![]() |
DAB en DVB i.p.v. FM en Televisie ?
Overal duiken berichten op dat bepaalde kabelaanbieders gaan stoppen met het aanbieden van analoog materiaal.
Ook van het verdwijnen van de Etherverbindingen is er sprake. Wat is er nu vanaan ? Moeten we binnenkort onze oudere TV's en gekoesterde Vintage tuners op het stort gaan smijten ? Digitaal is alles beter zegt men. Ik heb dat fabeltje al meermaals uit de wereld geholpen door het rechtstreeks vergelijken van een analoge en digitale bron (CD versus 26 cm Tapedeck). |
TV die alleen analoog ontvangt kan je bijna weggooien. Voor zover ik weet verdelen alleen kabelaanbieders voorlopig nog enkele kanalen analoog. DVB-C, DVB-S en DVB-T zijn toch betere digitale alternatieven. De laatste twee zijn bovendien grotendeels gratis.
FM radio's zie ik niet meteen verdwijnen. |
Citaat:
Ze zijn zelfs niet zo duur. Eigenaardig dat ze niet doorbreken. ps. Als ze stoppen met FM kan je nog altijd een D/A converter aan je vintage tuner hangen. |
Citaat:
Ik moet vanachter in de tuin gaan hokken om DAB zonder geflutter te kunnen ontvangen. Voor gewone FM geen probleem: met dezelfde dual-mode ontvanger, ook binnenshuis. Het dekkingsverhaal van de VRT is een sprookje. |
Citaat:
|
Citaat:
Een DAB ---> RF convertor ? |
http://www.conrad.be/ce/nl/product/3...f=searchDetail
Citaat:
|
OP de midden of lange golf valt ook niet veel meer te ontvangen :-(
BBC world service in de auto....is eigenlijk niet meer te doen. :-( fuck |
Tjah, analoog verdwijnt inderdaad stilaan ... Het analoge signaal verdwijnt
Had er iemand wat anders verwacht misschien? Radio ... via de PC dan maar :cheer: |
Citaat:
Daar was de ontvangst overal prima, zelfs met een extra binnenmuur. Ik woon op 6.5km in vogelvlucht naar het zuiden, en daar is het zoals ik eerder schetste. DAB op zich is een prachtig concept, maar de vrt heeft onvoldoende steunzenders geplaatst. Ik heb hun technische dienst daar meer dan 5 jaar geleden over aangesproken, en toen kwam de aap uit de mouw: de theoretische signaalsterkte/dekkingsgraad is berekend voor een buitenantenne op het dak.... |
Citaat:
Het zijn de laatste, profiteer ervan... |
Citaat:
Vandaar.:? Is er een alternatief voor in de wagen? 'k heb nog buizen liggen, ze mogen ze hebben. ;-) DY87 is zo eentje dat me meteen in het hoofd schiet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cu...edia/1.2860917
Blijkbaar zullen de Noren de eersten zijn om te stoppen met FM-uitzendingen. Radioprogrammas (LUISTERT eigenlijk nog iemand,of is het gewoon maar het achtergrondgeruis in de werkplaats zoals in mijn geval?-) zullen straks uitsluitend in onberispelijke digitale perfectie doorgegeven worden.... Uiterraard biedt de oude AM- en FM-technologie en het feit dat ze te verwezenlijken zijn met "klassieke" electronische componenten die ,zoals bewezen is,vele decennia functioneel blijven,mogelijkheden voor "independent media".... ;-) |
Citaat:
De sample rate laat dat gewoon niet toe. Vooral een probleem met "detail" in de hoge frequenties. Vergelijking 44,1 en 192 KHz ![]() |
Citaat:
Wat belangrijk is ,is dat de reclames en de "geluidjes" duidelijk herkenbaar zijn. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be