Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Reizigers belbus in Limburg bijna gehalveerd... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236651)

Micele 5 januari 2017 13:41

Reizigers belbus in Limburg bijna gehalveerd...
 
De reden waarom lees je hieronder, Ben Zwets legt het ook uit als "goede huisvader". Sp.a klaagt natuurlijk.

Enkel in Limburg is al een nieuw reservatiesysteem Cover ingevoerd waardoor veel belbusgebruikers afhaken, blijkbaar is er ook flink gesnoeid in het aanbod. Andere provincies kennen namelijk die enorme daling niet.

Citaat:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170104_0...jna-gehalveerd

“AANTAL BELBUSREIZIGERS IN LIMBURG BIJNA GEHALVEERD”

Sp.a Limburg: "Vlaamse regering duwt de belbus richting afgrond"

HASSELT - Sinds de invoering van het nieuwe reservatiesysteem voor de belbus in juni 2016 is het aantal reizigers van belbussen in Limburg bijna gehalveerd tot goed 19.000 per maand. Bovendien komt 65 procent van alle klachten over de belbus uit onze provincie. Dat zeggen de sp.a-parlementsleden Peter Vanvelthoven en Els Robeyns op basis van officiële cijfers. Om de klachten te bundelen hebben ze zopas een Facebookgroep opgericht. “De daling is logisch, net omdat we erin geslaagd zijn om veel meer mensen opnieuw naar het reguliere aanbod te leiden”, reageert Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA).

Sinds juni 2016 maakt De Lijn gebruik van de nieuwe reservatie- en planningstool Cover. Er bestaan geen vaste routes en dienstregeling meer. Afhankelijk van de verplaatsing die je wil maken, zoekt het nieuwe systeem de meest geschikte oplossing: zo kan het je doorverwijzen naar een belbus, maar even goed naar een vaste lijn, een combinatie van belbus en vaste lijn of zelfs een combinatie met de trein.

“Cijfers tonen aan dat het aantal reizigers drastisch verminderd is, niet in het minst in Limburg waar de belbus voor heel wat mensen vaak het enige alternatief is”, zeggen de sp.a-volksvertegenwoordigers Els Robeyns en Peter Vanvelthoven. “Dit slecht werkende systeem is opnieuw een kaakslag voor de Limburgse mobiliteit en dat kunnen we missen als kiespijn.”

Bijna halvering

Els Robeyns vroeg de reizigersaantallen op bij bevoegd minister Ben Weyts. Om geen vertekend beeld te geven werden de zomermaanden juli en augustus uit de cijfers gehouden. “Sinds het nieuwe systeem Cover operationeel is, is het aantal reizigers van de belbuscentrale in Limburg gedaald van gemiddeld 33.964 tot 19.267 reizigers per maand. Dat is ruim 43 procent, of bijna een halvering”, zegt Vlaams Parlementslid Els Robeyns. “Het nieuwe systeem zorgt er dus voor dat een pak reizigers in de kou blijven staan. Immers, het aantal reizigers in West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant, waar het nieuwe systeem nog niet werd ingevoerd, blijft op hetzelfde niveau. Kortom, het is duidelijk dat de kwaliteit van de dienstverlening enorm inboet.”

Ook het aantal klachten swingt de pan uit. “Maar liefst 65 procent van de klachten komen uit Limburg”, zegt Peter Vanvelthoven, Kamerlid en voorzitter van sp.a Limburg. “Als politici worden wij daar dagelijks over aangesproken: een oudere man kan zijn partner die in een rusthuis verblijft, niet meer dagelijks bezoeken omdat de belbus vaak niet beschikbaar is. Reizigers die vroeger 15 minuten deden over een rit, worden nu gedwongen om één of meerdere reguliere lijnbussen te nemen. De klachten zijn legio.”

Facebookpagina

De vermindering van het aantal reizigers en het snoeien in het aanbod van de belbus is voor de Limburgse socialisten een duidelijke strategie om de belbus af te schaffen. “Daarom hebben we een Facebookpagina ‘Red de belbus’ aangemaakt, waarop iedereen zijn positieve en negatieve ervaringen kan uitwisselen. Die zullen we dan bundelen en aan de minister overmaken, zodat hij met eigen ogen kan zien hoe belangrijk de belbus voor Limburg wel is”, besluiten Robeyns en Vanvelthoven.

“Logische daling”

Minister Weyts herhaalt het standpunt dat hij eerder in de commissie gaf. “Sinds de invoering van Cover is het aantal belbusreserveringen licht gedaald, net omdat we erin geslaagd zijn om veel meer mensen weer toe te leiden naar het reguliere aanbod, wat toch altijd de bedoeling moet blijven”, zegt de minister. “Daarnaast wil ik dat belastinggeld ook in deze efficiënt wordt ingezet. Wanneer er andere oplossingen voor verplaatsingen mogelijk zijn – namelijk via het reguliere aanbod – verkiezen we die in de plaats van een duurdere oplossing. Dat is onze verdomde plicht als goede huisvader.”
Uitleg Cover: http://www.riemst.be/inwonersinfo/ni...werking-belbus

Dadeemelee 5 januari 2017 14:14

Belbus? Bestaat dat nog? Dat is bijna overal afgeschaft wegens veel te duur.

reservespeler 5 januari 2017 14:22

We gaan naar een systeem van taxi's.
De overheid legt een beetje bij.
Veel goedkoper dan de belbus.

Zeus 5 januari 2017 14:50

Limburg is een achterlijke provincie.

Bobke 5 januari 2017 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8338668)
We gaan naar een systeem van taxi's.
De overheid legt een beetje bij.
Veel goedkoper dan de belbus.

En wellichr sneller.

Jan van den Berghe 5 januari 2017 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8338637)
De reden waarom lees je hieronder, Ben Zwets legt het ook uit als "goede huisvader". Sp.a klaagt natuurlijk.

Het hele belbusverhaal is prachtig als je niet naar de centen kijkt die erdoor werden opgeslokt.

reservespeler 6 januari 2017 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8338710)
En wellichr sneller.

Waarschijnlijk wel.

Er is een heel "De Lijn" plan in de maak.

De gemeentes krijgen meer inspraak (in regio's), waardoor vervoer op maat weeral een beetje dichter bij komt.
Het zal natuurlijk openbaar vervoer blijven met geregelde tijden.

De Lijn zal meer en meer moeten inspelen op de grote- en interregionale lijnen.

De testfase is al ingezet in enkele regio's.

fox 6 januari 2017 10:27

De belbus. Een veel te groot vervoersmiddel dat als taxi moet dienen voor de derde leeftijd. Wie verzint zoiets eigenlijk?

Bobke 6 januari 2017 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8339228)
De belbus. Een veel te groot vervoersmiddel dat als taxi moet dienen voor de derde leeftijd. Wie verzint zoiets eigenlijk?

Ik elk geval kleiner dan een gewone bus die leeg rondrijdt.
Maar inderdaad waarom geen kleinere wagen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be