Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Onderwijshervorming een gemiste kans (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236839)

Max van Dietschland 15 januari 2017 11:04

Onderwijshervorming een gemiste kans
 
De onderwijshervorming is wat mij betreft toch wel een gemiste kans. Het is goed dat men alle vakken opdeelt in domeinen, maar de schotten ASO, TSO en BSO blijven wel nog steeds bestaan, waardoor een aantal moeilijke "technische" richtingen zoals industriële wetenschappen ondergewaardeerd blijven.

Ook is er totaal geen hervorming van het ASO wat jammer is. De elitaire richtingen met hoofdvakken Latijn en/of Grieks blijven gewoon bestaan. Ondanks dat zoveel uren Latijn en/of Grieks geen toegevoegde waarde bieden voor latere studies of op de arbeidsmarkt. Ook is het schandalig dat iemand die een richting met Latijn en/of Grieks volgt in 6 jaar secundair onderwijs, niets maar dan ook niets ziet van economie. Dit is echt een schande. Alle ASO richtingen zouden een basispakket economie moeten hebben, al is het maar 2 uur.

Vrijheideerst 15 januari 2017 11:08

Een gemiste kans?

Omdat "alle kindjes zijn gelijk" niet wordt toegepast?

Dadeemelee 15 januari 2017 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 8348554)
De onderwijshervorming is wat mij betreft toch wel een gemiste kans. Het is goed dat men alle vakken opdeelt in domeinen, maar de schotten ASO, TSO en BSO blijven wel nog steeds bestaan, waardoor een aantal moeilijke "technische" richtingen zoals industriële wetenschappen ondergewaardeerd blijven.

Ook is er totaal geen hervorming van het ASO wat jammer is. De elitaire richtingen met hoofdvakken Latijn en/of Grieks blijven gewoon bestaan. Ondanks dat zoveel uren Latijn en/of Grieks geen toegevoegde waarde bieden voor latere studies of op de arbeidsmarkt. Ook is het schandalig dat iemand die een richting met Latijn en/of Grieks volgt in 6 jaar secundair onderwijs, niets maar dan ook niets ziet van economie. Dit is echt een schande. Alle ASO richtingen zouden een basispakket economie moeten hebben, al is het maar 2 uur.

Economie is dan ook geen wetenschap. Ge gaat toch ook geen astrologie geven aan hulpeloze kinderen.

Drosamadaris 15 januari 2017 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 8348554)
De elitaire richtingen met hoofdvakken Latijn en/of Grieks blijven gewoon bestaan.

Niks mis met elitaire richtingen en scholen. Dan zijn er tenminste nog enkele plekken in jullie berooide scholenlandschap waar performance van de scholieren wordt gevraagd ipv dat lauwe, niveauverlagende, "iedereen moet hetzelfde zijn" gezever.

Tavek 15 januari 2017 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8348588)
Economie is dan ook geen wetenschap. Ge gaat toch ook geen astrologie geven aan hulpeloze kinderen.

Op middelbaar niveau is deze stelling correct.

Economie in 5 en 6 is pure tijdverspilling.

dalibor 15 januari 2017 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 8348634)
Niks mis met elitaire richtingen en scholen. Dan zijn er tenminste nog enkele plekken in jullie berooide scholenlandschap waar performance van de scholieren wordt gevraagd ipv dat lauwe, niveauverlagende, "iedereen moet hetzelfde zijn" gezever.

Onzin.

Men zou beter de sterkste leerlingen uitdagen op vlak van wetenschap, wiskunde, levende talen.

In geen van de ons omringende landen heeft men nog zoveel leerlingen die Latijn en klassiek Grieks leren. Ik heb zelf ook Latijn gedaan, en was er goed in. Maar achteraf gezien had het beter geweest dat ik die uren had ingevuld met relevantere inhouden.

Drosamadaris 15 januari 2017 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8348639)
Onzin.

Men zou beter de sterkste leerlingen uitdagen op vlak van wetenschap, wiskunde, levende talen.

In geen van de ons omringende landen heeft men nog zoveel leerlingen die Latijn en klassiek Grieks leren. Ik heb zelf ook Latijn gedaan, en was er goed in. Maar achteraf gezien had het beter geweest dat ik die uren had ingevuld met relevantere inhouden.

De sterkste leerlingen daag je niet uit door ze in één en dezelfde klas te zetten met de oelewappers, nietsnutten en zij die er vierkant hun kas aan vegen, waarna je die klas gaat aansturen op het niveau van die laatsten en tegelijk jezelf gaat wijsmaken dat je die sterksten "apart" zal uitdagen. En dat is waar jullie onderwijs-systeem naartoe wil evolueren. Pure afvlakking en afzwakking van het niveau... (enkele jaren terug kregen onze vrienden in België al naar hun voeten omdat dochterlief beter en sneller kon lezen en rekenen dat de rest van de klas en dat dat niet eerlijk was voor de rest van die klas... zelfs toen was die trend al ingezet).

Zeus 15 januari 2017 13:00

De grootste flater van ons onderwijs is minieme rol van ICT.

In het ASO is dat 1 uurtje per week, de basics van Word en Excel. We kweken digitale analfabeten.

Zeus 15 januari 2017 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 8348652)
De sterkste leerlingen daag je niet uit door ze in één en dezelfde klas te zetten met de oelewappers, nietsnutten en zij die er vierkant hun kas aan vegen, waarna je die klas gaat aansturen op het niveau van die laatsten en tegelijk jezelf gaat wijsmaken dat je die sterksten "apart" zal uitdagen. En dat is waar jullie onderwijs-systeem naartoe wil evolueren. Pure afvlakking en afzwakking van het niveau... (enkele jaren terug kregen onze vrienden in België al naar hun voeten omdat dochterlief beter en sneller kon lezen en rekenen dat de rest van de klas en dat dat niet eerlijk was voor de rest van die klas... zelfs toen was die trend al ingezet).

Dat is mee ingegeven door het bedroevende niveau van de leerkrachten, zeker in het lager onderwijs. Compleet gebrek aan flexibiliteit in de leermethoden - het oplossingsboekje is de bijbel. Dat ouders zelf gaan rommelen in het onderwijs van hun kinderen zorgt voor meer werk - want verschillende snelheden in de klas - en moet ten allen tijde worden vermeden

Geen tussenstappen bij het rekenen - fout. Andere oplossingsmethode -fout. Zelfs het weergeven van een vermenigvuldiging door middel van een een punt in plaats van x heb ik afgestraft geweten. Lager onderwijs is de hoogmis van het formalisme en de begrafenis van creatief probleemoplossend denken.

Maak van iedere onderwijzer een universitair - met bindende toegangsproeven en intensere stages. En verloon beter.
Nu worden de zwakste leerlingen zelf leerkracht.

Tavek 15 januari 2017 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8348664)
De grootste flater van ons onderwijs is minieme rol van ICT.

In het ASO is dat 1 uurtje per week, de basics van Word en Excel. We kweken digitale analfabeten.

ALs je niet in staat bent fatsoenlijk ICT onderwijs te geven, kan je het best laten voor wat het is.

Tavek 15 januari 2017 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8348672)
Dat is mee ingegeven door het bedroevende niveau van de leerkrachten, zeker in het lager onderwijs. Compleet gebrek aan flexibiliteit in de leermethoden - het oplossingsboekje is de bijbel. Dat ouders zelf gaan rommelen in het onderwijs van hun kinderen zorgt voor meer werk - want verschillende snelheden in de klas - en moet ten allen tijde worden vermeden

Geen tussenstappen bij het rekenen - fout. Andere oplossingsmethode -fout. Zelfs het weergeven van een vermenigvuldiging door middel van een een punt in plaats van x heb ik afgestraft geweten. Lager onderwijs is de hoogmis van het formalisme en de begrafenis van creatief probleemoplossend denken.

Maak van iedere onderwijzer een universitair - met bindende toegangsproeven en intensere stages. En verloon beter.
Nu worden de zwakste leerlingen zelf leerkracht.

Ik denk niet dat je een universitair voor een klas 6-12 jarigen moet zetten.

Die universitair gaat daar na 2 maand depri zijn.

De verloning is ook meer dan ok, zeker gelet op de hoeveelheid vakantie en het pensioen. Alleen, geef die jonge leerkrachten eens een fatsoenlijk contract, betaal hun verplaatsingen tussen scholen indien ze de moeite doen om op meerdere scholen les te geven, geef hun een laptop en gsm indien ze moeten bellen voort school (leerkrachten hangen vaak genoeg aan de telefoon met ouders). Dat soort zaken, daarmee proffesionaliseer je het beroep ook voor een stuk.

Dan trek je ook betere profielen aan.

Tavek 15 januari 2017 13:21

Geef ze ook eens de software licenties die ze nodig hebben. Office bvb.

Zeus 15 januari 2017 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8348688)
Geef ze ook eens de software licenties die ze nodig hebben. Office bvb.

Die hebben ze. Die problematiek is ondertussen wel grotendeels verleden tijd.

Ze benutten ze alleen niet ten volle.

Jan van den Berghe 15 januari 2017 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 8348554)
De elitaire richtingen met hoofdvakken Latijn en/of Grieks blijven gewoon bestaan. Ondanks dat zoveel uren Latijn en/of Grieks geen toegevoegde waarde bieden voor latere studies of op de arbeidsmarkt.

Algemeen vormend onderwijs. Je levert met dit soort onderwijs dus geen kant-en-klare producten af voor de arbeidsmarkt. Dat vormt juist de grote waarde: we geven mensen over heel wat andere onderwerpen een bagage mee dan wat louter zal passen in hun latere arbeidswereld.

Of meent u dat we dan ook maar het vak geschiedenis afschaffen? Of muziek? Of PO? Of LO?

Jan van den Berghe 15 januari 2017 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8348639)
Men zou beter de sterkste leerlingen uitdagen op vlak van wetenschap, wiskunde, levende talen.

In geen van de ons omringende landen heeft men nog zoveel leerlingen die Latijn en klassiek Grieks leren. Ik heb zelf ook Latijn gedaan, en was er goed in. Maar achteraf gezien had het beter geweest dat ik die uren had ingevuld met relevantere inhouden.

Voor u misschien. Ik heb geen enkele spijt van mijn Latijnse studies, wel integendeel.

Jan van den Berghe 15 januari 2017 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8348672)
Dat is mee ingegeven door het bedroevende niveau van de leerkrachten, zeker in het lager onderwijs. Compleet gebrek aan flexibiliteit in de leermethoden - het oplossingsboekje is de bijbel. Dat ouders zelf gaan rommelen in het onderwijs van hun kinderen zorgt voor meer werk - want verschillende snelheden in de klas - en moet ten allen tijde worden vermeden

Geen tussenstappen bij het rekenen - fout. Andere oplossingsmethode -fout. Zelfs het weergeven van een vermenigvuldiging door middel van een een punt in plaats van x heb ik afgestraft geweten. Lager onderwijs is de hoogmis van het formalisme en de begrafenis van creatief probleemoplossend denken.

Maak van iedere onderwijzer een universitair - met bindende toegangsproeven en intensere stages. En verloon beter.
Nu worden de zwakste leerlingen zelf leerkracht.

Het wordt hoog tijd dat u nog eens een voet zet in het lager onderwijs en dus niet blijft steken in uw beeld van de jaren vijftig.

Zeus 15 januari 2017 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8348814)
Het wordt hoog tijd dat u nog eens een voet zet in het lager onderwijs en dus niet blijft steken in uw beeld van de jaren vijftig.

Ik heb het zelf meegemaakt in de jaren '90

Jan van den Berghe 15 januari 2017 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8348818)
Ik heb het zelf meegemaakt in de jaren '90

Belangrijk nieuws: we zijn nu 2017.

Zeus 15 januari 2017 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8348820)
Belangrijk nieuws: we zijn nu 2017.

Mijn vriendin staat in het lager onderwijs, mijn moeder in het secundair.
En ik moet vaststellen dat er in 2 decennia niets is veranderd.

Al moet ik wel 1 ding zeggen; als ik net zo behandeld zou worden als een jonge leerkracht, ik had er al lang de brui aan gegeven.

Jan van den Berghe 15 januari 2017 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8348822)
Mijn vriendin staat in het lager onderwijs, mijn moeder in het secundair.
En ik moet vaststellen dat er in 2 decennia niets is veranderd.

Geen hoekenwerk in de klas van uw vriendin? Geen contractwerk? Geen BZL? Als uw vriendin echt lesgeeft zoals twee decennia geleden, dan wordt het hoog tijd eens de doorlichting te sturen naar die school. Het eindrapport zal scherp zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be