Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vlaanderen investeert 5,8 miljard in mobiliteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237292)

Micele 10 februari 2017 20:04

Vlaanderen investeert 5,8 miljard in mobiliteit
 
Beter laat dan nooit... ;-)

Citaat:

http://nl.metrotime.be/2017/02/10/ne...en-waterwegen/

Vlaanderen investeert tot einde legislatuur 5,8 miljard euro in wegen én waterwegen
10/02/2017

Tot het einde van de legislatuur maakt Vlaanderen 5,8 miljard euro vrij voor werken aan de weg (2,7 miljard), werken aan waterwegen (2,25 miljard), openbaar vervoer (816 miljoen euro) en fietsinfrastructuur (300 miljoen euro). “De investeringsbudgetten voor alle vormen van vervoer stijgen naar een historische hoogte”, zei Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bij de voorstelling van een Werkplan. De filezwaarte verdubbelde sinds 2011 en vorig jaar steeg de autoverkoop met 7,7 procent. “Er zijn steeds meer wagens op steeds minder ruimte”, legde Weyts de vinger op de wonde. De vooruitzichten van het Planbureau zijn ook niet rooskleurig: tegen 2030 wordt een toename van het vrachtverkeer (+44 procent) en het personenverkeer (+11 procent) verwacht, terwijl ook de snelheid in de spits met bijna een kwart zou dalen. “Een werkplan moet zorgen voor lichtpunten in de hele mobiliteitsdiscussie. Ook al leven we in tijden van besparingen, toch investeren we meer dan ooit in mobiliteit”, aldus minister Weyts over de budgetstijging met 30 procent ten opzichte van het Werkplan 2015-2017. “We werken aan de weg, maar ook aan de alternatieven voor de (vracht)wagen, de waterweg, De Lijn en de fiets. We investeren zelfs meer in de alternatieven dan in de weginfrastructuur.”

Dit jaar zijn er 34 grote werven langs de autosnelwegen. Voorts is een honderdtal werven gepland langs 445 kilometer gewestweg.
Op waterwegen zal vooral gewerkt worden aan de Seine-Scheldeverbinding, met een verdieping en verbreding van de Leie. Door bruggen over het Abertkanaal te verhogen – momenteel is de helft van de ruim bruggen verhoogd – stijgt ook het rendement van dat kanaal.
Weyts plant een grote communicatiecampagne.

bron: Belga

Skobelev 10 februari 2017 23:23

Na 40 jaar zo goed als geen investeringen is het inderdaad tijd dat er weer wat beweging komt.....in de structurele file's

kelt 11 februari 2017 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8374758)
Na 40 jaar zo goed als geen investeringen is het inderdaad tijd dat er weer wat beweging komt.....in de structurele file's

Die structurele files kunnen politici niet oplossen met geen enkele hoeveelheid geld.
Die moeten WIJ,gewone burgers oplossen.

Niettemin zijn investeringen in het wegennet aanhoudend nodig.

Ooit heeft iemand (ik denk dat het een Nederlandse vorst was) gezegd dat er geen land zo rijk is dat het zich slechte wegen kan veroorloven.

Er is in Vlaanderen het laatste decennium duidelijk al een weg afgelegd,ondanks de aanhoudende sabotage door ons,burgers.


Het is morgen zondagochtend en de boterkoekenrally,samen met de wekelijkse centrumfile zal weer plaatsgrijpen .Zelfs daarvoor worden massaal autos ingezet.

JimmyB 11 februari 2017 08:49

Boeterkoekenfile
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8374916)
Die structurele files kunnen politici niet oplossen met geen enkele hoeveelheid geld.
Die moeten WIJ,gewone burgers oplossen.

Niettemin zijn investeringen in het wegennet aanhoudend nodig.

Ooit heeft iemand (ik denk dat het een Nederlandse vorst was) gezegd dat er geen land zo rijk is dat het zich slechte wegen kan veroorloven.

Er is in Vlaanderen het laatste decennium duidelijk al een weg afgelegd,ondanks de aanhoudende sabotage door ons,burgers.


Het is morgen zondagochtend en de boterkoekenrally,samen met de wekelijkse centrumfile zal weer plaatsgrijpen .Zelfs daarvoor worden massaal autos ingezet.

Tja, de centrumfile is wel minder erg dan de boterkoekenfile bij de bakker.

De schoofzak 11 februari 2017 08:54

Dat wegen goed onderhouden worden, en hier en daar verbeterd, vind ik maar normaal.

Andere zaken zijn dringender nodig: een shift van jaarlijkse taks naar rekening rijden, en een hervorming van de tariefvorming van de autoverzekering. Dit laatste gebaseerd op de risico's en niet op technische kenmerken van het voertuig.

.

JimmyB 11 februari 2017 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8374952)
Dat wegen goed onderhouden worden, en hier en daar verbeterd, vind ik maar normaal.

Andere zaken zijn dringender nodig: een shift van jaarlijkse taks naar rekening rijden, en een hervorming van de tariefvorming van de autoverzekering. Dit laatste gebaseerd op de risico's en niet op technische kenmerken van het voertuig.

.

Waarom zou een verzekering op iets anders moeten gebaseerd zijn dan de risico's?

Skobelev 11 februari 2017 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8374916)
Die structurele files kunnen politici niet oplossen met geen enkele hoeveelheid geld.
Die moeten WIJ,gewone burgers oplossen.

Niettemin zijn investeringen in het wegennet aanhoudend nodig.

Ooit heeft iemand (ik denk dat het een Nederlandse vorst was) gezegd dat er geen land zo rijk is dat het zich slechte wegen kan veroorloven.

Er is in Vlaanderen het laatste decennium duidelijk al een weg afgelegd,ondanks de aanhoudende sabotage door ons,burgers.


Het is morgen zondagochtend en de boterkoekenrally,samen met de wekelijkse centrumfile zal weer plaatsgrijpen .Zelfs daarvoor worden massaal autos ingezet.

De ring rond Brussel heeft nog steeds dezefde capaciteit dan 40 jaar geleden. Wie daar rondtuft, zeker tijdens de week, doet dat niet om boterkoeken te halen maar om te gaan WERKEN en zo de bodemloze Belgische put tevergeefts te proberen dempen.

De schoofzak 11 februari 2017 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 8374977)
Waarom zou een verzekering op iets anders moeten gebaseerd zijn dan de risico's?

Niet goed gelezen misschien ?
Op wat is je premie nu gebaseerd ?

.

Henri1 11 februari 2017 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8374916)
Die structurele files kunnen politici niet oplossen met geen enkele hoeveelheid geld.
Die moeten WIJ,gewone burgers oplossen.

Niettemin zijn investeringen in het wegennet aanhoudend nodig.

Ooit heeft iemand (ik denk dat het een Nederlandse vorst was) gezegd dat er geen land zo rijk is dat het zich slechte wegen kan veroorloven.

Er is in Vlaanderen het laatste decennium duidelijk al een weg afgelegd,ondanks de aanhoudende sabotage door ons,burgers.


Het is morgen zondagochtend en de boterkoekenrally,samen met de wekelijkse centrumfile zal weer plaatsgrijpen .Zelfs daarvoor worden massaal autos ingezet.

Verwijder al die onnodige vrachtwagens en in de zomer al die transit sleurhutten van onze wegen en alles zal beter gaan.

Transport over de weg moet ontmoedigd worden.

brother paul 11 februari 2017 11:02

op papier klinkt het goed
http://www.benweyts.be/onderwerpen/m...penbare-werken


de vraag is micele
1) HOEVEEL KILOMETER WEGSTROOKCAPACITEIT bouwt hij nu bij ?

2) Waarom investeert hij MEER IN ALTERNATIEVEN dan in de WEG ?

als de weg 80-90% van het werk verzet, is het NETWERK uitbreiden het MEEST rendabele punt...

3) Wat als je vracthwagen CORRIDOR's zou maken naast de spoorbedding als het ware die de HAVENS verbinden met DUITSLAND - FRANKRIJK - NEDERLAND

een corridor is dus een AUTOMATISCHE APARTE SNELWEG waar vrachtwagens zonder chauffeur op automatische piloot , met de chauffeur in zijn slaapcabine bvb in 2uur tijd dwars door Belgie rijden...
of alternatief:
Je dispatcht dus de Haven met automatische containertransport volledig door die corridor's naar FR-NL-D-UK
de overslag gebeurt dus aan de grens...

De schoofzak 11 februari 2017 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8375047)
...
3) Wat als je vracthwagen CORRIDOR's zou maken naast de spoorbedding als het ware die de HAVENS verbinden met DUITSLAND - FRANKRIJK - NEDERLAND

een corridor is dus een AUTOMATISCHE APARTE SNELWEG waar vrachtwagens zonder chauffeur op automatische piloot , met de chauffeur in zijn slaapcabine bvb in 2uur tijd dwars door Belgie rijden...
of alternatief:
Je dispatcht dus de Haven met automatische containertransport volledig door die corridor's naar FR-NL-D-UK
de overslag gebeurt dus aan de grens...

Veel fantasie ...

.

Anna List 11 februari 2017 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8375089)
Veel fantasie ...

.

mensen met voldoende fantasie vonden de spoorwegen uit, en de snelwegen.

Anna List 11 februari 2017 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8375047)
op papier klinkt het goed
http://www.benweyts.be/onderwerpen/m...penbare-werken


de vraag is micele
1) HOEVEEL KILOMETER WEGSTROOKCAPACITEIT bouwt hij nu bij ?

2) Waarom investeert hij MEER IN ALTERNATIEVEN dan in de WEG ?

als de weg 80-90% van het werk verzet, is het NETWERK uitbreiden het MEEST rendabele punt...

3) Wat als je vracthwagen CORRIDOR's zou maken naast de spoorbedding als het ware die de HAVENS verbinden met DUITSLAND - FRANKRIJK - NEDERLAND

een corridor is dus een AUTOMATISCHE APARTE SNELWEG waar vrachtwagens zonder chauffeur op automatische piloot , met de chauffeur in zijn slaapcabine bvb in 2uur tijd dwars door Belgie rijden...
of alternatief:
Je dispatcht dus de Haven met automatische containertransport volledig door die corridor's naar FR-NL-D-UK
de overslag gebeurt dus aan de grens...

of rij die wagens ineens een trein op ...

Blue Sky 11 februari 2017 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8374997)
De ring rond Brussel heeft nog steeds dezefde capaciteit dan 40 jaar geleden. Wie daar rondtuft, zeker tijdens de week, doet dat niet om boterkoeken te halen maar om te gaan WERKEN en zo de bodemloze Belgische put tevergeefts te proberen dempen.

Dat wijst eerder op een over-investering destijds ( de tijd dan men van iedere voordeur tot de lokale kerk van ieder dorp moest kunnen rijden met de auto ) wat eveneens de oorzaak is van de huidige verkeersproblemen. Het overfaciliteren van de auto en het feit dat deze zo goedkoop is, heeft geleid tot een infantiel autogebruik en het feit dat mensen ver van hun woonst gaan werken of van hun werk gaan wonen.

brother paul 11 februari 2017 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8375113)
Dat wijst eerder op een over-investering destijds ( de tijd dan men van iedere voordeur tot de lokale kerk van ieder dorp moest kunnen rijden met de auto ) wat eveneens de oorzaak is van de huidige verkeersproblemen. Het overfaciliteren van de auto en het feit dat deze zo goedkoop is, heeft geleid tot een infantiel autogebruik en het feit dat mensen ver van hun woonst gaan werken of van hun werk gaan wonen.

wat stelt u voor, dat er een hyperloop voor iedereen zijn deur ligt ?

Stel dat het openbaar vervoer automatische elektrische ubertaxi's is ? Wat heb je dan nodig: datzelfde wegennetwerk waar jij beweert dat er overgeinvesteerd is

Wat er vooral gebeurt in Belgie is dat we overal parkeerstroken bouwen. Dus we bouwen viervakswegen in alle gewone wijken. In feite zouden we moeten zeggen u krijgt allemaal die parkeerstrook, en de weg die we onderhouden is gereduceerd tot een tweevaksweg, iedereen parkeert niet meer voor zijn deur maar op zijn eigen grond...

Jan van den Berghe 11 februari 2017 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8374758)
Na 40 jaar zo goed als geen investeringen is het inderdaad tijd dat er weer wat beweging komt.....in de structurele file's

Beton heeft nog nooit een file opgelost. Toch niet blijvende manier. Beton zorgt voor verkeer. Meer beton voor meer verkeer. Gemotoriseerd verkeer dan nog.

Daarom zal de roep "meer beton" geen weg zijn naar een duurzame oplossing van onze mobiliteitsproblemen.

Jan van den Berghe 11 februari 2017 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8374997)
De ring rond Brussel heeft nog steeds dezefde capaciteit dan 40 jaar geleden. Wie daar rondtuft, zeker tijdens de week, doet dat niet om boterkoeken te halen maar om te gaan WERKEN en zo de bodemloze Belgische put tevergeefts te proberen dempen.

Ook als de ring wordt verbreed, zal dit geen oplossing bieden. Al die wagens moeten in Brussel nu eenmaal ergens naartoe. Er is dus nood aan evenveel verkeer naar en in Brussel; er is juist de grote behoefte het aantal pendelbewegingen met een wagen sterk te verminderen. Dan werk je toekomstgericht.

Micele 11 februari 2017 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8375289)
Beton heeft nog nooit een file opgelost. Toch niet blijvende manier. Beton zorgt voor verkeer. Meer beton voor meer verkeer. Gemotoriseerd verkeer dan nog.

Daarom zal de roep "meer beton" geen weg zijn naar een duurzame oplossing van onze mobiliteitsproblemen.

Stel eens voor men legt asfalt/beton voor sneller/veiliger/comfortabeler* verkeer er er zou te weinig verkeer op rijden, dat is pas héél dom en pure verspilling van de ruimte. Of betere snellere fietspaden en er zouden geen fietsers of te weinig tweewielers op rijden. Geef dan de grond terug aan de eigenaars hé.


Uw oneliners houden dus helemaal geen steek.
Nederland bewijst al vele jaren hun juiste doordachte aanpak, en dit op alle soorten mobiliteit, het is steeds en-en-en-en...

TS: Tot het einde van de legislatuur maakt Vlaanderen 5,8 miljard euro vrij voor werken aan de weg (2,7 miljard), werken aan waterwegen (2,25 miljard), openbaar vervoer (816 miljoen euro) en fietsinfrastructuur (300 miljoen euro).

Jan van den Berghe 11 februari 2017 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8375093)
mensen met voldoende fantasie vonden de spoorwegen uit, en de snelwegen.

Er bestaan in het VK reeds lijnen waar bussen in een soort betonbaan rijden. Blijkbaar niet zo succesrijk, anders had men dat toch al op grote schaal uitgebreid.

Jan van den Berghe 11 februari 2017 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8375113)
Dat wijst eerder op een over-investering destijds ( de tijd dan men van iedere voordeur tot de lokale kerk van ieder dorp moest kunnen rijden met de auto ) wat eveneens de oorzaak is van de huidige verkeersproblemen. Het overfaciliteren van de auto en het feit dat deze zo goedkoop is, heeft geleid tot een infantiel autogebruik en het feit dat mensen ver van hun woonst gaan werken of van hun werk gaan wonen.

En ook de grote fout uit het verleden om van alles en nog wat in Brussel te centraliseren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be