![]() |
Goed artikel over tolerantiegrens voor snelheid
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170110_02666222
Eindelijk eens een deftige uitleg... Alle landen hanteren een tolerantie En ik dacht dat die tolerantie gehanteerd werd omdat mijn kilometriek zo onnauwkeurig tekende tov van lijn gps Het gaat blijkbaar over 6% fout op de radarmeting |
Citaat:
Een overzicht uit NL: Citaat:
Hoe lager de marge en hoe absurder de Vmax naargelang wegbeeld hoe hoger de graaikans. :-D |
Citaat:
De tachoafwijking moet je zelf uitmaken. Heb het eens gemeten en bij 70 zit mijn tacho er 2 km onder. |
Citaat:
|
Pas maar erg op met die technische marge.
Een vertelselke (opdat sommigen toch het zouden snappen) Een goed afgesteld en modern toestel, meet dus niet via radar edm tot op de km juist in alle omstandigheden van weer enz. Stel dat voor een weg van 70 per uur, de marge van het uitstekende toestel vastgesteld wordt op 5 km per uur. Jij rijdt daar twee keer voorbij, exact aan atoom-gemeten juiste snelheid van 70 per uur. De eerste keer slaat het toestel niet zijn beste slag, en meet .... 75. Jij wordt niet beboet. De tweede keer slaat het toestel alweer niet zijn beste slag, en meet ...65. De flik denkt dat jij 60 rijdt, en ... jij wordt niet beboet. Kan het eerlijker ? Maar een snelheidsduivel met weinig verstand, denkt slim te zijn en rijdt op atoom-gementen juiste snelheid : 75. Profiterend van de "aangekondigde technische marge". Juist ! als het toestel nog eens een prestatie binnen de normen maar net op de grens aflevert .... dan wordt 80 gemeten. De flik denkt: 5 aftrekken voor de marge, dus boete voor snelheid aan 75. Iets heel anders is natuurlijk de juridische marge. Mocht een magistraat zeggen dat hij alleen achter de zware snelheidsduivels aangaat, in plaats van de boerkes die daar drie of vier per uur te snel gingen .... . |
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat hier over de "wettelijke" marge, men mag het de juridische marge noemen. Zolang er geen performantere metingen zijn houdt men in zich BE best aan die Belgische -6 kmh/-6%* vast, capito Schoof? Specifiek betreft TS: Citaat:
Citaat:
Bij de toepassing van de 6 % of Vmax van 100 kmh en meer, wordt afgerond op volle kilometer in het voordeel van de overtreder. Ttz op de 120-snelweg wordt bvb geflitst vanaf 129* kmh, op de 100 snelweg echter vanaf 108 kmh. 110 kmh limiet bestaat nog niet ook daar zou het 119 zijn... 100 km/h 107 x 6 % = 6,42 km/h 108 km/h 110 km/h 118 x 6 % = 7,08 km/h 119 km/h 120 km/h 128 x 6 % = 7,68 km/h 129 km/h Bij limieten onder de 100 kmh (marge 6 kmh wordt afgetrokken), wordt telkens pas geflitst vanaf de zevens 27, 37, 57, 67, 77, 87, 97. Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_...ntry#Countries 6kmh/6 % marge ligt zowat in het gemiddelde bij de Europese landen. Niet-Europa is men doorgaans toleranter. |
Citaat:
Bedoelt ge nu dat er nooit boetes uitgedeeld worden voor wegen waar 50 mag, voor de snelheden van 51 tot 55 ? Op basis van jouw individuele ervaring ? Mijn dochter kreeg er anders één, voor 51 per uur. (en dan nog met mijn auto, destijds. De ongehoorzame ...) . |
Citaat:
Dochter reed dan sneller, na aftrek van de foutenmarge bleef er 51 km / u over. |
Citaat:
|
Citaat:
Indien de foute meting in die situatie even groot was als de foutenmarge, kan het wel degelijk dat men voor 51 km/u wordt geflitst, toch? |
Citaat:
Ook uw snelheidsmeter heeft een fout. |
Citaat:
Radaropstellingen zoals Gatso-24 bvb worden namelijk ingesteld op de Vmax + marge. Dus bij een limiet van 50 kmh gaat de instelling op 0|5|7| staan of bij 57 kmh gaat de flits pas af en wordt er pas geregistreerd gemeten, wil je een foto van een Gatso 24 ? Voila, hieronder staan "de selecties" op 0|8|7| voor vrachtwagens-bovenaan, en onderaan 1|0|8| voor wagens-onderaan, als je slim genoeg bent weet je de limieten die daar geldig zijn incl. tolerantiemarge, zelfs het land. Citaat:
Deze hieronder staat op 2x 0|8|7| of vrachtwagens/auto´s idem, in welk land mogen de vrachtwagens en auto´s even snel op gewone wegen met algemene limiet 80 kmh en is de totale marge 6 kmh? ;-) ![]() |
Citaat:
. |
Citaat:
Uw dochter kreeg dus een O.I. van 50 € of later een M.S van 60 €, betaalt men niet => rechtbank. Voor gemeten 51 �* 56 kmh kan men geen boete krijgen, bron: Citaat:
Citaat:
En voor de diegene die het interesseert die louter technische marge van 6 kmh/6 % haalt men uit dit KB: Citaat:
|
Citaat:
Uw dochter reed 57 57 - 6 is dus nog 51 Op uw kmteller zal dat waarschijnlijk iets in de buurt van 62 geweest zijn. Idd 57 dus |
Citaat:
|
Citaat:
Gereden snelheid = 53. Stel de meter heeft gemeten met een foutenmarge van 4, dan is de gemeten snelheid 57. 57 - 6 = 51 Het kan dus zijn dat de dochter een boete kreeg omdat ze bijvoorbeeld 53 aan het rijden was. Men hanteert bewust een foutenmarge omdat een fout niet uit te sluiten valt. Men kan er dus niet zonder meer van uitgaan dat de meting 100% correct was! |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ken er absoluut niets van, vandaar dat ik me die vraag stelde. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be