Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Velo-antwerpen enkel voor mensen met kredietkaart: danku N-VA! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237076)

bembem 30 januari 2017 06:14

Velo-antwerpen enkel voor mensen met kredietkaart: danku N-VA!
 
U kent ze wellicht wel, de velo's/fietsen die men in Antwerpen kan huren en die het stadsbeeld hoe langer hoe meer sieren.



Citaat:

Voordelen Velo
◾De fietsen zijn 365 dagen per jaar en 24/24 uur beschikbaar.
◾Ideaal voor korte ritten naar uw werk of de winkel, om naar school te gaan of om een café, restaurant, theater of sportcentrum te bezoeken. Kijk vooraf na of er een Velo-station in de buurt is.
◾Snel en zonder file op uw bestemming.
◾Niet zoeken naar een parkeerplaats.
◾Geen onderhoud.
◾Combineerbaar met verplaatsingen met de trein, tram, bus of auto.
https://www.antwerpen.be/nl/info/52d...velo-antwerpen

Ja, allemaal mooi en wel, maar mensen zonder kredietkaart vallen uit de boot. Want men mag enkel met dat betalen:

Citaat:

Geldige kredietkaart

Om een dag- of weekpas te kopen, hebt u een geldige kredietkaart nodig.
https://www.velo-antwerpen.be/nl/ST-kredietkaart/1

Bij deze: de stad Antwerpen discrimeert maw mensen zonder access tot zo'n betaalkaart. Uitkeringstrekkers of simpelweg zij die niets van kredietkaarten wensen te weten of er financieel gezien niet voor in aanmerking komen, mogen op hun kin kloppen.

In other words, dit is een aberratie want laat het nu net de minder kapitaalkrachtigen zijn die met zo'n velo gebaat zouden zijn.

(Ter info: Ik vermeld er evenwel bij dat ik hier niet op verdoken wijze ofzo zit te hengelen naar iemand met zo'n kaart, ik fiets sowieso heel zelden.)


Dankuwel *N-VA. Pffff!


*Ja, ik zeg N-VA want zij bepalen tenslotte het huidige bestuur. Of niet soms :evil::evil:

kelt 30 januari 2017 06:53

Wie het DOEL van die "velos" begrijpt,begrijpt wel dat men de toegang tot die fietsen een beetje kanaliseert.
Ze zijn NIET bedoeld als dagdagelijks vervoermiddel van Antwerpenaars zelf.Gewone (desnoods tweedehands-) fietsen zijn tegenwoordig voor een aalmoes te verkrijgen in de handel...

Antwerpen wil niet meemaken wat verschillende Franse steden meemaakten met hun "deelfietsen".Die waren wel ofwel gratisn ofwel vlotter huurbaar.(die fietsen typisch gesponsord door privé-bedrijven in de reclamesector).

Kort daarna doken die Franse stadsfietsen,nog steeds duidelijk herkenbaar, op tot in Afrika toe,of kapotgereden door "joyriders" op de trappen van de metro etc.........

bembem 30 januari 2017 07:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8362245)
Wie het DOEL van die "velos" begrijpt,begrijpt wel dat men de toegang tot die fietsen een beetje kanaliseert.
Ze zijn NIET bedoeld als dagdagelijks vervoermiddel van Antwerpenaars zelf.Gewone (desnoods tweedehands-) fietsen zijn tegenwoordig voor een aalmoes te verkrijgen in de handel...

Antwerpen wil niet meemaken wat verschillende Franse steden meemaakten met hun "deelfietsen".Die waren wel ofwel gratisn ofwel vlotter huurbaar.(die fietsen typisch gesponsord door privé-bedrijven in de reclamesector).

Kort daarna doken die Franse stadsfietsen,nog steeds duidelijk herkenbaar, op tot in Afrika toe,of kapotgereden door "joyriders" op de trappen van de metro etc.........

Met een id-kaart en gewoon betalen via bancontact komt toch op hetzelfde neer? Waarom moet dat een kredietkaart zijn was mijn punt. Begrijpend lezen pls. En ja ik weet heus wel dat die fietsen kunnen gestolen worden, maar dat kan evengoed met een valse kredietkaart, ik zeg maar iets, duh.

Anna List 30 januari 2017 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8362252)
Met een id-kaart en gewoon betalen via bancontact komt toch op hetzelfde neer? Waarom moet dat een kredietkaart zijn was mijn punt. Begrijpend lezen pls. En ja ik weet heus wel dat die fietsen kunnen gestolen worden, maar dat kan evengoed met een valse kredietkaart, ik zeg maar iets, duh.

als uw bankier vindt dat gij niet kredietwaardig bent, waarom zou de Stad Antwerpen er dan moeten van uit gaan dat gij dat wel bent mss ?

Anna List 30 januari 2017 07:38

trouwens, als ge al weinig geld hebt, dan ben je goedkoper af met een jaarpas, zet u op de wachtlijst en wacht uw jaarabonnement af, je betaalt dan (welliswaar op voohand) maar slechts een fractie van wat een dag- of weekpas kost.

of ga te voet, da's nog een grotere besparing, en goed voor uw gezondheid.

reservespeler 30 januari 2017 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8362236)
U kent ze wellicht wel, de velo's/fietsen die men in Antwerpen kan huren en die het stadsbeeld hoe langer hoe meer sieren.





https://www.antwerpen.be/nl/info/52d...velo-antwerpen

Ja, allemaal mooi en wel, maar mensen zonder kredietkaart vallen uit de boot. Want men mag enkel met dat betalen:


https://www.velo-antwerpen.be/nl/ST-kredietkaart/1

Bij deze: de stad Antwerpen discrimeert maw mensen zonder access tot zo'n betaalkaart. Uitkeringstrekkers of simpelweg zij die niets van kredietkaarten wensen te weten of er financieel gezien niet voor in aanmerking komen, mogen op hun kin kloppen.

In other words, dit is een aberratie want laat het nu net de minder kapitaalkrachtigen zijn die met zo'n velo gebaat zouden zijn.

(Ter info: Ik vermeld er evenwel bij dat ik hier niet op verdoken wijze ofzo zit te hengelen naar iemand met zo'n kaart, ik fiets sowieso heel zelden.)


Dankuwel *N-VA. Pffff!


*Ja, ik zeg N-VA want zij bepalen tenslotte het huidige bestuur. Of niet soms

Voor nen Velo moet u in Wallonië zijn.

reservespeler 30 januari 2017 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8362252)
Met een id-kaart en gewoon betalen via bancontact komt toch op hetzelfde neer? Waarom moet dat een kredietkaart zijn was mijn punt. Begrijpend lezen pls. En ja ik weet heus wel dat die fietsen kunnen gestolen worden, maar dat kan evengoed met een valse kredietkaart, ik zeg maar iets, duh.

En waar moet dat geld dan in?
In een box die gekraakt kan worden?
Nee, een goed initiatief om met de kredietkaart te werken, zo is men zeker van de centen en kan het geld niet gepikt worden (zoals er soms botjes gepikt worden).

Anna List 30 januari 2017 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8362286)
En waar moet dat geld dan in?
In een box die gekraakt kan worden?
Nee, een goed initiatief om met de kredietkaart te werken, zo is men zeker van de centen en kan het geld niet gepikt worden (zoals er soms botjes gepikt worden).

bembem bedoelde dat het moet mogelijk zijn om te betalen met een debetkaart ook, niet alleen met een kredietkaart.

met id kaart in combi met vooraf betaling, zou dat idd moeten mogelijk zijn ook.

bembem 30 januari 2017 07:45

Euh het gaat om het principe, want 4€ voor een dagpas of 10€ voor een weekpas is in sommige gevallen nog best te doen voor een werkloze (in het begin van de maand of als ze eens iets extra hebben met kerstmis ofzo, ik zeg maar iets, lol). Maar m'n punt was dat een kredietkaart eisen echt wel belachelijk is vermits er altijd misbruiken kunnen plaatsvinden.

reservespeler 30 januari 2017 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8362288)
bembem bedoelde dat het moet mogelijk zijn om te betalen met een debetkaart ook, niet alleen met een kredietkaart.

met id kaart in combi met vooraf betaling, zou dat idd moeten mogelijk zijn ook.

Zo had ik het niet begrepen. Sorry!

bembem 30 januari 2017 07:53

En wat men ook nogal eens over het hoofd ziet is dat een jaarpas betalen niet altijd zo evident is voor wie het met wat minder breed heeft (ook al betreft het 'maar' 49€). Voor nogal wat mensen is dat best veel. Die gaan dan liever voor de weekpas ook al komt dat minder voordelig uit. Ik zeg dit omdat ik uit ervaring weet hoe men in dergelijke situaties redeneert. Maar dan nog, het is imo niet aan de stad om uitsluitingsregels op te leggen via het eisen van een kredietkaart. Zo worden bepaalde delen van de bevolking reeds van in het begin uitgesloten...

Anna List 30 januari 2017 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8362296)
En wat men ook nogal eens over het hoofd ziet is dat een jaarpas betalen niet altijd zo evident is voor wie het met wat minder breed heeft (ook al betreft het 'maar' 49€). Voor nogal wat mensen is dat best veel. Die gaan dan liever voor de weekpas ook al komt dat minder voordelig uit. Ik zeg dit omdat ik uit ervaring weet hoe men in dergelijke situaties redeneert. Maar dan nog, het is imo niet aan de stad om uitsluitingsregels op te leggen via het eisen van een kredietkaart. Zo worden bepaalde delen van de bevolking reeds van in het begin uitgesloten...

een jaarpas is minder dan 1 euro per week, een weekpas kost 10 € per week. waar is die 'arme' t beste mee geholpen, Bem ? Ook al denkt hij/zij veel te kortzichtig en anders?

en echt, als 49€/j niet kan ingepast worden in de budgetplanning ... dan is het tijd om te voet te gaan, hij/zij heeft er ongetwijfeld ook de tijd voor dan.

kelt 30 januari 2017 07:59

Kredietkaartmaatschappijen betalen altijd.

bembem 30 januari 2017 07:59

Mja...

Libro 30 januari 2017 11:47

Gebruik dan Bpaid van Bpost: een voorafbetaalde Mastercard die niet aan een zichtrekening gekoppeld wordt (hoe ze dat juridisch organiseren, weet ik ook niet).

bembem 30 januari 2017 12:23

Da's nog geen slecht idee ^^

Xenophon 30 januari 2017 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8362280)
als uw bankier vindt dat gij niet kredietwaardig bent, waarom zou de Stad Antwerpen er dan moeten van uit gaan dat gij dat wel bent mss ?

Langs de andere kant, kredietwaardige mensen gaan met de wagen/taxi/elektrische fiets.

Je moet toch werkelijk niet meer weten van welk hout pijlen maken om die minifietsen te huren.

TheFourHorsemen 30 januari 2017 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8362300)
Mja...

Welke garantie heeft de stad dat de schade die u veroorzaakt aan de fiets ook kan worden vergoed?

TheFourHorsemen 30 januari 2017 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8362523)
Langs de andere kant, kredietwaardige mensen gaan met de wagen/taxi/elektrische fiets.

Je moet toch werkelijk niet meer weten van welk hout pijlen maken om die minifietsen te huren.

Er zijn bijvoorbeeld veel advocaten die zulke minifietsen huren om de verplaatsing van hun kantoor naar het justitiepaleis te maken.

Ook bij studenten is het erg populair.

Xenophon 30 januari 2017 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8362536)
Er zijn bijvoorbeeld veel advocaten die zulke minifietsen huren om de verplaatsing van hun kantoor naar het justitiepaleis te maken.

Ook bij studenten is het erg populair.

Noem er me vijf.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be