![]() |
Tijd en bewustzijn
Is alles wat wij kunnen voelen, beleven of denken iets meer dan een subjectieve beleving van het verstrijken der tijd?
Ik denk het niet. Bewustzijn is het (subjectief) gewaarworden van het verstrijken der tijd. De tijd verstrijkt voor alle materie, maar slechts weinig materie beleeft dat bewust. Wij voelen de beweging van het universum, het uitdijen van het heelal, in elke seconde dat we bestaan. Toch wel speciaal. ![]() |
![]() |
Citaat:
|
De tijd gaat snel , dus gebruik hem wel :)
![]() Ik ben meer een dagplukker ;) |
Tuurlijk. Maar mijn kat voelt dat ook.
|
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=QERJOL7iYlE https://www.youtube.com/results?sear...+to+the+future :) |
Eerst van zijn oren maken dat de flikken van Keulen racistisch zijn en nu een diepzinnige filosofische beschouwing: is de account van Thuleander gehackt?
|
Citaat:
Er is niet alleen maar tijd. En we kunnen tijd en ruimte alleen maar subjectief beleven omdat beide ook objectief bestaan. En behalve tijd en ruimte zijn er ook nog de eeuwigheid en oneindigheid van Gods Hemelrijk. Ook deze behoort tot ons bewustzijn en is boven het tijdelijke verheven en de eindigheid verheven. Citaat:
En de mens bezit ook een objectief bewustzijn. Citaat:
Citaat:
Alleen het heelal zelf heeft geen bewustzijn. Het heelal wordt pas tot bewustzijn in ons. |
Citaat:
Daar leven wij op... |
Citaat:
|
Citaat:
Ieder "ik" ervaart en zit gevangen in een constant variërend "hier en nu". Zelfs primitieve dieren zoals kwallen of wormen hebben die subjectieve beleving. De grote vraag blijft waaruit dat bewustzijn bestaat. Als het niet meer is dan een proces dat zich afspeelt in ieder actief zenuwnetwerk is het in feite niets. Zelfs als je er superpositie en verstrengeling uit kwantumfysica bijhaalt krijg je nog geen onsterfelijke ziel. Omgekeerd zou je die processen dan moeten kunnen "transplanteren" naar een (nog onbestaande) computer en zo potentiëel onsterfelijk worden. Allemaal zeer interessant. |
|
Citaat:
Gamen enzo. Vluchten in nepwerelden. Maar zelfbedrog natuurlijk. Een bot dat het systeem u toewerpt opdat ge uw tijd verkwanselt op een manier die het systeem niet schaadt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik dacht dat Thuleander met zijn OP wat meer belangstelling verwacht had.
De tijd is duidelijk nog niet rijp voor allen, @Thuleander. :D Mss vanaf morgen wel! LOL |
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be