Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Roetfilters. En de problemen die die met zich meebrengen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237163)

BigF 3 februari 2017 16:47

Roetfilters. En de problemen die die met zich meebrengen.
 
Tegenwoordig hebben alle nieuwe (diesel)wagens standaard een roetfilter ingebouwd.
Milieu enzo weet je wel.

Uitgebreidere uitleg verderop bij[*]

Het probleem bij mij ligt bij de regeneratie.
In mijn geval slaagt de motor maar al te vaak niet in het voltooien van dat proces want hoewel wij vrij veel kilometers per jaar doen (+/-30,000km) bestaan die km's grotendeels uit veel kortere (25 a 35km) ritten.

Tegen de tijd dat de motor dus volledig op temperatuur is en het proces opstart wordt de rit dus heel vaak onderbroken omdat ik dan op mijn werk ben ofzo.

Kortom: regelmatig naar de dealer om de filter handmatig te laten regeneren en de vrees dat dit naar verloop van tijd gaat resulteren in een kortere levensduur van de (dure) filter. En dan reken ik nog geen tijdverlies, vermogensverlies en extra brandstofverbruik wegens de dichtgeslibte filter.


Wat zijn jullie ervaringen met een roetfilter? Ooit last van gehad? Of werkt het bij jou net helemaal perfect? Iemand die filter laten weghalen?




[*]

Zo'n filter verzamelt roet (fijn stof) en om de zo veel tijd gaat de boordcomputer beslissen om die filter even zuiver te 'branden'.
Er wordt dan wat extra brandstof ingespoten, het uitlaatsysteem wordt even gloeiend heet en de opgevangen roet wordt afgebrand. Dit gebeurt tijdens het rijden en in ideale omstandigheden merk je er niks van. Het hele afbrandproces zou zo'n 10 a 15 minuten duren, al heb je er geen zicht op wegens geen waarschuwingslampje ofzo.

Klinkt allemaal heel mooi en groen enzo maar...

Het reiningen (regenereren heet dat officieel) start enkel als de motor op temperatuur is. Als je de wagen stillegt tijdens zo'n regeneratie gaat het proces op een later moment terug aanvatten. Slaagt de motor er niet in om de regeneratie een 6-tal keer (hangt af van merk tot merk) af te werken krijg je een foutmelding en moet de dealer de filter 'geforceerd' laten afbranden door de wagen aan de pc te hangen en handmatig de regeneratie te starten.

De schoofzak 3 februari 2017 17:28

Mijn diesel (2.2 liter) heb ik nu 6 jaar.
Eigenlijk doe ik veel te weinig kilometers daarvoor, maar soit.
Toch zeker een keer per maand doe ik wel een verplaatsing van minstens 30 km.
En een keer per week een verplaatsing van 15 km, een half uur wachten, en 15 km terug. De motor is dat niet helemaal afgekoeld voor de terugrit.

Specifiek die foutmelding om een handuitgevoerde verbranding te laten doen, heb ik nog niet meegemaakt.

Maar enkele maanden terug had ik toch een probleem. Onder mijn auto (die altijd buiten staat, op mijn oprit, voor de garage) dacht ik wat slijk en een paar rottende bladeren te zien.
Maar neen, na een week was het duidelijk: er lekte een vies goedje.
Vervanging dus van de filter.

Ik krijg mijn oprit niet proper: het blijven vuile bruine roestachtige plekken.
Als ik eens tijd heb, zal ik laten weten hoeveel dat grapje mij kostte.

.

The Paulus Experience 3 februari 2017 17:56

Indien u vooral veel korte afstanden rijdt bent u toch best af met een benzine of elektrische wagen, ongeacht het aantal km per jaar
Wat u eigenlijk doet met uw diesel is hem versneld verslijten door hem niet te gebruiken waar hij voor geschikt is, nl lange afstanden afleggen op bedrijfstemperatuur.
Dit, in combinatie met het bijhorende roetfilter probleem zorgt er voor dat uw wagen helemaal niet groen scoort.

Hypochonder 3 februari 2017 17:59

Nog nooit problemen gehad met een roetfilter. Ik blaas een diesel af en toe eens goed door en als ik zie dat een regeneratie bezig is dan probeer ik het niet te onderbreken en pas ik desnoods mijn rijstijl aan.

BigF 3 februari 2017 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8367277)
Nog nooit problemen gehad met een roetfilter. Ik blaas een diesel af en toe eens goed door en als ik zie dat een regeneratie bezig is dan probeer ik het niet te onderbreken en pas ik desnoods mijn rijstijl aan.

Hoe zie jij dat bij jou auto?
Ik heb er geen waarschuwingslichtje voor, je hoort het niet aan de motor en ik merk ook niks aan het vermogen ofzo...
Ik merk het enkel als het te laat is nl. als ik de motor stilleg en de koelventilators blijven draaien. Die doen dat om de hitte van de regenerende filter onder de auto vandaan te blazen als je hem tijdens een regeneratie stillegt. Maar door het stilleggen is de regeneratie dan al onderbroken...

BigF 3 februari 2017 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8367275)
Indien u vooral veel korte afstanden rijdt bent u toch best af met een benzine of elektrische wagen, ongeacht het aantal km per jaar

Misschien wel ja maar ik rij niet graag met een benzine...
Citaat:

Wat u eigenlijk doet met uw diesel is hem versneld verslijten door hem niet te gebruiken waar hij voor geschikt is, nl lange afstanden afleggen op bedrijfstemperatuur.
Die kleine afstanden worden dagelijks afgelegd. Verder rijden wij ook regelmatig langere afstanden (+150km) wegens ver-weg-familie en sportwedstrijden op verplaatsing van de dochter. Ook gaan wij vaak op vakantie met de auto en hebben best wel wat kofferruimte nodig. En ik hou niet van ruime auto's met een veel te lichte benzine motor in. Vandaar de keuze voor diesel...

Citaat:

Dit, in combinatie met het bijhorende roetfilter probleem zorgt er voor dat uw wagen helemaal niet groen scoort.
Dat mijn wagen al dan niet groen scoort kan aan mijn reet roesten. Hij moet vooral doen waarvoor hij dient nl. probleemloos rijden op momenten dat dat nodig is.

Tavek 3 februari 2017 18:37

Als je niet voldoende lange afstanden maakt met je diesel kan je hem beter weg doen en een benzine/aardgas/LPG/electrische...wagen kopen.

Mijn vrouw haar wagen, diesel, was compleet naar de vaantjes:roetfilter altijd verstopt, enkel een half uurtje autobaan deed het een beetje opengaan. Vervangen door benzine en geen problemen meer.

BigF 3 februari 2017 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8367292)
Als je niet voldoende lange afstanden maakt met je diesel kan je hem beter weg doen en een benzine/aardgas/LPG/electrische...wagen kopen.

Al onze vorige wagens waren ook diesels en daar hebben wij nooit problemen mee gehad al reden wij toen net dezelfde ritten als tegenwoordig.
Nu is ook enkel het regenereren van de roetfilter een probleem, verder rijdt de wagen perfect.

Trouwens; als ik even het internet afschuim blijk ik niet de enige met problemen ivm de roetfilter. Het overkomt ook mensen die wel veel km maken. Je hebt immers geen vat op het moment dat de regeneratie begint. Je kan naar pakweg Parijs rijden tegen 130 en twee minuten voor je er bent start de regeneratie...

Citaat:

Mijn vrouw haar wagen, diesel, was compleet naar de vaantjes:roetfilter altijd verstopt, enkel een half uurtje autobaan deed het een beetje opengaan. Vervangen door benzine en geen problemen meer.
Ik ben dan van mening dat die auto niet voldoet aan de eisen die een consument aan een wagen mag stellen of dat de dealer op voorhand moet waarschuwen bij mogelijke problemen met de roetfilter bij kleine afstanden.

Als je een computer koopt ga je vast ook niet akkoord dat de verkoper nadien zegt dat vastlopers normaal zijn en dat je hem elke twee uur even moet afzetten om vastlopers te voorkomen.

Dadeemelee 3 februari 2017 18:51

Binnekort gaan benzines ook roetfilters moeten hebben en die zonder zullen waarschijnlijk ook uit A'pen en co gegooid worden:

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...ber-2018.dhtml

En met 25-35 km zou er geen probleem moeten zijn. Misschien werk de roetafbranding niet goed.

BigF 3 februari 2017 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8367301)
Binnekort gaan benzines ook roetfilters moeten hebben en die zonder zullen waarschijnlijk ook uit A'pen en co gegooid worden:

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...ber-2018.dhtml

Ik heb het ook al gelezen. Dan is het geen exclusief diesel-probleem meer. Mij benieuwen wat dat gaat geven bij mensen die enkel maar wat rond de kerktoren rijden met hun benzinewagen.

Citaat:

En met 25-35 km zou er geen probleem moeten zijn. Misschien werk de roetafbranding niet goed.
Het probleem is dat de motor eerst volledig op temperatuur moet zijn. Als ik naar mijn werk rij is dat over provinciewegen aan 70km/u en dorpskernen aan 50km/u. Bij lage temperaturen zoals in de winter ben ik dan al meer dan halfweg alvorens de wagen op temperatuur is en blijft er niet genoeg afstand over om de regeneratie volledig af te werken...

maddox 3 februari 2017 20:46

Simpele oplossing, de roetfilter vervangen door een lege huls, en de "bijna ongebruikte er alleen tussenhangen voor de technische controle".

Soortgelijke trukken worden ook toegepast op EGR kleppen en dergelijke.
Maar da's simpeler met software.

daiwa 4 februari 2017 02:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 8367286)
Ik merk het enkel als het te laat is nl. als ik de motor stilleg en de koelventilators blijven draaien. Die doen dat om de hitte van de regenerende filter onder de auto vandaan te blazen als je hem tijdens een regeneratie stillegt. .

Nee hoor, dat klopt niet.
Koelventilators reageren op de themperatuur van het water en dat die nog blijven draaien na het stil leggen van de motor is normaal, ook bij benzine motors is dat het geval.

BigF 4 februari 2017 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8367379)
Simpele oplossing, de roetfilter vervangen door een lege huls, en de "bijna ongebruikte er alleen tussenhangen voor de technische controle".

Soortgelijke trukken worden ook toegepast op EGR kleppen en dergelijke.
Maar da's simpeler met software.

Die mogelijkheid heb ik ook al ontdekt en al mensen gesproken die dat gedaan hebben. Werkt blijkbaar probleemloos als je ook de software van je wagen laat aanpassen.
Op de keuring meten ze enkel de uitlaat en (visueel) de aanwezigheid van de roetfilter. Ook zonder roetfilter zou een hedendaagse wagen probleemloos voldoen aan de normen van de keuring.

Ik weet echter niet hoe mijn dealer het verwijderen van een roetfilter gaat zien als het gaat over garantie...
Anderzijds wist hij me ook geen antwoord te geven op mijn vraag of ik binnen enkele jaren mijn roetfilter onder garantie kan laten vervangen als blijkt dat hij versleten is door het onregelmatige regenereren.

BigF 4 februari 2017 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8367513)
Nee hoor, dat klopt niet.

Jawel, dat klopt wel. Ik dacht eerst ook van niet maar blijkt dus wel te kloppen.

Citaat:

Koelventilators reageren op de themperatuur van het water en dat die nog blijven draaien na het stil leggen van de motor is normaal, ook bij benzine motors is dat het geval.
Dat is inderdaad wat we aannemen als parate kennis en wat vroeger ook vaak het geval was. Maar om de ventilators na het stilleggen van mijn wagen nog te laten draaien zou ik hem al echt gloeiend heet moeten rijden en dat is mede door een joekel van een radiator amper mogelijk. Mijn dealer heeft nog nooit meegemaakt dat de radiator van mijn type wagen blijft draaien na het stilleggen omdat de motor te warm is. Bij oudere wagens gebeurde dat regelmatig maar hedendaagse wagens vertonen dit gedrag nauwelijks nog. Volgens mijn dealer is het zelfs niet mogelijk omdat, nadat ik de wagen heb stilgelegd, het koelsysteem zonder stroom komt te zitten en dus niet kan blijven draaien. Contact af wil zeggen ventilators af.

Maar: tegenwoordig wordt alles computergestuurd dus kunnen die ventilators ook voor andere dingen ingezet worden. Zoals bv het wegblazen van de hitte en de stank die het regenereren van de roetfilter met zich meebrengen. In dat geval reageren die ventilators niet op de temperatuur van het koelwater maar op het feit dat de roetfilter geregenereerd werd. Bij de eerste modellen kwamen teveel klachten over stank van de roetfilter waardoor men besloten heeft de ventilators te laten draaien om die stank onder de auto onderuit te blazen.

BigF 4 februari 2017 14:09

Verplaatst naar milieu??

Ja, een roetfilter heeft te maken met het milieu maar mijn vraag over die roetfilter toch niet echt dacht ik. Het is meer een technische vraag dan een vraag over milieu...

Ma soit.

Tavek 4 februari 2017 15:13

Hilarisch dat bepaalde mensen problemen proberen op te lossen die puur zijn veroorzaakt door hun ondoordachte aankoop.

"De verkoper heeft het gedaan".

Als je dat zegt, ben je een beetje lomp. Of naief.

Johan Daelemans 4 februari 2017 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8367379)
Soortgelijke trukken worden ook toegepast op EGR kleppen en dergelijke.
Maar da's simpeler met software.

Onlangs een foutmelding en na uitlezen bleek de EGR klep niet meer correct te functioneren. Na een andere EGR klep gemonteerd te hebben en een reset bleef de foutmelding achterwege. Alleen .... van de 115 pk leken er plots 80 pk op pensioen te zijn. Een plaatje geknipt, tussen de leiding geplaatst en zo de EGR klep buiten spel gezet. De 80 pk waren terug uit pensioen, geen foutmelding en onlangs nog keurig door de keuring.
Wat de roetfilter aangaat, ik heb geen flauw idee of onze wagens daarmee zijn uitgerust. Indien ja, nog nooit last mee gehad. Indien niet, zal ik ook nooit last mee krijgen.

Johan Daelemans 4 februari 2017 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8367923)
Hilarisch dat bepaalde mensen problemen proberen op te lossen die puur zijn veroorzaakt door hun ondoordachte aankoop.

"De verkoper heeft het gedaan".

Als je dat zegt, ben je een beetje lomp. Of naief.

Komaan Tavek, ieder zijn domein van expertise.
Een schoenmaker zal waarschijnlijk ook bedenkingen hebben bij de aankoop van uw schoenen. In het geval van autoverkopers gaat geen enkele de waarheid aan een mogelijke koper zijn neus hangen.
Ben je diesel-gate al vergeten? En dat zijn dan de constructeurs zelf.

Micele 4 februari 2017 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8367301)
Binnekort gaan benzines ook roetfilters moeten hebben en die zonder zullen waarschijnlijk ook uit A'pen en co gegooid worden

Uw doemdenkende fantasie is weer huizenhoog, dade (je kunt er wslk niets aan doen)

Een simpele oeroude euro 3 benzine (wagens sinds 1988 mogelijk?) mag ook de LEZ binnen na 2025, en eens dat ze 40 jaar zijn of bvb euro 2 benzines mogen ze toch binnen, maar dan wel tegen betaling van een speciaal verlaagd tarief (of de vervuiler betaalt).

Bron:
Citaat:

https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez/2020



https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez

Mogen oldtimers de LEZ in?

Enkel voertuigen ouder dan 40 jaar kunnen een toelating tegen betaling krijgen om de LEZ binnen te rijden. Een O-plaat voor oldtimers maakt geen verschil: enkel de leeftijd van het voertuig telt. Voertuigen ouder dan 40 jaar kunnen genieten van een verlaagd tarief. Oude wagens die geen 40 jaar oud zijn, kunnen tot 8 keer per jaar gebruik maken van een LEZ-dagpas om de zone binnen te mogen.
Dat bepaalde benzines ooit een bezinze-roetfilter gingen krijgen zou men al jaren moeten weten (sinds de eerste directe injectie benzines). Dat men ook verplicht ging maken was dus te voorzien. Namelijk wslk vanaf 1 september 2018 met de euronorm 6c, maar dit enkel voor de directe injecties (inspuiting direct in de verbrandingskamer). De klassieke #indirecte injecties dus NIET (waar de inspuiting plaats vindt in het inlaatspruitstuk, ook MPI genoemd).

Citaat:

Het akkoord bestaat erin dat er ook praktijktests zullen worden ingevoerd om de uitstoot van fijnstof te meten. Die emissies werden vroeger enkel met dieselwagens in verband gebracht, maar nu de partikels steeds kleiner worden, worden ze ook waargenomen bij moderne benzinemotoren met directe injectie.
Citaat:

# http://www.ecoscore.be/nl/info/ecoscore/pm

Stoten moderne benzines helemaal geen fijn stof uit?

Toepassing van directie injectie-technieken bij dieselmotoren heeft het verbruik van diesels vanaf de jaren '90 sterk verlaagd. De laatste jaren heeft deze directe injectie-techniek ook ingang gevonden bij de benzinemotoren, waardoor ze een stuk zuiniger zijn geworden dan voorheen. Deze directe injectie (DI)-motoren worden door de meeste constructeurs al aangeboden, maar de klassieke motoren (met 'multipoint'-injectie) worden vaak ook nog verkocht. De DI-benzinemotoren zijn meestal te herkennen aan enkele typische acroniemen/labels: TSI (VW/Seat/Skoda), TFSI (Audi), TCe (Renault/Dacia), DIG (Nissan), EcoBoost (Ford), THP (Citroën/Peugeot), SkyActiv-G (Mazda), GDI (Hyundai/Kia), enz. Bepaalde merken bieden zelfs nog uitsluitend benzinemotoren aan met deze DI-techniek (bv. BMW, Mercedes).

Tavek 4 februari 2017 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8367964)
Komaan Tavek, ieder zijn domein van expertise.
Een schoenmaker zal waarschijnlijk ook bedenkingen hebben bij de aankoop van uw schoenen. In het geval van autoverkopers gaat geen enkele de waarheid aan een mogelijke koper zijn neus hangen.
Ben je diesel-gate al vergeten? En dat zijn dan de constructeurs zelf.

Het is geen black magic hoor. Toen ik 18 was, wist ik al dat ik een diesel moest kopen voor lange afstanden of een benzine voor kortere trajecten. Mijn ma had een benzine omdat ze rond de kerktoren reed.

Maar mid jaren 2000 is iedereen op diesels gesprongen. Omwille van die idiote eco bonussen van de overheid. Lagere CO2 uitstoot. Gevolg: veel kleine diesels in handen van mensen die nauwelijks km's maken.

En die mekkeren nu. Mijn vrouw haar Diesel (Corsa) hebben we vervangen door een bezine. Geen problemen meer met roet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be