Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Ook Mechelen voert lage-emissiezone in, 2018 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236933)

Micele 21 januari 2017 12:54

Ook Mechelen voert lage emissiezone in, 2018
 
(deze draad kon evenzo ook bij milieu staan, soit. Maar als men met zijn voertuig niet meer in de kernstad kan parkeren of rijden dan is het wel mobiliteit...)

Citaat:

http://www.gva.be/cnt/dmf20170120_02...emissiezone-in


Ook Mechelen voert lage-emissiezone in

MECHELEN - Uiterlijk tegen de zomer van 2018 voert Mechelen een lage-emissiezone in. Zeker al in het historisch centrum en mogelijk zelfs in de hele stad. De Dijlestad volgt daarmee het voorbeeld van Antwerpen.
Het schepencollege van de stad Mechelen heeft vrijdag principieel beslist om de meest vervuilende wagens te weren. Op die manier wil het stadsbestuur werk maken van een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving.

Omwille van de eenduidigheid van het beleid neemt Mechelen de criteria van Antwerpen over. Zo wil het stadsbestuur voorkomen dat in elke stad andere regels ontstaan voor de dieselwagens die wel of niet worden toegelaten.

Mogelijk zelfs hele stad

Deze lage-emissiezone wordt zeker in de binnenstad ingevoerd, maar het schepencollege bekijkt de komende weken of ook andere delen van het grondgebied of zelfs het gehele grondgebied van Mechelen kan deel uitmaken van de zone. “Hoe minder fijn stof, hoe beter voor de gezondheid natuurlijk. Maar ook onze historische gebouwen zijn gebaat bij minder roetuitstoot. Het bestaande uitgebreide ANPR-netwerk is perfect uitgerust om zo’n grote zone te controleren”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).

De stad Mechelen zet de komende maanden over deze plannen een uitgebreide informatiecampagne op, waarin ook aandacht gaat naar alternatieve vervoerswijzen zoals autodelen of fietsen. Het stadsbestuur belooft ook werk te maken van maatwerk voor minder mobiele mensen.
Alle beetjes helpen, er zullen nog steden volgen naar analogie van Duitsland en andere landen.

Veel beetjes = significant.
En een zachte dwang om eens te denken aan (veel) milieuvriendelijkere voertuigen.

Hulpje om een milieuvriendelijkste wagen te vinden, alle merken, alle modellen: http://www.ecoscore.be/en/vehicles?page=1

Het gemiddeld Belgisch wagenpark heeft momenteel een zeer povere ecoscore door nog het zeer groot aandeel aan dieselwagens, toch is er een keerpunt te zien:

Citaat:

http://www.ecoscore.be/en/be-fleet

Belgian Fleet

Introduction

The graphs below summarize the full report concerning the entire fleet on the one hand, and registrations of new and used vehicles on the other hand. These reports describe the characteristics of the Belgian fleet, both for Belgium as a whole and broken down by region.


Average Ecoscore evolution

The average Ecoscore has improved significantly over the past years, both for the total fleet and for new and second-hand registrations. The Ecoscore of the total fleet increases by 1 point per year. The Ecoscore of the new and second-hand registrations increases faster, by 1,4 resp. 1,3 points per year.



[...]

Average Ecoscore by fuel type

The highest Ecoscores are for the electric cars. CNG-, petrol hybrid (plug-in but also the classic hybrids) and diesel plug-in hybrid cars have significantly higher average Ecoscores than the other fuels. The difference of these alternatively fueled cars with the conventional fuels diminishes when we look at the new registrations, but nevertheless remains striking. Both within the total fleet and within the new and second-hand registrations, diesel cars systematically perform worst of all fuel types.


Het verkeersbord http://wegcode.be/wetteksten/secties...ode/257-art71dF117/F118 begin/einde lage emissiezone is sinds 15.10.2014 (B.S.) wet:
Citaat:

http://wegcode.be/actueel/2091-wegco...es-te-beborden
Bron:
KB van 21 juli 2014 betreffende het signaleren van lage emissiezones (Belgisch Staatsblad van 15/10/2014)

PORSCHE 24 januari 2017 09:25

En als geitenneuker Calvo er Burgemeester zou worden dan wordt heel Mechelen een stad waar je enkel nog te voet binnen mag. Dan gaat Mechelen even een paar honderd jaar terug in de tijd. Wat ze niet beseffen is dat ze hun eigen stad naar de kloten aan het helpen zijn.

Wat zijn ze in elke stad aan het doen : de middenstand kapot maken. Veel mensen gaan niet meer in die steden willen gaan winkelen. Of loop jij graag enkele honderden meters met je (zware) aankopen rond? En openbaar vervoer? In Mechelen is dat wel een uitdaging. Na een dag shoppen op de bus en je bent gegarandeerd de helft van je spullen kwijt. Dus laat de steden maar doen. En binnen enkele jaren klagen ze omdat ze een dode stad hebben gecreëerd. Aarschot hebben ze jaren terug ook autovrij gemaakt. Het resultaat is dat 3/4 van de winkelpanden leeg staan. En de andere 1/4 kan niet zomaar stoppen en moet elke maand hun centen bij elkaar rapen om te kunnen overleven. Wel een mooie stad verder. Je kan er rustig gaan wandelen en in een bos is meer lawaai dan in Aarschot centrum :D 's Avonds moet je er wel niet meer zijn. Teveel criminele jeugd die er overal rond hangt. Want wat zegt de politie : er komt daar 's avonds toch niet meer. De restaurants en cafés zijn bijna allemaal verdwenen. Dus we moeten er ook niet meer zijn. Dat is dus "de kop in het zand steken" dat ze daar doen.

Micele 24 januari 2017 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356619)
En als geitenneuker Calvo er Burgemeester zou worden dan wordt heel Mechelen een stad waar je enkel nog te voet binnen mag. Dan gaat Mechelen even een paar honderd jaar terug in de tijd. Wat ze niet beseffen is dat ze hun eigen stad naar de kloten aan het helpen zijn.

In Duitsland hebben ondertussen # 67 steden-gemeentes een LEZ, ik heb daar niets van gehoord dat de middenstand daarom minder omzet maakt. Wie weet wel integendeel. Een terrasje doen met wat minder stikkende/stinkende lucht moet vlotter lukken.

Volgens jouw fantasie moet de middenstand dan in D al failliet zijn niet?

# alles steden/gemeentes op een lijst:
http://gis.uba.de/website/umweltzonen/umweltzonen.php

Vele steden/gemeente-LEZ overlappen zich. UBA spreekt nu van 54 milieuzones, waarvan 53 de groene sticker moet hebben, enkel 1 zone is voorlopig nog een gele sticker voldoende (Neu-Ulm). Hier de kaart:

Citaat:

http://www.umweltbundesamt.de/themen...and#textpart-1
1. Wie ist der aktuelle Stand der Umweltzonen?
Mit dem 1. Januar 2017 gibt es in Deutschland 54 Umweltzonen. In 53 davon sind nur Fahrzeuge mit grüner Plakette zulässig. Die bereits seit 1. Januar 2013 bestehende Umweltzone Ludwigsburg und Umgebung (Stufe 3) wird um das Gebiet Remseck am Neckar erweitert. In die Umweltzone Neu-Ulm darf man noch mit gelber Plakette einfahren. Neu hinzukommen wird in 2017 die Umweltzone Balingen (Stufe 3). Ein genauer Termin steht bisher nicht fest.


Overtreding kan 80 € kosten, prijs is verdubbeld:
Citaat:

Ohne Plakette oder Ausnahmegenehmigung zu fahren ist eine Ordnungswidrigkeit. Seit 1. Mai 2014 gilt: Verstöße gegen die Umweltzone kosten 80 Euro Bußgeld statt wie bisher 40 Euro.
Wat D wel beter geregeld heeft zijn oldtimers, in D mag een vanaf 30-jarige oldtimer de stad al in, in Antwerpen moet die auto al minstens 40 jaar zijn.
Naja iedereen die een mooie oldtimer heeft zal nog wel een moderne 2e wagen hebben.

De schoofzak 24 januari 2017 10:14

De gemiddelde Vlaming beseft nog niet genoeg welke de effecten zijn van de vervuiling van de auto's, geconcentreerd in een stad.

En zij die dat wel beseffen, misbruiken soms uit politieke overwegingen deze onwetendheid van anderen.

.

araneus 24 januari 2017 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356619)
En als geitenneuker Calvo er Burgemeester zou worden dan wordt heel Mechelen een stad waar je enkel nog te voet binnen mag. Dan gaat Mechelen even een paar honderd jaar terug in de tijd. Wat ze niet beseffen is dat ze hun eigen stad naar de kloten aan het helpen zijn.

De schepen van (i)mobiliteit wordt al geleverd door Groen! in Mechelen, nl. Marina De Bie. Dat mens snapt niets van mobiliteit, dat blijkt duidelijk uit antwoorden die ik krijg op mails waarop ik haar wijs op fouten in het wegbeheer in Mechelen.
Calvo is een arrogant type dat ik liever buiten Mechelen houd.

Micele 24 januari 2017 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8356656)
De gemiddelde Vlaming beseft nog niet genoeg welke de effecten zijn van de vervuiling van de auto's, geconcentreerd in een stad.

En zij die dat wel beseffen, misbruiken soms uit politieke overwegingen deze onwetendheid van anderen.

.

In bepaalde steden die in een dal/put liggen kan de zone niet streng genoeg zijn. In Stuttgart is zelfs tot > driemaal "de wettelijk nog toegelaten NO2 van *40 microgram/m³" overschreden, ook aan de rustiger gelegen scholen zijn dubbel zo hoge waardes gemeten:
Citaat:

http://www.swr.de/landesschau-aktuel...=1592/1ye7ern/

Erschreckend hohe Werte am Katharinenhospital und vor Schulen

Die höchsten Schadstoffwerte wurden dabei ausgerechnet beim Katharinenhospital gemessen. Spitzenreiter war laut Untersuchung nach dem Hauptbahnhof mit 126 Mikrogramm pro Kubikmeter Luft das Katharinenhospital mit einem gemessenen Mittelwert von 106 Mikrogramm.
Die sechsspurige Straße vor dem Stuttgarter Hauptbahnhof Absolute NO2-Spitzenwerte am Hauptbahnhof.
Dieser Wert lag damit noch höher als am Neckartor mit 99 Mikrogramm pro Kubikmeter Luft. Erschreckend hoch sind laut Untersuchung auch die gemessenen NO2-Werte mit 82 Mikrogramm am Zeppelin-Gymnasium, der Römerschule mit 65 Mikrogramm sowie der Kindertagesstätte Lukas mit 63 Mikrogramm. Erlaubt ist beim Stickstoffdioxid ein Jahresmittelwert von *40 Mikrogramm pro Kubikmeter Luft.
Als men beter meet (en lagere hoogte 1,5 m) is het nog erger...: http://www.duh.de/uploads/media/2016..._Stuttgart.pdf

Citaat:

"Recht auf saubere Luft"

„Mit den Messungen wollen wir zeigen, dass ausgerechnet Krankenhäuser, Schulen und selbst Kindertagesstätten dem Dieselabgasgift ungeschützt ausgesetzt werden. Seit zehn Jahren verweigern Stadtverwaltung und Landesregierung den Bürgern das 'Recht auf saubere Luft'. Leiden müssen die besonders empfindlichen Kleinkinder, Schüler und kranke Menschen“, sagte Jürgen Resch, Bundesgeschäftsführer der DUH.
Men spreekt daar al van baby´s- en kinderen-vergiftiging** (vooral diegenen waar de longen zich moeten ontwikkelen).

Al + 10 jaar lang wordt het recht op betere ademlucht tegengehouden, de overheid maakte ooit emissiewetten (met hoge boetes) maar die zijn het papier niet waard. Gesetz und Gründlichkeit watisda? Boetes zijn enkel voor de burgers dan?

Citaat:

https://de.wikipedia.org/wiki/Stickstoffdioxid
Sicherheitshinweise

Stickstoffdioxid ist sehr giftig** und wird in geringen Konzentrationen kaum wahrgenommen. Eingeatmetes Stickstoffdioxid löst Kopfschmerzen und Schwindel aus. Höhere Konzentrationen können Atemnot und Lungenödeme auslösen. Wird Stickstoffdioxid in Konzentrationen von 40–100 µg/m3 über längere Zeit eingeatmet, kommt es zu gesundheitlichen Schäden.[9] http://www.euro.who.int/__data/asset...199/E79097.pdf
Ook foldertjes van de D-milieu-overheid hoe schadelijk NO2 wel kan zijn:
http://www.umweltbundesamt.de/servic...ie-menschliche (vertikaal geklasseerd)

Of het in Vlaanderen nog erger is?...

Aja betreft "groene politiekers"... Baden-Württemberg hoofdstad Stuttgart... heeft een groene regering sinds 2011... en stelt zelfs de minister-president, als 1e deelstaat überhaupt.
Citaat:

https://de.wikipedia.org/wiki/Winfried_Kretschmann

Winfried Kretschmann (* 17. Mai 1948 in Spaichingen) ist ein deutscher Politiker und Mitglied der Partei Bündnis 90/Die Grünen. Seit dem 12. Mai 2011 ist er neunter Ministerpräsident von Baden-Württemberg und als solcher der erste von den Grünen gestellte Ministerpräsident eines deutschen Bundeslandes. Am 12. Mai 2016 wurde er als Ministerpräsident wiedergewählt.
D heeft wel een serieuze eigen auto-industrie... (vb Stuttgart = Mercedes) dus niet te vergelijken met BE of Vlaanderen.

Anna List 24 januari 2017 11:40

ha lol,
vorige week nog voorspeld hier, dat andere gemeenten Antwerps voorbeeld snel gingen volgen, maar dit is nog sneller dan ik zelf verwachtte.

PORSCHE 24 januari 2017 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8356654)
In Duitsland hebben ondertussen # 67 steden-gemeentes een LEZ, ik heb daar niets van gehoord dat de middenstand daarom minder omzet maakt. Wie weet wel integendeel. Een terrasje doen met wat minder stikkende/stinkende lucht moet vlotter lukken.

Wat D wel beter geregeld heeft zijn oldtimers, in D mag een vanaf 30-jarige oldtimer de stad al in, in Antwerpen moet die auto al minstens 40 jaar zijn.
Naja iedereen die een mooie oldtimer heeft zal nog wel een moderne 2e wagen hebben.

Ik nodig je dan eens uit om Aarschot te gaan bezoeken. Een voor een vallen de handelszaken en komt er leegstand. Aarschot is al een volledig dode stad. En ja je kan daar rustig op een terras iets gaan drinken. Eerst wel de wagen op de zoneparking buiten de stad parkeren en een kleine 500 meter te voet naar je terras gaan. Liefst overdag want 's avonds is het op eigen risico.

En voor oldtimers is er geen probleem met LEZ zones. Die komen daar niet meer en wijzigen hun roadbooks wel. Trouwens de meeste roadtrips gaan toch door kleine veldwegen waar de funfactor honderd maal groter is dan in een stad. Pas nog een roadbook mee in elkaar gestoken. Trip van een kleine 110 kilometer zonder ook maar een stad te moeten passeren, in uitzondering enkele grotere wegen. Verder allemaal mooie verharde veld- en plattelandswegen. Bijkomend voordeel : daar staan geen flitscamera's en is er geen trajectcontrole. En die roadtrips worden meestal op een zondag of feestdag gereden en dit met verkenningswagens voor aan. Dus kans op flitsen = nihil. Laat ze maar in alle steden en grotere dorpen LEZ zones maken, who cares? Gewoon wegblijven en opgelost!

Anna List 24 januari 2017 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356895)
Ik nodig je dan eens uit om Aarschot te gaan bezoeken. Een voor een vallen de handelszaken en komt er leegstand. Aarschot is al een volledig dode stad. En ja je kan daar rustig op een terras iets gaan drinken. Eerst wel de wagen op de zoneparking buiten de stad parkeren en een kleine 500 meter te voet naar je terras gaan. Liefst overdag want 's avonds is het op eigen risico.

En voor oldtimers is er geen probleem met LEZ zones. Die komen daar niet meer en wijzigen hun roadbooks wel. Trouwens de meeste roadtrips gaan toch door kleine veldwegen waar de funfactor honderd maal groter is dan in een stad. Pas nog een roadbook mee in elkaar gestoken. Trip van een kleine 110 kilometer zonder ook maar een stad te moeten passeren, in uitzondering enkele grotere wegen. Verder allemaal mooie verharde veld- en plattelandswegen. Bijkomend voordeel : daar staan geen flitscamera's en is er geen trajectcontrole. En die roadtrips worden meestal op een zondag of feestdag gereden en dit met verkenningswagens voor aan. Dus kans op flitsen = nihil. Laat ze maar in alle steden en grotere dorpen LEZ zones maken, who cares? Gewoon wegblijven en opgelost!

kleinhandel is dood, overal, dat heeft niks met de auto te maken maar alles met 'mega shoppingcentra' en 'e-commerce'.

reservespeler 24 januari 2017 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8356900)
kleinhandel is dood, overal, dat heeft niks met de auto te maken maar alles met 'mega shoppingcentra' en 'e-commerce'.

Juist

fox 25 januari 2017 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8356772)
ha lol,
vorige week nog voorspeld hier, dat andere gemeenten Antwerps voorbeeld snel gingen volgen, maar dit is nog sneller dan ik zelf verwachtte.

Waar gaat de Lijn nu naartoe hollen met hun vervuilende bussen? Ze worden overal buiten gepest.

Jan van den Berghe 25 januari 2017 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356619)
En als geitenneuker Calvo er Burgemeester zou worden dan wordt heel Mechelen een stad waar je enkel nog te voet binnen mag. Dan gaat Mechelen even een paar honderd jaar terug in de tijd. Wat ze niet beseffen is dat ze hun eigen stad naar de kloten aan het helpen zijn.

Wat zijn ze in elke stad aan het doen : de middenstand kapot maken. Veel mensen gaan niet meer in die steden willen gaan winkelen. Of loop jij graag enkele honderden meters met je (zware) aankopen rond? En openbaar vervoer? In Mechelen is dat wel een uitdaging. Na een dag shoppen op de bus en je bent gegarandeerd de helft van je spullen kwijt. Dus laat de steden maar doen. En binnen enkele jaren klagen ze omdat ze een dode stad hebben gecreëerd. Aarschot hebben ze jaren terug ook autovrij gemaakt. Het resultaat is dat 3/4 van de winkelpanden leeg staan. En de andere 1/4 kan niet zomaar stoppen en moet elke maand hun centen bij elkaar rapen om te kunnen overleven. Wel een mooie stad verder. Je kan er rustig gaan wandelen en in een bos is meer lawaai dan in Aarschot centrum :D 's Avonds moet je er wel niet meer zijn. Teveel criminele jeugd die er overal rond hangt. Want wat zegt de politie : er komt daar 's avonds toch niet meer. De restaurants en cafés zijn bijna allemaal verdwenen. Dus we moeten er ook niet meer zijn. Dat is dus "de kop in het zand steken" dat ze daar doen.

Hoe doet u dat eigenlijk, "een dag shoppen met uw wagen"? Van winkel- naar winkeldeur rijden en steeds weer parkeerplaats betalen? Of hoe doet u dat?

Jan van den Berghe 25 januari 2017 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356895)
Ik nodig je dan eens uit om Aarschot te gaan bezoeken. Een voor een vallen de handelszaken en komt er leegstand. Aarschot is al een volledig dode stad. En ja je kan daar rustig op een terras iets gaan drinken. Eerst wel de wagen op de zoneparking buiten de stad parkeren en een kleine 500 meter te voet naar je terras gaan. Liefst overdag want 's avonds is het op eigen risico.

Een eenvoudige blik op de webstek van Aarschot leert toch iets anders (met bijhorend kaartje):

http://www.aarschot.be/wonen-leefomg...iteit/parkeren

Jan van den Berghe 25 januari 2017 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356895)
En voor oldtimers is er geen probleem met LEZ zones. Die komen daar niet meer en wijzigen hun roadbooks wel. Trouwens de meeste roadtrips gaan toch door kleine veldwegen waar de funfactor honderd maal groter is dan in een stad. Pas nog een roadbook mee in elkaar gestoken. Trip van een kleine 110 kilometer zonder ook maar een stad te moeten passeren, in uitzondering enkele grotere wegen. Verder allemaal mooie verharde veld- en plattelandswegen. Bijkomend voordeel : daar staan geen flitscamera's en is er geen trajectcontrole. En die roadtrips worden meestal op een zondag of feestdag gereden en dit met verkenningswagens voor aan. Dus kans op flitsen = nihil. Laat ze maar in alle steden en grotere dorpen LEZ zones maken, who cares? Gewoon wegblijven en opgelost!

Mooi toch dat u met uw vervuilende en knetterende oldtimers niet meer de steden aandoet!

fred vanhove 25 januari 2017 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356895)
Ik nodig je dan eens uit om Aarschot te gaan bezoeken. Een voor een vallen de handelszaken en komt er leegstand. Aarschot is al een volledig dode stad. En ja je kan daar rustig op een terras iets gaan drinken. Eerst wel de wagen op de zoneparking buiten de stad parkeren en een kleine 500 meter te voet naar je terras gaan. Liefst overdag want 's avonds is het op eigen risico.

En voor oldtimers is er geen probleem met LEZ zones. Die komen daar niet meer en wijzigen hun roadbooks wel. Trouwens de meeste roadtrips gaan toch door kleine veldwegen waar de funfactor honderd maal groter is dan in een stad. Pas nog een roadbook mee in elkaar gestoken. Trip van een kleine 110 kilometer zonder ook maar een stad te moeten passeren, in uitzondering enkele grotere wegen. Verder allemaal mooie verharde veld- en plattelandswegen. Bijkomend voordeel : daar staan geen flitscamera's en is er geen trajectcontrole. En die roadtrips worden meestal op een zondag of feestdag gereden en dit met verkenningswagens voor aan. Dus kans op flitsen = nihil. Laat ze maar in alle steden en grotere dorpen LEZ zones maken, who cares? Gewoon wegblijven en opgelost!

Mooie plattelandswegen in België ??? Daarom zeker dat geen enkel motorclub nog in België wil toeren .....Zichzelf respecterende oldtimer of sportwagen clubs gaan maar al te graag toeren in alle landen van Europa maar zeker niet in België. Ga gewoon de grens eens over naar Luxemburg of Frankrijk en pas daar wordt het leuk en mooi rijden. België is top voor veld of motorcrossers en daarmee is alles gezegd.

Zwitser 26 januari 2017 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356895)
Ik nodig je dan eens uit om Aarschot te gaan bezoeken. Een voor een vallen de handelszaken en komt er leegstand. Aarschot is al een volledig dode stad. En ja je kan daar rustig op een terras iets gaan drinken. Eerst wel de wagen op de zoneparking buiten de stad parkeren en een kleine 500 meter te voet naar je terras gaan. Liefst overdag want 's avonds is het op eigen risico.

500m lope . Ocharme. Ben me zo slecht te been dat dat een probleem is?

Kijk, als je gewoon een lijst neemt van Europese steden, gerangschikt volgens hoe aangenaam het er leven is, dan vindt je daar aan de top uitsluiten steden die het autoverkeer uit het centrum weren.

De stad waar ik woon, daar kan je s'zaterdags op de koppen lopen. De middenstand is daar allesbehalve dood. En dat ondanks het feit dat je er voor minder dan 10 euro per uur niet kan parkeren...

Zwitser 26 januari 2017 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8356619)
Wat zijn ze in elke stad aan het doen : de middenstand kapot maken. Veel mensen gaan niet meer in die steden willen gaan winkelen. Of loop jij graag enkele honderden meters met je (zware) aankopen rond?

Je doet alsof vroeger elke winkel een paar honderd parkeerplaatsen voor de deur had. Dat was nooit het geval. En om enkele honderden meter met je aankopen rond te lopen is geen enkel probleem. Daar bestaan al sinds decennia goede oplossingen voor.

Henri1 27 januari 2017 06:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8353979)
(deze draad kon evenzo ook bij milieu staan, soit. Maar als men met zijn voertuig niet meer in de kernstad kan parkeren of rijden dan is het wel mobiliteit...)



Alle beetjes helpen, er zullen nog steden volgen naar analogie van Duitsland en andere landen.

Veel beetjes = significant.
En een zachte dwang om eens te denken aan (veel) milieuvriendelijkere voertuigen.

Hulpje om een milieuvriendelijkste wagen te vinden, alle merken, alle modellen: http://www.ecoscore.be/en/vehicles?page=1

Het gemiddeld Belgisch wagenpark heeft momenteel een zeer povere ecoscore door nog het zeer groot aandeel aan dieselwagens, toch is er een keerpunt te zien:



Het verkeersbord http://wegcode.be/wetteksten/secties...ode/257-art71dF117/F118 begin/einde lage emissiezone is sinds 15.10.2014 (B.S.) wet:

Ik vraag me af over hoeveel wagens het gaat die geband zijn ?
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/...ngsvoorwaarden

Euro 3 mag immers nog binnen.

Micele 27 januari 2017 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8359182)
Ik vraag me af over hoeveel wagens het gaat die geband zijn ?
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/...ngsvoorwaarden

Mss vind je die cijfers bij Febiac, maar niemand kan eigenlijk weten hoeveel mensen er met een oude auto naar Antwerpen wil komen, zou straf zijn...

Citaat:

Euro 3 mag immers nog binnen.
Enkel euro 3 diesel mét roetfilter, zonder roetfilter moet betalen lees ik op de tabel:




En vanaf 1.1.2020, zeker vanaf 2025 wordt het serieus strenger (men is dus verwittigd, zeuren helpt niet):


Alle beetjes helpen, nu nog alle bussen electrisch of op CNG en de lucht wordt nog wat properder qua giftige ultrafijnstof en NO2.

Belgische Van Hool maakt trouwens *electrische en #CNG-bussen, ook #CNG-hybride.

Zou fijn zijn moesten *deze electrische bussen massaal in onze steden kunnen rijden, snelladen in 10 minuten mogelijk.
Hybride-CNG bussen kunnen dan de langere afstanden doen (zeker vervuilde Vlaamse Ruit)

Citaat:

* http://www.vanhool.be/NED/actua/exquicityhamburg.html

Wereldpremière: Van Hool Exqui.City 100% elektrische trambus

Koningshooikt - Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, autocars en industriële voertuigen, presenteert haar eerste 100% elektrische Exqui.City, de zogenaamde trambus, op “Transports Publics 2016”, de internationale vakbeurs voor openbaar vervoer, die van 14 tot 16 juni doorgaat in Parijs. Het gloednieuwe voertuig betreft een 18,61 meter lange gelede trambus met een capaciteit van 107 passagiers en heeft een autonomie van 120km. Het order van 2 Exqui.City’s 100% elektrisch wordt in de loop van deze zomer opgeleverd aan de Verkehrsbetriebe Hamburg Holstein (VHH), de plaatselijke openbare vervoersmaatschappij uit Hamburg, Duitsland.

Al op de eerste dag van de beurs, op dinsdag 14 juni om 14.00 uur, zal Jan Van Hool, Directeur Design en Ontwikkeling bij Van Hool, samen met Toralf Müller, Directeur van Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH), het voertuig onthullen op de stand van Van Hool.

De twee door VHH bestelde trambussen zijn de eerste Exqui.City-modellen die uitsluitend elektrisch zijn aangedreven. Dit type voertuig voor hoogwaardig openbaar vervoer, beschikt over een meervoudig aandrijvingsplatform. Dit platform maakt van de Exqui.City, zowel in de 18m- als 24m-versie, een basis voor het gebruik van verschillende milieuvriendelijke aandrijfsystemen zoals trolley, hybride systemen (diesel-elektrisch; CNG-elektrisch), brandstofcellen of batterijen. De klant kan vrij zijn keuze maken voor de aandrijving van het voertuig zodat die optimaal aansluit bij de noden (capaciteit, al dan niet bestaande infrastructuur) en de topografie van de omgeving waar het voertuig wordt ingezet. Sinds de presentatie van het basisconcept van dit voertuig in 2011 in Dubai zijn er al 109 exemplaren met een lengte van 18 meter (gelede) tot 24 meter (dubbelgelede) trambussen aan acht steden geleverd, waaronder Metz (F), Parma (I), Barcelona (S), Genève (CH), Malmö (S), Bergen (N), Martinique (F) en Luxemburg (L). In de Van Hool-fabriek in Koningshooikt zijn momenteel nog eens 50 bussen in ontwikkeling voor Linz (A) en Belfast (VK) en wordt de laatste hand gelegd aan de 2 trambussen voor Hamburg (D). De zogenaamde trambussen combineren de flexibiliteit van een bus met de efficiëntie van een tram omdat ze, volledig of overwegend, op eigen bedding rijden. De nieuwe trambussen hebben een tijdloos futuristisch design en een hoog niveau van comfort met airconditioning, een laag geluidsniveau en een zachte interieurverlichting.

De 100% vol-elektrische trambus is voorzien van een lithium-ionaccu die een opslagcapaciteit heeft van 215 kWh. Deze batterij maakt een actieradius van 120 km mogelijk, meer dan genoeg om de route meerdere keren te rijden. De batterij drijft twee elektrische watergekoelde centraalmotoren, elk met een vermogen van 160 kW, aan uit de ELFA 2-serie van Siemens. De batterij is gemonteerd op het dak en kan op twee manieren conductief opgeladen worden. Enerzijds kan ze via geïsoleerde V-vormige laadpunten op het dak van het voertuig, door een externe pantograaf (geïnstalleerd op de eindhalte) die neerdaalt, geladen worden. Deze zogenaamde “snel-lading” duurt niet langer dan 10 minuten. Anderzijds kan het voertuig, buiten de diensturen en meestal ’s nachts in het depot, door middel van een “plug-in stekker” in de voorzijde van het voertuig in een daartoe voorzien stopcontact, worden aangesloten op het elektriciteitsnet. Deze zogenaamde ”nacht-lading” neemt voor een volledige belading van 0 tot 100% beladen, zo’n 4 uren in beslag. De elektrische hoogspanningsonderdelen zijn onzichtbaar weggewerkt op het dak van het voertuig met beschermende panelen die perfect passen in het vloeiende design van de Exqui.City trambus. Voor het nieuwe voertuig, dat in opdracht van de VHH wordt geproduceerd, is wederom het innovatieve tramdesign gebruikt dat de bus een heel bijzonder karakter geeft in het straatbeeld. De toegankelijkheid is optimaal met een lage instap en een vlotte toegang dankzij de drie dubbele deuren van het voertuig en tevens 2 oprijplaten voor rolstoelwagens en/of kinderwagens.
Citaat:

# http://www.vanhool.be/NED/openbaar%20vervoer/index.html
Autobussen: openbaar vervoer
Wie aan openbaar vervoer denkt, denkt aan Van Hool. In het uitgebreide gamma bussen vindt iedere maatschapppij precies dat type dat ze nodig heeft: van midi tot dubbel geleed, met centraal of achteraan geplaatste motor, met diesel- of alternatieve aandrijving. Hun gemeenschappelijke kenmerken zijn kwaliteit, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
• CNG
• hybride cng-elektrisch
• elektrisch*


Patrick M. 27 januari 2017 18:07

Iedere automobilist betaalt toch jaarlijks wegentaks om in héél België te mogen rondrijden met zijn of haar wagen op de wegen.
Als u nu ergens een stad niet meer binnen kunt rijden, krijgt u dan een stukje wegentaks terug?
Dus u betaalt voor iets maar u krijgt het niet volledig.
Is dat wel wettelijk?
Dat is zoiets als u betaalt voor een volledige taart maar u krijgt maar 6/8 van die taart.
Of u betaalt voor 4 nieuwe banden in de garage maar u krijgt maar 3 banden.
Of u koopt in de winkel een paar handschoenen maar u krijgt maar 1 handschoen.
Of u betaald bij de slachter voor 100 gr préparé en u krijgt maar 80 gram.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be