Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Goed artikel over tolerantiegrens voor snelheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236753)

brother paul 10 januari 2017 22:24

Goed artikel over tolerantiegrens voor snelheid
 
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170110_02666222

Eindelijk eens een deftige uitleg...
Alle landen hanteren een tolerantie
En ik dacht dat die tolerantie gehanteerd werd omdat mijn kilometriek zo onnauwkeurig tekende tov van lijn gps

Het gaat blijkbaar over 6% fout op de radarmeting

Micele 10 januari 2017 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8344221)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170110_02666222

Eindelijk eens een deftige uitleg...
Alle landen hanteren een tolerantie
En ik dacht dat die tolerantie gehanteerd werd omdat mijn kilometriek zo onnauwkeurig tekende tov van lijn gps

Het gaat blijkbaar over 6% fout op de radarmeting

Wegens de minst nauwkeurige snelheidsmeting, dat hoeft dus geen radarmeting/radaropstelling te zijn. Er zijn zeker snelheidsmetingen die < 1 % nauwkeurig zijn zoals de vaste flitspalen. De minst nauwkeurige zullen wel de laserpistolen zijn (maar die zullen een hogere wettelijke tolerantiemarge hebben).
Een overzicht uit NL:
Citaat:

http://www.flitsservice.nl/techniek/...dex.php?id=218Gatso
Multanova
Laser
Optospeed
Trajectcontrole
Vaste palen
VROS
Digitale snelheidscamera
Multa Radar C
RDD
Tolerantiemarges kunnen serieus verschillen naargelang land/politie/apparaat/aard weg/ook wegomstandigheden.
Hoe lager de marge en hoe absurder de Vmax naargelang wegbeeld hoe hoger de graaikans. :-D

Dadeemelee 10 januari 2017 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8344221)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170110_02666222

Eindelijk eens een deftige uitleg...
Alle landen hanteren een tolerantie
En ik dacht dat die tolerantie gehanteerd werd omdat mijn kilometriek zo onnauwkeurig tekende tov van lijn gps

Het gaat blijkbaar over 6% fout op de radarmeting

Het gaat ook over afwijkingen tussen labo en werkelijke omstandigheden.
De tachoafwijking moet je zelf uitmaken. Heb het eens gemeten en bij 70 zit mijn tacho er 2 km onder.

reservespeler 10 januari 2017 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8344272)
Het gaat ook over afwijkingen tussen labo en werkelijke omstandigheden.
De tachoafwijking moet je zelf uitmaken. Heb het eens gemeten en bij 70 zit mijn tacho er 2 km onder.

Ook het verschil in nieuwe en oude banden.

De schoofzak 11 januari 2017 10:47

Pas maar erg op met die technische marge.
Een vertelselke (opdat sommigen toch het zouden snappen)

Een goed afgesteld en modern toestel, meet dus niet via radar edm tot op de km juist in alle omstandigheden van weer enz.
Stel dat voor een weg van 70 per uur, de marge van het uitstekende toestel vastgesteld wordt op 5 km per uur.

Jij rijdt daar twee keer voorbij, exact aan atoom-gemeten juiste snelheid van 70 per uur.

De eerste keer slaat het toestel niet zijn beste slag, en meet .... 75. Jij wordt niet beboet.
De tweede keer slaat het toestel alweer niet zijn beste slag, en meet ...65. De flik denkt dat jij 60 rijdt, en ... jij wordt niet beboet.
Kan het eerlijker ?

Maar een snelheidsduivel met weinig verstand, denkt slim te zijn en rijdt op atoom-gementen juiste snelheid : 75. Profiterend van de "aangekondigde technische marge".
Juist ! als het toestel nog eens een prestatie binnen de normen maar net op de grens aflevert .... dan wordt 80 gemeten.
De flik denkt: 5 aftrekken voor de marge, dus boete voor snelheid aan 75.

Iets heel anders is natuurlijk de juridische marge.
Mocht een magistraat zeggen dat hij alleen achter de zware snelheidsduivels aangaat, in plaats van de boerkes die daar drie of vier per uur te snel gingen ....

.

brother paul 11 januari 2017 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8344514)
Pas maar erg op met die technische marge.
Een vertelselke (opdat sommigen toch het zouden snappen)

Een goed afgesteld en modern toestel, meet dus niet via radar edm tot op de km juist in alle omstandigheden van weer enz.
Stel dat voor een weg van 70 per uur, de marge van het uitstekende toestel vastgesteld wordt op 5 km per uur.

Jij rijdt daar twee keer voorbij, exact aan atoom-gemeten juiste snelheid van 70 per uur.

De eerste keer slaat het toestel niet zijn beste slag, en meet .... 75. Jij wordt niet beboet.
De tweede keer slaat het toestel alweer niet zijn beste slag, en meet ...65. De flik denkt dat jij 60 rijdt, en ... jij wordt niet beboet.
Kan het eerlijker ?

Maar een snelheidsduivel met weinig verstand, denkt slim te zijn en rijdt op atoom-gementen juiste snelheid : 75. Profiterend van de "aangekondigde technische marge".
Juist ! als het toestel nog eens een prestatie binnen de normen maar net op de grens aflevert .... dan wordt 80 gemeten.
De flik denkt: 5 aftrekken voor de marge, dus boete voor snelheid aan 75.

Iets heel anders is natuurlijk de juridische marge.
Mocht een magistraat zeggen dat hij alleen achter de zware snelheidsduivels aangaat, in plaats van de boerkes die daar drie of vier per uur te snel gingen ....

.

ik heb nog nooit een boete gehad door bvb 55km per uur te rijden waar ik 50mag...

Micele 11 januari 2017 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8344514)
Iets heel anders is natuurlijk de juridische marge. [...]

Je brengt Paul weer in de war...

Het gaat hier over de "wettelijke" marge, men mag het de juridische marge noemen.
Zolang er geen performantere metingen zijn houdt men in zich BE best aan die Belgische -6 kmh/-6%* vast, capito Schoof?

Specifiek betreft TS:
Citaat:

‘Afschaffing tolerantiemarge kan, op voorwaarde dat radars accurater worden
De volledige juridische uitleg en af te trekken 6 kmh/6% marge </> 100 kmh is vastgelegd volgens COL 11/2006 via pdf-download, tekst blz 11 en cijferstabel blz 12:
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...135-col11-2006
COL 11/2006. Strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan - Snelheid.
[28.05.2008] PDF (herziene versie 28-05-2013)
http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf

In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast te stellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.
Voor het bepalen van de richting die aan een vastgestelde snelheidsovertreding wordt gegeven, eens die vaststellingsdrempel is overschreden en voor het berekenen van het bedrag van de onmiddellijke inning of van de geldsom waarvan de betaling de strafvordering doet vervallen, wordt ook (enkel) rekening gehouden met de ruimste marge.
- - - - - - - - - - -

Bij de toepassing van de 6 % of Vmax van 100 kmh en meer, wordt afgerond op volle kilometer in het voordeel van de overtreder.

Ttz op de 120-snelweg wordt bvb geflitst vanaf 129* kmh, op de 100 snelweg echter vanaf 108 kmh. 110 kmh limiet bestaat nog niet ook daar zou het 119 zijn...
100 km/h 107 x 6 % = 6,42 km/h 108 km/h
110 km/h 118 x 6 % = 7,08 km/h 119 km/h
120 km/h 128 x 6 % = 7,68 km/h 129 km/h

Bij limieten onder de 100 kmh (marge 6 kmh wordt afgetrokken), wordt telkens pas geflitst vanaf de zevens 27, 37, 57, 67, 77, 87, 97.

Citaat:

Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).

Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h* wordt overschreden.
Voor wat het waard is in de Eng-wiki staan een hele hoop toerantiemarges/land (ggl-checken moet je zelf):
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_...ntry#Countries
6kmh/6 % marge ligt zowat in het gemiddelde bij de Europese landen.
Niet-Europa is men doorgaans toleranter.

De schoofzak 11 januari 2017 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8344579)
ik heb nog nooit een boete gehad door bvb 55km per uur te rijden waar ik 50mag...

Wat is dat nu voor een stelling ?
Bedoelt ge nu dat er nooit boetes uitgedeeld worden voor wegen waar 50 mag, voor de snelheden van 51 tot 55 ? Op basis van jouw individuele ervaring ?

Mijn dochter kreeg er anders één, voor 51 per uur. (en dan nog met mijn auto, destijds. De ongehoorzame ...)

.

reservespeler 11 januari 2017 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8344839)
Wat is dat nu voor een stelling ?
Bedoelt ge nu dat er nooit boetes uitgedeeld worden voor wegen waar 50 mag, voor de snelheden van 51 tot 55 ? Op basis van jouw individuele ervaring ?

Mijn dochter kreeg er anders één, voor 51 per uur. (en dan nog met mijn auto, destijds. De ongehoorzame ...)

.

Kan niet.
Dochter reed dan sneller, na aftrek van de foutenmarge bleef er 51 km / u over.

Dadeemelee 11 januari 2017 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8344921)
Kan niet.
Dochter reed dan sneller, na aftrek van de foutenmarge bleef er 51 km / u over.

Ik denk dat die 6% slechts indicatief is en dat het van de (gerechts?) zone afhangt.

TheFourHorsemen 11 januari 2017 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8344921)
Kan niet.
Dochter reed dan sneller, na aftrek van de foutenmarge bleef er 51 km / u over.

U gaat er dan van uit dat de fout 0 was.

Indien de foute meting in die situatie even groot was als de foutenmarge, kan het wel degelijk dat men voor 51 km/u wordt geflitst, toch?

Bobke 11 januari 2017 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8344839)
Wat is dat nu voor een stelling ?
Bedoelt ge nu dat er nooit boetes uitgedeeld worden voor wegen waar 50 mag, voor de snelheden van 51 tot 55 ? Op basis van jouw individuele ervaring ?

Mijn dochter kreeg er anders één, voor 51 per uur. (en dan nog met mijn auto, destijds. De ongehoorzame ...)

.

Hoe weet ge hoe snel uw dochter reed?
Ook uw snelheidsmeter heeft een fout.

Micele 11 januari 2017 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8344942)
Ik denk dat die 6% slechts indicatief is en dat het van de (gerechts?) zone afhangt.

Neen en het is altijd 6 kmh dat afgetrokken wordt bij limieten onder de 100 kmh, de COL 11/ 2006 is overduidelijk.

Radaropstellingen zoals Gatso-24 bvb worden namelijk ingesteld op de Vmax + marge. Dus bij een limiet van 50 kmh gaat de instelling op 0|5|7| staan of bij 57 kmh gaat de flits pas af en wordt er pas geregistreerd gemeten, wil je een foto van een Gatso 24 ?

Voila, hieronder staan "de selecties" op 0|8|7| voor vrachtwagens-bovenaan, en onderaan 1|0|8| voor wagens-onderaan, als je slim genoeg bent weet je de limieten die daar geldig zijn incl. tolerantiemarge, zelfs het land.

Citaat:


http://www.pistonheads.com/gassing/t...f=10&t=1568283

This is the control unit from a Gatso Type 24 - different trigger speeds can be set for different vehicle types (in the picture, it's 87 km/h for lorries and 108 km/h for cars).
Indien die 87 kmh in de display een meting was van een vrachtwagen heeft die in theorie een boete voor 1 kmh te snel. (87-6 kmh marge)

Deze hieronder staat op 2x 0|8|7| of vrachtwagens/auto´s idem, in welk land mogen de vrachtwagens en auto´s even snel op gewone wegen met algemene limiet 80 kmh en is de totale marge 6 kmh? ;-)

De schoofzak 11 januari 2017 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8344984)
Hoe weet ge hoe snel uw dochter reed?
Ook uw snelheidsmeter heeft een fout.

Ja, ik zal het nog eens vier keer uitleggen.

.

Micele 11 januari 2017 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8345107)
Ja, ik zal het nog eens vier keer uitleggen.

.

Uw dochter reed gemeten 57 kmh na aftrek correctiemarge is dat idd 51 kmh, 50 kmh mag men.
Uw dochter kreeg dus een O.I. van 50 € of later een M.S van 60 €, betaalt men niet => rechtbank.

Voor gemeten 51 �* 56 kmh kan men geen boete krijgen, bron:
Citaat:

http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf tabel blz 12, uitleg blz 11.

Version révisée – Herziene versie 28.05.2013 page 12 -- COL 11/2006

Vmax | Louter technische marge | Gemeten snelheid vanaf dewelke het misdrijf wordt vastgesteld

50 km/h | . . . 6 km/h . . . | 57 km/h
Nog een referte:
Citaat:

http://www.wegcode.be/boeteberekening

Toegelaten snelheid: 50 Gemeten snelheid: 57

Resultaat van de berekening :
De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 51

Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
50€
Minnelijke schikking
60€
Rechtbank
60-3000€
Geen dank voor de 5e uitleg. ;-)

En voor de diegene die het interesseert die louter technische marge van 6 kmh/6 % haalt men uit dit KB:
Citaat:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec.../1643-bijlage2

12 OKTOBER 2010. - Koninklijk besluit betreffende de goedkeuring, de ijking en de installatie van de meettoestellen gebruikt om toezicht te houden op de naleving van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en haar uitvoeringsbesluiten. [BS 25.10.2010]
Bijlage 2
TECHNISCHE VOORSCHRIFTEN VOOR DE SNELHEIDSMETERS

1. Toepassingsgebied

De onderhavige technische voorschriften zijn van toepassing op alle toestellen die de mogelijkheid bieden de snelheid van voertuigen in het verkeer of de gemiddelde snelheid van voertuigen op een specifiek traject te meten, evenals voor de rollentestbanken (de algemene voorschriften, de maximaal toelaatbare fouten en proeven op beïnvloedingsfactoren en storingen die van toepassing kunnen zijn), die indirect een snelheid meten teneinde de klasse van tweewielige voertuigen te bepalen.

2. Regels voor een correcte werking

2.1. Zekerheid bij de identificatie van het voertuig

De snelheidsmeter moet uitgerust zijn met een onderscheidingsvermogen voor de rijzin.

2.2. Onbemande werking
[...]

4. Proeven

4.1 Overeenstemmingproeven aan de voorschriften voorzien in punt 2 van bijlage 1

4.2 Metrologische proeven in het laboratorium, om het volgende te bepalen :

1° de foutenkromme in functie van de snelheid;

2° de nauwkeurigheid van de waarde van de gesimuleerde snelheden, via de interne kalibratie indien van toepassing

3° voor snelheidsmeters gebaseerd op het Doppler-effect, de nauwkeurigheid van het vizier, het stralingsdiagram van de antenne en de stabiliteit van de frequentie van de uitgezonden golven, met eerbiediging van de voorschriften van de aanbeveling OIML R 91.

Voor de proeven in laboratorium, zijn de maximaal toelaatbare fouten :

1° +10% voor snelheden onder de 30 km/h;

2° +3 km/h voor snelheden van 30 km/h tot 100 km/h;

3° +3 % voor snelheden boven de 100 km/h.

4.3 Proeven aangaande de effecten van invloedsfactoren en storingen

De uit te voeren proeven en de bijhorende criteria voor aanvaarding zijn beschreven in punt 9 van bijlage 1.

4.4. Metrologische proeven op de weg (uit te voeren na de metrologische proeven voorzien in het laboratorium)

De metrologische proeven moeten aangevuld worden met een proef in omstandigheden die overeenkomen met het werkelijke verkeer.

De foutverdeling moet opgemaakt worden voor veranderlijke snelheden, veranderlijke dichtheden van het verkeer en indien mogelijk voor verschillende temperaturen.

De gemiddelde fout van alle resultaten mag de + 3 km/h niet overschrijden.

Voor een modelgoedkeuring moeten 500 metingen worden uitgevoerd, waarbij geen enkele positieve fout groter mag zijn dan :

1° 20 % voor snelheden onder de 30 km/h;

2° 6 km/h voor snelheden van 30 km/h tot 100 km/h;

3° 6 % voor snelheden boven de 100 km/h.


Het systeem dat gebruikt wordt voor de vergelijkingsmetingen moet een meetonzekerheid hebben die minstens drie maal beter is, dan deze van de snelheidsmeter die wordt getest.
[...]

Bobke 11 januari 2017 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8345107)
Ja, ik zal het nog eens vier keer uitleggen.

.

Spaar u de moeite het is ons duidelijk.
Uw dochter reed 57
57 - 6 is dus nog 51
Op uw kmteller zal dat waarschijnlijk iets in de buurt van 62 geweest zijn.
Idd 57 dus

Micele 11 januari 2017 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8345135)
Spaar u de moeite het is ons duidelijk.
Uw dochter reed 57
67 - 6 is dus nog 51
Op uw kmteller zal dat waarschijnlijk iets in de buurt van 62 geweest zijn.

Idd Bobke (maar het is wel 57 - 6 )

TheFourHorsemen 12 januari 2017 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8345135)
Spaar u de moeite het is ons duidelijk.
Uw dochter reed 57
57 - 6 is dus nog 51
Op uw kmteller zal dat waarschijnlijk iets in de buurt van 62 geweest zijn.
Idd 57 dus

Maar de teller heeft een foutenmarge. Het kan dus perfect zijn dat ze effectief maar 53 ofzo reed.

Gereden snelheid = 53. Stel de meter heeft gemeten met een foutenmarge van 4, dan is de gemeten snelheid 57.

57 - 6 = 51

Het kan dus zijn dat de dochter een boete kreeg omdat ze bijvoorbeeld 53 aan het rijden was.

Men hanteert bewust een foutenmarge omdat een fout niet uit te sluiten valt. Men kan er dus niet zonder meer van uitgaan dat de meting 100% correct was!

Dadeemelee 12 januari 2017 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8345299)
Maar de teller heeft een foutenmarge. Het kan dus perfect zijn dat ze effectief maar 53 ofzo reed.

Gereden snelheid = 53. Stel de meter heeft gemeten met een foutenmarge van 4, dan is de gemeten snelheid 57.

57 - 6 = 51

Het kan dus zijn dat de dochter een boete kreeg omdat ze bijvoorbeeld 53 aan het rijden was.

Men hanteert bewust een foutenmarge omdat een fout niet uit te sluiten valt. Men kan er dus niet zonder meer van uitgaan dat de meting 100% correct was!

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een tacho die te lage snelheid aangeeft. Dan stonden er verkeerde banden op die auto.

TheFourHorsemen 12 januari 2017 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8345330)
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een tacho die te lage snelheid aangeeft. Dan stonden er verkeerde banden op die auto.

Maar als het nooit gebeurt, waarom hanteert men dan een foutenmarge?

Ik ken er absoluut niets van, vandaar dat ik me die vraag stelde.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be