Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Voorlopig zuinigste EV verbruikt 15,5 kWh/100 km (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236742)

Micele 10 januari 2017 11:22

Voorlopig zuinigste EV verbruikt 15,5 kWh/100 km
 
Of gemiddeld 25 kWh/100 mi is nu gehaald.

En geraakt met een bescheiden 28 kWh accupack soms meer dan 200 km ver, volgens EPA-norm tot 136 mi/218 km.

Natuurlijk zullen er in de loop van 2017-2018 nog menige electrische auto´s getest worden, maar gemiddeld 15,54 kWh/100 km zal imho toch een tijdje bovenaan op de tabellen blijven staan, want 7,5 % zuiniger dan de 2de in de stand - de lichte BMW i3 - die heeft 27 kwh/100 mi = 17,8 kWh/100 km nodig.

Bron: https://electrek.co/2016/11/21/hyund...ctric-car-epa/



Test van de Hyundai Ioniq EV in de winter-Noorwegen en wat de auto voor snufjes heeft om zuinig met de kWh te gaan:
deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU&t=1910s
deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=Oy79PZHXq04

(de Hyundai Ionic EV staat in de BE-katalogus 34.999 €, daar gaat nog E-premie van 3500 € vanaf. Prijs is een andere discussie.)

Deze topic gaat uiteraard enkel over een 1e mijlpaal in het verbruik, 25 kWh/100 mi is bovendien een typisch getal. :-)

De link van de volledige EPA-verbruikslijst (2016-2017) waar ik de 2 minst zuinige E-wagens even p/c zet:
Citaat:

https://www.fueleconomy.gov/feg/Powe...0&rowLimit=200My Selections Years: 2016–2017
Vehicle Type: Electric
1. 2017 Hyundai Ioniq Electric Automatic (A1), Electricity
combined city/hwy 25 kWh/100 mi
[...]

40. 2017 Mercedes-Benz B250e Automatic (A1), Electricity
combined city/hwy 40 kWh/100 mi


41. 2016 BYD e6 Automatic (A1), Electricity
combined city/hwy 47 kWh/100 mi
De Benz B250e (B-klasse) wordt sinds 2014 gemaakt en heeft blijkbaar nog altijd een verbruik dat 60 % hoger ligt dan de huidige EV-recordhouder, dit om maar aan te geven wat 3 jaar betekent qua verbruiksverbetering tov "oude EV-techniek-wagens, toevallig een Benz... :oops: "...

Micele 10 januari 2017 12:19

De verbruikscijfers in kWh per 100 km, hieronder een oud verbruiksvb van een Smart Fortwo/alle brandstofversies , mag ondertussen wel eens serieus herzien worden, namelijk totaal achterhaald (zelfs een zware Tesla haalt EPA 20 kWh/100 km). Betreft de andere brandstofversies zal er niet veel veranderd zijn, die zitten wslk op het einde van hun ontwikkeling.


Verbrauchswerte TTW der unterschiedlichen Antriebs- und Kraftstoffarten im smart fortwo
http://www.greengear.de/vergleich-be...rgieverbrauch/

Tavek 10 januari 2017 13:02

Hoe zou het komen....een verbrandingsmotor is wat, pakweg 30-35 % efficient ?
Een e-motor, 90-95 % ? Plus nog wat verliezen in de batterij en dergelijke.

dpg 10 januari 2017 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8343424)
Hoe zou het komen....een verbrandingsmotor is wat, pakweg 30-35 % efficient ?
Een e-motor, 90-95 % ? Plus nog wat verliezen in de batterij en dergelijke.

Maar voor het huidige prijsverschil kan je wel vele liters brandstof kopen.
Om het even of het nu diesel of benzine is.

Tavek 10 januari 2017 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8343450)
Maar voor het huidige prijsverschil kan je wel vele liters brandstof kopen.
Om het even of het nu diesel of benzine is.

26.5 kwh is tegen de huidige particuliere stroomprijs 6.5 euro.
diesel = 7.2 euro/ 100 km
benzine = 9 euro / 100 km

Aangezien een moderne Tesla al richting de 20 kWh per 100 km gaat ( = 5 euro) en olieprijzen laag staan (te laag voor trump om in de VS een rendabele olie industrie op poten te zetten) verwacht ik wel dat e-wagens een groot voordeel gaan hebben.

Vergeet niet dat wij in Belgie zoveel betalen voor elentriek. In de VS is de consumentenprijs eerder 100 euro/MWh, wat neerkomt op 2.6 euro/100 km. Dat is spotgoedkoop.

dpg 10 januari 2017 18:40

https://www.adac.de/_mmm/pdf/Wie%20r...s_2_262963.pdf

Kostprijs per kilometer door de ADAC.
Of die actueel is weet ik niet.

Electrisch rijden is nog steeds duurder dan met brandstofrijden.

In die berekeningen zitten ook alle kortingen en premies die electrische wagens krijgen.

Tavek 10 januari 2017 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8343925)
https://www.adac.de/_mmm/pdf/Wie%20r...s_2_262963.pdf

Kostprijs per kilometer door de ADAC.
Of die actueel is weet ik niet.

Electrisch rijden is nog steeds duurder dan met brandstofrijden.

In die berekeningen zitten ook alle kortingen en premies die electrische wagens krijgen.

Ja goed 0.28 euro/kWh is wat overdreven en 1.10 euro per liter diesel is een onderschatting. Je merkt al snel dat deze berekening biased is.

Ook is 15k km per jaar en 4 jaar afschrijving wat aan de lage kant waardoor de kapitaalskost stevig doorweegt. Hebben ze rekening gehouden met de (hoge) restwaarde van een Tesla ?

Tavek 10 januari 2017 19:32

Overigens, KPMG heeft eens een berekening gedaan voor een Tesla op de firma.

De Tesla van 100k kost na 4 jaar...+- 95k netto, dankzij de 120 % inbreng in de vennootschapsbelasting en de zeer lage energiekost (bedrijfstarief). Deze wagen in fossiele variant (100k waarde) kost bijna 150k over die 4 jaar.

Dan weet je snel wat je koop als ondernemer hoor....

dpg 10 januari 2017 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8343988)
Ja goed 0.28 euro/kWh is wat overdreven en 1.10 euro per liter diesel is een onderschatting. Je merkt al snel dat deze berekening biased is.

Ook is 15k km per jaar en 4 jaar afschrijving wat aan de lage kant waardoor de kapitaalskost stevig doorweegt. Hebben ze rekening gehouden met de (hoge) restwaarde van een Tesla ?

Een Tesla krijgt geen premie door de hoge kostprijs, terecht trouwens wie 100k voor een auto over heeft moet geen 4k van de belastingsbetaler er bovenop krijgen.

E-auto´s gaan pas in de markt komen als de prijzen nog meer zakken.
En die prijzen kunnen alleen maar zakken als de accu-prijzen zakken.

Het is maar de vraag of Tesla ooit uit de kosten zal geraken met zijn spiksplinternieuwe accufabriek, is ook de reden waarom de meeste constructeurs zelf niet produceren, maar kopen.

dpg 10 januari 2017 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8344001)
Overigens, KPMG heeft eens een berekening gedaan voor een Tesla op de firma.

De Tesla van 100k kost na 4 jaar...+- 95k netto, dankzij de 120 % inbreng in de vennootschapsbelasting en de zeer lage energiekost (bedrijfstarief). Deze wagen in fossiele variant (100k waarde) kost bijna 150k over die 4 jaar.

Dan weet je snel wat je koop als ondernemer hoor....

Ja als ondernemer.

Tavek 10 januari 2017 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8344012)
Ja als ondernemer.

Ik weet niet of er veel particulieren zijn die rondrijden met een wagen van 100k.....

Bobke 10 januari 2017 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8343424)
Hoe zou het komen....een verbrandingsmotor is wat, pakweg 30-35 % efficient ?
Een e-motor, 90-95 % ? Plus nog wat verliezen in de batterij en dergelijke.

E n om van brandstof E te maken?

Micele 10 januari 2017 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8344019)
E n om van brandstof E te maken?

Vertel verder.

Micele 19 januari 2017 14:24

Hyundai investeert + 3 miljard in de USA.

Citaat:

http://www.marketwatch.com/story/hyu...nts-2017-01-17

SEOUL--Hyundai Motor Co. (005380.SE) said Tuesday it will invest as much as $3.1 billion in its existing U.S. manufacturing facilities, and is considering a new plant in the world's most profitable auto market that would help to create thousands of new jobs.

The South Korean automotive group, which includes affiliate Kia Motors Corp., said it will spend the money over the next five years on research and development of new technologies such as autonomous vehicles and on upgrading existing facilities.

"The U.S. market is crucial to our success as a global auto maker. We will continue to expand our presence in the key market. Our investment will also help the U.S. efforts to create more jobs," Hyundai Motor President Chung Jin-haeng told a group of foreign media reporters.
Ze willen de groeiende EV-markt niet missen (zeker in de compacte klasse kunnen ze met de Ionic EV concurreren met de GM Bolt EV)
bvb een versie Ionic EV met 60 kWh-accupack en dus 11 % zuiniger dan de (GM) Chevrolet Bolt EV.

Micele 9 februari 2017 21:03

Nieuw verbruiksrecord E-wagen?
 
Citaat:

1. 2017 Hyundai Ioniq Electric Automatic (A1), Electricity
combined city/hwy 25 kWh/100 mi
Ionic EV zal zijn verbruiksrecord wslk verliezen aan het Model 3 70D, en de lichtere modellen 60/50 kWh zullen nog ietsje zuiniger moeten zijn:

Citaat:

http://teslamag.de/news/tesla-model3...pelmotor-12387

Tesla testet offenbar Model 3 mit 70 kWh-Akkupaket und Doppelmotor
Posted on 9. Februar 2017

Da das Model 3 circa 20 Prozent kleiner als das Model S ist und einen Strömungswiderstandskoeffizienten von 0,21 haben soll, könnten laut Electrek Durchschnittswerte um 230 Wh pro Meile erreicht werden. Das würde beim Model 3 70D eine Reichweite von circa 304 Meilen (ca. 490 km) pro Akkuladung ermöglichen. Zum Vergleich: Der Chevy Bolt mit deutlich schlechterem cw-Wert schafft 238 Meilen (ca. 380 km) mit einem 60 kWh-Akkupaket.
omgerekend 14,3 kWh/100 km zou dat geven wat meer dan 1 kWh zuiniger zou zijn dan de Hyundai Ionic EV (15,54 kWh/100 km).

De Tesla 3 zou een cd van 0,21 hebben.
De Ionic EV heeft cd 0,24.

kelt 10 februari 2017 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8343988)
Ja goed 0.28 euro/kWh is wat overdreven en 1.10 euro per liter diesel is een onderschatting. Je merkt al snel dat deze berekening biased is.

Ook is 15k km per jaar en 4 jaar afschrijving wat aan de lage kant waardoor de kapitaalskost stevig doorweegt. Hebben ze rekening gehouden met de (hoge) restwaarde van een Tesla ?

Geen slechte vraag.
Maar er moet mee rekening houden dat een versleten of defect accupack eigenlijk een grote hoop restafval vormt,tenzij er economische herstelmogelijkheden zouden zijn.(zoals momenteel vele types fiets-accus kunnen hersteld worden wegens groeiende standaardisering,dankzij,het mag gezegd,de Chinezen)

U zult dan 2 identieke EV's naast elkaar opgesteld zien bij een dealer,en de ene zal de helft schelen in prijs bij de andere,omdat bij die ene het accupack slechts een beperkte capaciteit meer heeft......go figure...

Er is nu,2017 nog steeds geen sprake van standaardisering in bouwvorm van auto-accupacks,en al zeker niet bij tesla,dus zie ik dat als het grootste probleem om ruim vooraf een "restwaarde" te bepalen van een Tesla die,zeg,5 jaar oud is.

Het moet onderhand ook het grootste probleem zijn om de e-car kost nog verder naar beneden te drijven want maintenance is duur als er geen standaardisering is.Dat is overigens ook nog steeds een groot voordeel van de "verbrandingsmotor-technologie").....Het is de reden dat zovele garages nog steeds merk-agnostisch kunnen zijn.

Tavek 10 februari 2017 11:46

Die accus gaan lang, heel lang mee.

Langer als de gemiddelde levensduuur van een brandstofwagen (8-10 jaar).

Micele 10 februari 2017 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8373752)
Er is nu,2017 nog steeds geen sprake van standaardisering in bouwvorm van auto-accupacks,en al zeker niet bij tesla,dus zie ik dat als het grootste probleem om ruim vooraf een "restwaarde" te bepalen van een Tesla die,zeg,5 jaar oud is.

Een autopack is maar een deel van een E-wagen. Natuurlijk is er wat capaciteitsverlies maar die blijkt zeer weinig te zijn volgens de geregistreerde data. Bvb na 200.000 km zou men nog # ca. 93,5 % capaciteit kunnen hebben bij een Tesla S met de huidige 18650-accucellen (Panasonic speciaal voor Tesla) en management, incl koeling/verwarmen voor langere levensduur.

Bron, grafisch, rood is gemiddelde van alle geregistreerden:
Citaat:

https://steinbuch.wordpress.com/2015...radation-data/
Update: Oct 30, 2016. Tesla Motors provides an 8-year infinite mile battery failure warranty but it doesn’t cover degradation. Therefore it is highly relevant for every Tesla driver to know what to expect of the degradation of the capacity over time, because it is equivalent to the range of your car. In the Netherlands, Merijn Coumans is updating on a regular basis, via the Dutch-Belgium Tesla Forum, a file of owners’ data, created by Matteo. The most recent (October 30, 2016) version of the results is displayed below. Detailed explanations are also in the google doc file, as well as at the end of this blogpost. The new files also have data input possibilities for USA and other non-km (i.e. miles) drivers.

To put in into perspective, on a 0-100% scale, it looks like this:

"De restwaarde" van bvb een Tesla wordt altijd bepaald door de markt, zoals dat bij een fossiele wagen ook is, waarvan de motor en zijn nodige delen x% -versleten is na 200.000 km (en die heeft er een heel pak meer).

Bij een Tesla kan het batterijpack 1/5 van de waarde uitmaken van de wagen (kan bij een fossiele wagen ook zijn voor de verbrandingsmotor), maar er is wel 8 Jaar en onbegrenste kms garantie bij defect, natuurlijk niet op het normaal capaciteitsverlies. Een accupack is wel snel verwisselt vergeleken met een verbrandingsmotor die stuk gaat. Ik neem aan dat een electrische motor een veel langere levensduur heeft (idem 8 j/infinite mile garantie).

Waardeverlies?
In Duitsland bvb is er de *DAT (Deutschen Automobiel Treuhand) die deze marktcijfers analyseert en er dan een restwaarde op plakt. ADAC bvb gebruikt deze waardeverlies-cijfers om de totaalkosten van een wagen te berekenen, het waardeverlies na xx.000 km/jaar en bvb 4 jaar is dan natuurlijk een belangrijke factor.

* bron page 2 Wertverlust = waardeverlies:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokos...agen_47084.pdf

Hier een recente ADAC-pdf van zo´n vergelijk E-wagens tegen plug-in hybrides, benzines en diesels:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-Autos...ich_260562.pdf

Hier een 2016 pdf alle wagens, ook electrische, waar in de 6e kolom het waardeverlies/maand staat van elke auto, eveneens alle uitleg:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokos...icht_47085.pdf


Of DAT er toen al rekening mee hield dat de marktwaarde van de Tesla S/X toegenomen is... ook wegens het feit dat de Tesla´s besteld voor 15.01.2017 levenslang gratis mogen opladen aan een Suc (en de latere niet), weet ik niet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be