Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Vier wereldsteden bannen dieselwagens tegen 2025 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236019)

Micele 2 december 2016 21:34

Vier wereldsteden bannen dieselwagens tegen 2025
 
Dit is lijkt op een ban op van alle dieselvoertuigen in grootsteden.

Eerst ontradende maatregelen en ban van de vervuilendste diesels in de grote steden (vb D sinds 2008) en vanaf 2025 dan definitief.

Citaat:

Men is (nog eens) verwittigd (moest men nog een nieuwe dieselwagen willen kopen in de toekomst), want andere steden zullen wel volgen.

vr 02/12/2016 - 08:42 Alexander Verstraete

Parijs, Madrid, Athene of Mexico-Stad met een dieselvoertuig binnenrijden, zal na 2025 niet meer kunnen. Dat hebben de burgemeesters van de vier steden aangekondigd op een bijeenkomst in Mexico. Met het verbod willen ze de luchtkwaliteit in hun stad verbeteren.

Ze liggen de jongste jaren in toenemende mate onder vuur: personenwagens en vrachtwagens op diesel. Ze stoten grote hoeveelheden fijn stof en stikstofoxides uit die erg nadelig zijn voor de luchtkwaliteit.

Vooral in steden groeit dit probleem met de dag. In een poging het tij te keren, hebben de burgemeesters van Parijs, Madrid, Athene en Mexico-Stad aangekondigd dat voertuigen op diesel vanaf 2025 hun stad niet meer in mogen. Ze deden dit op een vergadering van de C40 in Mexico. Dat is een tweejaarlijkse bijeenkomst van burgemeesters van wereldsteden.

De burgemeesters beloven tegelijk alles binnen hun bereik te doen "om het gebruik van elektrische en hybride wagens en wagens op waterstof op te krikken". Ze willen het hun inwoners ook makkelijker maken te voet te gaan of de fiets te nemen.

"Verstopping van onze wegen en onze longen verlichten"

"Het is geen geheim dat Mexico-Stad met het tweelingprobleem van luchtvervuiling en verkeer kampt", zei burgemeester Miguel Ángel Mancera. "Door alternatieve vervoersmiddelen zoals de metro uit te breiden en door in fietsinfrastructuur te investeren, willen we de verstopping van onze wegen en onze longen verlichten."

"Onze stad implementeert een gedurfd plan", zei ook burgemeester Anne Hidalgo van Parijs. "Gaandeweg bannen we de meest vervuilende wagens uit het straatbeeld terwijl we de inwoners van Parijs met concrete maatregelen ondersteunen."

Nu al is het voor voertuigen die vóór 1997 zijn geregistreerd verboden om de Franse hoofdstad binnen te rijden. Tegen 2020 voert het stadsbestuur jaar na jaar strengere criteria in. Elke maand gaan de Champs-Élysées een dag dicht voor het verkeer en recent heeft Parijs een tweevaksbaan op de rechteroever van de Seine over een afstand van drie kilometer in een voetgangerszone omgetoverd.

"Onze ambitie is duidelijk: we willen diesel volledig uit onze stad bannen, in navolging van Tokio dat dit al heeft gedaan", wist Hidalgo nog.


Klimaatopwarming

Verschillende maatregelen die de burgemeesters voorstellen, hebben ook een positief effect op de klimaatopwarming. "De kwaliteit van de lucht die we in onze steden inademen, staat in direct verband met het bestrijden van de klimaatopwarming", zei burgemeester Manuela Carmena van Madrid.

"Door de uitstoot van broeikasgassen in onze steden te beperken, maken we onze lucht schoner en zullen onze kinderen, grootouders en buren gezonder zijn."
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2833746

eno2 2 december 2016 21:36

Overal verbieden.

Zucht 2 december 2016 21:36

Citaat:

Parijs, Madrid, Athene of Mexico-Stad
Brussel volgt binnen een paar maand, maximum.

Micele 2 december 2016 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8306677)
Brussel volgt binnen een paar maand, maximum.

Brussel vanaf 2018 voor de vuilste dieselwagens <1997:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160602_02320503

Maar eigenlijk zijn alle dieselvoertuigen vervuilend, die euronormen zijn sowieso een lachertje voor de sjoemelindustrie met hun lobbyisten in Brussel.
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...-gedacht.dhtml
De flagrante verschillen tussen de officiële en praktijktests, dat Emissions Analytics via The Guardian naar buiten brengt, doen opnieuw heel wat vragen rijzen rond de testmethodes. Al jaren vragen europarlementsleden om een de invoering van realistische tests. Maar de autofabrikanten weten de voorstellen steeds af te houden via hun lobbymachine in Europa.
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160310_02176244
Ook nieuwe diesels nog te vervuilend
11 MAART 2016
Diesels van de recente Euro 6-generatie halen op de weg de norm niet. Ook de minder strenge norm die vanaf 2017 geldt, ligt nog ver af.



Dadeemelee 2 december 2016 22:14

Eerst zien en dan geloven.

Micele 2 december 2016 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8306704)
Eerst zien en dan geloven.

Best niet gaan kijken dan.

http://freightinthecity.com/2016/10/...force-by-2019/

eno2 3 december 2016 00:07

Freight in the city?
Waarom niet fight in the city? Against deadly diesels.

De schoofzak 3 december 2016 12:23

In Londen heb je niet alleen de beperkte congestion zone, maar ook een zeer ruime low emission zone.
Voor die laatste zijn er wel uitzonderingen, vb. mensen die beroepshalve met zwaardere jeeps moeten rijden (veeartsen ...)

.

de vuile muilekoek 3 december 2016 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8306676)
Overal verbieden.

En wat ga je doen met de vakman en zijn camionet ??

Eyjafjallajökull 3 december 2016 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 8307072)
En wat ga je doen met de vakman en zijn camionet ??

Een slimme vakman anticipeert hier op.

maddox 3 december 2016 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8307101)
Een slimme vakman anticipeert hier op.

Yep, die zorgt voor een job als werknemer , doet zijn zelfstandige job in bijberoep, stopt officieel met bijberoep en gaat dan hangmatten.

Micele 3 december 2016 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8307101)
Een slimme vakman anticipeert hier op.

Idd, en de domme vakman (die te lomp is een milieuvriendelijke camionette te kopen) zoekt zijn klanten buiten de grote steden.

Elk deftig automerk heeft wel een CNG-camionette is zijn gamma.
bvb in Italie moeten nu zowat 1 miljoen CNG-wagens rijden...
http://cngeurope.com/natural-gas-vehicles/
foldertje van Fiat mss? :
http://www.fiatprofessional.be/be/CM...016_NL_Feb.pdf

Of een VW camionette of een Mercedes Sprinter, hier een oude test van 4 camionettes op CNG, anno 2009:
http://www.bestelauto.nl/bestelautot...dgasautos/981/

daiwa 4 december 2016 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8306704)
Eerst zien en dan geloven.

Ze zullen het wel doen maar ze zijn zo schijnheilig als wat.
Verleden week las ik dat de stad Antwerpen het eerste bord liet plaatsen aan een brug aan het Eilandje die oude diesels de toegang verbied.

Maar 50 meter voor die brug zijn schepen die een veelvoud hebben van PK tegen die oude diesels en die met de meest vervuilende fuel varen nog wél toegelaten !

Toevallig zag ik verleden week het programma Telefacts waarin ze zeiden dat 20 van de grootste containerschepen meer vervuilen dan alle auto's op heel de wereld.

fox 9 januari 2017 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8307009)
In Londen heb je niet alleen de beperkte congestion zone, maar ook een zeer ruime low emission zone.
Voor die laatste zijn er wel uitzonderingen, vb. mensen die beroepshalve met zwaardere jeeps moeten rijden (veeartsen ...)

.

In Londen heb je de Tube. Mensen die in Londen wonen hebben weinig nood aan de auto. Met het openbaar vervoer ben je daar in 99% van de gevallen sneller. In de Belgische steden ligt dat wel even anders. Alhoewel, in Gent zorgt Watteeuw er nu ook wel voor dat je in navolging van het openbaar vervoer, ook met de auto niet sneller bent dan met de benenwagen. Dat is natuurlijk ook een manier.

Anna List 9 januari 2017 11:27

Antwerpen zet de rest van de wereld (aka de parking) in (groene) beweging!!!

allemaal de skuld van BDW!

fox 9 januari 2017 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8308254)
Ze zullen het wel doen maar ze zijn zo schijnheilig als wat.
Verleden week las ik dat de stad Antwerpen het eerste bord liet plaatsen aan een brug aan het Eilandje die oude diesels de toegang verbied.

Maar 50 meter voor die brug zijn schepen die een veelvoud hebben van PK tegen die oude diesels en die met de meest vervuilende fuel varen nog wél toegelaten !

Toevallig zag ik verleden week het programma Telefacts waarin ze zeiden dat 20 van de grootste containerschepen meer vervuilen dan alle auto's op heel de wereld.

Ze stoten enorme hoeveelheden zwavel- en stikstofoxiden uit. De hele scheepvaart is goed voor zowat 1/3 van alle stikstofoxide die wereldwijd uitgestoten wordt. Dat zal dus idd wel meer zijn dan wat wagens op dat vlak uitstoten. Het is natuurlijk wel zo dat die schepen dat doen ver weg van de bewoonde wereld. En op het moment dat die in de buurt van een stad of haven komen, werken die dieselmotoren op een fractie van hun volle kracht waardoor hun emissie in stedelijk gebied wel meevalt.

fox 9 januari 2017 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8308254)
Ze zullen het wel doen maar ze zijn zo schijnheilig als wat.
Verleden week las ik dat de stad Antwerpen het eerste bord liet plaatsen aan een brug aan het Eilandje die oude diesels de toegang verbied.

Maar 50 meter voor die brug zijn schepen die een veelvoud hebben van PK tegen die oude diesels en die met de meest vervuilende fuel varen nog wél toegelaten !

Toevallig zag ik verleden week het programma Telefacts waarin ze zeiden dat 20 van de grootste containerschepen meer vervuilen dan alle auto's op heel de wereld.

Ze stoten enorme hoeveelheden zwavel- en stikstofoxiden uit. De hele scheepvaart is goed voor zowat 1/3 van alle stikstofoxide die wereldwijd uitgestoten wordt. Dat zal dus idd wel meer zijn dan wat wagens op dat vlak uitstoten. Het is natuurlijk wel zo dat die schepen dat doen ver weg van de bewoonde wereld. En op het moment dat die in de buurt van een stad of haven komen, werken die dieselmotoren op een fractie van hun volle kracht waardoor hun emissie in stedelijk gebied wel meevalt.

Blue Sky 10 januari 2017 22:09

Auto's weren uit de centra tout court zou een meer vooruitstrevende maatregel zijn in plaats van al die halfslachtige maatregelen die hun doel voorbijschieten en noch mossel noch vis zijn. In 2025 notabene.

reservespeler 10 januari 2017 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8342083)
Ze stoten enorme hoeveelheden zwavel- en stikstofoxiden uit. De hele scheepvaart is goed voor zowat 1/3 van alle stikstofoxide die wereldwijd uitgestoten wordt. Dat zal dus idd wel meer zijn dan wat wagens op dat vlak uitstoten. Het is natuurlijk wel zo dat die schepen dat doen ver weg van de bewoonde wereld. En op het moment dat die in de buurt van een stad of haven komen, werken die dieselmotoren op een fractie van hun volle kracht waardoor hun emissie in stedelijk gebied wel meevalt.

En er waait nooit een wind.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be