De schoofzak |
6 maart 2017 10:10 |
Gent heeft nu ook zijn (stukje) gratis bussen
Dat moet plezant zijn in Gent: gemeentelijke belastingen betalen.
Vlaanderen is voorzichtig en wat traag met de investeringen, want elke euro die je leent, moet met rente terugbetaald worden.
Gent evenwel gaat fors vooruit. Wellicht zal de watermaatschappij wel wat sponsoren ?
Maar voor welke sos gaan we de zelfmoordlijn moeten bellen ?
Stad Gent koopt zelf elektrische bussen omdat De Lijn niet kan
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170305_02764033
Citaat:
De vergroening van het wagenpark bij De Lijn verloopt langzaam. En dus pakt de stad Gent zélf uit met een elektrische busdienst.
De stad Gent beschikt weldra over evenveel elektrische bussen als de openbare vervoersmaatschappij De Lijn. De uitbreiding van de autovrije zone in de binnenstad op 3 april gaat immers gepaard met de inzet van drie elektrisch aangedreven busjes die een vast traject door het gebied zullen afleggen. Het gebruik ervan is volledig gratis.
Omdat De Lijn in Vlaanderen het monopolie heeft op de organisatie van openbaar vervoer, vroeg Gent in mei 2016 of de openbare vervoersmaatschappij de exploitatie van de bussen voor haar rekening wilde nemen. Maar dat bleek onmogelijk.
‘Wij beschikken momenteel niet over elektrische voertuigen in Oost-Vlaanderen’, zegt Davy Van Swael, woordvoerder bij De Lijn. ‘We zouden ze dus moeten aankopen. Maar die procedure neemt minstens twaalf tot achttien maanden in beslag. De deadline, begin april, was voor ons onhaalbaar.’
Duurzame mobiliteit
Gent nam daarop zelf het heft in handen, zocht een andere aanbieder en draait zelf op voor de exploitatie van de bussen en de betaling van het nodige personeel. De stad trekt daar jaarlijks meer dan 500.000 euro voor uit. ‘Een zware uitgave’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). ‘En logisch is dit natuurlijk niet. Maar wij hebben radicaal gekozen voor duurzame mobiliteit. Het is heel erg jammer dat De Lijn daar niet in kan meegaan. Het bedrijf mist financiële armslag om flexibel op lokale noden in te spelen.’
Ook de reizigersorganisatie Treintrambus betreurt de gang van zaken ‘ten zeerste’. ‘Als meer steden eigen openbaar vervoer gaan inleggen, dan zetten we stappen terug in de tijd.’ Tot 1991 werd openbaar vervoer in Vlaanderen op lokale (stedelijke) basis georganiseerd.
De Lijn benadrukt dat ‘dit specifieke geval niet veralgemeend mag worden’. ‘Het gaat om een klein aantal voertuigen met een beperkte capaciteit. Bovendien bedienen wij de zone ook met vier reguliere buslijnen. Samen met de stad Gent zoeken wij naar een oplossing om te garanderen dat de busjes niet botsen met ons monopolie op het stads- en streekvervoer in Vlaanderen.’
Zelf heeft De Lijn momenteel drie elektrische bussen in beheer, die in Brugge rondrijden in het kader van een proefproject. De vergroening van het wagenpark verloopt langzaam. Bijna een vijfde van de bussen voldoet momenteel niet aan de norm om de Antwerpse lage-emissiezone te betreden. Binnenkort voeren ook Gent en Mechelen zo’n zone in.
|
|