Micele |
21 januari 2017 17:00 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer
(Bericht 8354113)
Daar zullen ze vermoedelijk één of ander gekmakend storend geluid op zetten zoals bij achteruit rijdende vracht- en werkvoertuigen omdat ze anders teveel zwakke weggebruikers van de baan rijden.
|
Waarom zouden ze dat doen? En waarom zouden voetgangers zomaar op de baan lopen zonder te kijken? Sinds wanneer moet men luisteren naar het verkeer om verplichte voorrang te verlenen? Wat met de slechthorenden?
Is Oslo rijden ondertusen redelijk veel electrische auto´s, ik heb daar nooit iets gehoord dat daar nu meer slachtoffers bij de voetgangers vallen dan in het verleden. En die electrische wagens hebben geen verplichte geluiden in de bebouwde kom... (of heb je bron dat het al verplicht is? * mss vanaf 2019 onder bepaalde snelheid, EU-richtlijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...warning_sounds )
Ook hybrides die electrisch rijden in de stad maken zoveel geluid als electrische wagens.
Het meeste geluid komt dikwijls van de banden (naargelang wegdek natuurlijk, slechte wegen of kasseien zijn het luidst) , daarenboven zijn alle weggebruikers verplicht altijd hun ogen ...en hun verstand... te gebruiken, staat zo ongeveer in de wegcode. Een fiets of ... paardenkar maakt toch ook geen verplicht geluid? ;-)
Kan ik als autobestuurder verlangen dat voetgangers en fiersers geluid maken anders zie ik ze niet ofzo? LOL
Zoals bij de moderne stille tram ook, die trams moeten dan terug lawaai maken voor de slechthorenden ofzo. :roll:
Citaat:
http://www.bruzz.be/nl/nieuws/tram-s...loos-en-veilig
Vooral trams raken gemakkelijk betrokken bij ongevallen: ze hebben een lange remafstand en kunnen niet uitwijken. Als een tramchauffeur plots moet remmen, kan hij enkel hopen dat zijn vehikel tijdig tot stilstand komt. Boven*dien maakt de nieuwe generatie trams weinig geluid. "Buurtbewoners wil*len dat de tram zo stil mogelijk rijdt," weet MIVB-woordvoerster An Van hamme, "maar andere weggebruikers horen stille trams minder goed aankomen. Voetgangers worden vaak afgeleid door gsm's of mp3-spelers."
Dit jaar overleden in Brussel al vier mensen na een aanrijding door een tram. In 2011 noteerde de MIVB één ongeval met dodelijke afloop. In Berlijn, een stad met een sterk uitgebouwd netwerk van trams, bussen en metro's, zijn de statistieken vergelijkbaar. In 2012 veroorzaakten trams er drie dodelijke slachtoffers, in 2011 zeven (al vervoert de Berlijnse vervoersmaatschappij wel drie keer meer reizigers).
Al enkele jaren voert de BVG de campagne 'Achte auf deine Linie' ('let op je lijn'). Toevallig daags na het dodelijk ongeval lanceerde de MIVB de campagne 'Uw veiligheid begint met goed opletten' opnieuw. De kernboodschap is: trams hebben altijd voorrang, ook op voetgangers.
|
Het zou al te gek zijn nu dat de meeste voertuigen (ook openbaar vervoer) in de regel steeds strengere geluidsnormen opgelegd krijgen, en technisch sowieso steeds stiller worden (ook meer comfortisolatie) moeten de stilste voertuigen in dorpen en steden dan plots lawaai maken omdat bepaalde voetgangers het vertikken op te letten en-of soms met oor-/koptelefoons rondlopen in het verkeer? Wat met de mensen die een terrasje doen of ergens langs de baan wandelen en die het veel stillere verkeer zéér waarderen ?
Of gaat men het toch de zwak-zinnige weggebruiker moeten noemen?
|