![]() |
Tesla Camion komt er aan
Citaat:
Een gemiddelde semi truck (42t) heeft 110 kW driving resistance. Dus om 8h aan een stuk te kunnen rijden is ten minste 880 kWh aan batterijen nodig. Ik kan mij inbeelden dat Tesla de aerodynamica en rolweerstand verbeteren, maar laten we daar niet van uitgaan. https://www.energy.gov/sites/prod/fi...er_erkkila.pdf Een andere Californische truck bouwer, heeft al aangetoond dat Trucks op waterstof (en met 320 kWh batterij) veel economischer zijn dan klassieke Diesel Trucks : https://nikolamotor.com/one Ben benieuwd wat Elon uit zijn hoed tovert. Trucks kunnen veel meer batterijen aan boord hebben en mogen veel meer kosten, zolang de kost/ km maar lager is dan bij klassieke diesel trucks. |
36 euro fuel cost diesel/100 km (1 euro/liter)
6,6 euro electriciteitskost/100 km (60 euro/MWh bedrijfskost). 175 000 km per jaar gemiddeld. 63000 euro dieselkost/jaar. 11550 euro electriciteit/jaar. Meer als 50k euro per jaar winst, puur op de dieselkost. De batterij kost ongeveer 100k. Levensduur 10 jaar. Die truck mag een pak meer kosten, en ze verdienen er nog steeds bakken geld aan. En het wordt helemaal lollig als hij zelfrijdend is met sensoren overal en geen dode hoek....peletons tesla trucks met 1 chauffeur. Geen dieselwalmen meer. Een verademing. |
Citaat:
Citaat:
|
Waarom zou je ?
In een vrachtwagen krijg je die batterijen echt wel weg. Door verplichte rusttijden is opladen ook niet een issue. De kostprijs voor batterijen is voor de concurrentie een probleem. Maar Tesla maakt ze aan 120 dollar/KWh he.... |
Citaat:
Een relatief kleine range extender om (in noodgevallen) de batterijen onderweg wat op peil te houden, krijg je ook nog gemakkelijk kwijt, maar Musk zal daar in principe tegen zijn... |
Citaat:
|
't Zal toch rapper evolueren dan dat ik eerst peinsde.
. |
Ik zie een toepassing voor early adopters: de silicon valley bedrijven die aan e-commerce doen en die werken met distribution hubs. Een peleton tesla trucks die tussen Amazon centers rijdt met superchargers op welbepaalde intervals. 1 Chauffeur per 10 trucks.
Als die labour cost wegvalt is het een no-brainer. |
Citaat:
|
Citaat:
Je kan ze stilleggen vanop afstand of zelfs ze verbieden buiten een bepaalde route te laten rijden. |
Citaat:
:-) |
Hmmm, we zitten hier in Blegië al met een probleem dat onze wegen een normale vrachtwagen al niet kunnen verhapstukken zonder schade.
Aanhangerbouwers gebruiken al aluminium en hogesterkte staalsoorten om het gewicht van hun producten zover mogelijk terug te dringen. Vrachwagenbouwers zijn ook bezig met het gewicht van hun machines terug te dringen. En dan gaan we nu liggen leuteren over bakbeesten waar een ton of 2 aan accu onder moet hangen om elke 200 km een uur of 2 aan een superlader te hangen... In plaats van een 600 kg (vol)dieseltank die goed is voor 1000km+. |
Citaat:
Ook uw 200 km klopt van geen kanten. sinds 2015 laadt men al aan 360 kW in China: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Eerder passeer hier ook al een lectrice vliegtuig. Dacht Micele. Dat gaat een serieus probleem worden. |
Citaat:
Gaan die wagens ook een data-sharing functie hebben zoals Tesla zodat hun zelfrijdendheid en up to date wegenkaarten enz... permanent verbeterd worden zodat de ganse Tesla vloot daarvan profiteert? Graag toch een bron? Ik citeer je alvast een bron uit eerste hand: Citaat:
|
fuck all this shit, ik blijf met mijn dodge ram rijden
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
En een ander met 800-900 kWh batterijen voor de long haul en grote massas. Electromotoren leveren meer als genoeg torque en vermogen om zulke massas voort te trekken, en 2-3 ton aan batterijen is geen probleem als je 42t voortsleept. De impact op de totale payload blijft al bij al beperkt. Voor kleinere vrachtwagens die pakweg 10 ton meeslepen is 3 ton aan batterijen uiteraard een no go. Daarom dat ze ook duidelijk spreken over semi trucks: trekkers met opleggers. Op de typische routes kan je dan een supercharger netwerk uitbouwen (dat er al is, maar dan aanpassen voor vrachtwagens). Bloomberg rapporteert ook dat het waarschijnlijk trucks zijn die bijna volledig autonoom kunnen rijden. Om zo ofwel chauffeurs uit te sparen, of chauffeurs toe te laten om in hun truck nog andere zaken te doen, zoals administratie, planning, enz... Het probleem bij vorige testen was de massa van de batterijen en de prijs. Tesla propt 30 % meer energie in een cel en de prijs is 1/3 ivg met de testen van enkele jaren geleden. Dat is een game changer. |
Citaat:
Jij bent hier komen claimen dat het idioot is dat autofabrikanten zelf hun batterijen fabriceren. Wel, dat is nu net het grote probleem van de Duitse autoconstructeurs willen ze overstappen naar electrische wagens: ze geraken niet aan genoeg goedkope batterijen. Tesla heeft dat zelf helemaal onder controle. En daarom lopen ze mijlen ver voor op de concurrentie. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be