Micele 27 november 2016 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8301784)
Waar?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Stroom invoeren is veel gemakkeljker...
Wil je meer weten vraag ELIA:

Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150227_01551870

België bleef vorig jaar een netto-invoerder van stroom uit het buitenland. De netto-invoer verdubbelde bijna, van 9,6 TWh in 2013 tot 17,6 TWh in 2014. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet in ons land.

Het importeren van elektriciteit uit buurlanden was nodig omdat een aantal Belgische kerncentrales gesloten bleven, onder meer als gevolg van haarscheurtjes en sabotage. Op piekmomenten was er dus onvoldoende in België geproduceerde stroom voorhanden.

De meeste invoer kwam uit Frankrijk: 50 procent of 21,8 TWh van alle invoer. Dat was ruim een kwart meer dan het jaar voordien. De uitvoer van elektriciteit daalde met 45 procent tot 4,2 TWh.

Minder winst

Elia boekte vorig jaar een nettowinst van 172,8 miljoen euro, 1,8 procent minder dan in 2013. Het bedrijf heeft zijn resultaten niet volledig zelf in de hand, want de tarieven die het aanrekent zijn gereglementeerd. De billijke vergoeding die de netbeheerder mag aanrekenen wordt in belangrijke mate bepaald door de Belgische tienjaarsrente, en die is de voorbije maanden spectaculair gedaald. Dit had een negatieve impact van 9,4 miljoen euro.

Elia haalt ook een belangrijk deel van zijn inkomsten uit Duitsland, waar het eigenaar is van 50Herz. Operationeel was 2014 er een goed jaar (+24 pct), maar netto daalde de winst met 4,6 procent als gevolg van het verdwijnen van enkele uitzonderlijke inkomsten.
Je begrijpt toch het Europees hoogspanningsnet? :?

Ze gaan zelfs ne stroomkabel naar Engeland leggen voor de electronen:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150227_01552008

Johan Daelemans 27 november 2016 23:06

Sorry Michel, kan zijn dat ik er over kijk maar ik vind echt niks over het transport van stroom via uw link.

Dit stukje tekst vond ik op de site van Elia.

Nieuwe infrastructuur bouwen om de bevoorradingszekerheid te garanderen

De bevoorradingszekerheid is een belangrijke uitdaging voor de komende jaren. De veroudering van het klassieke energieproductiepark, de uitstap uit nucleaire energie en de integratie van de hernieuwbare energiebronnen leiden tot een fundamentele verandering van de manier waarop we ons in Europa van energie bevoorraden. De nieuwe hernieuwbare productie-eenheden (offshore windparken) bevinden zich steeds verder van de steden, de gedecentraliseerde productie (fotovoltaïsch, biomassa, ... ) ontwikkelt zich snel en deze beïnvloeden het beheer van het transportnet. Bovendien nemen onze energiebehoeften steeds toe.

Opdat de energieuitwisselingen beter en verder geïntegreerd zou kunnen worden, moeten we het transportnet aanpassen aan deze nieuwe context.


Je kan aankopen in het buitenland maar je moet alles wel op hetzelfde ogenblik over het net jagen.

Micele 27 november 2016 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8301789)
Sorry Michel, kan zijn dat ik er over kijk maar ik vind echt niks over het transport van stroom via uw link.

België bleef vorig jaar een netto-invoerder van stroom uit het buitenland. De netto-invoer verdubbelde bijna, van 9,6 TWh in 2013 tot 17,6 TWh in 2014. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet in ons land.

Die 17,6 TWh halen ze niet met vrachtwagens hé. LOL

En over meerdere jaren kwam 50 % uit Frankrijk:

Citaat:

Het importeren van elektriciteit uit buurlanden was nodig omdat een aantal Belgische kerncentrales gesloten bleven, onder meer als gevolg van haarscheurtjes en sabotage. Op piekmomenten was er dus onvoldoende in België geproduceerde stroom voorhanden.

De meeste invoer kwam uit Frankrijk: 50 procent of 21,8 TWh van alle invoer. Dat was ruim een kwart meer dan het jaar voordien. De uitvoer van elektriciteit daalde met 45 procent tot 4,2 TWh.
Hoe denk je dat die stroom op het Belgisch net geraakt en terug naar het buitenland (uitvoer 4,2 TWh)?

Alle Europese landen doen dat, de ene meer de andere minder.
Nederland gaat ook steeds meer stroom uit het buitenland halen:
Citaat:

https://fd.nl/ondernemen/1171140/ten...stroomimporten

Tennet: Nederland in 2017 deels afhankelijk van stroomimporten
Nederland wordt vanaf volgend jaar deels afhankelijk van stroomimporten vanuit het buitenland. Dat komt omdat steeds meer kolen- en gascentrales buitenwerking worden gesteld. Tegelijk neemt de behoefte aan transport van elektriciteit toe, onder meer door het groeiend aantal elektrische voertuigen. Dit is te lezen in het rapport 'Monitoring Leveringszekerheid 2016' dat netbeheerder Tennet donderdag heeft gepubliceerd.
Tennet is sinds 1998 als enige in Nederland verantwoordelijk voor het beheer van de hoogspanningsleidingen, de hoofdwegen van het elektriciteitsnet. De netbeheerder onderzoekt jaarlijks of de opgestelde opwekcapaciteit voor stroom in Nederland in de komende zeven jaar voldoende is om de binnenlandse vraag te dekken.

Wintermaanden
Volgens Tennet is dat nu nog wel het geval, maar op bepaalde momenten, vooral in de wintermaanden, kan de opwekcapaciteit in Nederland onvoldoende zijn om pieken in het stroomgebruik op te vangen. Volgens Tennet leidt de toename van elektrisch vervoer tot een groter stroomverbruik. Dat geldt ook voor huishoudens die hun cv-ketels vervangen door warmtepompen.

Opwekcapaciteit
Nu heeft Nederland een opgestelde opwekcapaciteit van 27,8 gigawatt stroom. Daarvan bestaat 22,8 gigawatt uit zogeheten thermisch vermogen, opgewekt door vooral kolen- en gascentrales, en 5,0 gigawatt uit windturbines en zon-pv-installaties. Bovendien zit 4,6 gigawatt aan centrales in de mottenballen. Tennet gaat nader onderzoeken hoe snel en tegen welke kosten de tijdelijk uitgeschakelde centrales weer operationeel kunnen worden gemaakt.
Groei van wind- en zonne-energie
Het productievermogen uit wind en zon neemt tot 2023 toe tot 17,2 gigawatt. Daar staat tegenover dat ongeveer 3,7 gigawatt aan kolen- en gascentrales wordt gesloopt. Dat geldt ook voor een deel van de centrales dat nu nog in de mottenballen zit, waardoor nog eens 1,3 gigawatt aan productievermogen verdwijnt. Tennet verwacht, mede door de aanleg van grote windparken, dat de totale opwekcapaciteit per saldo zal toenemen van 27,8 gigawatt nu naar 35,5 gigawatt in 2023.
Grensoverschrijdende verbindingen
Het beschikbare thermisch vermogen zal de piekvraag in Nederland — die ruim 18 gigawatt bedraagt — omstreeks 2023 evenaren, voorspelt de netbeheerder. Omdat Tennet de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd in grensoverschrijdende stroomverbindingen, interconnectoren genoemd, hoeft de leveringszekerheid niet in gevaar te komen.
Capaciteitsuitbreiding
De totale import- en exportcapaciteit kan met ruim de helft uit worden gebreid naar 9,1 gigawatt in 2020, aldus Tennet. Nederland heeft nu drie stroomverbindingen met Duitsland, twee met België, een met het Verenigd Koninkrijk en een met Noorwegen.
Met Duitsland, tussen Doetinchem en Wesel, komt een vierde verbinding, goed voor 1,5 gigawatt, en tussen Nederland en Denemarken wordt een zeekabel, de Cobra-cable, gelegd met een capaciteit van 0,7 gigawatt.
Gelezen en begrepen ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be