![]() |
Vrijspraak voor bestuurder die jongen (13) doodreed
Naar aanleiding van het volgende artikel:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170206_02716022 Vind ik het natuurlijk heel spijtig voor de ouders dat ze een kind verloren hebben. Echter de rechter een zot noemen omdat de uitspraak hen niet zint vind ik er een beetje over. Men spreekt over 4 technische onderzoeken en 6 verkeersdeskundigen, het onderzoek zal dan wel grondig gedaan zijn. Sommigen hier verwijten automobilisten dat ze te weinig rekening houden met de zwakke weggebruikers maar vaak is het omgekeerde ook waar. Men steekt over op plaatsen die daar niet voor geschikt zijn, soms op onverlichte plaatsen in het donker en met donkere kledij en men haast zich niet eens. Het feit dat de ouders in kwestie weigeren de verantwoordelijkheid van hun kind in deze te erkennen toont een beetje de teneur aan. Persoonlijk vind ik dat iedereen die deelneemt in het verkeer defensief moet reageren en men mag er nooit van uit gaan dat een automobilist zal stoppen, zelf op plaatsen waar hij zou moeten stoppen. Kinderen moeten dan ook opgevoed worden op deze manier. |
Daarbij kan men in vele gevallen nooit op tijd stoppen.
Soms zelfs niet eens remmen (reactietijd). (of bestaan die mirakelmensen en -auto´s al zonder reactietijd en remweg ... :roll:) Citaat:
|
Citaat:
Helaas redeneren de mensen zo niet, de auto is fantastisch en de onschuldige kindjes worden de boosaardigen die voor ongevallen zorgen. |
Citaat:
Even off-topic redeneren: Uw speelse kinderen, die in de fleur zijn van hun leven, uit het leven kan wegrukken waarbij de familie verscheurd achterblijft tot ze hun laatste adem uitblazen, zijn dikwijls zelf autoinzittenden. Of [Blue Sky mode] kinderen als autoinzittende die door een onoplettende voetganger/scholier/kind wel eens moeten uitwijken en frontaal op een boom of tegenligger hun laatste adem uitblazen. [/Blue Sky Mode] Citaat:
|
Citaat:
Zo zou men kunnen stellen dat kinderen evengoed op de sporen kunnen spelen en dat een treinbestuurder maar moet stoppen. Of men zou spoorlopers kunnen goedpraten want zij tonen ook geen verantwoordelijkheidszin met soms nefaste gevolgen. Men zou mogen verwachten dat iemand van 13 jaar voldoende maturiteit heeft om zich in het verkeer te bewegen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben 25 jaar professioneel road warrier geweest. Dagelijks in het verkeer van 's morgens tot 's avonds is dat. Ik weet dus alles over niet kunnen stoppen. Een auto kan inderdaad niet stoppen. Die moet remmen. En die heeft een remweg. In geval van regen: een zeer lange remweg. Of begint direct te glijden. Gelukkig heb ik altijd in een reflex kunnen ontwijken en nooit iemand zelfs ook maar verwond. Maar in feite is dat PUUR GELUK geweest. Een van de vele: Om een jonge vrouw te vermijden die haar kind in buggy voor zich uit onder mijn auto wou duwen op het zebrapad heb ik eens alles moeten dichtgooien, plus de noodrem optrekken, het stuur omgooien en een zijdelingse slip gemaakt van 360º. Gelukkig was de baan verder totaal vrij . Notoir is het "grapje" op het zebrapad van jongeren die een sprintje trekken om aankomende auto's te "kloppen" . Ik heb collega's genoeg gehad die routineuze hardrijders, of zeg maar laagvliegers waren en (trage oude) mensen van de weg maaiden en daar weinig probleem van maakten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je ziet hoeveel mensen hun auto links parkeren en hun kinderen aan de straatkant laten uitstappen...
Als je ziet hoeveel mensen met hun kinderen de straat oversteken op enkele meters van een zebrapad... Als je ziet hoeveel mensen door het rode voetgangerslicht lopen samen met hun kinderen... Als je ziet hoeveel mensen met hun kinderen door het rode licht en gesloten slagbomen aan overwegen toch nog oversteken... Als je ziet hoeveel mensen het nog niet nodig vinden hun kinderen achteraan de gordels te doen dragen... Als je ziet hoeveel mensen samen met hun kinderen op weg met de fiets er een levensgevaarlijke rijstijl op nahouden... Verantwoordelijkheid ligt bij elke weggebruiker. |
Citaat:
|
Citaat:
De *personenwagen is zowat het enige motorvoertuig waar bij zijn ontwerp ook rekening gehouden wordt met voetgangersbescherming: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
vervolg statistisch...
Recente statistieken zie: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Echter, in het eerste geval is degene die de gevolgen draagt ook degene die de misstap begaat en in het andere geval is het de andere partij die de meeste gevolgen draagt. Laat dit nu net het topic zijn, namelijk het niet aanvaarden van de verantwoordelijkheid van de voetganger en de schuld toch nog in schoenen van de bestuurder van het gemotoriseerd voertuig proberen te schuiven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be