Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hoe hoog schat je je plaats op de maatschappelijke ladder? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237918)

eno2 22 maart 2017 19:42

Hoe hoog schat je je plaats op de maatschappelijke ladder?

Maatschappelijke ladder:

Dat (on)ding is in de sociologie en IRL van groot belang.

Definitie: indeling van mensen hun maatschappelijke positie, bepaald door macht, status en inkomen.

Status definition: the position of an individual in relation to another or others, especially in regard to social or professional standing.

Dus daar gaan we: op een schaal van 0 tot 10

Wie wil mag zeggen waarmee dat correspondeert als gezags- status- of
inkomenspositie, bv gepensioneerde.

Eno2= 2
Macht: geen
Status: gepensioneerde
Inkomen: 1300€ bruto

Als vroegere werkloze zou dat 1 geweest zijn.

Wat ik als nul beschouw zeg ik er niet bij, dat beoordeel je maar zelf. Een negatieve schaal bestaat niet.

DewareJakob 22 maart 2017 19:43

K&K aub.

eno2 22 maart 2017 20:03

Is jouw plaats op de maatschappelijke ladder K&K :cry:

de vuile muilekoek 22 maart 2017 21:33

Ik ben nog aan het klimmen ....:lol: mijn oren suizen er nog van

DewareJakob 22 maart 2017 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8410638)
Is jouw plaats op de maatschappelijke ladder K&K :cry:

Waarschijnlijk. Voor wie dat belangrijk vindt. :lol::lol:

quercus 22 maart 2017 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8410620)

Zeer hoog! :mrgreen:

Toch beter zo dan rondzeulen met een minderwaardigheidscomplex?

eno2 22 maart 2017 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8410728)
Zeer hoog! :mrgreen:

Toch beter zo dan rondzeulen met een minderwaardigheidscomplex?

Je kan dat gemakkelijker combineren dan je denkt. Het ene motiveert (soms) het andere. Ik herinner mij Adler. En ook jeugdgevoelens.... waardoor ik hem veel las...
Citaat:

His emphasis on the importance of feelings of inferiority[4]—the inferiority complex—is recognized as an isolating element which plays a key role in personality development.[5]
Wiki

Het Verzet 22 maart 2017 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8410620)
Maatschappelijke ladder:

Dat (on)ding is in de sociologie en IRL van groot belang.

Goed voor de sociologen of diegenen die daar belang aan hechten.
Zelf zie ik er geen nut in om mezelf op een bepaald trapje te proberen plaatsen.

eno2 22 maart 2017 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8410798)
Goed voor de sociologen of diegenen die daar belang aan hechten.
Zelf zie ik er geen nut in om mezelf op een bepaald trapje te proberen plaatsen.

Het is raar dat er bij zo'n maatschappelijk belangrijk begrip waar van ladder gesproken wordt, er weinig of geen bronnen of studies zijn die het aandurven
expliciet gradaties aan te brengen tussen maatschappelijke posities.

En dan dit: een gespijsde bankrekening/bezit zal je onveranderlijk in de richting 10 duwen...

eno2 22 maart 2017 22:52

Sociologen, ja.

Maar toch.

Hier is info ter educatie van 16 -jarigen:
Citaat:

Bovenaan de maatschappelijke ladder vind je mensen die veel geld verdienen en die een beroep hebben dat veel aanzien heeft. Als je verder naar beneden gaat, kom je beroepen tegen die minder goed betalen en die minder aanzien hebben. Je plek op de maatschappelijke ladder noemen we je sociale status. En die status wordt dus vooral bepaald door hoeveel je verdient en wat voor werk je doet. Onderaan de maatschappelijke ladder vind je mensen die weinig geld te besteden hebben. Zij hebben dus een lage sociale statusWelvaart in Nederland is ongelijk verdeeld. Dat is op zich geen slechte zaak, want verschil moet er zijn. Een dokter verdient meer dan een vakkenvuller bij de supermarkt. Maar in Nederland moet iedereen in ieder geval de kans krijgen om zo’n hoge positie te bereiken. Toch krijgen sommige mensen in onze samenleving meer kansen dan andere: - opleiding: hoe hoger je opleiding, hoe groter de kans de je hoog op de maatschappelijke ladder terecht komt.- geslacht: vrouwen krijgen soms minder betaald dan mannen die hetzelfde werk doen.- afkomst: allochtonen hebben minder kansen op de arbeidsmarkt dan autochtonen.- sociale klasse: kinderen van rijke ouders krijgen meer kansen dan kinderen uit lagere sociale klassen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet op de maatschappelijke ladder kunt stijgen. Als je dat doet, en je dus je status verhoogt, dan heet dat sociale mobiliteit. “De huisarts, een kalende man van ergens in de veertig, glimlacht naar Kaders moeder en vraagt: ‘En, mevrouw Zeroual, alles goed met u?’De ouders van Hassan Bahara zijn allebei analfabeet. Maar Hassan zelf is schrijver. “Ik denk dat het een combinatie is gewoon van, dat klinkt heel arrogant, van talent en ambitie. Je moet het ook echt willen. Al die dagen die ik gewoon thuis heb doorgebracht , alleen maar in min boeken lezen, terwijl ik heel veel andere dingen had kunnen doen, dat is iets wat je ervoor moet over hebben. De omgeving moet er wel naar zijn. Ik bedoel, al je een heel negatieve omgeving hebt, waarin altijd het geloof is van, nou ja, dat is te hoog voor ons gegrepen, of dat zit er niet voor ons in, dan wordt het lastig”.
http://www.schooltv.nl/video/maatsch...-maatschappij/

fred vanhove 22 maart 2017 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8410806)
Sociologen, ja.

Maar toch.

Hier is info ter educatie van 16 -jarigen:
http://www.schooltv.nl/video/maatsch...-maatschappij/

Na een paar decennia of nog sneller passen we allemaal in een asbakje. Tot daar onze maatschappelijke status.

eno2 22 maart 2017 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8410827)
Na een paar decennia of nog sneller passen we allemaal in een asbakje. Tot daar onze maatschappelijke status.

Asbakje? Ik heb daar een kruik voor gebakken. Nu zit ik er nog naast en straks zit ik er in. :lol: Memento Mori, Carpe Diem en liever niet (weer) geboren worden.

Elio di Supo 23 maart 2017 07:19

Solliciteer eens naar een job en u zal merken hoe hoog u op de maatschappelijke ladder staat.

Another Jack 23 maart 2017 08:45

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 8410712)
Ik ben nog aan het klimmen ....:lol: mijn oren suizen er nog van

Waar zit je ondertussen?

de vuile muilekoek 23 maart 2017 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8410960)
Waar zit je ondertussen?

In een continent in potentieel oorlogstijd.. :mrgreen:

PORSCHE 23 maart 2017 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8410933)
Solliciteer eens naar een job en u zal merken hoe hoog u op de maatschappelijke ladder staat.

Is dat de referentie :D Wie voor een baas werkt kan volgens mij nooit boven nummer 5 stijgen. En alles onder de noemer politie, ambtenaar, advocaat, deurwaarder, rechter mag voor mijn part op nul gezet worden. Die kunnen nooit een eigenwaarde hebben.

Waar ik sta? Boven de 10. Want iedereen noemt mij een narcist. Of op nul want wat er in de maatschappij gebeurt interesseert mij niet. Ik kijk naar mezelf en al de rest zijn enkel mogelijke manieren om mezelf te verrijken. Ik moet geen aanzien hebben en hoeveel waarde bezit is mijn zaak en dat moet niemand anders weten. Ik zeg waarde want euro's is nog het absolute minimum.

PORSCHE 23 maart 2017 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8410960)
Waar zit je ondertussen?

Die grafiek is dat per maand of per jaar? Want als het per jaar is dan is de elite nog maar laag.

de vuile muilekoek 23 maart 2017 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8410970)
Is dat de referentie :D Wie voor een baas werkt kan volgens mij nooit boven nummer 5 stijgen. En alles onder de noemer politie, ambtenaar, advocaat, deurwaarder, rechter mag voor mijn part op nul gezet worden. Die kunnen nooit een eigenwaarde hebben.

Waar ik sta? Boven de 10. Want iedereen noemt mij een narcist. Of op nul
Citaat:

want wat er in de maatschappij gebeurt interesseert mij niet.
Ik kijk naar mezelf en al de rest zijn enkel mogelijke manieren om mezelf te verrijken. Ik moet geen aanzien hebben en hoeveel waarde bezit is mijn zaak en dat moet niemand anders weten. Ik zeg waarde want euro's is nog het absolute minimum.

Daarjuist toch wel ergens hé ,je hebt het schijt aan de Turken gekregen ....dus ergens toch geen narcist ;-)

Another Jack 23 maart 2017 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 8410967)
In een continent in potentieel oorlogstijd.. :mrgreen:

Je schaamt je voor je sociale status, met andere woorden?

vlijmscherp 23 maart 2017 09:36

10, uiteraard, waar anders?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be