Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Aankoop nieuwe wagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236837)

reservespeler 15 januari 2017 08:13

Aankoop nieuwe wagen
 
Mijn wagen is ondertussen bijna 3 jaar, ik heb er bijna 150.000 kilometer opzitten. Tijd voor een nieuwe wagen.
Gezien het aantal kilometers en het vermogen dat ik regelmatig nodig heb, denk ik aan een diesel. De wagen moet mij ook maar 3 jaar dienen.

Vereisten:
  • Comfortabel 50.000 km / jaar.
  • Moet tussen de twee en 3 ton kunnen slepen.
  • Moet regelmatig op minder goede wegen rijden.
  • Moet evengoed betaalbaar zijn, ik kan de BTW wel aftrekken via mijn privé onderneming, voor het gebruik voor mijn werk bij mijn baas, worden de kilometers gefactureerd aan mijn werkgever.
  • Wordt in principe niet voor privé gebruikt.
  • Geen camionette a.u.b.
  • Euro 6 is een vereiste, daar ik regelmatig in steden kom waar deze norm verplicht is of verplicht gaat worden.


Huidige wagen is een pick-up van Ford, heel tevreden over.


Wat raden jullie mij aan

Jay-P. 15 januari 2017 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8348423)
Mijn wagen is ondertussen bijna 3 jaar, ik heb er bijna 150.000 kilometer opzitten. Tijd voor een nieuwe wagen.
Gezien het aantal kilometers en het vermogen dat ik regelmatig nodig heb, denk ik aan een diesel. De wagen moet mij ook maar 3 jaar dienen.

Vereisten:
  • Comfortabel 50.000 km / jaar.
  • Moet tussen de twee en 3 ton kunnen slepen.
  • Moet regelmatig op minder goede wegen rijden.
  • Moet evengoed betaalbaar zijn, ik kan de BTW wel aftrekken via mijn privé onderneming, voor het gebruik voor mijn werk bij mijn baas, worden de kilometers gefactureerd aan mijn werkgever.
  • Wordt in principe niet voor privé gebruikt.
  • Geen camionette a.u.b.
  • Euro 6 is een vereiste, daar ik regelmatig in steden kom waar deze norm verplicht is of verplicht gaat worden.
Huidige wagen is een pick-up van Ford, heel tevreden over.
Wat raden jullie mij aan

Een pick-up van Bembem.
Initiële investering is peanuts, als ge ermee weg komt.

dpg 15 januari 2017 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8348423)
Mijn wagen is ondertussen bijna 3 jaar, ik heb er bijna 150.000 kilometer opzitten. Tijd voor een nieuwe wagen.
Gezien het aantal kilometers en het vermogen dat ik regelmatig nodig heb, denk ik aan een diesel. De wagen moet mij ook maar 3 jaar dienen.

Vereisten:
  • Comfortabel 50.000 km / jaar.
  • Moet tussen de twee en 3 ton kunnen slepen.
  • Moet regelmatig op minder goede wegen rijden.
  • Moet evengoed betaalbaar zijn, ik kan de BTW wel aftrekken via mijn privé onderneming, voor het gebruik voor mijn werk bij mijn baas, worden de kilometers gefactureerd aan mijn werkgever.
  • Wordt in principe niet voor privé gebruikt.
  • Geen camionette a.u.b.
  • Euro 6 is een vereiste, daar ik regelmatig in steden kom waar deze norm verplicht is of verplicht gaat worden.


Huidige wagen is een pick-up van Ford, heel tevreden over.


Wat raden jullie mij aan

Dan pak je toch opnieuw de Ranger de 4x4 van het jaar 2016 als je de 10liter diesel /100 km geen probleem vind.

http://www.nl.ford.be/Bedrijfsvoertuigen/Ford-Ranger

Of de Edge die iets zuiniger is met zijn 210 ps .

http://www.nl.ford.be/BuildandPrice/Edge/Trend

Peche 15 januari 2017 09:16

Zo'nen Dodge Ram heeft altijd enorm tegen mij gesproken.
Dat trekt vlotjes uw gewicht weg.
Maar ik kan dat niet bekostigen, wegentaks alleen al is mij teveel.

Als ik invalide verklaard ben betaal ik geen wegentaks en dan ligt de situatie anders uiteraard.

Edit voor een foto:


Libro 15 januari 2017 09:20

Belangrijk detail: wat is uw budget en overweeg je geen leasing? Anders zou ik een BMW X5 3.0D X-Drive aanraden: die mag tot 3500 kg geremd trekken.

reservespeler 15 januari 2017 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8348444)
Dan pak je toch opnieuw de Ranger de 4x4 van het jaar 2016 als je de 10liter diesel /100 km geen probleem vind.

http://www.nl.ford.be/Bedrijfsvoertuigen/Ford-Ranger

Of de Edge die iets zuiniger is met zijn 210 ps .

http://www.nl.ford.be/BuildandPrice/Edge/Trend

Ik heb gisteren de Wildtrack van Ford laten uittellen.
Kostprijs met alle opties die er mogelijk zijn (wel de hardtop i.p.v. de rollerschutter) is 31.500 euro.
Voor mijne "oude" Ranger krijg ik gemakkelijk 20.000 euro terug (BTW wagen). Deze is dan ook in perfecte staat, met nauwelijks sporen van gebruik.
Vooral de zetels zijn van uitstekende kwaliteit, mijn kameraad heeft een Q 7, die zetels hebben al ernstige slijtageverschijnselen na 35.000 kilometer, bij de mijne zie je niet dat ze gebruikt zijn. (Ik gebruik wel hoezen als ik echte werkkledij aanheb).

reservespeler 15 januari 2017 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 8348447)
Zo'nen Dodge Ram heeft altijd enorm tegen mij gesproken.
Dat trekt vlotjes uw gewicht weg.
Maar ik kan dat niet bekostigen, wegentaks alleen al is mij teveel.

Als ik invalide verklaard ben betaal ik geen wegentaks en dan ligt de situatie anders uiteraard.

Edit voor een foto:


Wegentaks?
Voor een lichte vracht?

reservespeler 15 januari 2017 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8348448)
Belangrijk detail: wat is uw budget en overweeg je geen leasing? Anders zou ik een BMW X5 3.0D X-Drive aanraden: die mag tot 3500 kg geremd trekken.

Tot 45.000 exclusief.

Libro 15 januari 2017 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 8348447)
Zo'nen Dodge Ram heeft altijd enorm tegen mij gesproken.
Dat trekt vlotjes uw gewicht weg.
Maar ik kan dat niet bekostigen, wegentaks alleen al is mij teveel.

Als ik invalide verklaard ben betaal ik geen wegentaks en dan ligt de situatie anders uiteraard.

Edit voor een foto:


Die Ram is een lichte vracht: je betaalt maar rond de 160 euro per jaar, zelfs als je met een SRT-10 rijdt.

Peche 15 januari 2017 09:26

Ja, en de pk's die erbij komen kijken he.
Ik weet van die belastingen nu niet alles, maar ik kan mij aardig inbeelden dat inschrijvingsgeld niet goedkoop zal zijn.
Nuja, als je zo'n bak kan betalen zal dat wellicht peanuts zijn.

Mijn wagen kostte mij per jaar aan taks en verzekering bijna 2000 euro. Ik vind dat veel.
Ware ik geen Belg maar Japanner, Chinees, ... ik zou nooit meer een auto kopen.
Maar in dit erbarmelijk land waar alles vierkant draait kan je niet afhankelijk van het OV zijn.

Peche 15 januari 2017 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8348455)
Die Ram is een lichte vracht: je betaalt maar rond de 160 euro per jaar, zelfs als je met een SRT-10 rijdt.

Hoe kan dat? Ik betaalde voor mijn Astra meer als 350.

Libro 15 januari 2017 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8348454)
Tot 45.000 exclusief.

50.000 BTW in, drie jaar oud (dus BTW is, dacht ik, nog recupereerbaar) en die haalt met gemak 300.000 km.

reservespeler 15 januari 2017 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 8348456)
Ja, en de pk's die erbij komen kijken he.
Ik weet van die belastingen nu niet alles, maar ik kan mij aardig inbeelden dat inschrijvingsgeld niet goedkoop zal zijn.
Nuja, als je zo'n bak kan betalen zal dat wellicht peanuts zijn.

Mijn wagen kostte mij per jaar aan taks en verzekering bijna 2000 euro. Ik vind dat veel.
Ware ik geen Belg maar Japanner, Chinees, ... ik zou nooit meer een auto kopen.
Maar in dit erbarmelijk land waar alles vierkant draait kan je niet afhankelijk van het OV zijn.

Geen BIV voor een lichte vracht.

Verzekering voor mijn huidige Ranger is 1400 euro / jaar, volledige omnium inbegrepen.
Jaarlijkse taks 135 euro
Bij ongeval geen verhoging van de premie.

De kosten van verzekering en taksen kan ik aftrekken van het belastbaar inkomen.

Doordat ik mijn wagen ook gebruik voor het werk voor mijn baas, moet ik er wel een goede boekhouding op nahouden.
Voor mij is dit zeker goedkoper dan een bedrijfswagen.

reservespeler 15 januari 2017 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 8348458)
Hoe kan dat? Ik betaalde voor mijn Astra meer als 350.

Lichte vracht!

Libro 15 januari 2017 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 8348458)
Hoe kan dat? Ik betaalde voor mijn Astra meer als 350.

Omdat het een lichte vrachtwagen is.

Peche 15 januari 2017 09:37

Dus een lichte vracht is goedkoper dan een personenwagen?

reservespeler 15 januari 2017 09:38

BTW blijft recupereerbaar als deze bij inschrijving gerecupereerd werd. Anders niet. Hoe het met de afschrijving van een tweedehandsvoertuig zit, weet ik niet. Ik koop steeds nieuwe wagens. Vroeger om de twee jaar, nu om de drie jaar.
Door een deal met Ford (wij werken daar veel mee) krijg ik bijna dezelfde kortingen als het Fordpersoneel zelf.
Dit moet wel geregeld worden via Ford Keulen.

Ik ben er van overtuigd dat mijn huidige wagen ook gemakkelijk de 300.000 kilometer haalt.
De verkoper moet deze verkopen met een factuur (btw in) en deze BTW doorstorten naar de BTW kas. De nieuwe (BTW plichtige) eigenaar, kan de betaalde BTW dan weer aftrekken.
Via autohandelaars gaat dat iets anders, ik weet daar het fijne niet van, daar ik steeds uit de hand verkoop.

reservespeler 15 januari 2017 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 8348466)
Dus een lichte vracht is goedkoper dan een personenwagen?

Voor taksen en dergelijke wel ja.
Voor schadegevallen met omnium is de vrijstelling meestal wel hoger.

Zeus 15 januari 2017 10:14

grijze import, Ford F150 Raptor

Pandareus 15 januari 2017 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8348423)
Mijn wagen is ondertussen bijna 3 jaar, ik heb er bijna 150.000 kilometer opzitten. Tijd voor een nieuwe wagen.
Gezien het aantal kilometers en het vermogen dat ik regelmatig nodig heb, denk ik aan een diesel. De wagen moet mij ook maar 3 jaar dienen.

Vereisten:
  • Comfortabel 50.000 km / jaar.
  • Moet tussen de twee en 3 ton kunnen slepen.
  • Moet regelmatig op minder goede wegen rijden.
  • Moet evengoed betaalbaar zijn, ik kan de BTW wel aftrekken via mijn privé onderneming, voor het gebruik voor mijn werk bij mijn baas, worden de kilometers gefactureerd aan mijn werkgever.
  • Wordt in principe niet voor privé gebruikt.
  • Geen camionette a.u.b.
  • Euro 6 is een vereiste, daar ik regelmatig in steden kom waar deze norm verplicht is of verplicht gaat worden.


Huidige wagen is een pick-up van Ford, heel tevreden over.


Wat raden jullie mij aan

De Ranger ? 3,2 liter ? 6A of 6V ?
Als je een eigen vennootschap hebt zou ik zeker terug voor een pick up gaan. 148 euro verkeerstaks, géén BIV, afschrijfbaar over <5 jaar, 100 aftrekpost (voor het % beroepsgebruik uiteraard). En Ford is verplicht om je de fleet korting van -17% te geven van zodra je laat factureren op een vennootschap.
Euro 6 daarentegen heeft ford nog niet...

Daarvoor kun je bij de net vernieuwde VW Amarok terecht. Die hebben hun motorische achterstand op Ford ingelopen. De nieuwe heeft nu een V6 van 224 pk, in zijn 8 traps automaat versie heeft die permanente vierwielaandrijving in plaats van de meer gebruikelijke instelbare 4motion.
224pk en 550 Nm koppel versus 200 pk en 470 Nm voor de Ranger. En electronische rijhulpassistentie van een hoger niveau dan bij Ford. En hij heeft Euro 6.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be