Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Lijd jij aan misofonie ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236977)

De schoofzak 24 januari 2017 18:02

Lijd jij aan misofonie ?

Ik heb daar een heel klein beetje last van. Niet altijd en niet veel, dus alleen maar een beetje, en op sommige momenten.

(maar wees gerust: mijn allergie voor sossen en koekendozenaanbidders is pertinent en altijd actief; dat riskeert ooit wel in agressie om te slaan ...)

titel: "Als ik iemand druiven hoor eten, ben ik eerst geërgerd, dan kwaad, gefrustreerd en misselijk"
link: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/a...4-400212814eec

Citaat:

Naar schatting heeft zo'n zes tot zeven procent van de mensen last van misofonie, een neurologische aandoening waarbij bepaalde (eet)geluiden grote woede of walging oproepen. Esmé Terryn (27) is zo iemand. "Voor mij betekent het soms bijna hetzelfde als 'tijdelijke haat voor mensen die een specifiek geluid produceren'."

Tijdens een sollicitatiegesprek kreeg ik ooit de vraag aan welke eigenschap van collega's ik me wel eens stoorde. Ik legde uit hoe afschuwelijk ik het vond als een collega naast mij een bakje druiven eet. Want dat is horror.

Ik kreeg de stempel "vreemd", mijn antwoord; "hilarisch". En ik mocht beginnen. "Maar denk maar niet dat we dat serieus nemen en dat ik daarom geen 3 appels per dag ga opzuigen en mijn boterhammen in mijn koffie ga soppen aan het bureau naast je". Is dat dan normaal misschien?

Als jij deze situatie leest vind je die waarschijnlijk raar, aanstellerig of heel grappig. Terwijl ik ze neerschrijf krijg ik hartkloppingen. Alleen al terug aan een dergelijke situatie denken maakt mij geërgerd.

Tijdelijke haat voor mensen
Wat ik ervaar noemen ze misofonie. Letterlijk betekent het haat voor geluid. Voor mij betekent het soms bijna hetzelfde als "tijdelijke haat voor mensen die dat geluid produceren." Als ik onuitstaanbare geluiden hoor ben ik eerst geërgerd. Dat gaat al snel over in een onderhuidse woede en als er dan geen einde aan komt in extreme frustratie, misselijkheid en het gevoel dat ik compleet gek ga worden. Als het echt erg is, heb ik achteraf niet zelden een rothumeur dat de daaropvolgende uren niet meer weggaat.

Ik heb vooral een hekel aan slurpen, luid slikken, appels, druiven, smakken, luid ademen, huilen,... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al sinds ik mij kan herinneren, had ik aan tafel ruzie met mijn papa omdat hij te luid kauwde naar mijn zin. Vaak eindigde het dat ik plots naar hem riep en we dan ruzie kregen. Op zich begrijpelijk als je kind van 6 je op je plaats zet. In de jaren erna heb ik geleerd mezelf in te houden, maar ik blijf er misselijk van worden.

Selectief last van geluiden
Misofonie is de naam die er de laatste jaren pas aan gegeven wordt. En voor mij persoonlijk klopt die niet helemaal. Ik heb heel selectief last van geluiden. Doe mij maar overal genoeg achtergrondlawaai; de radio luid op het werk, rumoerige restaurants en het volume extra luid in de cinema, zolang ik het eten niet hoef te horen kraken en malen in je mond. Via vrienden aan wie ik mijn gevoel wel eens subtiel beschreef - lees: bij wie ik tirades afstak over hoe afschuwelijk etende mensen wel niet kunnen zijn - en een collega die zich wel in dat gevoel herkende, leerde ik het woord misofonie kennen en later ook de Facebookgroep 'Misofonie België': een revelatie.

Ik had al meegemaakt dat ik ergens even wegging omdat ik gek en misselijk werd, maar ik leerde dat er ook mensen bestaan bij wie hun sociaal leven er echt onder lijdt. Daarom is het goed dat er de laatste tijd wat vaker over gesproken wordt, en is zo'n Facebookgroep echt een remedie. Ik kan soms achter mijn gsm zitten gieren van het lachen om de getuigenissen die mensen posten, gewoon omdat ik ze zo goed herken dat het lijkt alsof ik ze zelf heb geschreven. En dat helpt mij persoonlijk enorm.

Liefst zou ik eens roepen tegen de persoon die het zo'n fantastisch idee vindt om achter mij op de bus een zak chips te eten, of tegen mijn papa die 's morgens muesli durft te eten zonder de radio op te zetten, tegen een collega die als een onschattig konijn de ene na de andere wortel naar binnen knabbelt, zelfs tegen de kat, die ook écht niet fatsoenlijk kan eten. Maar ik wil niet overkomen als een bitch, dus dat doe ik niet. Het is dan wel héél leuk om mensen te hebben die het tenminste begrijpen, zodat ik er daarna 'gewoon' even over kan vertellen.

Stiekem denk ik heel vaak ... "Eigenlijk heb ik helemaal geen probleem, dat al die vieze luidruchtige mensen gewoon eens af en toe opletten hoeveel lawaai ze maken. Ooit gehoord van basismanieren?"

En nee, ik haat je niet omdat je al eens een appel hebt gegeten in mijn buurt!

eno2 24 januari 2017 18:06

Drie jaar lang bezorgde mijn onderbuur en gedrogeerde alcoholieker mij dag & nachtelijke geluidsoverlast. Tellen mijn gevoelens daaromtrent ook mee?.

Henri1 24 januari 2017 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8357145)
Ik heb daar een heel klein beetje last van. Niet altijd en niet veel, dus alleen maar een beetje, en op sommige momenten.

(maar wees gerust: mijn allergie voor sossen en koekendozenaanbidders is pertinent en altijd actief; dat riskeert ooit wel in agressie om te slaan ...)

titel: "Als ik iemand druiven hoor eten, ben ik eerst geërgerd, dan kwaad, gefrustreerd en misselijk"

Ga dan maar nooit naar China.
Als je daar niet slurpt tijden het eten boert na een maaltijd beledig je de kok, dan heeft het je niet gesmaakt.
Het is daar ook de normaalste zaak van de wereld om op straat te spuwen.

Daar kan je pas misselijk worden.

geertvdb 24 januari 2017 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8357207)
Ga dan maar nooit naar China.
Als je daar niet slurpt tijden het eten boert na een maaltijd beledig je de kok, dan heeft het je niet gesmaakt.
Het is daar ook de normaalste zaak van de wereld om op straat te spuwen.

Daar kan je pas misselijk worden.

Misschien op het platteland, maar in de steden klopt dat niet. Dat van die boer na het eten heb ik nooit meegemaakt in de 6 jaar dat ik in China heb gewoond.
Dat van dat slurpen is ook een mythe.
Mensen spuwen daar even veel (of even weinig) op straat als hier.

Wat veel mensen niet weten is dat Chinezen net hetzelfde denken van ons: namelijk dat wij geen tafelmanieren hebben. En dat wij ons niet wassen. En dat we allemaal op mekaar lijken.

Eduard Khil 24 januari 2017 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8357145)

ik heb dat ook een beetje. Waarschijnlijk omdat ons moeder er ingestampt heeft dat je proper en deftig moet eten. De persoon die het minste smekgeluid maakt aan tafel, of al begint te kauwen voor zijn mond dicht is, kan me soms zwaar irriteren.

Eyjafjallajökull 24 januari 2017 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8357147)
Drie jaar lang bezorgde mijn onderbuur en gedrogeerde alcoholieker mij dag & nachtelijke geluidsoverlast. Tellen mijn gevoelens daaromtrent ook mee?.

Je hoorde die smekken tot boven ? 8O

Geluidsisolatie kon wat beter zeker :lol:

Eduard Khil 24 januari 2017 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8357147)

dat was peche die hier weer in een rant-posting sessie zat :lol:

Demper 24 januari 2017 22:06

Ik heb hier veel last van.

zonbron 24 januari 2017 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8357216)
Misschien op het platteland, maar in de steden klopt dat niet. Dat van die boer na het eten heb ik nooit meegemaakt in de 6 jaar dat ik in China heb gewoond.

Wat veel mensen niet weten is dat Chinezen net hetzelfde denken van ons: namelijk dat wij geen tafelmanieren hebben. En dat wij ons niet wassen. En dat we allemaal op mekaar lijken.

:-P

Skobelev 24 januari 2017 22:43

Als die van ons ongegeneerd aarsgas lost heb ik ook wat misofonie. En ze weet dat maar doet het toch. :?

Gipsy 24 januari 2017 23:01

Citaat:

Het hangt er van af. Ik heb een Chinese vrouwelijke leverancier die na het eten enkele luide boeren laat. Mijn vrouw smekt soms graag als het lekker is. Ik maak daar niet al te veel problemen van.

Truder 24 januari 2017 23:37

Ik heb een probleem met mooie vrouwen en diepe decolleté, mijn ogen dwalen steeds onbewust af naar die decolleté. Hetzelfde met jonge vrouwen en kort rokje, als die zich bukken dwalen mijn ogen altijd van mijn gesprekspartner af. Raar, heel raar.

Libro 24 januari 2017 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8357300)
ik heb dat ook een beetje. Waarschijnlijk omdat ons moeder er ingestampt heeft dat je proper en deftig moet eten. De persoon die het minste smekgeluid maakt aan tafel, of al begint te kauwen voor zijn mond dicht is, kan me soms zwaar irriteren.

Vroeger kreeg je op je donder als je je manieren niet hield, nu heb je een afwijking als je je daaraan stoort :roll:. Overdiagnosticering?

TV-verslaafde 24 januari 2017 23:57

Facebook lost al je problemen op.

TV-verslaafde 25 januari 2017 00:01

TV-verslaafde 25 januari 2017 00:12

Bepaalde mensen denken dat als ze genoeg likes hebben een platform hebben om hun onzin (aars) in iedereen hun gezicht te vegen. Zeer storend. Bepaalde meisjes moeten een facebookvrije maand houden of een half uur facebook per dag in plaats van al dat gezeik over dieet, alcohol, fitness, en wat is het nog allemaal. En dan druk ik het nog beleefd uit.

Pandareus 25 januari 2017 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8357300)

Zelfs nu je dood bent ?

Henri1 25 januari 2017 07:17

Citaat:

Noem jij Shenzhen dan een dorp ?

Ik kan je verzekeren dat hetgeen ik opnoemde daar schering en inslag is.

geertvdb 25 januari 2017 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8357544)
Noem jij Shenzhen dan een dorp ?

Ik kan je verzekeren dat hetgeen ik opnoemde daar schering en inslag is.

Ja, ook in Shenzhen. Ik heb daar 3 jaar gewoond. Tussen de Chinezen. Ik heb NOOIT een Chinees horen boeren aan tafel.

Ik herinner mij 1 keer dat ik een Chinees zag rochelen op straat. Dat was in Guangzhou. En ik herinner mij ook dat ik dacht: 'ah, dat gebeurt dus toch'.

Ik heb het nog eens voor alle zekerheid gevraagd aan mijn Chinese vrouw. Die zei dat boeren laten aan tafel iets is voor de 'zwarte mensen van het platteland'. En over het compliment voor de kok zei ze: 'de kok interesseert ons niet, enkel het eten'.

Xenophon 25 januari 2017 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8357770)
Ja, ook in Shenzhen. Ik heb daar 3 jaar gewoond. Tussen de Chinezen. Ik heb NOOIT een Chinees horen boeren aan tafel.

Ik herinner mij 1 keer dat ik een Chinees zag rochelen op straat. Dat was in Guangzhou. En ik herinner mij ook dat ik dacht: 'ah, dat gebeurt dus toch'.

Ik heb het nog eens voor alle zekerheid gevraagd aan mijn Chinese vrouw. Die zei dat boeren laten aan tafel iets is voor de 'zwarte mensen van het platteland'. En over het compliment voor de kok zei ze: 'de kok interesseert ons niet, enkel het eten'.

:trololol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be