Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Centrum Kopenhagen autovrij binnen 10 jaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236033)

Blue Sky 3 december 2016 20:31

Centrum Kopenhagen autovrij binnen 10 jaar
 
De auto wordt buiten gekeild in Kopenhagen.

Citaat:

Hij ziet het centrum van de stad binnen tien jaar helemaal autovrij worden en hoopt dat tegen 2025 de helft van alle verplaatsingen in de hele stad met de fiets kan gebeuren. Dat is haalbaar, want nu al gebeurt 41 procent van de verplaatsingen met de fiets.
http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/...n-auto-s.dhtml

Micele 3 december 2016 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8307479)
De auto wordt buiten gekeild in Kopenhagen.

http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/...n-auto-s.dhtml

Dat staat er niet. Daarenboven gaan electrische auto´s (wslk zelfrijdende) altijd toegelaten worden in steden, tenzij er natuurlijk geen wegen meer zijn (enkel voetgangerszones waar ook de fiets (overdag) verboden wordt :-D)

Dadeemelee 3 december 2016 21:38

Fietsers kunnen trouwens ook een pest zijn in voetgangerszones.

Micele 3 december 2016 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8307528)
Fietsers kunnen trouwens ook een pest zijn in voetgangerszones.

Ze gaan de steden nog geld opbrengen:
http://www.bruzz.be/nl/nieuws/snelle...oetgangerszone

En dan kan oplopen tot een derde graadsovertreding of 165 € (O.I: 150 €):
Citaat:

http://mijnverkeersboete.be/overtred...n-de-3e-graad/
Straffen bij een overtredingen van de 3e graad
een boete van 165 tot 2750 euro
een mogelijk verval van het recht tot sturen van 8 dagen tot 5 jaar
Opmerkingen
Bij herhaling van een overtreding binnen het jaar worden de boetes verdubbeld.
Een onmiddellijke inning van 150 euro of minnelijke schikking van 160 euro kan worden voorgesteld.
[...]
16° De gebruikers van de wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Zij moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen en ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren. 22quinquies 2, lid 1

17° De bestuurders die in de voetgangerszones rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen. 22sexies 2, lid 2
Nederland...:
http://www.fietsen.123.nl/fietsnieuw...ers-op-een-rij

De schoofzak 4 december 2016 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8307528)
Fietsers kunnen trouwens ook een pest zijn in voetgangerszones.

Ik was in Kopenhagen, en het verraste me hoeveel fietsers ik er zag.
En die waren niet zo agressief als "onze" groen-anarchistische stedelingen-fietsers, en al zeker niet zo agressief als "onze" wielerterroristen".

.

Micele 4 december 2016 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8307711)
Ik was in Kopenhagen, en het verraste me hoeveel fietsers ik er zag.
En die waren niet zo agressief als "onze" groen-anarchistische stedelingen-fietsers, en al zeker niet zo agressief als "onze" wielerterroristen".

.

Ik was 4 dagen in Stockholm (zomer), wslk reden die fietsers daar nog gedisciplineerder als de Denen in Kopenhagen...
https://www.ricksteves.com/watch-rea...ough-stockholm

2 foto´s zeggen meer als woorden: een file fietsers achtereen wachtend aan het rode licht. En respect voor de voetgangers op de soms naastliggende (verhoogde) voetpaden.
http://blogs.sweden.se/sustainabilit...-beloved-bike/


2e foto/rechts : in Vlaanderen zou men hop het verhoogd voetpad nemen en het rode licht rechts ontwijken, even doorglippen en wat slalommen niet? Daar zijn immers geen voetgangers te zien, of toch een man gans rechts vooraan.

Want verkeersregels worden gewoon naar goeddunken aangepast niet?
Buiten de bebouwde kom wordt dan gewoon even niet genegeerd... en iedereen rijdt toch eigenlijk met een kinderfiets?

Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/109-art9

9.1.2. 4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen.

5° Fietsers van minder dan 9 jaar mogen evenwel in alle omstandigheden de trottoirs en verhoogde bermen volgen, voor zover hun fiets uitgerust is met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm, banden niet inbegrepen en op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers niet in gevaar brengen.
naja het principe fietser = zwakke weggebruiker is wslk uitgevonden in Vlaanderen... en ook misbruikt in Vlaanderen... iets met zwakzinnig...

Mambo 4 december 2016 14:32

Gent keilt ook de auto buiten.
7,5€ voor 4 uur parkeren en toch nog een bekeuring van 30€ .
In die betaalde uren hè.

Micele 4 december 2016 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8307860)
Gent keilt ook de auto buiten.
7,5€ voor 4 uur parkeren en toch nog een bekeuring van 30€ .
In die betaalde uren hè.

7,5€ voor 4 uur? Dat is nog relatief weinig voor in de (oude) stadskern.

In de regel vraagt men tot 4 € of zelfs meer per uur..
Vb Utrecht, zone A1:
Citaat:

http://www.parkerenindestad.nl/utrecht

Parkeerzone A1 Utrecht
Parkeertarief € 4,53 per uur
Dagkaart € 31,72 (geldig op dag aankoop)
Avondkaart € 15,86 (tussen 19.00-01.00 uur)
Tijden betaald parkeren: ma. t/m za. 07.00-01.00uur, zondag 12.00-18.00 uur
In kleine steden zoals Hasselt vraagt men 2 € per uur.

Mambo 4 december 2016 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8307866)
7,5€ voor 4 uur? Dat is nog relatief weinig voor in de (oude) stadskern.

In de regel vraagt men tot 4 € of zelfs meer per uur..
Vb Utrecht, zone A1:

In kleine steden zoals Hasselt vraagt men 2 € per uur.

Ik vind dat heel veel.
En dat op een avond tussen 6 en 10 uur.

Echt stelen is dat.

Maar ja van mensen die kalveren opstoken mag je dat verwachten.

De schoofzak 4 december 2016 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8307781)
Ik was 4 dagen in Stockholm (zomer), wslk reden die fietsers daar nog gedisciplineerder als de Denen in Kopenhagen...
...

2 foto´s zeggen meer als woorden: een file fietsers achtereen wachtend aan het rode licht. En respect voor de voetgangers op de soms naastliggende (verhoogde) voetpaden.
...

Wel dat doet me plezier.
Straf eigenlijk.
Ik was een week in Stockholm, ergens in 1996, in juni (en het is daar dan heel lang licht per dag ...). Toen heb ik er amper fietsers gezien.
(Ik was er natuurlijk wel om te werken, dat scheelt.)

.

DewareJakob 4 december 2016 17:56

Paard en kar is de toekomst. En steden vermijden.

Gipsy 4 december 2016 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8308010)
Wel dat doet me plezier.
Straf eigenlijk.
Ik was een week in Stockholm, ergens in 1996, in juni (en het is daar dan heel lang licht per dag ...). Toen heb ik er amper fietsers gezien.
(Ik was er natuurlijk wel om te werken, dat scheelt.)

.

Ik ben de laatste weken twee keer in Gent geweest in het centrum als voetganger en je riskeert je leven. Opzij springen en ogen op uw gat hebben want de fietsers rijden u anders met uw kloten omver zelfs en vooral op het zebrapad en de trottoir. Super, super gevaarlijk en ze komen van elle kanten. Als ge er één ontweken hebt duiken er verschillende andere op in volle snelheid lang van achter, van voor en opzij.

Micele 5 december 2016 00:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8308010)
Wel dat doet me plezier.
Straf eigenlijk.
Ik was een week in Stockholm, ergens in 1996, in juni (en het is daar dan heel lang licht per dag ...). Toen heb ik er amper fietsers gezien.
(Ik was er natuurlijk wel om te werken, dat scheelt.)

Sinds 1996 heeft zich zeker veel veranderd in Stockholm, onder andere dit in 2007:
Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_congestion_tax

The Stockholm congestion tax (Swedish: Trängselskatt i Stockholm), also referred to as the Stockholm congestion charge, is a congestion pricing system implemented as a tax levied on most vehicles entering and exiting central Stockholm, Sweden.[1] The congestion tax was implemented on a permanent basis on August 1, 2007,[2][3] after a seven-month trial period between January 3, 2006 and July 31, 2006.[4]

The primary purpose of the congestion tax is to reduce traffic congestion and improve the environmental situation in central Stockholm.[4] The funds collected will be used for new road constructions in and around Stockholm.[5]
De effecten na 5 jaar moeten hierin staan:
http://www.tmleuven.be/expertise/sem..._Stockholm.pdf
Vele zijn overgestapt naar fiets en openbaar vervoer (wat men natuurlijk serieus moest verbeteren), de opbrengst van het geld heeft men ook gestoken in vlottere wegen rondom Stockholm zodat men niet meer de stad moest dwarsen om ergens aan de andere kant van de stad te zijn.

OV-frequentie sterk opgedreven en gezorgd voor vlotte fietswegen, natuurlijk heeft men ook aan de voetgangers gedacht. Bij OV horen ook vooral de boten, als voetgangertoerist nam ik regelmatig de boot. Ik was daar met eigen auto (rondreis Zweden), die stond 4d/4 nachten in een parkeergarage net buiten de oude stad (eiland Gamla stan), ik heb omgerekend zowat 70 euro betaald voor die ondergrondse parking.

De schoofzak 6 december 2016 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8308163)
Ik ben de laatste weken twee keer in Gent geweest in het centrum als voetganger en je riskeert je leven. Opzij springen en ogen op uw gat hebben want de fietsers rijden u anders met uw kloten omver zelfs en vooral op het zebrapad en de trottoir. Super, super gevaarlijk en ze komen van elle kanten. Als ge er één ontweken hebt duiken er verschillende andere op in volle snelheid lang van achter, van voor en opzij.

Zoals ik al zei: ik vond ze in Kopenhagen veel beschaafder.

Maar daar in Gent: die fietsers-stadsterroristen, wat voor gasten waren het meestal ? Studenten ? Of lui-links-anarchist-sos-groen ?

.

Jay-P. 6 december 2016 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8308010)
Wel dat doet me plezier.
Straf eigenlijk.
Ik was een week in Stockholm, ergens in 1996, in juni (en het is daar dan heel lang licht per dag ...). Toen heb ik er amper fietsers gezien.
(Ik was er natuurlijk wel om te werken, dat scheelt.)

Waar is de tijd he?
De Schoof met een volle kop haar, de maskes met een volle toef... [zucht]

Vrijheideerst 6 december 2016 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8307711)
Ik was in Kopenhagen, en het verraste me hoeveel fietsers ik er zag.
En die waren niet zo agressief als "onze" groen-anarchistische stedelingen-fietsers, en al zeker niet zo agressief als "onze" wielerterroristen".

.

Omdat een auto kopen er een verschrikkelijke dure ramp is.

Denen zijn nog zwaarder belast dan hier.


Vrijheideerst 6 december 2016 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8307711)
Ik was in Kopenhagen, en het verraste me hoeveel fietsers ik er zag.
En die waren niet zo agressief als "onze" groen-anarchistische stedelingen-fietsers, en al zeker niet zo agressief als "onze" wielerterroristen".

.

Omdat een auto kopen er een verschrikkelijke dure ramp is.

Denen zijn nog zwaarder belast dan hier.



Die roodgroene idioterie moet gestopt worden.

Micele 6 december 2016 12:05

Over steden gesproken en het autoluw maken van de kernstad... Antwerpen lijkt een (hopelijk tijdelijk) personeelsprobleem te hebben en gaat het OV lichtjes afbouwen...

M.a.w wat minder bussen en trams in Antwerpen...

Sommige tijdelijke problemen zouden wel eens permanent kunnen worden.

Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161206_02610664

De Lijn wil minder trams en bussen in Antwerpen

Vandaag

Om het tijdelijke personeelstekort op te vangen, wil De Lijn Antwerpen de trams met een lagere frequentie laten rijden en enkele buslijnen schrappen. Dat blijkt uit een intern verslag van de openbare vervoermaatschappij. Dat meldt Gazet van Antwerpen. De vakbonden verzetten zich tegen de plannen.

Op het Antwerpse stadsnet zouden er veertig chauffeurs te weinig zijn. De oorzaak ligt bij een piek aan zieken en loopbaanonderbrekingen. Om dit op te vangen, onderzoekt De Lijn Antwerpen om de trams te laten rijden met de frequentie van een schoolvakantie. Concreet betekent dat om de tien minuten een tram in plaats van om de acht minuten.

De ingreep heeft betrekking op de bovengrondse lijnen. Daarbij zitten onder meer de tramlijnen naar Zwijndrecht en Melsele. Er is ook sprake van het verder schrappen van enkele buslijnen. De Lijn Antwerpen bevestigt dat er wordt gezocht naar oplossingen voor het tijdelijk personeelstekort. De uiteindelijke beslissing ligt bij Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA).

De socialistische vakbond ACOD sluit vakbondsacties niet uit, maar hoopt vooral een front te kunnen vormen met de reizigers. “Ik vrees het ergste”, zegt Jef Maex (ACOD). “De impact van deze voorstellen op de kwaliteit van het vervoer is enorm.”
Ze zullen dus meer de fiets moeten nemen, is de Antwerpse fietsinfra daar op voorbereid?
Wat met een betaalbaar electrisch taxi-vervoer?
Leuven is niet ver van Antwerpen:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...000-euro.dhtml

Taxibedrijf Taxi Axi uit Herent heeft zonet op het Martelarenplein in Leuven de allereerste elektrische taxi in de regio Leuven in gebruik genomen. Niet zomaar een elektrische auto maar wel degelijk een Tesla die het bedrijf zo'n 100.000 euro heeft gekost.
"Geen uitstoot en fijn stof, geen stinkende uitlaatgassen en veel minder geluidshinder. Het is niet verwonderlijk dat elektrische wagens in de lift zitten, ook voor professioneel wagengebruik zoals taxi's. Om het gebruik van elektrische taxi's te promoten, past het stadsbestuur het taxireglement aan. De taxisector krijgt zo alle kansen om een voorbeeldrol op het vlak van duurzame mobiliteit te vervullen", aldus schepenen Erik Vanderheiden (CD&V) en Mohamed Ridouani (sp.a) die als eersten een ritje cadeau kregen van Taxi Axi.

Vanaf nu zal de stad standplaatsen voor elektrische taxi's voorbehouden en bijkomende vergunningen uitreiken voor elektrische voertuigen. "Om te vermijden dat een elektrische taxi op termijn vervangen wordt door een gewone auto stellen we expliciet in het reglement dat ook de reserve- of vervangingstaxi elektrisch moet zijn", stelt schepen van Leefmilieu Ridouani. De taxi's krijgen een sticker om aan te geven dat ze elektrisch rijden.
En Brussel zou al 2 jaar (na oktober 2014) electrische Taxi´s hebben, 50 van de goedkopere Chinese BYD e6:
Citaat:

http://www.egear.be/byd-e6-e-taxi-brussel/
Brussel is van plan om de luchtvervuiling in de stad aan te pakken. Met deze intentie in het achterhoofd heeft de Brusselse overheid via een aanbesteding 50 elektrische taxi’s laten aanrukken.
En daar staan ze: http://www.bydeurope.com/news/news.p...page=2&nid=192

De schoofzak 6 december 2016 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8309624)
Omdat een auto kopen er een verschrikkelijke dure ramp is.

Denen zijn nog zwaarder belast dan hier.
...

Die roodgroene idioterie moet gestopt worden.

Toen ik daar was, heeft iemand me trachten wijs te maken dat er een soort belasting op de eerste inverkeersstelling was van de ordegrootte van een kleine gezinswagen.
Letterlijk voorbeeld dat hij gaf: je koopt een polo van omgerekend 10.000 euro, je betaalt bijna 20.000 euro.

.

Micele 6 december 2016 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8310232)
Toen ik daar was, heeft iemand me trachten wijs te maken dat er een soort belasting op de eerste inverkeersstelling was van de ordegrootte van een kleine gezinswagen.
Letterlijk voorbeeld dat hij gaf: je koopt een polo van omgerekend 10.000 euro, je betaalt bijna 20.000 euro.
.

Het is iets meer: extra 105 % inschrijvinsgtaks voor de kleintjes tot 11.000 €uro (81700 DKK), en daarboven tot 150 % (1977-2015 zelfs 180 %)

Citaat:

http://www.thelocal.dk/20151120/what...gistration-tax
Explained: Denmark's crazy car registration tax

As part of its 2016 budget, the Danish government reduced the limit for registration tax on new vehicle purchases from 180 to 150 percent. The Local takes a closer look at why buying a car in Denmark is so expensive and what the tax reduction means for motorists.
Road tax, fuel, insurance, maintenance – the high costs of running a car are well known to motorists the world over, and are no different – and certainly no cheaper – in Denmark.

The Nordic nation's Vehicle Registration Tax (Registreringsafgift – RA), though, represents an enormous outlay for motorists almost unheard of elsewhere. Until now, Danish car and motorcycle owners have paid RA on registering their vehicle of 105 percent of its value for vehicles bought for under 81,700 kroner, and 180 percent of the value for vehicles bought for over this price.

The upper limit was slashed by Thursday's budget to 150 percent, while the former value remains the same in a move the government said would help to “make transport more convenient for families”.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be