Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Op 6 jaar tijd dubbeldeksnelwegtunnel onder Maastricht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236196)

Micele 12 december 2016 10:39

Op 6 jaar tijd dubbeldeksnelwegtunnel onder Maastricht
 
Unicum in Europa. Waar? Op 5 km van de Belgische grens.
Dubbeldek-snelwegtunnel, 4x2 rijstroken tot 2,6 km onder de stad door, uitgegraven tunnel en weer dichtgegooid (cut & cover-methode)...

Deze week opent de A2-tunnel onder Maastricht:
http://www.a2maastricht.nl/nl/nieuws...dertunnel.aspx

Citaat:

https://www.wegenwiki.nl/Koning_Willem-Alexandertunnel

De Koning Willem-Alexandertunnel is een in aanleg zijnde dubbeldeks tunnel in Nederland, als onderdeel van de autosnelweg A2 en de niet-autosnelweg N2 in Maastricht. Deze tunnel gaat de gelijkvloerse N2 door Maastricht vervangen en wordt tussen 2011 en 2016 gebouwd. De tunnel krijgt een parallelstructuur die boven elkaar loopt. De tunnel wordt maximaal 2,6 kilometer lang (het laagste dek).

Kenmerken

De Koning Willem-Alexandertunnel heeft een ontwerp dat verder in Nederland en Europa ongebruikelijk is. Het is een dubbellaags tunnel met 4x2 rijstroken, met twee buizen op de bovenste laag voor lokaal verkeer met een bestemming of herkomst in Maastricht, en twee onderste buizen voor doorgaand verkeer. Vanaf het knooppunt Kruisdonk lopen 10 rijstroken over een parallelstructuur, waarvan er 8 doorlopend zijn vanaf de aansluiting Maastricht-Centrum Noord. Vanaf deze aansluiting kan men enkel de parallelbaan op. Dit geldt ook voor de aansluiting Maastricht-Centrum Zuid, het voormalige knooppunt Europaplein. Bovenop komen 2x2 parallelstroken voor verkeer dat in Maastricht moet zijn. Daaronder komen 2x2 rijstroken voor doorgaand verkeer vanuit Eindhoven naar Liège vice versa. Aan de zuidkant van de tunnel is de aansluiting met de N278 (voormalig knooppunt Europaplein). Deze aansluiting is ongebruikelijk vormgegeven als een vervormde half-turbine, waarbij men vanuit de tunnel scherp terugdraait naar de N278. Voor deze structuur is gekozen om al het kruisend verkeer op de N278 via één in plaats van twee kruisingen met verkeerslichten af te wikkelen.[1] In de tunnel is mobiel internet mogelijk. Het project kostte € 623 miljoen, inclusief een regionale bijdrage van € 144 miljoen voor lokale ontwikkeling.[2]

Maximumsnelheid
De maximumsnelheid in de tunnel is 100 km/h voor de onderste tunnelbuizen, waar doorgaand verkeer van Eindhoven naar Liège rijdt, en 80 km/h in de bovenste tunnelbuizen voor lokaal verkeer met een bestemming of herkomst in Maastricht.

Unicum

De Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht is de eerste dubbeldeks/dubbellaags tunnel van Europa die toegankelijk wordt voor al het verkeer. In Paris, Frankrijk is in 2010 en 2011 een dubbeldekstunnel als onderdeel van de A86 opengesteld (Duplex A86), maar deze bestaat uit slechts één buis en heeft een doorrijhoogte van 2 meter. Die tunnel is daarmee niet geschikt voor vrachtverkeer en hogere bestelbussen. Hetzelfde geldt voor de in aanleg zijnde Eurasia Tunnel in Istanbul. De A2-tunnel in Maastricht wordt de eerste dubbeldekstunnel van Europa die reguliere snelwegafmetingen heeft. Een ander vergelijkbaar project is de tunnel in de State Route 99 in Seattle, waar een dubbeldeks geboorde tunnel komt. De tunnel in Maastricht is echter niet geboord, maar van de cut & cover-methode. De doorrijhoogte in de tunnel is 4,7 meter. Hiermee worden problemen met de hoogtedetectie zoals bij de Roertunnel vermeden.
Kan Vlaanderen enkel maar van dromen wat de "Oost-Limburgers" op relatief korte tijd (~ 6 jaar van ontwerp tot opening) klaarspeelden...
https://www.youtube.com/watch?v=WTBF6r2uIa0

Anna List 12 december 2016 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8315549)
Unicum in Europa. Waar? Op 5 km van de Belgische grens.
Dubbeldek-snelwegtunnel 4x2 rijstroken 2,6 km onder de stad door, uitgegraven tunnel en weer dichtgegooid, boven de tunnel kan de stad uitbreiden + deels groene zone.

Deze week opent de A2-tunnel onder Maastricht:
http://www.a2maastricht.nl/nl/nieuws...dertunnel.aspx



Kan Vlaanderen enkel maar van dromen wat de "Oost-Limburgers" op relatief korte tijd (~ 6 jaar van ontwerp tot opening) klaarspeelden...
https://www.youtube.com/watch?v=WTBF6r2uIa0

²

De schoofzak 12 december 2016 11:40

We kunnen enkel maar dromen van zo weinig staatsschuld dat er centen voor zo'n project ingezet kunnen worden.

Maar ja, "deuren en vesters", wafelijzers, levenslange werkloosheidsvergoedingen, duizenden ambtenaren aanwerven alleen om de werkloosheid te verlichten terwijl er voor die gasten geen werk was ....

.

Schelfie 12 december 2016 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8315549)
Unicum in Europa. Waar? Op 5 km van de Belgische grens.
Dubbeldek-snelwegtunnel, 4x2 rijstroken tot 2,6 km onder de stad door, uitgegraven tunnel en weer dichtgegooid (cut & cover-methode)...

Deze week opent de A2-tunnel onder Maastricht:
http://www.a2maastricht.nl/nl/nieuws...dertunnel.aspx



Kan Vlaanderen enkel maar van dromen wat de "Oost-Limburgers" op relatief korte tijd (~ 6 jaar van ontwerp tot opening) klaarspeelden...
https://www.youtube.com/watch?v=WTBF6r2uIa0

Waarschijnlijk krijg je in België eerst alle milieugroepen op je dak dat de eerste 20 jaar gaan procederen tegen de mogelijke schade dat deze tunnel kan doen tegen de habitat van de mol en de regenworm.

Als dat daarna gebeurd is, is het de tijd voor de verschillende buurtcomités om wereldvreemde alternatieven te geven, en als ze hun zin niet krijgen dan maar eveneens tot in het oneindige procederen wegens "geluidshinder", "fijn stof" en ander gezaag.

Tavek 12 december 2016 14:35

Een tunnel heeft net als voordeel dat lawaai en fijn stof geen probleem zijn Schelfie.

Schelfie 12 december 2016 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8315875)
Een tunnel heeft net als voordeel dat lawaai en fijn stof geen probleem zijn Schelfie.

Waar wachten ze dan op om eindelijk die verdomde Oosterweel in orde te maken, en die Ring (en die van Brussel) eindelijk eens rond te maken?

Neen, elke keer weer vindt 1 of andere paljas wel een excuus om alles voor de zoveelste keer op lange baan te schuiven.

Wat ik duidelijk wou maken is dat er een moment moet zijn dat men de knoop definitef doorhakt en er eindelijk werk van moet maken...

Anna List 12 december 2016 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8315875)
Een tunnel heeft net als voordeel dat lawaai en fijn stof geen probleem zijn Schelfie.

tunnels doen immers het fijn stof op miraculeuze wijze verdwijnen.

Schelfie 12 december 2016 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8315922)
tunnels doen immers het fijn stof op miraculeuze wijze verdwijnen.

Wist je dat dan niet?

Aurora_Borealis 12 december 2016 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8315922)
tunnels doen immers het fijn stof op miraculeuze wijze verdwijnen.

De afgezogen lucht uit de tunnel kan je wel door filters laten passeren om het fijn stof en NOx af te vangen. Voorbeelden genoeg (de M30 in Madrid en tal van tunnels in Japan en Noorwegen)...

Klein Licht 12 december 2016 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 8315920)
Waar wachten ze dan op om eindelijk die verdomde Oosterweel in orde te maken, en die Ring (en die van Brussel) eindelijk eens rond te maken?

Wel, onze politiekers hadden vooraf al beloofd dat bepaalde bouwfirma's een viaduct mochten bouwen, in ruil voor een blanco cheque. (bron)

Als er plots geswitched moet worden naar een tunnel moeten ze hun corrupt gesjoemel opnieuw gaan doen.

Micele 12 december 2016 19:26

In Limburg wachten ze al 40 jaar op een ondertunneling van de N74 op twee plaatsen, onder Houthalen en Helchteren. Zou dan ook een open tunnel worden en daarna dichtgegooid, de plannen waren er al rond 2001, wijlen S. Stevaert en ook Dewael.

De autoweg A24/N74 of Noord-Zuid (120 kmh) kan dan doorgetrokken worden tot op de E314-aansluiting (wel met nieuw snelwegknooppunt).

Het omleidingstracé - wat de "Vlaamse stilstandsregering" door de strot willen rammen sinds 2008 - is nog altijd niet goedgekeurd, wat ze ook proberen, maar wslk willen ze het niet en willen enkel maar tijd winnen ofzo...

Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140728_01195763
...
40 jaar gekibbel

De mensen van Lillo, de Standaard en de Lindeman benadrukken dat ze niet tegen een oplossing zijn voor het Noord-Zuiddossier. ‘We willen een snelle, goedkope en vooral juridisch zekere oplossing, die voor alle mensen van Houthalen-Helchteren aanvaardbaar is en een einde maakt aan meer dan 40 jaar politiek gekibbel. Het doortochttracé met deels ondertunneling van de Grote Baan blijft de enige juiste oplossing.’
Citaat:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/2....eren/1.1243454

zo 15/04/2012 - 23:56

De lokale verkiezingen van 2006 gingen in Houthalen-Helchteren overwegend over de omleidingsweg of de ondertunneling van de noord-zuidverbinding. En de kans is groot dat ze daar in 2012 nog steeds over gaan.

De Grote Baan snijdt de dorpscentra van Houthalen en Helchteren letterlijk en figuurlijk in twee. En ook al besliste de Vlaamse regering dat de omleidingsweg er komt, de rechtszaken volgen elkaar in snel tempo op. En dus is nog geen meter van de omleiding gelegd de voorbije zes jaar, en er is ook geen meter tunnel gegraven. Dat waren nochtans de twee scenario’s om de verkeerproblemen in en rond beide dorpskernen op te lossen.

In de lokale "regenboogcoalitie" in Houthalen-Helchteren sloten voor- en tegenstanders van beide scenario’s een pakt met elkaar. Voor de groenen kon de omleiding als er geen alternatief was en als er voldoende compensaties kwamen voor de verloren natuur. Voor de lokale partij Om-Nu! - de grote verdediger van de omleiding - kon een tunnel alleen als Europa de omleiding zou verbieden.
De RvS en Europa heeft de omleiding verboden... en?
http://community.dewereldmorgen.be/b...verbinding-n74

Hééél lange baard... het gekibbel gaat rustig verder:
https://www.vlaamsparlement.be/plena...erslag/1052514

dpg 13 december 2016 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8316201)
In Limburg wachten ze al 40 jaar ....

Als de Limburgers zo achterlijk blijven om tegen alles bezwaar in te dienen dan zal het nog eens 40 jaar duren.

Tavek 13 december 2016 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8315922)
tunnels doen immers het fijn stof op miraculeuze wijze verdwijnen.

Aangezien je de tunnel moet ventilleren en je daar filters voor kan hangen, of zelfs gewoon een waterscherm, is fijn stof voor de omwonenden geen probleem meer als er een tunnel is.

Henri1 13 december 2016 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8315549)
Unicum in Europa. Waar? Op 5 km van de Belgische grens.
Dubbeldek-snelwegtunnel, 4x2 rijstroken tot 2,6 km onder de stad door, uitgegraven tunnel en weer dichtgegooid (cut & cover-methode)...

Deze week opent de A2-tunnel onder Maastricht:
http://www.a2maastricht.nl/nl/nieuws...dertunnel.aspx



Kan Vlaanderen enkel maar van dromen wat de "Oost-Limburgers" op relatief korte tijd (~ 6 jaar van ontwerp tot opening) klaarspeelden...
https://www.youtube.com/watch?v=WTBF6r2uIa0

Dar zijn jaren en jaren file-leed aan voorafgegaan.

Henri1 13 december 2016 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8315985)
De afgezogen lucht uit de tunnel kan je wel door filters laten passeren om het fijn stof en NOx af te vangen. Voorbeelden genoeg (de M30 in Madrid en tal van tunnels in Japan en Noorwegen)...

Met welke filters ga je dat fijn stof vangen ?

Aurora_Borealis 13 december 2016 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8317370)
Met welke filters ga je dat fijn stof vangen ?

Elektrostatische precipitatoren, komt het meest voor in tunnels met luchtreiniging. Die halen wel >95 % van PM10 en tussen de 50~90 % van PM2.5 eruit.

Micele 13 december 2016 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8317367)
Dar zijn jaren en jaren file-leed aan voorafgegaan.

Idd, ook ongevallen en extra vervuiling. (want stilstaand verkeer vervuilt het meeste)

Maar nu hebben ze wel een unieke dubbeldek tunnel onder de stad door, wat ook extra groene en rustige ruimte bovenop de 2,5 km lange tunnel kan betekenen (volgens de tekeningen zijn ze dat van plan).

Jan van den Berghe 13 december 2016 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8315616)
We kunnen enkel maar dromen van zo weinig staatsschuld dat er centen voor zo'n project ingezet kunnen worden.

Maar ja, "deuren en vesters", wafelijzers, levenslange werkloosheidsvergoedingen, duizenden ambtenaren aanwerven alleen om de werkloosheid te verlichten terwijl er voor die gasten geen werk was ....

.

Welke overheid neemt ambtenaren aan "alleen om de werkloosheid te verlichten"?

Jan van den Berghe 13 december 2016 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8315985)
De afgezogen lucht uit de tunnel kan je wel door filters laten passeren om het fijn stof en NOx af te vangen. Voorbeelden genoeg (de M30 in Madrid en tal van tunnels in Japan en Noorwegen)...

Wat gebeurt er dan later met al het fijn stof dat in die filters terechtkomt? Wordt dat naar de maan gekatapulteerd of zo?

Aurora_Borealis 13 december 2016 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8317457)
Wat gebeurt er dan later met al het fijn stof dat in die filters terechtkomt? Wordt dat naar de maan gekatapulteerd of zo?

Elektrostatische filters zijn standaard bij veel industriële rookgasreinigingsprocessen. Bij regenereren van een ESP kan het (vaste) fijn stof, net zoals vliegas, thermisch voorbehandeld worden en ofwel als toeslagstof in beton worden verwerkt, ofwel afgevoerd naar deponie cat. I.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be