Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Spectaculaire daling verkeersagressie door dashcam (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236922)

Blue Sky 20 januari 2017 09:45

Spectaculaire daling verkeersagressie door dashcam
 
Dus met dank aan de intrede van de dashcam waardoor bestuurders hun burgerplicht kunnen vervullen en preventief waken over de orde op de weg.
Ook bij eventuele inbreuken kunnen de beelden gebruikt worden als staving.

The future looks bright!

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170104_02657304

Micele 20 januari 2017 09:54

21e eeuw. En het gaat zeker nog plezanter worden met (zelfrijdende) voertuigen die rondom (moeten) kunnen "filmen", ook de andere weggebruikers, ook de zogezegd kwetsbare.
Verzekeringen kunnen dan ook de fimpkes bekijken wie er oorzaak was van een ongeval.
Ik zie de verzekeringskost (ook#) nog dalen bij zulke auto´s van de toekomst.

Citaat:

# http://www.egear.be/volvo-waarschuwt...ingsindustrie/

Als gevolg van de introductie van zelfrijdende auto’s zullen er volgens Volvo 80% minder ongevallen zijn tegen 2035. Bovendien zullen de ongevallen die wel nog gebeuren minder ernstig zijn, aangezien de technologie de wagens zal afremmen voor ze crashen. Dit zorgt voor minder werk en minder uit te betalen schade voor de verzekeringsmaatschappijen. Als gevolg hiervan verwacht Volvo dat verzekeringspremies in elkaar zullen stuiken.

Momenteel is 42% van het inkomen uit niet-levensverzekeringen afkomstig van autoverzekeringen. Tegen 2020 zal wereldwijd al $20 miljard van die premies verdampen als gevolg van autopilot-toepassingen. De verzekeringsmaatschappijen zullen zich dus moeten voorbereiden op deze veranderingen.

Dadeemelee 20 januari 2017 09:57

Ik rij ook al een tijdje met een dashcam. Heb al een paar idioten kunnen filmen.

Blue Sky 20 januari 2017 09:58

http://www.ebaumsworld.com/videos/th...mera/82281865/

PORSCHE 20 januari 2017 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8352938)
Dus met dank aan de intrede van de dashcam waardoor bestuurders hun burgerplicht kunnen vervullen en preventief waken over de orde op de weg.
Ook bij eventuele inbreuken kunnen de beelden gebruikt worden als staving.

The future looks bright!

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170104_02657304

Het plebs kan nu allemaal agentje gaan spelen en wat is er voor de gefrustreerde depressievelingen leuker dan iemand anders een kloot af te kunnen draaien door zijn rijstijl op sociale media te posten en hem zo als de grootste moordenaar te veroordelen. En je ziet altijd maar hun mooi stuk film maar de mogelijke provocaties van 5 minuten eerder zullen ze nooit tonen. En wat gaat dat geven : dat ze vroeg of laat de filmmaker gaan kunnen vinden en deze eens in een donkere straat zullen opwachten. Herinner u de filmmaker in zijn camionette en de BMW M3? Wel die man moet nog steeds constant achterom kijken en zijn DJ carrière is gestrand :D

Edit : en ja ik heb toen die filmmaker ook op het internet belachelijk gemaakt en door het slijk gehaald. Ik heb ook die gast zijn leven zuur proberen te maken. Ondanks ik beiden van haar noch pluim ken. Maar een verklikker verdient in mijn ogen ....

Jan van den Berghe 21 januari 2017 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8353346)
Het plebs kan nu allemaal agentje gaan spelen en wat is er voor de gefrustreerde depressievelingen leuker dan iemand anders een kloot af te kunnen draaien door zijn rijstijl op sociale media te posten en hem zo als de grootste moordenaar te veroordelen. En je ziet altijd maar hun mooi stuk film maar de mogelijke provocaties van 5 minuten eerder zullen ze nooit tonen.

Wie de wet overtreedt, mag gerust aan de muur genageld worden. Bij problemen zal het parket wel de hele opname willen bekijken, en heus niet alleen die vijf minuten.

strijkijzer 21 januari 2017 10:05

Hopelijk filmt de dashcam ook de uitlaatgassen en het lawaai van het verkeer zodat daar mee kan rekening gehouden worden wanneer men het gedrag filmt van de zwakke weg gebruiker wiens fysieke en psychische integriteit voortdurend wordt aangevallen. De stank en het lawaai van het gemotoriseerde verkeer zijn opzettelijke slagen en verwondingen, de kankerverwekkende stoffen zijn doodslag, gevels en omgeving worden zwart van het sluikstorten, ... . Alle automobilisten horen thuis in de gevangenis; de boetes (wegentaks, benzinetaks, ...) die ze nu krijgen opgelegd zijn compleet onvoldoende om alle externaliteiten te vergoeden.

Micele 21 januari 2017 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer (Bericht 8353875)
Hopelijk filmt de dashcam ook de uitlaatgassen en het lawaai van het verkeer zodat daar mee kan rekening gehouden worden wanneer men het gedrag filmt van de zwakke weg gebruiker wiens fysieke en psychische integriteit voortdurend wordt aangevallen. De stank en het lawaai van het gemotoriseerde verkeer zijn opzettelijke slagen en verwondingen, de kankerverwekkende stoffen zijn doodslag, gevels en omgeving worden zwart van het sluikstorten, ... . Alle automobilisten horen thuis in de gevangenis; de boetes (wegentaks, benzinetaks, ...) die ze nu krijgen opgelegd zijn compleet onvoldoende om alle externaliteiten te vergoeden.

En de wagens die electrisch rijden...

strijkijzer 21 januari 2017 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8353953)
En de wagens die electrisch rijden...

Daar zullen ze vermoedelijk één of ander gekmakend storend geluid op zetten zoals bij achteruit rijdende vracht- en werkvoertuigen omdat ze anders teveel zwakke weggebruikers van de baan rijden. Elektrisch is beter voor de onmiddellijke omgeving in zake verontreiniging. Minder fysiek remmen en de energie uitstoot, als die er is, gebeurt elders.

Micele 21 januari 2017 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer (Bericht 8354113)
Daar zullen ze vermoedelijk één of ander gekmakend storend geluid op zetten zoals bij achteruit rijdende vracht- en werkvoertuigen omdat ze anders teveel zwakke weggebruikers van de baan rijden.

Waarom zouden ze dat doen? En waarom zouden voetgangers zomaar op de baan lopen zonder te kijken? Sinds wanneer moet men luisteren naar het verkeer om verplichte voorrang te verlenen? Wat met de slechthorenden?

Is Oslo rijden ondertusen redelijk veel electrische auto´s, ik heb daar nooit iets gehoord dat daar nu meer slachtoffers bij de voetgangers vallen dan in het verleden. En die electrische wagens hebben geen verplichte geluiden in de bebouwde kom... (of heb je bron dat het al verplicht is? * mss vanaf 2019 onder bepaalde snelheid, EU-richtlijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...warning_sounds )
Citaat:

http://www.thelocal.no/20141010/norw...eed-more-noise
Warning sounds for electrical cars will most probably become a reality from 2019. It is not known what kind of sound it will be.
Ook hybrides die electrisch rijden in de stad maken zoveel geluid als electrische wagens.

Het meeste geluid komt dikwijls van de banden (naargelang wegdek natuurlijk, slechte wegen of kasseien zijn het luidst) , daarenboven zijn alle weggebruikers verplicht altijd hun ogen ...en hun verstand... te gebruiken, staat zo ongeveer in de wegcode. Een fiets of ... paardenkar maakt toch ook geen verplicht geluid? ;-)
Kan ik als autobestuurder verlangen dat voetgangers en fiersers geluid maken anders zie ik ze niet ofzo? LOL

Zoals bij de moderne stille tram ook, die trams moeten dan terug lawaai maken voor de slechthorenden ofzo. :roll:
Citaat:

http://www.bruzz.be/nl/nieuws/tram-s...loos-en-veilig

Vooral trams raken gemakkelijk betrokken bij ongevallen: ze hebben een lange remafstand en kunnen niet uitwijken. Als een tramchauffeur plots moet remmen, kan hij enkel hopen dat zijn vehikel tijdig tot stilstand komt. Boven*dien maakt de nieuwe generatie trams weinig geluid. "Buurtbewoners wil*len dat de tram zo stil mogelijk rijdt," weet MIVB-woordvoerster An Van hamme, "maar andere weggebruikers horen stille trams minder goed aankomen. Voetgangers worden vaak afgeleid door gsm's of mp3-spelers."

Dit jaar overleden in Brussel al vier mensen na een aanrijding door een tram. In 2011 noteerde de MIVB één ongeval met dodelijke afloop. In Berlijn, een stad met een sterk uitgebouwd netwerk van trams, bussen en metro's, zijn de statistieken vergelijkbaar. In 2012 veroorzaakten trams er drie dodelijke slachtoffers, in 2011 zeven (al vervoert de Berlijnse vervoersmaatschappij wel drie keer meer reizigers).

Al enkele jaren voert de BVG de campagne 'Achte auf deine Linie' ('let op je lijn'). Toevallig daags na het dodelijk ongeval lanceerde de MIVB de campagne 'Uw veiligheid begint met goed opletten' opnieuw. De kernboodschap is: trams hebben altijd voorrang, ook op voetgangers.
Het zou al te gek zijn nu dat de meeste voertuigen (ook openbaar vervoer) in de regel steeds strengere geluidsnormen opgelegd krijgen, en technisch sowieso steeds stiller worden (ook meer comfortisolatie) moeten de stilste voertuigen in dorpen en steden dan plots lawaai maken omdat bepaalde voetgangers het vertikken op te letten en-of soms met oor-/koptelefoons rondlopen in het verkeer? Wat met de mensen die een terrasje doen of ergens langs de baan wandelen en die het veel stillere verkeer zéér waarderen?

Of gaat men het toch de zwak-zinnige weggebruiker moeten noemen?

De schoofzak 21 januari 2017 17:39

Wat betreft het geluid van elektrisch aangedreven auto's, zal de techniek wel gauw een handje komen toesteken.
Vanaf een voetganger of fietser opgemerkt wordt door de beeldherkenning, zal de software wel een selectie maken of er eventjes en al dan niet luid, een vroem-vroem geluid geproduceerd mag worden.

Hopelijk komen er ook gauw auto's die minstens vier ingebouwde hd camera's aan boord hebben.

.

Bobke 21 januari 2017 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer (Bericht 8354113)
Daar zullen ze vermoedelijk één of ander gekmakend storend geluid op zetten zoals bij achteruit rijdende vracht- en werkvoertuigen omdat ze anders teveel zwakke weggebruikers van de baan rijden. Elektrisch is beter voor de onmiddellijke omgeving in zake verontreiniging. Minder fysiek remmen en de energie uitstoot, als die er is, gebeurt elders.

Natuurlijk is die verontreiniging er.

strijkijzer 21 januari 2017 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8354150)
Waarom zouden ze dat doen? En waarom zouden voetgangers zomaar op de baan lopen zonder te kijken? Sinds wanneer moet men luisteren naar het verkeer om verplichte voorrang te verlenen? Wat met de slechthorenden?

Is Oslo rijden ondertusen redelijk veel electrische auto´s, ik heb daar nooit iets gehoord dat daar nu meer slachtoffers bij de voetgangers vallen dan in het verleden. En die electrische wagens hebben geen verplichte geluiden in de bebouwde kom... (of heb je bron dat het al verplicht is? * mss vanaf 2019 onder bepaalde snelheid, EU-richtlijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...warning_sounds )


Ook hybrides die electrisch rijden in de stad maken zoveel geluid als electrische wagens.

Het meeste geluid komt dikwijls van de banden (naargelang wegdek natuurlijk, slechte wegen of kasseien zijn het luidst) , daarenboven zijn alle weggebruikers verplicht altijd hun ogen ...en hun verstand... te gebruiken, staat zo ongeveer in de wegcode. Een fiets of ... paardenkar maakt toch ook geen verplicht geluid? ;-)
Kan ik als autobestuurder verlangen dat voetgangers en fiersers geluid maken anders zie ik ze niet ofzo? LOL

Zoals bij de moderne stille tram ook, die trams moeten dan terug lawaai maken voor de slechthorenden ofzo. :roll:


Het zou al te gek zijn nu dat de meeste voertuigen (ook openbaar vervoer) in de regel steeds strengere geluidsnormen opgelegd krijgen, en technisch sowieso steeds stiller worden (ook meer comfortisolatie) moeten de stilste voertuigen in dorpen en steden dan plots lawaai maken omdat bepaalde voetgangers het vertikken op te letten en-of soms met oor-/koptelefoons rondlopen in het verkeer? Wat met de mensen die een terrasje doen of ergens langs de baan wandelen en die het veel stillere verkeer zéér waarderen?

Of gaat men het toch de zwak-zinnige weggebruiker moeten noemen?

Als het hele verkeer elektrisch wordt, hoef ik natuurlijk geen oortjes meer in. Dat scheelt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be