Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   DAB en DVB i.p.v. FM en Televisie ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236543)

Henri1 30 december 2016 12:34

DAB en DVB i.p.v. FM en Televisie ?

Overal duiken berichten op dat bepaalde kabelaanbieders gaan stoppen met het aanbieden van analoog materiaal.
Ook van het verdwijnen van de Etherverbindingen is er sprake.
Wat is er nu vanaan ?
Moeten we binnenkort onze oudere TV's en gekoesterde Vintage tuners op het stort gaan smijten ?

Digitaal is alles beter zegt men.
Ik heb dat fabeltje al meermaals uit de wereld geholpen door het rechtstreeks vergelijken van een analoge en digitale bron (CD versus 26 cm Tapedeck).

schaakspeler 30 december 2016 14:03

TV die alleen analoog ontvangt kan je bijna weggooien. Voor zover ik weet verdelen alleen kabelaanbieders voorlopig nog enkele kanalen analoog. DVB-C, DVB-S en DVB-T zijn toch betere digitale alternatieven. De laatste twee zijn bovendien grotendeels gratis.
FM radio's zie ik niet meteen verdwijnen.

Dadeemelee 30 december 2016 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler (Bericht 8333349)
TV die alleen analoog ontvangt kan je bijna weggooien. Voor zover ik weet verdelen alleen kabelaanbieders voorlopig nog enkele kanalen analoog. DVB-C, DVB-S en DVB-T zijn toch betere digitale alternatieven. De laatste twee zijn bovendien grotendeels gratis.

DAB radio's zijn nochtans stukken beter van ontvangst dan FM, zeker voor draagbare toestellen. Altijd perfect geluid en geen storingen.
Ze zijn zelfs niet zo duur.

Eigenaardig dat ze niet doorbreken.

ps. Als ze stoppen met FM kan je nog altijd een D/A converter aan je vintage tuner hangen.

Wapper 30 december 2016 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8333368)
DAB radio's zijn nochtans stukken beter van ontvangst dan FM, zeker voor draagbare toestellen. Altijd perfect geluid en geen storingen.
Ze zijn zelfs niet zo duur.

Eigenaardig dat ze niet doorbreken.

In stedelijk gebied klopt dat, daar buiten is het huilen met de pet op.
Ik moet vanachter in de tuin gaan hokken om DAB zonder geflutter te kunnen ontvangen. Voor gewone FM geen probleem: met dezelfde dual-mode ontvanger, ook binnenshuis. Het dekkingsverhaal van de VRT is een sprookje.

Dadeemelee 30 december 2016 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8333390)
In stedelijk gebied klopt dat, daar buiten is het huilen met de pet op.
Ik moet vanachter in de tuin gaan hokken om DAB zonder geflutter te kunnen ontvangen. Voor gewone FM geen probleem: met dezelfde dual-mode ontvanger, ook binnenshuis. Het dekkingsverhaal van de VRT is een sprookje.

Hier is het juist andersom. Met FM altijd plaatsje zoeken en draaien met de antenne. Met DAB geen probleem. Is nochtans landelijke gemeente, nuja landelijk.

Henri1 30 december 2016 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8333368)

ps. Als ze stoppen met FM kan je nog altijd een D/A converter aan je vintage tuner hangen.

Bestaat dat dan ?
Een DAB ---> RF convertor ?

Dadeemelee 30 december 2016 14:54

http://www.conrad.be/ce/nl/product/3...f=searchDetail

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8333401)
Bestaat dat dan ?
Een DAB ---> RF convertor ?

Is wel niet goedkoop

Skobelev 30 december 2016 15:43

OP de midden of lange golf valt ook niet veel meer te ontvangen :-(

BBC world service in de auto....is eigenlijk niet meer te doen. :-(

fuck

Universalia 30 december 2016 16:04

Tjah, analoog verdwijnt inderdaad stilaan ... Het analoge signaal verdwijnt

Had er iemand wat anders verwacht misschien?

Radio ... via de PC dan maar :cheer:

Wapper 30 december 2016 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8333398)
Hier is het juist andersom. Met FM altijd plaatsje zoeken en draaien met de antenne. Met DAB geen probleem. Is nochtans landelijke gemeente, nuja landelijk.

Voor mijn pensioen werkte ik op Agfa.
Daar was de ontvangst overal prima, zelfs met een extra binnenmuur.
Ik woon op 6.5km in vogelvlucht naar het zuiden, en daar is het zoals ik eerder schetste. DAB op zich is een prachtig concept, maar de vrt heeft onvoldoende steunzenders geplaatst. Ik heb hun technische dienst daar meer dan 5 jaar geleden over aangesproken, en toen kwam de aap uit de mouw: de theoretische signaalsterkte/dekkingsgraad is berekend voor een buitenantenne op het dak....

Wapper 30 december 2016 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8333465)
OP de midden of lange golf valt ook niet veel meer te ontvangen :-(

BBC world service in de auto....is eigenlijk niet meer te doen. :-(

fuck

Je bedoelt de 198KHz? Daarvan hebben ze enkele jaren geleden het uitgangsvermogen en de modulatie gehalveerd, om de eindbuizen te sparen.
Het zijn de laatste, profiteer ervan...

Skobelev 30 december 2016 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8333576)
Je bedoelt de 198KHz? Daarvan hebben ze enkele jaren geleden het uitgangsvermogen en de modulatie gehalveerd, om de eindbuizen te sparen.
Het zijn de laatste, profiteer ervan...

Yep

Vandaar.:?

Is er een alternatief voor in de wagen?

'k heb nog buizen liggen, ze mogen ze hebben. ;-) DY87 is zo eentje dat me meteen in het hoofd schiet.

Libro 30 december 2016 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler (Bericht 8333349)

Men is, dacht ik, van plan om in 2020 volledig met FM te stoppen.

Eduard Khil 30 december 2016 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8333213)
Overal duiken berichten op dat bepaalde kabelaanbieders gaan stoppen met het aanbieden van analoog materiaal.
Ook van het verdwijnen van de Etherverbindingen is er sprake.
Wat is er nu vanaan ?
Moeten we binnenkort onze oudere TV's en gekoesterde Vintage tuners op het stort gaan smijten ?

Digitaal is alles beter zegt men.
Ik heb dat fabeltje al meermaals uit de wereld geholpen door het rechtstreeks vergelijken van een analoge en digitale bron (CD versus 26 cm Tapedeck).

oei Rikske, bang dat ge radio milles collines niet maar gaat kunnen ontvangen? :lol:

Henri1 31 december 2016 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8333766)
oei Rikske, bang dat ge radio milles collines niet maar gaat kunnen ontvangen? :lol:

U bent ook fan ?

cookie monster 1 januari 2017 00:51

http://fmscan.org

kelt 7 januari 2017 09:02

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cu...edia/1.2860917

Blijkbaar zullen de Noren de eersten zijn om te stoppen met FM-uitzendingen.
Radioprogrammas (LUISTERT eigenlijk nog iemand,of is het gewoon maar het achtergrondgeruis in de werkplaats zoals in mijn geval?-) zullen straks uitsluitend in onberispelijke digitale perfectie doorgegeven worden....

Uiterraard biedt de oude AM- en FM-technologie en het feit dat ze te verwezenlijken zijn met "klassieke" electronische componenten die ,zoals bewezen is,vele decennia functioneel blijven,mogelijkheden voor "independent media".... ;-)

Henri1 7 januari 2017 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8340392)
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cu...edia/1.2860917

Blijkbaar zullen de Noren de eersten zijn om te stoppen met FM-uitzendingen.
Radioprogrammas (LUISTERT eigenlijk nog iemand,of is het gewoon maar het achtergrondgeruis in de werkplaats zoals in mijn geval?-) zullen straks uitsluitend in onberispelijke digitale perfectie doorgegeven worden....

Uiterraard biedt de oude AM- en FM-technologie en het feit dat ze te verwezenlijken zijn met "klassieke" electronische componenten die ,zoals bewezen is,vele decennia functioneel blijven,mogelijkheden voor "independent media".... ;-)

De onberispelijke digitale perfectie is een illusie / Fabeltje.

De sample rate laat dat gewoon niet toe.
Vooral een probleem met "detail" in de hoge frequenties.

Vergelijking 44,1 en 192 KHz

kelt 7 januari 2017 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8340415)
De onberispelijke digitale perfectie is een illusie / Fabeltje.

De sample rate laat dat gewoon niet toe.
Vooral een probleem met "detail" in de hoge frequenties.

Vergelijking 44,1 en 192 KHz

Technisch heeft U helemaal gelijk.Maar audiofielen hadden toch al niks te zoeken op de radio.....

Wat belangrijk is ,is dat de reclames en de "geluidjes" duidelijk herkenbaar zijn.

Dadeemelee 7 januari 2017 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8340441)
Technisch heeft U helemaal gelijk.Maar audiofielen hadden toch al niks te zoeken op de radio.....

Wat belangrijk is ,is dat de reclames en de "geluidjes" duidelijk herkenbaar zijn.

Waar hebben audiofielen nog iets te zoeken behalve op cd?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be