Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Ongeziene currency crash (https://forum.politics.be/showthread.php?t=238819)

Eurosceptic 18 mei 2017 18:14

Ongeziene currency crash

Wat er vandaag gebeurd is kun je volgens mij statistisch vergelijken met buiten wandelen bij heldere hemel, en getroffen worden door de bliksem.

Ik ken een groep Brazilianen die zich al een jaar voorbereiden op een reis naar Europa. Over enkele weken is het zo ver.
Vandaag ging de familie naar de bank om gespaarde reais te wisselen tegen euros. Gedurende de afgelopen 5 maanden bleef de real vrij stabiel tussen 3.4 en 3.5 per euro.

Gisteren kwam een omkopingsschandaal van de president aan het licht. Op 1 dag tijd knalde de real van 3.4 naar 3.77, ruim 10% verlies. Ik heb dat de afgelopen jaren nooit gezien, behalve bij de hyperinflatie van Venezuela.

Wat moet die familie nu doen? Wachten? Of door de angst voor wat ergers toch maar toegeven? Dit kost hen honderden euros extra (per persoon) als het zo blijft.
De tijd dringt.

We willen de reis evt financieel draaglijker maken door uitstappen te cancelen.

Vlad 19 mei 2017 06:16

Sorry, alle forumleden met glazen bollen zijn momenteel net verbannen.

Eduard Khil 19 mei 2017 08:06

al hun geld aan mij geven, dan los ik het wel op

The Paulus Experience 19 mei 2017 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8452826)
al hun geld aan mij geven, dan los ik het wel op

Geld oplossen? is dat het liberale alternatief voor verbranden?

Zeus 19 mei 2017 09:55

Tja, domme familie hé. Als je dat al zo lang op voorhand plant, wissel je valuta dan periodiek, in schijven.

En als je de last van een paar honderd extra eurootjes niet kan dragen, blijf je beter in uw eigen kot i.p.v. plezierreisjes te maken naar de andere kant van de wereld.

Eduard Khil 19 mei 2017 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8452890)
T blijf je beter in uw eigen kot i.p.v. plezierreisjes te maken naar de andere kant van de wereld.

inderdaad! Al die vreemden blijven beter in hun eigen land! :lol:

Jay-P. 19 mei 2017 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8452877)
Geld oplossen? is dat het liberale alternatief voor verbranden?

Niks liberaal. Eens sos altijd sos. Vette onderschriften gaan dat niet veranderen.

(hopelijk verdraagt zijn hart dit) :lol:

Eduard Khil 19 mei 2017 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8452895)
Niks liberaal. Eens sos altijd sos. Vette onderschriften gaan dat niet veranderen.

(hopelijk verdraagt zijn hart dit) :lol:

:lol:

fred vanhove 19 mei 2017 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic (Bericht 8452558)
Wat er vandaag gebeurd is kun je volgens mij statistisch vergelijken met buiten wandelen bij heldere hemel, en getroffen worden door de bliksem.

Ik ken een groep Brazilianen die zich al een jaar voorbereiden op een reis naar Europa. Over enkele weken is het zo ver.
Vandaag ging de familie naar de bank om gespaarde reais te wisselen tegen euros. Gedurende de afgelopen 5 maanden bleef de real vrij stabiel tussen 3.4 en 3.5 per euro.

Gisteren kwam een omkopingsschandaal van de president aan het licht. Op 1 dag tijd knalde de real van 3.4 naar 3.77, ruim 10% verlies. Ik heb dat de afgelopen jaren nooit gezien, behalve bij de hyperinflatie van Venezuela.

Wat moet die familie nu doen? Wachten? Of door de angst voor wat ergers toch maar toegeven? Dit kost hen honderden euros extra (per persoon) als het zo blijft.
De tijd dringt.

De Euro is op een bepaald moment hoeveel van zijn waarde verloren tegenover de Dollar ?? Die ging ook van 1.40 naar 1.05 op enkele weken tijd....Als je buiten Europa reist kan je al eens geluk hebben maar ook al eens pech.
De Britten hebben hun pond ook zeer snel aan waarde weten verliezen na de Brexit....Wat jij hier verteld is toch niet zo uitzonderlijk ?

Anna List 19 mei 2017 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8452975)
De Euro is op een bepaald moment hoeveel van zijn waarde verloren tegenover de Dollar ?? Die ging ook van 1.40 naar 1.05 op enkele weken tijd....Als je buiten Europa reist kan je al eens geluk hebben maar ook al eens pech.
De Britten hebben hun pond ook zeer snel aan waarde weten verliezen na de Brexit....Wat jij hier verteld is toch niet zo uitzonderlijk ?

²

Zeus 19 mei 2017 12:49

Citaat:

De Euro is op een bepaald moment hoeveel van zijn waarde verloren tegenover de Dollar ?? Die ging ook van 1.40 naar 1.05 op enkele weken tijd...

Die "enkele weken" waren in werkelijkheid wel een jaar, maar soit.

http://www.xe.com/currencycharts/?fr...to=USD&view=5Y

Gipsy 19 mei 2017 15:24

Citaat:

De tijd dringt.

Ik verslikte me bijna in mijn koffie deze morgen als ik de titel las. Maar het ging alleen maar om de Braziliaanse Real. Too much ado about nothing.

BigF 19 mei 2017 15:48

Citaat:

De tijd dringt.

Als 10% verlies enkele honderden euro's extra betekent wil dat zeggen dat ze toch al een budget van enkele duizenden euro's hadden. Zijn dan die laatste paar 100 euro echt zo'n ramp dat er 'uitstappen gecanceld moeten worden'?

Was die familie hun reis dan niet een beetje te strak gebudgeteerd?

Dadeemelee 19 mei 2017 15:54

Citaat:

Yeps koerswijzigingen zijn onvoorspelbaar en soms helemaal onlogisch.

Weer een bewijs van het nut van de Euro.

fred vanhove 19 mei 2017 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8452994)
Die "enkele weken" waren in werkelijkheid wel een jaar, maar soit.

http://www.xe.com/currencycharts/?fr...to=USD&view=5Y

Wel ik geloof je niet. Uw grafiek is niet zo nauwkeurig. Ik herinner me dat ik in April 2015 naar de States ging.....De euro was dan ongeveer 1.05 dollar waard. Ik had cash geld gewisseld rond november 2014 en herinner me toen ongeveer 1.40 te hebben gekregen.

JimmyB 19 mei 2017 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8452890)
Tja, domme familie hé. Als je dat al zo lang op voorhand plant, wissel je valuta dan periodiek, in schijven.

En als je de last van een paar honderd extra eurootjes niet kan dragen, blijf je beter in uw eigen kot i.p.v. plezierreisjes te maken naar de andere kant van de wereld.

Opties kopen kon ook nog.

parcifal 19 mei 2017 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8453081)
Ik verslikte me bijna in mijn koffie deze morgen als ik de titel las. Maar het ging alleen maar om de Braziliaanse Real. Too much ado about nothing.

Doomsday-topics van Eurosceptic zijn zoals steeds met een paar vrachtschepen zout te nemen. :) :)

Zeus 19 mei 2017 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8453113)
Wel ik geloof je niet. Uw grafiek is niet zo nauwkeurig. Ik herinner me dat ik in April 2015 naar de States ging.....De euro was dan ongeveer 1.05 dollar waard. Ik had cash geld gewisseld rond november 2014 en herinner me toen ongeveer 1.40 te hebben gekregen.

Je kan het nakijken tot op de dag.

1 november 2014: 1 EUR = 1.2520 USD
1 april 2015: 1 EUR = 1.0770 USD

fred vanhove 19 mei 2017 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8453137)
Je kan het nakijken tot op de dag.

1 november 2014: 1 EUR = 1.2520 USD
1 april 2015: 1 EUR = 1.0770 USD

Je hebt gelijk. Ik zal gewisseld hebben rond mei 2014 .....toen 1.38 en in mei 2015 1.049.

Nu dat is toch meer dan 10 % op 1 jaar.....dat is bijna 30 %.

Ik ben daar veel mee bezig en weet ondertussen wat een jo jo munt die Euro is.

Gipsy 19 mei 2017 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8453155)
Je hebt gelijk. Ik zal gewisseld hebben rond mei 2014 .....toen 1.38 en in mei 2015 1.049.

Nu dat is toch meer dan 10 % op 1 jaar.....dat is bijna 30 %.

Ik ben daar veel mee bezig en weet ondertussen wat een jo jo munt die Euro is.

De BF was nog veel slechter. Onder de rampzalige Carter een historisch dieptepunt voor de dollar amper 27BF om een dollar te kopen in 1979 na enkele maanden Reagan moest je al 45BF betalen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be