Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Annemans "herschrijft" de basisbeginselen... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=23615)

Brugge Veilig en Leefbaar 6 november 2004 09:16

Annemans "herschrijft" de basisbeginselen...

Annemans tevreden over de grote schoonmaak Vlaams Blok

,,Stilaan groeit de politieke beweging die ik al twintig jaar belichaam. Maar ik zie dit niet als een persoonlijke overwinning. Ik voel me alleen gelukkiger dan vijftien jaar geleden.'' Kamerlid Gerolf Annemans heeft op papier de inhoud van het Vlaams Blok met de elementaire wetten van het fatsoen verzoend. ,,Onze tanker is gedraaid. Nu stomen we op in een richting die ons in staat stelt om de PS van Vlaanderen te worden.''
Dinsdag spreekt het Hof van Cassatie zich uit over het arrest van het Gentse hof van beroep dat het Vlaams Blok als racistisch brandmerkte. Wat de uitspraak ook wordt, de partij 'waarborgt de continuïteit'. Achter de schermen werkte het boegbeeld Gerolf Annemans hard aan de inhoudelijke schoonmaak van Vlaanderens grootste partij. En als de formatie met een nieuwe naam verder zal moeten, dan lijkt de breuk met de uitspattingen uit het verleden compleet.

Gerolf Annemans: ,,De zogeheten breuk met het verleden hebben we al gehad. Ze was het meest zichtbaar met de schrapping van het 70-puntenplan, nu drie jaar geleden.'' Dat 70-puntenplan zat u altijd dwars. ,,In de politiek moet je soms provoceren. Het plan was nuttig om ons vreemdelingenstandpunt te accentueren en het probleem met de islam aan te kaarten. De spanning met het regime en de media verscherpte ons profiel. Maar als politiek document was het niet praktisch. Het plan is geschiedenis.'' Filip Dewinter bergt het alleen maar op voor later, zegt hij. (schatert het uit) ,,Om het later uit nostalgie nog eens te bekijken, neem ik aan. Want geef toe, dat 70-puntenplan, it was a great show . Dat moet ik Dewinter nageven. We hadden de journalisten goed bij hun kloten. Iedereen kende plots ons vreemdelingenstandpunt.''

,,De nieuwe Beginselverklaring (die de partij vandaag goedkeurt, red.) bekrachtigt de verdwijning van het 70-puntenplan. Vroeger vertrok de partij van de uitwijzing van alle niet-Europese vreemdelingen. Nu mogen vreemdelingen blijven op voorwaarde dat ze zich assimileren en/of integreren en/of onze wetten naleven. Anders wacht een terugkeerbeleid.''

De nieuwe Beginselverklaring, die de Grondbeginselen uit 1977 vervangt, past in de grote schoonmaak van het programma. ,,O, maar het blijft vuil genoeg om aantrekkelijk te zijn voor het volk. De vraag is wat Cassatie er dinsdag van vindt. We hebben alle maatregelen genomen om de continuïteit te waarborgen, wat de rechter ook moge beslissen.''

,,Ik heb de Beginselverklaring geschreven. Meer dan een geactualiseerde versie van een document uit 1977 is het niet geworden.'' Ook de partijstatuten worden 'gedemocratiseerd'. De rechtstreekse verkiezing van de partijvoorzitter komt er niet. ,,Nee. Wij waarderen onze leden. Maar uiteindelijk is zo'n lidmaatschap anoniem en vrijblijvend. Daarom geven we alleen onze echt geëngageerde leden, mensen die een bestuursfunctie hebben of op de lijst staan, het recht om de voorzitter aan te wijzen.''

,,Bij de andere partijen kiezen de leden de voorzitter. Maar dat creëert erg ondemocratische mechanismen zoals de aanwezigheid van Teletubbies (bij de SP.A, red.) of de putsch van de 'partijleider' tegen de voorzitter (bij de VLD, red.) . Bovendien kan zo'n rechtstreekse verkiezing de partij helemaal aan stukken scheuren.''

Pestlijder

U moet Verhofstadt en de VLD wel heel dankbaar zijn. Ze bouwden een roetsjbaan naar uw verkiezingsoverwinning. (genietend) ,,Absoluut. De manier waarop Verhofstadt samen met de PS het migrantenstemrecht doordrukte en daarbij zijn eigen partijvoorzitter de nek omwrong, was du jamais vu . Samen met zijn reactie op onze veroordeling wegens racisme waarborgde dat onze overwinning. De Vlaming lust geen onrecht. Dat is al zo sinds de Boerenkrijg. Die tamme, brave Vlaming, die iedere dag hard werkt om zijn brood te verdienen, haalde de zeis of het pikhouweel boven om te zeggen: het is genoeg geweest.'' En zeggen dat de man u twaalf jaar geleden bij de VLD wilde inlijven. (kamerbrede grijns) ,,Ik vertrouwde hem toen al niet. Hij wilde gewoon aan de macht komen. Maar ik wist waarmee ik bezig was.''

,,Verhofstadt beloofde me het ministerschap. Maar voor een politicus met ideeën - ik zal niet zeggen een idealist - is zo'n proces toch duizend keer interessanter dan als een soort Marino Keulen minister van dakgoten te spelen? Toch wil ik niet ontkennen dat de manier waarop ik als pestlijder werd behandeld, me heeft gegriefd.'' Tja, met zo'n geweldcultuur in de partij. In Dag Allemaal toonde Dewinter zich vorige week erg fier over zijn losse handen. ,,Nu gaat u wat kort door de bocht. De partij wijst elk gebruik van geweld af. In geen geval kan het als politieke methode worden geduld. (genereus) Maar als jonge gasten in de opbouw van hun loopbaan slaande argument hebben gebruikt, dan wil ik best amnestie verlenen. Het Vlaams Blok stamt uit een militante traditie met de nodige betogingen en gespierd rijkswachtoptreden. Maar in geen geval wil ik bijvoorbeeld de houding van Rob Verreycken (die zijn vrouw in elkaar ramde, red.) goedpraten. Hij moet leren zijn emoties in bedwang te houden.''

Breuk met verleden

U bent vooral veroordeeld wegens ranzige propaganda. Mogen we beterschap verwachten?

,,De rechter heeft ons berecht op basis van het verleden. Met dat verleden heeft het Blok niets meer te maken. De betrokken passages zijn niet meer actueel. Het is intellectueel onaanvaardbaar dat een partij wordt veroordeeld op basis van pamfletten die haast tien jaar oud zijn.''[/color]

,,Onze tanker is gedraaid. Heel wat journalisten beweerden dat er niets was veranderd. Maar dat klopte niet. We zijn voorzichtig geweest, maar de tanker is wel gekeerd. Nu stomen we op in de richting die ons in staat stelt om een heel grote partij te worden.'' Dewinter en Vanhecke trekken zowat alle media-aandacht. U lijkt er niet meer aan de pas te komen. Terwijl u juist de architect en de morele winnaar van deze koerswijziging kunt worden genoemd. ,,Antwerpen is de kathedraal van het Vlaams Blok. Dan is het logisch dat de pastoor heel wat aandacht krijgt. Frank Vanhecke is dan weer een uitstekende voorzitter. Als team hebben we de nodige overwinningen geboekt. Never change a winning team. '' Staat u vooraan als het Blok een minister mag leveren? ,,Helemaal niet. (grinnikt) Wie weet ben ik dan al met brugpensioen. Zonder een halve dag beleidsverantwoordelijkheid zal ik toch kunnen terugkijken op een perfecte loopbaan. Er zijn niet veel politici die de laatste twintig jaar van de vorige eeuw en de eerste twintig jaar van deze eeuw zo'n ongelofelijk avontuur hebben beleefd.''

Nieuwsblad

Vooral de laatste zinsnede, grinnikend gezegd, is belangrijk. De rest is navenant de geloofwaardigheid van de "waarden en normen" van Annemans...

Rr00ttt 6 november 2004 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Vooral de laatste zinsnede, grinnikend gezegd, is belangrijk. De rest is navenant de geloofwaardigheid van de "waarden en normen" van Annemans...

Annemans is een zeer capabel man. De meeste niet VB-ers geven dat zelfs toe. Ik vind dat het eerder voor hem pleit dat hij zegt gelukkig te kunnen zijn als hij nooit minister wordt. De ideeën zijn belangrijk, wie het postje bezet is dat niet.

Het Skill Effect 6 november 2004 11:16

Het wordt stilletjes aan tijd dat'r de boel gaat herschrijven.

Vel tijd heeft'r ni meer, maar maak je niet ongerust veel valt er niet te erschrijven! :rofl:

Knuppel 6 november 2004 11:42

Citaat:

,,Stilaan groeit de politieke beweging die ik al twintig jaar belichaam. Maar ik zie dit niet als een persoonlijke overwinning. Ik voel me alleen gelukkiger dan vijftien jaar geleden.'' Kamerlid Gerolf Annemans heeft op papier de inhoud van het Vlaams Blok met de elementaire wetten van het fatsoen verzoend. ,,Onze tanker is gedraaid. Nu stomen we op in een richting die ons in staat stelt om de PS van Vlaanderen te worden.''
Dinsdag spreekt het Hof van Cassatie zich uit over het arrest van het Gentse hof van beroep dat het Vlaams Blok als racistisch brandmerkte. Wat de uitspraak ook wordt, de partij 'waarborgt de continuïteit'. Achter de schermen werkte het boegbeeld Gerolf Annemans hard aan de inhoudelijke schoonmaak van Vlaanderens grootste partij. En als de formatie met een nieuwe naam verder zal moeten, dan lijkt de breuk met de uitspattingen uit het verleden compleet.

Gerolf Annemans: ,,De zogeheten breuk met het verleden hebben we al gehad. Ze was het meest zichtbaar met de schrapping van het 70-puntenplan, nu drie jaar geleden.'' Dat 70-puntenplan zat u altijd dwars. ,,In de politiek moet je soms provoceren. Het plan was nuttig om ons vreemdelingenstandpunt te accentueren en het probleem met de islam aan te kaarten. De spanning met het regime en de media verscherpte ons profiel. Maar als politiek document was het niet praktisch. Het plan is geschiedenis.'' Filip Dewinter bergt het alleen maar op voor later, zegt hij. (schatert het uit) ,,Om het later uit nostalgie nog eens te bekijken, neem ik aan. Want geef toe, dat 70-puntenplan, it was a great show . Dat moet ik Dewinter nageven. We hadden de journalisten goed bij hun kloten. Iedereen kende plots ons vreemdelingenstandpunt.''

,,De nieuwe Beginselverklaring (die de partij vandaag goedkeurt, red.) bekrachtigt de verdwijning van het 70-puntenplan. Vroeger vertrok de partij van de uitwijzing van alle niet-Europese vreemdelingen. Nu mogen vreemdelingen blijven op voorwaarde dat ze zich assimileren en/of integreren en/of onze wetten naleven. Anders wacht een terugkeerbeleid.''

De nieuwe Beginselverklaring, die de Grondbeginselen uit 1977 vervangt, past in de grote schoonmaak van het programma. ,,O, maar het blijft vuil genoeg om aantrekkelijk te zijn voor het volk. De vraag is wat Cassatie er dinsdag van vindt. We hebben alle maatregelen genomen om de continuïteit te waarborgen, wat de rechter ook moge beslissen.''

,,Ik heb de Beginselverklaring geschreven. Meer dan een geactualiseerde versie van een document uit 1977 is het niet geworden.'' Ook de partijstatuten worden 'gedemocratiseerd'. De rechtstreekse verkiezing van de partijvoorzitter komt er niet. ,,Nee. Wij waarderen onze leden. Maar uiteindelijk is zo'n lidmaatschap anoniem en vrijblijvend. Daarom geven we alleen onze echt geëngageerde leden, mensen die een bestuursfunctie hebben of op de lijst staan, het recht om de voorzitter aan te wijzen.''

,,Bij de andere partijen kiezen de leden de voorzitter. Maar dat creëert erg ondemocratische mechanismen zoals de aanwezigheid van Teletubbies (bij de SP.A, red.) of de putsch van de 'partijleider' tegen de voorzitter (bij de VLD, red.) . Bovendien kan zo'n rechtstreekse verkiezing de partij helemaal aan stukken scheuren.''

Pestlijder

U moet Verhofstadt en de VLD wel heel dankbaar zijn. Ze bouwden een roetsjbaan naar uw verkiezingsoverwinning. (genietend) ,,Absoluut. De manier waarop Verhofstadt samen met de PS het migrantenstemrecht doordrukte en daarbij zijn eigen partijvoorzitter de nek omwrong, was du jamais vu . Samen met zijn reactie op onze veroordeling wegens racisme waarborgde dat onze overwinning. De Vlaming lust geen onrecht. Dat is al zo sinds de Boerenkrijg. Die tamme, brave Vlaming, die iedere dag hard werkt om zijn brood te verdienen, haalde de zeis of het pikhouweel boven om te zeggen: het is genoeg geweest.'' En zeggen dat de man u twaalf jaar geleden bij de VLD wilde inlijven. (kamerbrede grijns) ,,Ik vertrouwde hem toen al niet. Hij wilde gewoon aan de macht komen. Maar ik wist waarmee ik bezig was.''

,,Verhofstadt beloofde me het ministerschap. Maar voor een politicus met ideeën - ik zal niet zeggen een idealist - is zo'n proces toch duizend keer interessanter dan als een soort Marino Keulen minister van dakgoten te spelen? Toch wil ik niet ontkennen dat de manier waarop ik als pestlijder werd behandeld, me heeft gegriefd.'' Tja, met zo'n geweldcultuur in de partij. In Dag Allemaal toonde Dewinter zich vorige week erg fier over zijn losse handen. ,,Nu gaat u wat kort door de bocht. De partij wijst elk gebruik van geweld af. In geen geval kan het als politieke methode worden geduld. (genereus) Maar als jonge gasten in de opbouw van hun loopbaan slaande argument hebben gebruikt, dan wil ik best amnestie verlenen. Het Vlaams Blok stamt uit een militante traditie met de nodige betogingen en gespierd rijkswachtoptreden. Maar in geen geval wil ik bijvoorbeeld de houding van Rob Verreycken (die zijn vrouw in elkaar ramde, red.) goedpraten. Hij moet leren zijn emoties in bedwang te houden.''

Breuk met verleden

U bent vooral veroordeeld wegens ranzige propaganda. Mogen we beterschap verwachten?

,,De rechter heeft ons berecht op basis van het verleden. Met dat verleden heeft het Blok niets meer te maken. De betrokken passages zijn niet meer actueel. Het is intellectueel onaanvaardbaar dat een partij wordt veroordeeld op basis van pamfletten die haast tien jaar oud zijn.''[/color]

,,Onze tanker is gedraaid. Heel wat journalisten beweerden dat er niets was veranderd. Maar dat klopte niet. We zijn voorzichtig geweest, maar de tanker is wel gekeerd. Nu stomen we op in de richting die ons in staat stelt om een heel grote partij te worden.'' Dewinter en Vanhecke trekken zowat alle media-aandacht. U lijkt er niet meer aan de pas te komen. Terwijl u juist de architect en de morele winnaar van deze koerswijziging kunt worden genoemd. ,,Antwerpen is de kathedraal van het Vlaams Blok. Dan is het logisch dat de pastoor heel wat aandacht krijgt. Frank Vanhecke is dan weer een uitstekende voorzitter. Als team hebben we de nodige overwinningen geboekt. Never change a winning team. '' Staat u vooraan als het Blok een minister mag leveren? ,,Helemaal niet. (grinnikt) Wie weet ben ik dan al met brugpensioen. Zonder een halve dag beleidsverantwoordelijkheid zal ik toch kunnen terugkijken op een perfecte loopbaan. Er zijn niet veel politici die de laatste twintig jaar van de vorige eeuw en de eerste twintig jaar van deze eeuw zo'n ongelofelijk avontuur hebben beleefd.''

Nieuwsblad

Moet jij FDW niet bashen inplaats van Annemans?

Annemans is anders best te pruimen en ik zou het alleen maar toejuichen mocht hij FDW de touwtjes uit handen kunnen nemen.

thePiano 6 november 2004 12:04

Blok verzacht op papier de zeden

In De Standaard klinkt het dan zo:

[size=5]Blok verzacht op papier de zeden[/size]Beginselverklaring voor nieuwe partij bevestigt koerswijziging vreemdelingenVan onze redacteur

[size=1]Gerolf Annemans
© ivan put [/size]BRUSSEL - Vandaag buigen het partijbestuur en de partijraad van het Vlaams Blok zich over nieuwe statuten en over een nieuwe Beginselverklaring. De grote schoonmaak van het programma gaat onverminderd voort.

HET worden beslissende dagen voor het voortbestaan van het Vlaams Blok. Dinsdag doet het Hof van Cassatie uitspraak over het arrest van het Gentse hof van beroep, dat het Vlaams Blok in april van dit jaar veroordeelde voor racisme. Als het Hof het arrest bevestigt, houdt het Blok onmiddellijk op te bestaan en wordt er een nieuwe partij opgericht. In het tegenovergestelde geval gaat het Vlaams Blok onder dezelfde naam voort. Maar wat de rechter ook beslist, een nieuwe Beginselverklaring komt er zeker. Die houdt de partij vandaag, samen met de nieuwe statuten, tegen het licht.

De Beginselverklaring is zo'n beetje de grondwet van het Vlaams Blok. De grote lijnen van het partijprogramma worden ervan afgeleid. De eerste versie - de Grondbeginselen ofte het Oranje Boekje - dateert van 1977. Volgens de partijtop waren die Grondbeginselen - die volgens stichter Karel Dillen ,,voor eens en voor altijd'' vastlagen - gedateerd en niet meer aangepast aan de huidige situatie. Belangrijker is echter dat de vernieuwing van de Grondbeginselen de partij moet behoeden voor nieuwe gerechtelijke procedures.

De aanpak van de niet-Europese migranten springt daarbij meteen in het oog. Het Oranje Boekje stelde het kristalhelder: ,,Wij eisen, binnen een redelijke termijn, de terugkeer van de overgrote meerderheid der niet-Europese gastarbeiders naar hun eigen land; de versnelde, humane maar kordate terugkeer van achtereenvolgens de criminele, illegale en werkloze niet-Europese vreemdelingen.'' Rond dit uitgangspunt publiceerde de partij in de jaren negentig het 70-puntenplan dat een hoop concrete maatregelen bevatte om deze terugkeer te organiseren.

Maar het 70-puntenplan is intussen opgeborgen. De nieuwe Beginselverklaring bevestigt deze koerswijziging. Voortaan wordt van vreemdelingen gevraagd dat ze ,,de wetten respecteren'' en ,,zich aanpassen aan onze cultuur, onze normen en waarden, onze leefgewoonten en aan principes zoals de scheiding van kerk en staat, de democratie, de vrije meningsuiting en de gelijkwaardigheid tussen man een vrouw''. Voor ,,vreemdelingen die dit afwijzen, negeren of bestrijden, moet een terugkeerpolitiek worden ontwikkeld''.

Tegenstanders van het Vlaams Blok vinden dat de partij hierdoor niet van koers verandert. Juristen wijzen er echter op dat de tekstwijziging een nieuwe bouwsteen betekent in de dam die de partij tegen juridische procedures opbouwt. Het Blok benadrukt overigens dat zijn standpunt nauw aansluit bij de visie die bijvoorbeeld in VLD-kringen over het migrantenvraagstuk leeft en die onlangs krachtig werd verwoord door kandidaat-partijvoorzitter Bart Somers.

Op sociaal-economisch vlak neemt de nieuwe beginselverklaring afstand van het solidarisme. Ze pleit omfloerst voor de verzorgingsstaat zoals die na de oorlog werd opgebouwd. Ook het verzet tegen de ,,huidige losbandigheid en ontaarding'' is geschrapt.

06/11/2004
Bart Brinckman
©Copyright De Standaard

Knuppel 6 november 2004 12:41

Citaat:

Als het Hof het arrest bevestigt, houdt het Blok onmiddellijk op te bestaan en wordt er een nieuwe partij opgericht.
Pim Fortuyn zal geen nieuw partij meer kunnen oprichten en Theo van Gogh zal geen nieuwe film meer kunnen maken.

Je avatar klopt dus niet helemaal, Piano.

Misschien dat je beter op een derde moord wacht om een waterkansje te hebben dat jouw liefste wens waarheid wordt?

thePiano 6 november 2004 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Pim Fortuyn zal geen nieuw partij meer kunnen oprichten en Theo van Gogh zal geen nieuwe film meer kunnen maken.

Je avatar klopt dus niet helemaal, Piano.

Misschien dat je beter op een derde moord wacht om een waterkansje te hebben dat jouw liefste wens waarheid wordt?

Na negen november kan ik altijd een nieuwe avatar ontwerpen. :)

Trouwens, bij mijn weten werd er hier geen enkele rechtse mestkever van belang tot op heden omgelegd. Blijkbaar werkt de democratie beter in België dan in Nederland. Ook hebben de mestekevers hier ten lande nog niet zo'n grote bek als in Nederland. Behalve dan als ze dat anoniem kunnen doen op forums zoals dit: dan komt de smeerlapperij snel bovendrijven.

Hans1 6 november 2004 13:02

Citaat:

Pestlijder

Breuk met verleden

Nieuwsblad

Grappig, Annemans verklaart dat zijn programma nog voldoende vuil is om kiezers aan te trekken en dat de partij nu voor SOLIDARITEIT is? Maar met wie?;-)

Erw 6 november 2004 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Trouwens, bij mijn weten werd er hier geen enkele rechtse mestkever van belang tot op heden omgelegd.

Linkse dictators/dieven/oplichters/schelders/profiteurs (kruis aan bij profielschets the Piano) ook niet.
Citaat:

Blijkbaar werkt de democratie beter in België dan in Nederland.

Als een Marokkaan u 'omlegt' omdat uw uitspraken hem niet aanstaan dan zal de al dan niet goede werking van een democratie daar weinig aan voorkomen.
Zoekt u eens 'democratie' op in 't woordenboekske. :)
Citaat:

Ook hebben de mestekevers hier ten lande nog niet zo'n grote bek als in Nederland. Behalve dan als ze dat anoniem kunnen doen op forums zoals dit: dan komt de smeerlapperij snel bovendrijven.

Smeerlapperij van linkse dictators/dieven/oplichters/schelders/profiteurs (kruis aan bij profielschets the Piano) worden dan ook op 'politiek-correcte' wijze geschrapt uit de media-verslaggeving. Ze blijven zo inderdaad anoniem. Maar de beerput wordt elke maand wat meer opengeschoven en de tijd nadert dat meer dan de helft van de Vlaamse kiezers oordelen dat de beerput verwijderd moet worden van het grondgebied.

Rr00ttt 6 november 2004 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Grappig, Annemans verklaart dat zijn programma nog voldoende vuil is om kiezers aan te trekken en dat de partij nu voor SOLIDARITEIT is? Maar met wie?;-)

Met het eigen volk in de eerste plaats, met waar we kunnen helpen in de 2e plaats. Bodemloze put wallonië heeft geen recht op 99% van onze 'ontwikkelingshulp', er wordt duidelijk niets constructiefs met gedaan :p

Btw op basis van deze grondbeginselen kan ik me best inbeelden dat het VB nog héél wat kiezers kan winnen. Ik kan me in deze nieuwe versie veel meer vinden dan in de oude, en ik ben vast niet de enige :p

basil 6 november 2004 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Annemans is anders best te pruimen en ik zou het alleen maar toejuichen mocht hij FDW de touwtjes uit handen kunnen nemen.

Mijn gedacht!
Met Annemans naar de 40%!:-D

Koenraad Maesschalck 6 november 2004 18:28

Ik vind persoonlijk Annemans maar een mossel. FDW geniet mijn volle vertrouwen. Eén tegen allen! Voor mijn part mag iedereen z'n zegske doen in het VB, zolang FDW maar de touwtjes in handen houdt. 8)

labyrinth 6 november 2004 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door basil
Mijn gedacht!
Met Annemans naar de 40%!:-D

Zeker weten. Volgende keer stem ik VB !
Tenminste één partij die haar beloftes houdt....

AANPASSEN OF OPKRASSEN

:-D

ancapa 6 november 2004 18:55

Het Nederlandse kabinet gaat de strijd aan met het moslimextremisme. Dat blijkt uit verklaringen van vice-premier Gerrit Zalm na afloop van de ministerraad vrijdag.
Zalm verklaarde dat de moord op filmmaker Theo van Gogh een "aanval op de rechtsorde" betekende en sprak van nieuwe ontwikkelingen binnen het moslimextremisme, waarbij religieuze gedachten "vertaald worden naar moord en doodslag". "Dit kunnen wij absoluut niet tolereren. Het kabinet heeft het terrorisme de oorlog verklaard", aldus de vice-minister.

De ministers van justitie en Binnenlandse Zaken zullen begin volgende week het parlement informeren. Daarnaast zal het kabinet nagaan of de huidige wetgeving volstaat om radicaliserende moslims die geweld gebruiken, aan te pakken.

Hij wees onder meer op het onderzoek van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) naar mogelijkheden om mensen met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap te ontnemen als zij zich te buiten zijn gegaan aan ernstige geweldsmisdrijven.

In het kabinet is vrijdag ook gesproken over het aanpakken van de El Tawheed moskee in Amsterdam, waar onder meer ook de verdachte van de moord op Van Gogh, Mohammed B., regelmatig kwam. Zalm wilde niet ingaan op details, maar gaf aan dat er nog geen besluit is gevallen. Het kabinet wil verder nadrukkelijk in gesprek blijven met moslimorganisaties, om samen radicaliserende extremisten aan te pakken.

Brugge Veilig en Leefbaar 6 november 2004 19:03

Volgens Annemans in "Het Nieuwsblad" worden enkel de scherpe kantjes afgevijld: "Er blijft nog genoeg vuil over om het volk in te pakken". Prachtig !
En wat gedacht van het overboord gooien van de standpunten i.v.m. waarden en normen ? En het afzweren van het solidarisme...
Een heerlijke dag... :lol:

driewerf 6 november 2004 19:12

*geschrapt*

cor 6 november 2004 19:15

Wat is het verschil tussen het Vuil Blok en een windwijzer?

Verschil?

Seba 6 november 2004 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Ik vind persoonlijk Annemans maar een mossel. FDW geniet mijn volle vertrouwen. Eén tegen allen! Voor mijn part mag iedereen z'n zegske doen in het VB, zolang FDW maar de touwtjes in handen houdt. 8)

ik had wel gedacht dat u meer iemand bent die het moet hebben van ongenuanceerd, populistisch en geregeld racistisch gezwam van FDW...:lol:

Pietje 6 november 2004 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Ik vind persoonlijk Annemans maar een mossel. FDW geniet mijn volle vertrouwen. Eén tegen allen! Voor mijn part mag iedereen z'n zegske doen in het VB, zolang FDW maar de touwtjes in handen houdt.

Waarom verbaast mij dat niet ?? :?

Koenraad Maesschalck 6 november 2004 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
ik had wel gedacht dat u meer iemand bent die het moet hebben van ongenuanceerd, populistisch en geregeld racistisch gezwam van FDW...:lol:

Tja, wij zijn nu eenmaal de 'Stem van het Volk' hé! :twisted:

Overigens werd FDW nooit veroordeeld voor racisme, dus dat hij racistische uitspraken zou doen is pure laster vanwege jou.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be