Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gent heeft nu ook zijn (stukje) gratis bussen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237681)

De schoofzak 6 maart 2017 10:10

Gent heeft nu ook zijn (stukje) gratis bussen
 
Dat moet plezant zijn in Gent: gemeentelijke belastingen betalen.
Vlaanderen is voorzichtig en wat traag met de investeringen, want elke euro die je leent, moet met rente terugbetaald worden.
Gent evenwel gaat fors vooruit. Wellicht zal de watermaatschappij wel wat sponsoren ?

Maar voor welke sos gaan we de zelfmoordlijn moeten bellen ?


Stad Gent koopt zelf elektrische bussen omdat De Lijn niet kan

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170305_02764033

Citaat:

De vergroening van het wagenpark bij De Lijn verloopt langzaam. En dus pakt de stad Gent zélf uit met een elektrische busdienst.

De stad Gent beschikt weldra over evenveel elektrische bussen als de openbare vervoersmaatschappij De Lijn. De uitbreiding van de autovrije zone in de binnenstad op 3 april gaat immers gepaard met de inzet van drie elektrisch aangedreven busjes die een vast traject door het gebied zullen afleggen. Het gebruik ervan is volledig gratis.

Omdat De Lijn in Vlaanderen het monopolie heeft op de organisatie van openbaar vervoer, vroeg Gent in mei 2016 of de openbare vervoersmaatschappij de exploitatie van de bussen voor haar rekening wilde nemen. Maar dat bleek onmogelijk.
‘Wij beschikken momenteel niet over elektrische voertuigen in Oost-Vlaanderen’, zegt Davy Van Swael, woordvoerder bij De Lijn. ‘We zouden ze dus moeten aankopen. Maar die procedure neemt minstens twaalf tot achttien maanden in beslag. De deadline, begin april, was voor ons onhaalbaar.’

Duurzame mobiliteit
Gent nam daarop zelf het heft in handen, zocht een andere aanbieder en draait zelf op voor de exploitatie van de bussen en de betaling van het nodige personeel. De stad trekt daar jaarlijks meer dan 500.000 euro voor uit. ‘Een zware uitgave’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). ‘En logisch is dit natuurlijk niet. Maar wij hebben radicaal gekozen voor duurzame mobiliteit. Het is heel erg jammer dat De Lijn daar niet in kan meegaan. Het bedrijf mist financiële armslag om flexibel op lokale noden in te spelen.’
Ook de reizigersorganisatie Treintrambus betreurt de gang van zaken ‘ten zeerste’. ‘Als meer steden eigen openbaar vervoer gaan inleggen, dan zetten we stappen terug in de tijd.’ Tot 1991 werd openbaar vervoer in Vlaanderen op lokale (stedelijke) basis georganiseerd.


De Lijn benadrukt dat ‘dit specifieke geval niet veralgemeend mag worden’. ‘Het gaat om een klein aantal voertuigen met een beperkte capaciteit. Bovendien bedienen wij de zone ook met vier reguliere buslijnen. Samen met de stad Gent zoeken wij naar een oplossing om te garanderen dat de busjes niet botsen met ons monopolie op het stads- en streekvervoer in Vlaanderen.’
Zelf heeft De Lijn momenteel drie elektrische bussen in beheer, die in Brugge rondrijden in het kader van een proefproject. De vergroening van het wagenpark verloopt langzaam. Bijna een vijfde van de bussen voldoet momenteel niet aan de norm om de Antwerpse lage-emissiezone te betreden. Binnenkort voeren ook Gent en Mechelen zo’n zone in.

Dadeemelee 6 maart 2017 10:32

Dat antwoord van de Lijn is ook maar flauw:

Ze moeten voor die bussen een aanbesteding doen en ze hebben geen aanbestedingsprocedures voor elektrische bussen. Zie moeten die aanbestedingsprocedures kopen en dat duurt minstens een jaar.

Volgens mij weten ze gewoon dat ze ambras gaan hebben met die elektrische bucht.

De schoofzak 6 maart 2017 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8397904)
Dat antwoord van de Lijn is ook maar flauw:

Ze moeten voor die bussen een aanbesteding doen en ze hebben geen aanbestedingsprocedures voor elektrische bussen. Zie moeten die aanbestedingsprocedures kopen en dat duurt minstens een jaar.

Volgens mij weten ze gewoon dat ze ambras gaan hebben met die elektrische bucht.

Volgens jou ? Ah ja, dat is eerlijk, dat ge uw argument erbij geeft.

Aanbestedingsprocedures duren lang. Iedere keer dat een (sos-)(volgens mij) ambtenaar zijn pollen verbrandde, werd de procedure nog wat langer.

.

Dadeemelee 6 maart 2017 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8397927)
Volgens jou ? Ah ja, dat is eerlijk, dat ge uw argument erbij geeft.

Aanbestedingsprocedures duren lang. Iedere keer dat een (sos-)(volgens mij) ambtenaar zijn pollen verbrandde, werd de procedure nog wat langer.

.

Je snapt het niet goed wat ik zeg hé.

Het kopen van de aanbestedingsprocedure zou meer dan een jaar duren :-P

Boduo 6 maart 2017 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8397904)
Dat antwoord van de Lijn is ook maar flauw:

Ze moeten voor die bussen een aanbesteding doen en ze hebben geen aanbestedingsprocedures voor elektrische bussen. Zie moeten die aanbestedingsprocedures kopen en dat duurt minstens een jaar.

Volgens mij weten ze gewoon dat ze ambras gaan hebben met die elektrische bucht.

Geen aanbestedingsprocedures voor elektrische bussen ?
In BRUGE rijden er al een paar van die LIJN"bucht"bussen tot algemene tevredenheid !!!

:rofl:

Dadeemelee 6 maart 2017 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8398069)
Geen aanbestedingsprocedures voor elektrische bussen ?
In BRUGE rijden er al een paar van die LIJN"bucht"bussen tot algemene tevredenheid !!!

Dat is wat die sjarel van de Lijn zei op de radio. Hij zei dat er wel een proefproject in Brugge was.

Boduo 6 maart 2017 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8398072)
Dat is wat die sjarel van de Lijn zei op de radio. Hij zei dat er wel een proefproject in Brugge was.

Jij luistert dan naar een andere zender dan wij.
Niks van gehoord op Radio 1.
(Een proefproject van in 2016 ?) hoe lang duurt zo'n proefproject ?
En moeten ze hiervoor géén aankoopprocedure hebben ?

:rofl:

Dadeemelee 6 maart 2017 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8398076)
Jij luistert dan naar een andere zender dan wij.
Niks van gehoord op Radio 1.
(Een proefproject van in 2016 ?) hoe lang duurt zo'n proefproject ?
En moeten ze hiervoor géén aankoopprocedure hebben ?

:rofl:

Dan luistert ge toch niet goed, het was op Radio 1.

http://www.radioviainternet.be/herbeluister-nieuws

3:50 Davy Van Swael: geen aankoopprocedure voorhanden en we moeten die aankopen.


Boduo 6 maart 2017 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8398084)
Dan luistert ge toch niet goed, het was op Radio 1.

http://www.radioviainternet.be/herbeluister-nieuws

3:50 Davy Van Swael: geen aankoopprocedure voorhanden en we moeten die aankopen.


Zou Van Hool die bussen in Brugge dan cadeau gegeven hebben ?
Wie gelooft die mens (Van Swael) nog ?
Ik heb geluisterd op die website en géén woord gehoord over de bussen in Brugge noch in Gent.

Dadeemelee 6 maart 2017 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8398101)
Zou Van Hool die bussen in Brugge dan cadeau gegeven hebben ?
Wie gelooft die mens (Van Swael) nog ?

Geen idee, in Leuven rijden er ook een paar elektrische rond dacht ik. Misschien zijn die inderdaad gewoon cadeau gekregen.

http://leveninleuven.be/tags/hybride-bussen/

Maar ik denk omdat het is omdat ze voor Gent een gegarandeerde dienst zouden moeten bieden en dat ze die elektrische dingen niet voldoende vertrouwen.

Boduo 6 maart 2017 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8398105)
Geen idee, in Leuven rijden er ook een paar elektrische rond dacht ik. Misschien zijn die inderdaad gewoon cadeau gekregen.

http://leveninleuven.be/tags/hybride-bussen/

Maar ik denk omdat het is omdat ze voor Gent een gegarandeerde dienst zouden moeten bieden en dat ze die elektrische dingen niet voldoende vertrouwen.

Ik denk dat het een politieke achtergrond heeft.
Waarom duurt het zolang eer de nieuwe trams v.d. LIJN besteld worden ?
Waarom duurt het zolang eer de nieuwe treinen v.d. NMBS besteld worden ?

De schoofzak 6 maart 2017 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8397930)
Je snapt het niet goed wat ik zeg hé.

Het kopen van de aanbestedingsprocedure zou meer dan een jaar duren :-P

OK. Ik dacht dat dat een lingwee lapsus foruminablo was van jou. Nu zie ik er inderdaad het fijne van in. 't Was nog vroeg hé, deze morgen.

.

De schoofzak 6 maart 2017 15:59

Hoe lang geleden werden die trolleybussen (of hoe heet dat: met zo'n elektrische draad boven de straat ...) in Gent afgeschaft ?
En waarom ?
(ik vermoed: die bussen kunnen inderdaad niet één straat omrijden ...)

.

Boduo 6 maart 2017 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8398190)
Hoe lang geleden werden die trolleybussen (of hoe heet dat: met zo'n elektrische draad boven de straat ...) in Gent afgeschaft ?
En waarom ?
(ik vermoed: die bussen kunnen inderdaad niet één straat omrijden ...)

.

Trolleybussen zijn heel interessant en relatief goedkoop.
Tussen () de trolleybus werd uitgevonden door de Vlaming Karel vande Poele.

araneus 6 maart 2017 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8398105)
Geen idee, in Leuven rijden er ook een paar elektrische rond dacht ik. Misschien zijn die inderdaad gewoon cadeau gekregen.

http://leveninleuven.be/tags/hybride-bussen/

Maar ik denk omdat het is omdat ze voor Gent een gegarandeerde dienst zouden moeten bieden en dat ze die elektrische dingen niet voldoende vertrouwen.

Deze hybride-bussen zijn geen elektrische bussen. Ze kunnen wel de rem-energie opslaan in een batterij en daarna terug gebruiken. Alle energie komt nog wel van de dieselmotor. Het zijn zelfs geen plug-in hybrides! Ze zouden beter deze nonsens hybride bussen achterwege laten en in de steden met CNG-bussen rijden!

araneus 6 maart 2017 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8398105)
Geen idee, in Leuven rijden er ook een paar elektrische rond dacht ik. Misschien zijn die inderdaad gewoon cadeau gekregen.

http://leveninleuven.be/tags/hybride-bussen/

Maar ik denk omdat het is omdat ze voor Gent een gegarandeerde dienst zouden moeten bieden en dat ze die elektrische dingen niet voldoende vertrouwen.

Deze hybride-bussen zijn geen elektrische bussen. Ze kunnen wel de rem-energie opslaan in een batterij en daarna terug gebruiken. Alle energie komt nog wel van de dieselmotor. Het zijn zelfs geen plug-in hybrides! Ze zouden beter deze nonsens hybride bussen achterwege laten en in de steden met CNG-bussen rijden!

De schoofzak 6 maart 2017 18:42

In Antwerpen zullen nooit CNG bussen rijden.
De Joodse gemeenschap is er te groot en te conservatief; nogal wantrouwend ivm gas.

Moet kunnen hé.

.

Bobke 6 maart 2017 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8398190)
Hoe lang geleden werden die trolleybussen (of hoe heet dat: met zo'n elektrische draad boven de straat ...) in Gent afgeschaft ?
En waarom ?
(ik vermoed: die bussen kunnen inderdaad niet één straat omrijden ...)

.

Reden er trollybussen in Gent?

Dadeemelee 6 maart 2017 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8398190)
Hoe lang geleden werden die trolleybussen (of hoe heet dat: met zo'n elektrische draad boven de straat ...) in Gent afgeschaft ?
En waarom ?
(ik vermoed: die bussen kunnen inderdaad niet één straat omrijden ...)

.

Er is in Nederland nog een stad waar trolleybussen rijden. Schijnt goed te werken. Arnhem.

Boduo 6 maart 2017 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8397904)
Dat antwoord van de Lijn is ook maar flauw:

Ze moeten voor die bussen een aanbesteding doen en ze hebben geen aanbestedingsprocedures voor elektrische bussen. Zie moeten die aanbestedingsprocedures kopen en dat duurt minstens een jaar.

Volgens mij weten ze gewoon dat ze ambras gaan hebben met die elektrische bucht.

Archi flauw !!!
De Lijn is verpest door de politiekers.

:roll::roll::roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be