Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Horeca: ‘Laat iedereen etentjes aftrekken van belastingen’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236942)

De schoofzak 21 januari 2017 21:10

Horeca: ‘Laat iedereen etentjes aftrekken van belastingen’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170121_02687417

Citaat:

Nog beter zou het volgens B.R.A. zijn mochten ook particulieren restaurantkosten fiscaal kunnen aftrekken. De organisatie onderzocht een werkhypothese die voor particulieren 20 procent aftrekbaarheid van de restaurantkosten voorziet, met een maximum van 5.000 euro per jaar, wat neerkomt op maximaal 1.000 euro afgetrokken uitgaven per jaar en per belastingplichtige. Volgens de B.R.A. kan die maatregel op jaarbasis 40 miljoen euro aan de schatkist opleveren. B.R.A. stelt voor om na te denken over een invoering hiervan vanaf volgend jaar.
Is dit een goed idee ?
Zal het de mensen (die iets beter bemiddeld zijn, om tot 5000 euro per jaar te spenderen aan restaurantskosten) tot meer consumeren, zodat meer jobs die de horeca nodig zullen zijn ?

Of is het beter aan de basis te werken? De basis: zorg ervoor dat horeca-personeel niet zo zwaar belast wordt, zodat de prijs van de maaltijd in een restaurant omlaag kan.
Of appeleert dit niet genoeg aan het diepste verlangen van de Vlaming, namelijk de goesting om iets terug te trekken van de belastingen ?

Aan welke andere sectoren zouden we dan gelijkaardige voordelen moeten geven ?
Horeca is grotendeels wel lokaal. Als we het principe van "America first" in Vlaanderen willen introduceren ... ?

Of zal de noodzakelijke begeleidende administratie en controle meer kosten dan heel het spelleke opbrengt ?

.

eno2 21 januari 2017 21:27

dubbel

eno2 21 januari 2017 21:29

:rofl: :lol:

Er zijn mensen die geen etentje uit kunnen betalen.

Krijgen die dan maaltijdcheques?

Boa 21 januari 2017 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8354394)

Die kunnen hun etentje bij de McDonalds aftrekken van de belastingen.

Pandareus 21 januari 2017 22:58

Citaat:

Naast elke mac donalds staan van die grote groene vuilbakken, waar ze gratis kunnen uit gaan vreten.
Als je daar gaat in foerageren, kun je gemakkelijk een double cheese + een Big Mac per dag samenstellen uit wat restjes.

Bob 21 januari 2017 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8354381)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170121_02687417

Is dit een goed idee ?
Zal het de mensen (die iets beter bemiddeld zijn, om tot 5000 euro per jaar te spenderen aan restaurantskosten) tot meer consumeren, zodat meer jobs die de horeca nodig zullen zijn ?

Of is het beter aan de basis te werken? De basis: zorg ervoor dat horeca-personeel niet zo zwaar belast wordt, zodat de prijs van de maaltijd in een restaurant omlaag kan.
Of appeleert dit niet genoeg aan het diepste verlangen van de Vlaming, namelijk de goesting om iets terug te trekken van de belastingen ?

Aan welke andere sectoren zouden we dan gelijkaardige voordelen moeten geven ?
Horeca is grotendeels wel lokaal. Als we het principe van "America first" in Vlaanderen willen introduceren ... ?

Of zal de noodzakelijke begeleidende administratie en controle meer kosten dan heel het spelleke opbrengt ?

.

Alhoewel, den horecachinees zit al decennia in Vlaanderen ;-)

jad°relen°ir 21 januari 2017 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8354466)
Naast elke mac donalds staan van die grote groene vuilbakken, waar ze gratis kunnen uit gaan vreten.
Als je daar gaat in foerageren, kun je gemakkelijk een double cheese + een Big Mac per dag samenstellen uit wat restjes.

:D

Of soep van maken.
En in het beste geval vindt men der nog wat rekeningskes van andere klanten om in te brengen.. ;-)

Op de draad: neen, ik zou niet meer consumeren. Ook niet vaker. Misschien zou ik de rekeningen inbrengen. Hoewel, mijn administratieve slordigheid kennende ...

Anderzijds.. als ik -zoals afgelopen jaren- een 900 euro moet terugbetalen, is het wel interessant om eens te bekijken hoeveel restaurants ik moet bezoeken om 900 euro te kunnen terugtrekken.

Ik denk trouwens niet dat dit voorstel zal leiden tot het creëeren van meer jobs in de horeca. De nodige jobs worden nu al ingevuld, maar kunnen niet betaald worden wegens te hoge loonkosten. Zolang men dat niet aanpakt, zijn andere maatregelen slechts een pleistertje.

eno2 21 januari 2017 23:34

Ah de horeca wil zichzelf de status aanmeten van een liefdadigheidsinstelling, wat je er aan spendeert aftrekbaar maken:rofl::lol:

De schoofzak 22 januari 2017 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 8354475)
Alhoewel, den horecachinees zit al decennia in Vlaanderen ;-)

Ewel, als hij hier al decennia zit, dan is hij toch lokaal.

Of komt de plongeur die daar werkt elke dag over en 't weer uit Sina ?

.

Eduard Khil 22 januari 2017 12:59

Citaat:

nee, die moeten maar wat harder werken

Hypochonder 22 januari 2017 13:45

De horeca heeft al meer dan genoeg cadeaus gekregen in ruil voor de witte kassa en nog is België zowat het duurste land in Europa om op reatsurant te gaan.

brother paul 22 januari 2017 14:44

Wel je moet dat zo,zien, de horeca betaalt hoofdzakelijk personeels kosten, dus de aftrekbaarheid is gewoon ipv jij belasting betaalt, betaalt een ander daar belastingen op... Zo simpel. Dus waar het belast wordt is in feite niet relevant, de,overheid moet zich daar geen zorgen om maken,dat geld keert toch terug in de begroting

Zeus 22 januari 2017 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8354779)
De horeca heeft al meer dan genoeg cadeaus gekregen in ruil voor de witte kassa en nog is België zowat het duurste land in Europa om op reatsurant te gaan.

Ik denk dat Zwitserland daar wel de kroon spant

DewareJakob 22 januari 2017 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8354941)
Ik denk dat Zwitserland daar wel de kroon spant

Is dat Europa?
Ooit in Monaco gaan eten?

Hypochonder 22 januari 2017 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8354822)
Wel je moet dat zo,zien, de horeca betaalt hoofdzakelijk personeels kosten, dus de aftrekbaarheid is gewoon ipv jij belasting betaalt, betaalt een ander daar belastingen op... Zo simpel. Dus waar het belast wordt is in feite niet relevant, de,overheid moet zich daar geen zorgen om maken,dat geld keert toch terug in de begroting

De horeca heeft als compensatie voor de witte kassa onder andere de flexi jobs gekregen. Ze hadden in een ver verleden al eens een daling van de BTW van 21 naar 6% gekregen maar de prijzen die ze de consument aanrekenden daalden niet, wel integendeel, terwijl het net de bedoeling was dat de aangerekende prijzen daalden.

De horeca heeft geen reden tot klagen, ze hebben vele jaren ongestoord in het zwart kunnen werken en ze hebben nooit genoeg.

DewareJakob 22 januari 2017 17:57

Citaat:

Die betalen zo weinig belastingen dat er niks af te trekken valt. :roll::roll:

De schoofzak 22 januari 2017 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8354956)
De horeca heeft als compensatie voor de witte kassa onder andere de flexi jobs gekregen. Ze hadden in een ver verleden al eens een daling van de BTW van 21 naar 6% gekregen maar de prijzen die ze de consument aanrekenden daalden niet, wel integendeel, terwijl het net de bedoeling was dat de aangerekende prijzen daalden.

De horeca heeft geen reden tot klagen, ze hebben vele jaren ongestoord in het zwart kunnen werken en ze hebben nooit genoeg.

Ik herinner me het niet precies, maar dat was volgens mij een veel beperktere daling.
In Frankrijk, meen ik, is het effectief gedaald naar 6 procent (voor het maaltijd gedeelte, niet voor de drank --- nogmaals, voor zover ik me herinner ...), en dat zie je in ieder geval aan de prijzen van de maaltijden daar.

Hoe dan ook: jij stelde dat er daling was van btw, jij moet een link geven.

Voor de rest is horeca a) veel eigen centen investeren b) lang en hard werken van 's morgens tot 's avonds, c) zoeken naar en sukkelen met personeel, en d) niet zo zeker dat je zo winstgevend zijt als iedereen vermoedt.

.

demonen 22 januari 2017 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8354973)
Voor de rest is horeca a) veel eigen centen investeren b) lang en hard werken van 's morgens tot 's avonds, c) zoeken naar en sukkelen met personeel, en d) niet zo zeker dat je zo winstgevend zijt als iedereen vermoedt.

.

Die hadden maar ambtenaar moeten worden, toch?

dpg 22 januari 2017 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 8354999)
Die hadden maar ambtenaar moeten worden, toch?

Of bedrijven-killer moeten worden om van SWT gebruik te kunnen maken.

demonen 22 januari 2017 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8355001)
Of bedrijven-killer moeten worden om van SWT gebruik te kunnen maken.

Ja, bedrijven sluiten niet zo maar!
Daar kan maar 1 reden voor zijn volgens mensen die voor het leven benoemd zijn : "Die moeten kapot gestaakt zijn.".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be