Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Containermuur wordt zelfdodingssymbool, 2 zelfdodingen op 4 maand (https://forum.politics.be/showthread.php?t=235934)

Micele 29 november 2016 11:07

Containermuur wordt zelfdodingssymbool, 2 zelfdodingen op 4 maand
 
Een zeer hoge containermuur lijkt een tragische aantrekkingskracht te hebben.

Men lijkt er zeker van te zijn dat het om 2 zelfdodingen gaat, twee 19-jarige jongens ... raar eigenlijk.

Vraag hierbij: hoeveel zelfdodingen gebeuren er dan niet op andere obstakels (dikke bomen genoeg langs de wegrand) die dan altijd onder de noemer van "een typisch politiek correcte oorzaak" in de krant komt?


Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2016...mpaign=seeding



OOSTROZEBEKE - Voor de tweede keer in amper vier maanden tijd heeft een jongen van 19 zich met zijn auto te pletter gereden tegen de beruchte containermuur van Oostrozebeke, langs de N382 aan het kanaal. *Burgemeester Karl De Clerck (CD&V) *reageert aangeslagen. “Die muur werd destijds *geplaatst om stof *tegen te *houden. En nu worden we met zoiets geconfronteerd. Dit is zeer pijnlijk.”
Het nieuwe ongeval gebeurde in de nacht van zaterdag op zondag, om vier uur ’s ochtends. De negentienjarige *Mathias A. uit Tielt reed met zijn auto tussen de vangrail en sloeg met hoge snelheid te pletter tegen de kop van de muur. De wagen vloog in brand en de tiener verkoolde in zijn auto. Volgens de politie gaat het om zelfdoding.

Net vier maanden geleden gebeurde precies hetzelfde. Meulebekenaar Pepijn, ook 19 jaar oud, reed toen met zijn auto langs dezelfde weg de berm op en knalde op dezelfde plek tegen de muur. Ook hij was op slag dood. Ook bij hem zou het om zelfdoding gaan. De twee jongens kenden mekaar niet, maar beide grootvaders zouden wel bevriend geweest zijn. De mama van Pepijn reageerde zwaar aangeslagen op het nieuwe drama. “Opnieuw zo’n ongeval, dit rijt alle wonden weer open.”

Betere vangrails

De containermuur van Oostrozebeke, vier stuks hoog en vier lang, is gekend in de streek. De constructie staat op amper drie meter van de rijbaan. “Vijf jaar geleden is die gezet om het stof dat opwaait bij het laden en lossen aan de kaai van het parallelle kanaal, tegen te houden”, zegt burgemeester Karl De Clerck van Oostrozebeke. “Al die tijd deed de muur behoorlijk zijn werk zonder het minste incident. Er was minder stof op de weg en in de omgeving. Maar nu worden we al twee keer geconfronteerd met een dodelijk ongeval, twee keer een zelfdoding dan nog. Dat is zeer pijnlijk. Ik zit morgen samen met de bedrijfsleider. We moeten snel een oplossing vinden. Misschien met betere vangrails en bermen of iets anders. Want dit mag nooit meer gebeuren. Ik wil geen derde dode”.

Ook de eigenaar van de muur, Unilin-bedrijfsleider Lode De Boe, is geraakt door de dood van de jongen. “Ik ben helemaal van mijn melk door dit nieuwe ongeval. Er komt straks inderdaad overleg. Ook ik wil dit niet meer meemaken”, klinkt het. De Boe ondernam al actie na het vorige ongeval. “De muur zal verdwijnen en plaats maken voor een scherm in doek. De bouwaanvraag is ingediend, maar dat moet nu de hele administratieve molen door. Geen idee wanneer ik de werken kan aanvatten.”

Kwaad bloed

Bij Agentschap Wegen en Verkeer, dat de weg beheert en de grond waar de muur opstaat in concessie gaf, wil men niet meteen aan de slag. “We zullen eerst het onderzoek afwachten en dan bekijken of er infrastructurele aanpassingen nodig zijn”, klinkt het afwachtend bij de woordvoerster van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen.

Die reactie zet enig kwaad bloed bij Danny Smagghe van Touring. “Die muur, die Wegen en Verkeer zo vlak bij de straat toeliet, is in tegenspraak met alle principes uit het Vademecum van Wegen en Verkeer uit 2014.” Daarin breekt de dienst een lans voor zogenoemde ‘vergevingsgezinde wegen’. “Dat wil zeggen: geen dodelijke obstakels langs de weg of geen wegen die maken dat een bestuurder een stuurfout of een moment van afleiding met de dood moet bekopen. Het gevaarlijke gedrocht dat die containermuur is, op amper drie meter van de rijbaan, is flagrant in tegenspraak met die principes. We gaan bekijken of we hiertegen verdere actie moeten ondernemen.”

Wie vragen heeft rond zelfdoding, kan terecht op de zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be


De schoofzak 29 november 2016 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8303226)
...
Vraag hierbij: hoeveel zelfdodingen gebeuren er dan niet op andere obstakels (dikke bomen genoeg langs de wegrand) die dan altijd onder de noemer van "een typisch politiek correcte oorzaak" in de krant komt?

De scheidingslijn tussen in slaap vallen en andere oorzaken van auto-ongevallen die eigenlijk niet te verklaren zijn, met bewuste zelfmoorden met de auto ... moeilijk.
Maakt het eigenlijk veel uit ?
Gaat iemand met zelfmoordgedachten deze opzij zetten, omdat wij zouden kunnen tellen dat er x of y aantal zus of zo gepleegde zelfmoorden gebeuren ?

Verder is er een soort van receptwerking.
Er zijn periodes dat zelfmoorden vaker gebeuren door in het water te springen of te rijden.
Of de trein.
Of buitenlandse voorbeelden: de Eiffeltoren ...

.

Micele 29 november 2016 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8303265)
Of de trein.

"Trein" heeft het absoluut record aan geregistreerde zelfdodingen.
Ruim boven 200 in Nederland...
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/10...tijgt-a1407362

België ca 100... 3 pogingen per week, per treinkilometer een van de hoogste in Europa.
Citaat:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/dr...al-128489.html

In 2013 telde Infrabel 163 wanhoopsdaden op het spoor, waarvan 95 met de dood tot gevolg en 68 mislukte pogingen. Dat is een lichte daling tegenover 2012, waarin 206 wanhoopsdaden (102 zelfdodingen en 104 pogingen) ondernomen werden. In verhouding tot het aantal gereden kilometers, behoort het Belgische cijfer voor zelfdodingen op het spoor tot de hoogste in Europa.
Het zou me niet verwonderen moesten er ook meer dan 100 op de openbare weg vallen, al dan niet onder (zware) invloed, maar dan niet als zodanig geregistreerd, wel als: "controle over het stuur verloren".

De Belgische politiek lijkt het principe van vergevingsgezinde wegen, wat in menig buitenland al vele jaren toegepast wordt waar het enigzins gaat, te blijven negeren:

Citaat:

Die reactie zet enig kwaad bloed bij Danny Smagghe van Touring. “Die muur, die Wegen en Verkeer zo vlak bij de straat toeliet, is in tegenspraak met alle principes uit het Vademecum van Wegen en Verkeer uit 2014.” Daarin breekt de dienst een lans voor zogenoemde ‘vergevingsgezinde wegen’. “Dat wil zeggen: geen dodelijke obstakels langs de weg of geen wegen die maken dat een bestuurder een stuurfout of een moment van afleiding met de dood moet bekopen. Het gevaarlijke gedrocht dat die containermuur is, op amper drie meter van de rijbaan, is flagrant in tegenspraak met die principes. We gaan bekijken of we hiertegen verdere actie moeten ondernemen.”
http://www.swov.nl/rapport/Factsheet..._Wegbermen.pdf
Citaat:

http://www.ipo.nl/over-het-ipo/ipo-z...eve-provincies

Het motto: ongevallen voorkomen door de feilbare en kwetsbare mens als uitgangspunt te nemen en duidelijke en ‘vergevingsgezinde’ wegen aan te leggen. Klinkt bijna poëtisch maar het doel is duidelijk: wegen met een duidelijke functie die fouten helpen voorkomen en – als het tòch misgaat – de gevolgen van ongevallen zoveel als mogelijk beperken.

Johan Daelemans 29 november 2016 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8303226)
Men lijkt er zeker van te zijn dat het om 2 zelfdodingen gaat, twee 19-jarige jongens ... raar eigenlijk.

Ik zou daar de maximum toegelaten snelheid verlagen.
Ergens naar 30 km/uur. Aan die snelheid is een zelfmoordpoging nooit dodelijk en je kan tegelijk een hoop geld ophalen aan snelheidsboetes....

Nu, deze uitmuntende oplossing heb ikzelf niet uitgevonden hoor.
Er zijn aardig wat plaatsen in dit land waar men deze oplossing in de praktijk heeft uitgerold.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be