![]() |
Gastankmisbruik
Gastank inbouwen en toch niet gebruiken: tot 18.000 euro minder belastingen
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170128_0...er-belastingen BRUSSEL - De autowereld heeft een nieuw achterpoortje gevonden om belastingen te ontduiken op dure auto’s. Door er een klein gastankje van 4.000 �* 6.000 euro in te stoppen kan tot 18.000 euro uitgespaard worden. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Gazet van Antwerpen zaterdag. Rijden op gas is veel ecologischer dan op benzine of diesel. Daarom wordt dat ook fiscaal gestimuleerd. “Stop een aardgastank in je pk-bom en betaal er geen belastingen op.” Met die boodschap promoot een autowebsite een toch wel heel oneigenlijk gebruik van de overheidssteun voor groene energie. Bovendien moet je de gastank niet gebruiken om recht te hebben op de belastingvrijstelling. Matthias Diependaele (N-VA) ontdekte de fraude. Hij wil een minimumgrootte opleggen voor de tank om recht te hebben op lagere belastingen. Vlaams viceminister-president Bart Tommelein (Open VLD) belooft een onderzoek naar mogelijke misbruiken. “Dit is een uitwas die vooraf niet was ingeschat”, zegt hij. Toch is het misbruik nog beperkt, denkt hij: vorig jaar werden 104 dergelijke grote auto’s ingeschreven met een gastank. Hier zie je weer een mooi voorbeeld van hoe onze staatskas geplunderd wordt door mensen die het niet nodig hebben. Het is nochtans vrij simpel om dit misbruik tegen te gaan. Geef geen subsidies of aftrek op het bezit van de gastank maar op het gebruik van de gastank. Dit kan volgens mij op twee manieren:
|
Dit "misbruik" is al van in het begin aan de gang. Er worden zelfs CNG installaties in auto's ingebouwd terwijl de motoren niet geschikt zijn om op CNG te rijden, ze worden enkel ingebouwd om van het fiscale voordeel te genieten.
Om dit misbruik in te perken zou men beter een beperking op de cilinderinhoud van de betreffende auto's invoeren want het is vrijwel uitsluitend bij grote motoren dat men deze regeling misbruikt. |
Citaat:
Citaat:
Er vindt een emissietest plaats op die keuring, dus die motoren moeten wel degelijk op CNG draaien, en bovendien worden de emissies gemeten. Ik neem dat krantenbericht dus met een zak zout, ofwel doet de technische keuring zijn werk niet... :? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
De CNG-auto´s (of grotendeels op benzine rijdend) kun je ook nooit in dezefde pot gooien met BEV. In NL is CNG idem met benzine 22 % bijtelling: https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bijtelling De Vlaamse? betweter-overheid zal zijn job veel beter moeten doen, maar mogen ook - eindelijk - eens over de grens kijken... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Gaat de overheid dit aanpassen? http://www.vlaanderen.be/nl/mobilite...1-januari-2016 (geen illusies...) |
Allerbest zou zijn om enigerlei vormen van aftrek en subsidie voor enigerlei vorm van auto te stoppen.
Mensenlief,wat PRETENDEREN onze bestuurderen zich eigenlijk te bereiken zeg? We staan allemaal,veelal gesubsidieerd, STIL :roll: |
Die BMW i8 is trouwens de grootste klucht die er rondrijdt.
|
Citaat:
|
Citaat:
Enkel dat er veel te kleine tanks ingebouwd worden, hierdoor zou het vermoeden al moeten bestaan dat de installatie niet gebruikt gaat worden. Daarom subsidies geven aan de hand van het verbruik, niet op het bezit van de tank. |
Citaat:
|
Misschien een goede aanzet om de lichte vracht ook ineens aan te pakken?
|
Wat ik niet begrijp is dat CO2 van gas minder vervuilt dan CO2 van een diesel ? iemand een idee, apart natuurlijk van de fijne stof verhaal waarom de CO2 van aardgas minder vervuilend is ?
|
Citaat:
Overigens is het wel zo dat gassen in principe een properder verbranding (minder roet) geven dan vloeistoffen. |
Citaat:
https://www.iarc.fr/en/media-centre/...fs/pr213_E.pdf Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be