Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Groen/SPa heeft gelijk: politici moeten ALLE mandaten en vergoedingen bekendmaken. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237361)

Dadeemelee 14 februari 2017 12:32

Groen/SPa heeft gelijk: politici moeten ALLE mandaten en vergoedingen bekendmaken.

Peeters wil een wetsvoorstel indienen waarbij politici vergoedingen bekendmaken die ze krijgen van bedrijven waar de overheid een meerderheidsparticipatie in hebben.

Dit omwille van de uitwijkconstructies voor de vorige wetgeving met sub-NV's.
VLD en NVA steunen het voorstel.

http://www.hln.be/hln/nl/39230/Publi...op-tafel.dhtml

Citaat:

Elk bedrijf waarin de overheid een meerderheidsaandeel heeft, moet vrijgeven hoeveel zijn bestuurders verdienen. Dat voorstel legt economieminister Kris Peeters (CD&V) op de regeringstafel na de PubliPart-affaire.
Goed, maar niet goed genoeg. Er blijven dan nog altijd achterpoortjes via minderheidsparticipaties en gewoon 'bevriende' bedrijven.

Dus gewoon doen zoals Groen en SPa vragen.

De schoofzak 14 februari 2017 12:48

Ik vind dat ook wel goed,
maar maak toch de bedenking: hebben de leden van groen en van de sossen dan zo weinig vertrouwen in hun mandatarissen ?

.

Dadeemelee 14 februari 2017 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8377801)
maar maak toch de bedenking: hebben de leden van groen en van de sossen dan zo weinig vertrouwen in hun mandatarissen ?

.

Er zijn ook nog andere partijen ;-)

lamenielachen 14 februari 2017 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8377775)
Peeters wil een wetsvoorstel indienen waarbij politici vergoedingen bekendmaken die ze krijgen van bedrijven waar de overheid een meerderheidsparticipatie in hebben.

Goed, maar niet goed genoeg. Er blijven dan nog altijd achterpoortjes via minderheidsparticipaties en gewoon 'bevriende' bedrijven.

Een volksgerecht, desnoods met brandstapel en al om al het gesjoemel daarboven aan te pakken. Er is bijna geen andere keuze meer.
Ik stel me kandidaat rechter. Ik moet al die wetjes niet kennen dat kan niemand maar gesjoemel is gesjoemel en zal dan bestraft worden zoals gerechtigheid en iedereen gelijk voor de wet in de grondwet staat.
Wedden dat het rap zal gedaan zijn ........... of met mij gedaan zal zijn?

reservespeler 14 februari 2017 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8377775)

Waar was de SP.A toen al die regelingen in het leven geroepen werden?

Juist ja, zij voerden het beleid.

reservespeler 14 februari 2017 18:12

Citaat:

.

Wie zou de sossen nog vertrouwen.
Graaien zit er in gebakken.

Hypochonder 14 februari 2017 18:13

Peeters doet gewoon mee aan het opbod die momenteel gaande is betreffende de openheid qua loon van politici. Hij zegt er niet bij dat de meeste van die postjes door CD&V bezet zijn en dat CD&V hier dus niet aan mee zal doen.

reservespeler 14 februari 2017 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8378079)
Peeters doet gewoon mee aan het opbod die momenteel gaande is betreffende de openheid qua loon van politici. Hij zegt er niet bij dat de meeste van die postjes door CD&V bezet zijn en dat CD&V hier dus niet aan mee zal doen.

Hij vergeet dat de meeste postjes in het leven geroepen zijn door de SP en de CVP.

Hypochonder 14 februari 2017 18:17

En wat die zogenaamde oproep van Groen/Sp.a betreft: waarom moet dit nu plots gebeuren? Waarom heeft Sp.a dit niet gerealiseerd toen zij zo maar eventjes 30 jaar onafgebroken aan de macht waren? Het komt er op neer dat als zij niet meer mogen graaien anderen dat zeer zeker ook niet meer mogen. En Groen speelt hierin de slippendrager van Sp.a omdat ze zelf geen mening hebben en te zwak staan tegen de rest.

Dadeemelee 14 februari 2017 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8378081)
En wat die zogenaamde oproep van Groen/Sp.a betreft: waarom moet dit nu plots gebeuren? Waarom heeft Sp.a dit niet gerealiseerd toen zij zo maar eventjes 30 jaar onafgebroken aan de macht waren? Het komt er op neer dat als zij niet meer mogen graaien anderen dat zeer zeker ook niet meer mogen. En Groen speelt hierin de slippendrager van Sp.a omdat ze zelf geen mening hebben en te zwak staan tegen de rest.

Dat klopt, maar waarom er nu niet gewoon komaf mee maken en alles openbaar maken. Als het geen schande is mag iedereen toch weten van wie onze politici geld ontvangen?

reservespeler 14 februari 2017 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8378100)
Dat klopt, maar waarom er nu niet gewoon komaf mee maken en alles openbaar maken. Als het geen schande is mag iedereen toch weten van wie onze politici geld ontvangen?

Dat klopt.
Voor mij mag er zelfs een maximum "loon" in leven geroepen worden.
Hetgeen de graaiers (waaronder ook die van de N-VA) nu binnenrijven, daar kunnen meerdere mensen van leven.

Ook Bart De Wever is in hetzelfde bedje ziek, hij heeft wel een maximum als burgemeester / parlementair / voorzitter / ... maar als we heel eerlijk zijn, je kan die jobs niet allemaal voor 100% uitvoeren.

Hypochonder 14 februari 2017 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8378102)
Dat klopt.
Voor mij mag er zelfs een maximum "loon" in leven geroepen worden.
Hetgeen de graaiers (waaronder ook die van de N-VA) nu binnenrijven, daar kunnen meerdere mensen van leven.

Ook Bart De Wever is in hetzelfde bedje ziek, hij heeft wel een maximum als burgemeester / parlementair / voorzitter / ... maar als we heel eerlijk zijn, je kan die jobs niet allemaal voor 100% uitvoeren.

Inderdaad. En de gekende en steeds herhaalde uitvlucht dat politici in de privésector een veelvoud zouden verdienen is klinkklare nonsens.

Pandareus 14 februari 2017 19:15

Citaat:

.

Het gaat niet over wat de leden denken, het gaat over wat de kiezer denkt.

reservespeler 14 februari 2017 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8378112)
Inderdaad. En de gekende en steeds herhaalde uitvlucht dat politici in de privésector een veelvoud zouden verdienen is klinkklare nonsens.

Dan moeten ze maar in de privé blijven.

reservespeler 14 februari 2017 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8378118)
Het gaat niet over wat de leden denken, het gaat over wat de kiezer denkt.

En wat denkt de kiezer?

Zipper 14 februari 2017 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8378112)

als de privé-sector politici aantrekt (voor welke "bijjob" dan ook) zal daar altijd wel een "achterliggende reden" bijhoren, daar moeten we niet flauw over doen.
Bracke is dus eigenlijk slecht geplaatst om anderen de les te willen spellen.

Pandareus 14 februari 2017 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 8378072)
Een volksgerecht, desnoods met brandstapel en al om al het gesjoemel daarboven aan te pakken. Er is bijna geen andere keuze meer.
Ik stel me kandidaat rechter. Ik moet al die wetjes niet kennen dat kan niemand maar gesjoemel is gesjoemel en zal dan bestraft worden zoals gerechtigheid en iedereen gelijk voor de wet in de grondwet staat.
Wedden dat het rap zal gedaan zijn ........... of met mij gedaan zal zijn?

:lol::lol::lol:

Bravo ! Het was enkel wachten tot iemand dit zou zeggen :rofl::rofl::rofl:

Maar ik moet toegeven dat ik het van een van de primaten van het vlaams blok verwacht had. In die zin is het toch nog een verrassing.

Deo 14 februari 2017 19:20

Termont schiet weer een hoofdvogel door te zeggen ik geef een deel aan een goed doel!!
Dan krijgt die nog 40% terug via belastingen.
Word tijd dat die profiteur in Gent de deur achter zich dicht slaagt .
Was niet betrouwbaar meer en nu dit weer ....
afvoeren die SOS

Pandareus 14 februari 2017 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8378120)
En wat denkt de kiezer?

Dat zullen we in 2018 vernemen, nietwaar ?

reservespeler 14 februari 2017 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8378127)
Dat zullen we in 2018 vernemen, nietwaar ?

Leg uit!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be